En hoe kom je dan aan kachelhout? Van de juiste maat?quote:Op donderdag 7 oktober 2010 08:33 schreef sigme het volgende:
Ik ben dus lui, maar ik heb ook geen geschikte pan voor een aantal potten. En ik ben een vrek op het gebied van gas (want dat komt hier uit een fles).
Momenteel heb ik m'n zinnen gezet op dit ding:
[ afbeelding ]
Een houtgestookte soepketel (volgens mij een Hongaars apparaat, voor de goulash), waarin ik ook zou kunnen wecken (en varkensvoer koken).
Pangrootte van deze is 15 liter, dat lijkt me wel een aardige maat (een forse emmer).
Hakken!quote:Op donderdag 7 oktober 2010 10:22 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
En hoe kom je dan aan kachelhout? Van de juiste maat?
Ik steriliseer ze wel en dat bevalt me primaquote:Op donderdag 7 oktober 2010 07:44 schreef sigme het volgende:
Ik maak inderdaad pastasaus in, maar ik geef nergens garanties op.
Tomaten zijn redelijk zuur, en daarmee is de moes van zichzelf al redelijk houdbaar. Ik doe het met wat smaakmakers (ui, basilicum, knoflook etc) maar zonder zout gewoon in een schone hete pot, deksel erop, in de voorraadkast. Niet teveel andere ingredienten, want dat maakt het mengsel minder zuur en daardoor minder houdbaar.
Ik zou liever geen olie erdoor doen (al heb ik wel een paar potten tomatensaus met olijfolie staan, van vorig jaar, ik eet er af en toe eentje leeg en 't smaakt prima en ik ben ook nog prima.)
Steriliseren is natuurlijk de beste keus. Ik ben lui.
Misschien heb je hier meer aan:
http://www.canning-food-recipes.com/canning_tomatoes.htm
In je eigen Wikilink staat hoe je het maakt???quote:Op dinsdag 2 november 2010 12:45 schreef Erasmo het volgende:
Ik wil graag een keer nagelhout maken, maar ik kan nergens recepten vinden, alleen recepten met nagelhout en een heleboel mensen die nagelhout heten![]()
Heeft iemand hier wat meer informatie over?
Het klinkt een beetje als biltong?quote:Op dinsdag 2 november 2010 12:45 schreef Erasmo het volgende:
Ik wil graag een keer nagelhout maken, maar ik kan nergens recepten vinden, alleen recepten met nagelhout en een heleboel mensen die nagelhout heten![]()
Heeft iemand hier wat meer informatie over?
Nee, Nagelhout is meer een droge ham, maar dan van mager rundvlees, richting Bündnerfleischquote:Op dinsdag 2 november 2010 16:23 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Het klinkt een beetje als biltong?
Zouten en drogen ja, maar iets meer details werkt wel zo prettigquote:Op dinsdag 2 november 2010 16:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In je eigen Wikilink staat hoe je het maakt???
Dat heb ik laatst van een Zwitser gekregen, erg lekkerquote:Op dinsdag 2 november 2010 16:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, Nagelhout is meer een droge ham, maar dan van mager rundvlees, richting Bündnerfleisch
http://en.wikipedia.org/wiki/Bindenfleisch
http://de.wikipedia.org/wiki/B%C3%BCndnerfleisch
Waar recent nog wat leuks over was in Zwitserland
Dank je hiermee kan ik aan de slagquote:Op dinsdag 2 november 2010 16:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar goed, Nagelhout, Het recept is een aangepast recept uit "De productie van enkelvoudige producten". Je neemt een stuk mager rundvlees, bv de Muis, platte bil of bovenbil.
Wrijf het in met dikke laag nitraatpekelzout en laat het minsten 24 uur opslaan in een koele ruimte. Het boek spreek over het inleggen in legpekel van 24Be dat is pekel met 312 gram zout per liter water Men raad aan Salpeterhoudend zout te gebruiken, 1% salpeter en 2% suiker. dit omdat het een lange bereidingstijd heeft en de salpeter dan omgezet wordt naar nitriet. Ga uit van minstens 24 uur per 500 gram.
Vervolgens hang je het te drogen, op een goed geventileerde koele plek in een vliegenkast (een open kast met vliegengaas) of neem een panty en stop het daar in, dan kan er ook geen vlieg bij.
Let wel, ik heb het nooit gemaakt en dit is mijn vertaling van een recept.
Het drogen duurt maanden.
In plaats van nat pekelen kan je het ook droog pekelen. Inwrijven met nitrietpekelzout en vervolgens (na 24 uur) in dik grof zeezout met salpeter inleggen, een aantal dagen. Vervolgens hang je het te drogen.
Zou zeker 3 open zijdes aan de kast houden, het moet goed luchten. Je wilt het drogen,quote:Op dinsdag 2 november 2010 19:29 schreef Erasmo het volgende:
Dank je hiermee kan ik aan de slagMorgen eerst maar eens wat mdf scoren om een vliegenkast te maken.
Ik zal er een fotoverslag van maken als ik er mee bezig ga.quote:Op dinsdag 2 november 2010 19:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zou zeker 3 open zijdes aan de kast houden, het moet goed luchten. Je wilt het drogen,
Saus mee maken en die wecken?quote:Op zaterdag 6 november 2010 20:18 schreef stavromulabeta het volgende:
Heeft iemand enig idee wat ik met 500 gr Cranberries zou kunnen doen?
In het kader van inmaken en in potjes stoppen, bedoel ik.
Daar dacht ik ook al aan? Iemand een succesvol recept?quote:Op zaterdag 6 november 2010 20:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Saus mee maken en die wecken?
Net als jam maken, bessen koken, suiker toevoegen en in potten gieten.quote:Op zondag 7 november 2010 00:11 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Daar dacht ik ook al aan? Iemand een succesvol recept?
Klinkt heerlijkquote:Op maandag 8 november 2010 16:20 schreef sigme het volgende:
Gister 4 niet al te grote witte kolen uit eigen moestuin fijngeschaafd.
Met zo'n grote koolschaaf:
[ afbeelding ]
Ik moet toegeven, dat geeft prachtig fijne koolreepjes, en razendsnel.
Het kostte wel een knokkel en een duimtop. Volgend jaar doe ik voorzichtiger.
4kg kool, gekneed met 40gr zout, in een 5-liter zuurkoolvaatje gepropt. Het staat nu onder de gootsteen, zuurkool moet de eerste tijd niet te koud staan.
Vandaag de eerste pot geopend, érg lekker. Fris, beetje zurig, en de olie maakt het een lekker soort vettig. Succesrecept!quote:Op zaterdag 18 september 2010 19:07 schreef sigme het volgende:
Ik heb de Venkel a la Toscana afgegoten, opgekookt en afgekoeld weer opgegoten en in de voorraadkast opgeborgen.
quote:Op maandag 17 augustus 2009 18:13 schreef sigme het volgende:
Vandaag nog weer hard gewerkt:
In het 15-liter zuurkoolvat heb ik 5 kg boontjes gedaan:
• 5 minuten geblancheerd
• af laten koelen
• per kg bonen 7gr zout erdoor gemengd
Daarna 3,7 liter water met 60 gr zout & 3dl karnemelk eroverheen gegoten
De melkzure bonen uit 2009 waren beter. Ik denk dat ik die toen wat aan de korte kant geblancheerd heb. De boontjes van dit jaar zijn wat zacht, en dat is iets minder lekker.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:42 schreef sigme het volgende:
[..]
Wegens groot succes vorig jaar, vandaag bijna 11kg boontjes op bovenstaande wijze ingemaakt. Het 15-litervat is overigens maar 10 liter groot en er past net 7kg boontjes in. In een ander vat paste 4kg net niet.
7 gram zout per kilo boontjes en 15gram zout per liter water, net zolang tot 't goed onderstaat. En een scheut karnemelk.
gelukt? Wat gebruik je als geleermiddel?quote:Op vrijdag 26 november 2010 14:20 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Vorige week een stoofpot gemaakt met daarbij stoofpeertjes, gestoofd in port (ca. 0,5 liter), water (0,5 liter), 2 stokjes kaneel, kardemom (1x groen en 1x zwart), kruidnagel (15 stuks) en suiker.
Nu heb ik dus een heerlijke zoete stoofperensiroop over. Deze net nog wat zoeter gemaakt met een forse hoeveelheid suiker, in laten koken tot ongeveer 150ml, en het staat nu au-bain-marie in ijswater tot gelei te worden. Voor bij de kaasplank.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |