hetzelfde recept voor de marinade gebruik ik ook al jaren, is gewoon de lekkerste, ipv gemberpoeder gebruik ik een scheutje gembersiroop..quote:Op maandag 18 augustus 2008 02:27 schreef Morwen het volgende:
Varkenshaas is het lekkerste vind ik, maar kipfillet is ook prima.
Vlees in stukken snijden van 4 bij 4 cm. Beetje zout, beetje peper.
Marinade: In een schaal een flinke laag ketjap asin, theelepel sambal, paar teentjes knoflook (naar smaak), gemberpoeder (1/2 theelepel) en een paar druppels citroensap (houdt het vlees sappig, azijn kan ook). Vlees er voor minimaal 2 uur in laten marineren.
Satestokjes in een bak water leggen (rijgt makkelijker aan, geen splinters).
Pindasaus: Halve pot pindakaas, verdunnen met melk ( is een schande in de keuken moet eigenlijk met water maar ik vind melk lekkerder, zachter en romiger). Als het de juiste dichtheid heeft voeg je naar smaak ketjap, knoflook, sambal en gember toe. Daarna niet meer te warm maken, ketjap verbrand heel erg snel en dan heb je zo'n lekker zwarte koek onderin je pannetje.
Vlees aan stokjes rijgen en op een niet te warme grill/bbq leggen, vaak draaien ivm verbranden. De bbq mag eigenlijk al aan voordat je aan de marinade begint zeker als je houtskool gebruikt, briketten zijn sneller warm en klaar om te gebruiken.
quote:Op zaterdag 6 september 2008 18:11 schreef FloggingMolly het volgende:
Satévépé!
Schouderkarbonade is het beste vleesquote:Op zaterdag 6 februari 2010 14:35 schreef covie het volgende:
[..]
![]()
Lekkerste is natuurlijk met varkenshaas omdat dat lekker zacht is.
Maar soms heb ik er moeite mee om mijn heerlijke varkenshaas waar je zoveel andere lekkere dingen mee kan doen te versnijden voor een saté.
Zelf vind ik shaslicks maken ook leuk, en doen het goed altijd op de bbq.
Binnenkort eens kijken in de toko.quote:Op donderdag 4 februari 2010 23:13 schreef nightfall het volgende:
[..]
hetzelfde recept voor de marinade gebruik ik ook al jaren, is gewoon de lekkerste, ipv gemberpoeder gebruik ik een scheutje gembersiroop..
met de saus ben ik tegenwoordig makkelijk en ga ik niet meer kloten.
[ afbeelding ]
te krijgen bij iedere toko en valt altijd in de smaak, de hele pittige versie heeft een heel aparte smaak, maar alle 3 de versies zijn lekker en je hoeft het blokje alleen maar op te lossen in water of kokosmelk,. echte aanrader.
vrienden van me vragen altijd naar het recept
Varkenswang schijnt anders ook erg populair te zijn.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 15:32 schreef EricT het volgende:
[..]
Schouderkarbonade is het beste vlees
Waarom zou je sate niet lang kunnen laten garen????quote:Op zondag 7 februari 2010 17:51 schreef RobinOok het volgende:
Van schouderkarbonade of varkenswang kan je toch geen sate maken?!
Dat is vlees dat lang moet sudderen! Moet er echt niet aan denken dat iemand daar sate van maakt.
Je bedoeld het princiepe van de sate zoals je die in de supermarkt haaltquote:Op zondag 7 februari 2010 17:57 schreef RobinOok het volgende:
Omdat dat het principe van sate is, gauw klaar op de bbq.
Nee, dat is het principe van diepvriessate. En jij loopt te huilen over zakjes in een ander topic?quote:Op zondag 7 februari 2010 17:57 schreef RobinOok het volgende:
Omdat dat het principe van sate is, gauw klaar op de bbq.
Nee. Die leg je toch ook niet op de bbq, die gaat toch zo de magnetron in?quote:Op zondag 7 februari 2010 17:59 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Je bedoeld het princiepe van de sate zoals je die in de supermarkt haalt
En lang gegaarde satetjes kun je niet nog even 10 minuten op de BBQ leggen als finish? Je hebt er gewoon geen zin in, dat is wat andersquote:Op zondag 7 februari 2010 17:59 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Nee. Die leg je toch ook niet op de bbq, die gaat toch zo de magnetron in?
Wie zegt dat? Oh ja, NIEMAND! Einz!11!!:DD:quote:Op zondag 7 februari 2010 18:01 schreef RobinOok het volgende:
Nee, een varkenswang 2 uur op de bbq leggen. Yottum! Ik eet nog liever mijn schoenzool.
Oh, dat klopt zeker. Ga je gesudderd vlees op de bbq gooien?quote:Op zondag 7 februari 2010 18:01 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
En lang gegaarde satetjes kun je niet nog even 10 minuten op de BBQ leggen als finish? Je hebt er gewoon geen zin in, dat is wat anders
Vraagje: Voor hoeveel vlees is dit? Is dit genoeg voor 500 gram, is dit genoeg voor 1 kilo? Ik ga redelijk wat maken, dus moet even weten met hoeveel ik alles moet vermeningvuldigenquote:Op woensdag 20 augustus 2008 17:49 schreef Fendy het volgende:
De marinade (boemboe dus)
3 flinke tenen knoflook 1 klein dobbelsteentje gulah jawa (rode javaanse suiker, te koop bij de toko en grotere appie...als je niet kan vinden kun je ook een theelepel schenkstroop toevoegen) 2 theelepels asem (tamarinde) in pastavorm, dus in een pot (te koop bij de toko en grotere appie) ½ theelepel ketoembar (gemalen korianderzaad) ½ theelepel laos (gemalen wortelstok van de grote galanga - te koop bij de toko en grotere appie) ½ theelepel koenjit (ook bekend als kunjit, kunjir of kurkuma (gemalen wortel van de kurkuma plant - te koop bij de toko en grotere appie) ¼ theelepel djinten (gemalen komijnzaad - te koop bij de toko en grotere appie) 2 eetlepels ketjap manis (zoete ketjap dus) Merk: Kaki Tiga (there is no substitute) 2 kleine bouillonblokjes 1½ eetlepel goede olijfolie 1 theelepel sambal djeroek (als je dat niet kunt vinden neem je gewone sambal oelek en voeg je een scheutje citroensap toe.)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |