abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 7 oktober 2010 @ 10:22:27 #226
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_87275859
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 08:33 schreef sigme het volgende:
Ik ben dus lui, maar ik heb ook geen geschikte pan voor een aantal potten. En ik ben een vrek op het gebied van gas (want dat komt hier uit een fles).

Momenteel heb ik m'n zinnen gezet op dit ding:
[ afbeelding ]
Een houtgestookte soepketel (volgens mij een Hongaars apparaat, voor de goulash), waarin ik ook zou kunnen wecken (en varkensvoer koken).
Pangrootte van deze is 15 liter, dat lijkt me wel een aardige maat (een forse emmer).
En hoe kom je dan aan kachelhout? Van de juiste maat?
Wie dit leest is gek
pi_87292520
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 10:22 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

En hoe kom je dan aan kachelhout? Van de juiste maat?
Hakken!
De verwarming hier is houtgestookt, dus ik heb wel een bos hout voor de deur ;).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_87694108
Heeft er iemand ervaring met appelmoes inmaken en dan bewaren? Appelmoes maken, lukt me wel. Het gaat meer om het in gesteriliseerde potten bewaren. Is 30 minuten 100 C voldoende of moet ik tot 116 C gaan?Geen idee of appelmoes zuur genoeg is om bij lage temperatuur te steriliseren (en er zit in ieder geval niet belachelijk veel suiker in, zoals in jam).
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  maandag 18 oktober 2010 @ 22:49:09 #229
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_87694768
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 07:44 schreef sigme het volgende:
Ik maak inderdaad pastasaus in, maar ik geef nergens garanties op.
Tomaten zijn redelijk zuur, en daarmee is de moes van zichzelf al redelijk houdbaar. Ik doe het met wat smaakmakers (ui, basilicum, knoflook etc) maar zonder zout gewoon in een schone hete pot, deksel erop, in de voorraadkast. Niet teveel andere ingredienten, want dat maakt het mengsel minder zuur en daardoor minder houdbaar.

Ik zou liever geen olie erdoor doen (al heb ik wel een paar potten tomatensaus met olijfolie staan, van vorig jaar, ik eet er af en toe eentje leeg en 't smaakt prima en ik ben ook nog prima.)

Steriliseren is natuurlijk de beste keus. Ik ben lui.

Misschien heb je hier meer aan:
http://www.canning-food-recipes.com/canning_tomatoes.htm
Ik steriliseer ze wel en dat bevalt me prima :Y
Eventjes onder druk in de snelkookpan, en op het aanrecht laten afkoelen tot ze 'ploppen'
Geen idee hoelang ze goed blijven, maar dat test ik de komende tijd wel uit :D
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  dinsdag 2 november 2010 @ 12:45:28 #230
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_88243569
Ik wil graag een keer nagelhout maken, maar ik kan nergens recepten vinden, alleen recepten met nagelhout en een heleboel mensen die nagelhout heten :')

Heeft iemand hier wat meer informatie over?
  dinsdag 2 november 2010 @ 16:15:35 #231
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_88251899
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 12:45 schreef Erasmo het volgende:
Ik wil graag een keer nagelhout maken, maar ik kan nergens recepten vinden, alleen recepten met nagelhout en een heleboel mensen die nagelhout heten :')

In je eigen Wikilink staat hoe je het maakt???
:)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_88252216
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 12:45 schreef Erasmo het volgende:

Het klinkt een beetje als biltong?
La derecha oprime, la izquierda libera
  dinsdag 2 november 2010 @ 16:27:30 #233
45206 Pietverdriet
pi_88252387
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 16:23 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Het klinkt een beetje als biltong?
Nee, Nagelhout is meer een droge ham, maar dan van mager rundvlees, richting Bündnerfleisch

http://en.wikipedia.org/wiki/Bindenfleisch
http://de.wikipedia.org/wiki/B%C3%BCndnerfleisch

Waar recent nog wat leuks over was in Zwitserland
  dinsdag 2 november 2010 @ 16:55:34 #234
45206 Pietverdriet
pi_88253563
Maar goed, Nagelhout, Het recept is een aangepast recept uit "De productie van enkelvoudige producten". Je neemt een stuk mager rundvlees, bv de Muis, platte bil of bovenbil.
Wrijf het in met dikke laag nitraatpekelzout en laat het minsten 24 uur opslaan in een koele ruimte. Het boek spreek over het inleggen in legpekel van 24Be dat is pekel met 312 gram zout per liter water Men raad aan Salpeterhoudend zout te gebruiken, 1% salpeter en 2% suiker. dit omdat het een lange bereidingstijd heeft en de salpeter dan omgezet wordt naar nitriet. Ga uit van minstens 24 uur per 500 gram.
Vervolgens hang je het te drogen, op een goed geventileerde koele plek in een vliegenkast (een open kast met vliegengaas) of neem een panty en stop het daar in, dan kan er ook geen vlieg bij.
Let wel, ik heb het nooit gemaakt en dit is mijn vertaling van een recept.
Het drogen duurt maanden.

In plaats van nat pekelen kan je het ook droog pekelen. Inwrijven met nitrietpekelzout en vervolgens (na 24 uur) in dik grof zeezout met salpeter inleggen, een aantal dagen. Vervolgens hang je het te drogen.
  dinsdag 2 november 2010 @ 19:29:03 #235
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_88259384
quote:
1.gif Op dinsdag 2 november 2010 16:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

In je eigen Wikilink staat hoe je het maakt???
:)
Zouten en drogen ja, maar iets meer details werkt wel zo prettig :P

quote:
1.gif Op dinsdag 2 november 2010 16:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, Nagelhout is meer een droge ham, maar dan van mager rundvlees, richting Bündnerfleisch

http://en.wikipedia.org/wiki/Bindenfleisch
http://de.wikipedia.org/wiki/B%C3%BCndnerfleisch

Waar recent nog wat leuks over was in Zwitserland
Dat heb ik laatst van een Zwitser gekregen, erg lekker :)

quote:
1.gif Op dinsdag 2 november 2010 16:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar goed, Nagelhout, Het recept is een aangepast recept uit "De productie van enkelvoudige producten". Je neemt een stuk mager rundvlees, bv de Muis, platte bil of bovenbil.
Wrijf het in met dikke laag nitraatpekelzout en laat het minsten 24 uur opslaan in een koele ruimte. Het boek spreek over het inleggen in legpekel van 24Be dat is pekel met 312 gram zout per liter water Men raad aan Salpeterhoudend zout te gebruiken, 1% salpeter en 2% suiker. dit omdat het een lange bereidingstijd heeft en de salpeter dan omgezet wordt naar nitriet. Ga uit van minstens 24 uur per 500 gram.
Vervolgens hang je het te drogen, op een goed geventileerde koele plek in een vliegenkast (een open kast met vliegengaas) of neem een panty en stop het daar in, dan kan er ook geen vlieg bij.
Let wel, ik heb het nooit gemaakt en dit is mijn vertaling van een recept.
Het drogen duurt maanden.

In plaats van nat pekelen kan je het ook droog pekelen. Inwrijven met nitrietpekelzout en vervolgens (na 24 uur) in dik grof zeezout met salpeter inleggen, een aantal dagen. Vervolgens hang je het te drogen.
Dank je hiermee kan ik aan de slag :) Morgen eerst maar eens wat mdf scoren om een vliegenkast te maken.
  dinsdag 2 november 2010 @ 19:36:12 #236
45206 Pietverdriet
pi_88259704
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 19:29 schreef Erasmo het volgende:

Dank je hiermee kan ik aan de slag :) Morgen eerst maar eens wat mdf scoren om een vliegenkast te maken.
Zou zeker 3 open zijdes aan de kast houden, het moet goed luchten. Je wilt het drogen,
  dinsdag 2 november 2010 @ 19:55:07 #237
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_88260529
quote:
1.gif Op dinsdag 2 november 2010 19:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zou zeker 3 open zijdes aan de kast houden, het moet goed luchten. Je wilt het drogen,
Ik zal er een fotoverslag van maken als ik er mee bezig ga.

Vandaag weer komkommers gemaakt, het blijft een van mijn favorieten;

Men beginne met komkommers:

Hak hak hak:

Flinke plens zout erbij en een paar uur laten staan:

Afspoelen:

Drogen:

Met de kruiden in de potten:

Azijn erbij en klaar :)
pi_88261197
Dit topic roept herinneringen op. O+ Mijn moeder weckte altijd kersen en pruimen uit eigen tuin in. En maakte de lekkerste bramensiroop en jam. :9 Ik zie de grote blauwe kookpan met ingebouwde thermometer nog voor me. Misschien heeft ze die nog staan! Als ik dit topic lees krijg ik spontaan zin om zelf ook groenten en fruit in te wecken. Maar gebrek aan eigen moestuin en mijn eenpersoons huishouden weerhoudt me ervan. :{
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  woensdag 3 november 2010 @ 09:54:14 #239
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_88278250
Het hoeft niet uit eigen tuin te komen he, als je in het juiste seizoen de groente haalt zijn ze behoorlijk goedkoop.
Seizoensgroenten van november zijn oa:
Andijvie, bloemkool, boerenkool, champignons, chinese kool, groene kool, koolraap, pastinaak, pompoen, prei, rode kool, savooiekool, schorseneren, spruitjes, uiten, rode bieten, venkel, witlof, witte kool, wortel.
pi_88411923
Heeft iemand enig idee wat ik met 500 gr Cranberries zou kunnen doen?
In het kader van inmaken en in potjes stoppen, bedoel ik.
  zaterdag 6 november 2010 @ 20:52:45 #241
45206 Pietverdriet
pi_88413225
quote:
Op zaterdag 6 november 2010 20:18 schreef stavromulabeta het volgende:
Heeft iemand enig idee wat ik met 500 gr Cranberries zou kunnen doen?
In het kader van inmaken en in potjes stoppen, bedoel ik.
Saus mee maken en die wecken?
pi_88419912
quote:
Op zaterdag 6 november 2010 20:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Saus mee maken en die wecken?
Daar dacht ik ook al aan? Iemand een succesvol recept?
pi_88424787
Drogen en droog of in een pot met drank bewaren.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_88474475
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 00:11 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Daar dacht ik ook al aan? Iemand een succesvol recept?
Net als jam maken, bessen koken, suiker toevoegen en in potten gieten.
Cranberry's kan je trouwens ook goed invriezen. Gewoon het hele zakje in de vriezer en ontdooien wat je nodig hebt.
pi_88476426
Gister 4 niet al te grote witte kolen uit eigen moestuin fijngeschaafd.
Met zo'n grote koolschaaf:

Ik moet toegeven, dat geeft prachtig fijne koolreepjes, en razendsnel.
Het kostte wel een knokkel en een duimtop. Volgend jaar doe ik voorzichtiger :').

4kg kool, gekneed met 40gr zout, in een 5-liter zuurkoolvaatje gepropt. Het staat nu onder de gootsteen, zuurkool moet de eerste tijd niet te koud staan.
  maandag 8 november 2010 @ 16:45:32 #246
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_88477548
quote:
2s.gif Op maandag 8 november 2010 16:20 schreef sigme het volgende:
Gister 4 niet al te grote witte kolen uit eigen moestuin fijngeschaafd.
Met zo'n grote koolschaaf:
[ afbeelding ]

Ik moet toegeven, dat geeft prachtig fijne koolreepjes, en razendsnel.
Het kostte wel een knokkel en een duimtop. Volgend jaar doe ik voorzichtiger :').

4kg kool, gekneed met 40gr zout, in een 5-liter zuurkoolvaatje gepropt. Het staat nu onder de gootsteen, zuurkool moet de eerste tijd niet te koud staan.
Klinkt heerlijk :9
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_89061352
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 september 2010 19:07 schreef sigme het volgende:
Ik heb de Venkel a la Toscana afgegoten, opgekookt en afgekoeld weer opgegoten en in de voorraadkast opgeborgen.
Vandaag de eerste pot geopend, érg lekker. Fris, beetje zurig, en de olie maakt het een lekker soort vettig. Succesrecept!
quote:
1s.gif Op maandag 17 augustus 2009 18:13 schreef sigme het volgende:
Vandaag nog weer hard gewerkt:
In het 15-liter zuurkoolvat heb ik 5 kg boontjes gedaan:
• 5 minuten geblancheerd
• af laten koelen
• per kg bonen 7gr zout erdoor gemengd
Daarna 3,7 liter water met 60 gr zout & 3dl karnemelk eroverheen gegoten

quote:
1s.gif Op zaterdag 14 augustus 2010 18:42 schreef sigme het volgende:

[..]

Wegens groot succes vorig jaar, vandaag bijna 11kg boontjes op bovenstaande wijze ingemaakt. Het 15-litervat is overigens maar 10 liter groot en er past net 7kg boontjes in. In een ander vat paste 4kg net niet.
7 gram zout per kilo boontjes en 15gram zout per liter water, net zolang tot 't goed onderstaat. En een scheut karnemelk.
De melkzure bonen uit 2009 waren beter. Ik denk dat ik die toen wat aan de korte kant geblancheerd heb. De boontjes van dit jaar zijn wat zacht, en dat is iets minder lekker.
pi_89178767
Vorige week een stoofpot gemaakt met daarbij stoofpeertjes, gestoofd in port (ca. 0,5 liter), water (0,5 liter), 2 stokjes kaneel, kardemom (1x groen en 1x zwart), kruidnagel (15 stuks) en suiker.

Nu heb ik dus een heerlijke zoete stoofperensiroop over. Deze net nog wat zoeter gemaakt met een forse hoeveelheid suiker, in laten koken tot ongeveer 150ml, en het staat nu au-bain-marie in ijswater tot gelei te worden. Voor bij de kaasplank.
La derecha oprime, la izquierda libera
  vrijdag 26 november 2010 @ 23:09:06 #249
45206 Pietverdriet
pi_89207124
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 14:20 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Vorige week een stoofpot gemaakt met daarbij stoofpeertjes, gestoofd in port (ca. 0,5 liter), water (0,5 liter), 2 stokjes kaneel, kardemom (1x groen en 1x zwart), kruidnagel (15 stuks) en suiker.

Nu heb ik dus een heerlijke zoete stoofperensiroop over. Deze net nog wat zoeter gemaakt met een forse hoeveelheid suiker, in laten koken tot ongeveer 150ml, en het staat nu au-bain-marie in ijswater tot gelei te worden. Voor bij de kaasplank.
gelukt? Wat gebruik je als geleermiddel?
  zaterdag 22 januari 2011 @ 16:17:51 #250
45206 Pietverdriet
pi_91709051
Hebben een zuurkoolvaatje op de kop getikt en een grote schaaf, vanmiddag gaan we het inmaken. Over een paar weken dan eigen zuurkool.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')