Geen reactie op, just bad timing.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 22:04 schreef zodiakk het volgende:
De meest genuanceerde reactie in het topic en Ringo hangt alweer in een toren over Moraal en cultuurnota's.
Er zit een scene in dat ze het met een ander stel doen. Eerst gaan hij en de hem verder onbekende man zijn vriendin nemen. De vreemde man via de normale route en hij anaal, want hij weet hoe te werk moet gaan. Daarna nemen ze de andere vrouw. Zelfde bezetting. Ze zegt nog even tegen hem dat hij lekker tekeer kan gaan, want zij is niet zo gevoelig.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 22:16 schreef Isegrim het volgende:
Ik vond Platform een erg mooi boek.
Wat ik niet snapte toen ik het las, was de kritiek op de manier waarop hij seks beschrijft en dat het allemaal zo plat e.d. zou zijn. Ik vond het in Platform zeer realistisch, liefdevol, zoals het echt is. Maar mensen hebben misschien liever een Bouquet-roman.
In Elementaire Deeltjes beschrijft hij juist heel treffend hoe het streven naar steeds een nieuwe "kick" op sexueel gebied uiteindelijk leidt tot de meest extreme perversiteiten maar beslist niet tot geluk.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 22:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Er zit een scene in dat ze het met een ander stel doen. Eerst gaan hij en de hem verder onbekende man zijn vriendin nemen. De vreemde man via de normale route en hij anaal, want hij weet hoe te werk moet gaan. Daarna nemen ze de andere vrouw. Zelfde bezetting. Ze zegt nog even tegen hem dat hij lekker tekeer kan gaan, want zij is niet zo gevoelig.
Heel diepzinnig. Verheffend.
Ik herinner me niet elke scène. Echter, voordat ik het boek las, was ik bekend met de kritieken erop, en ik voelde tijdens het lezen verantwaardiging t.o.v. die kritieken, het gevoel 'ze hebben het helemaal verkeerd begrepen'. Maar om dat nu nog goed te kunnen onderbouwen, zou ik het boek nogmaals moeten lezen.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 22:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Er zit een scene in dat ze het met een ander stel doen. Eerst gaan hij en de hem verder onbekende man zijn vriendin nemen. De vreemde man via de normale route en hij anaal, want hij weet hoe te werk moet gaan. Daarna nemen ze de andere vrouw. Zelfde bezetting. Ze zegt nog even tegen hem dat hij lekker tekeer kan gaan, want zij is niet zo gevoelig.
Heel diepzinnig. Verheffend.
quote:
Mijn gevoel / herinnering bij het boek is heel anders. Misschien scheelt het dat ik geen negatief gevoel heb bij zaken als parenclubs, swingen e.d.? Heb jij dat wel, of is dat het niet?quote:Op woensdag 20 augustus 2008 22:25 schreef Claudia_x het volgende:
Nee, en dan die scene in het buitenland waarin zij het initiatief neemt om het met het kamermeisje te gaan doen. Vooral zo realistisch. En dat doet me weer denken aan die scene waarin ze het in het openbaar vervoer doen terwijl een vreemde vrouw toe zit te kijken (en duidelijk stiekem ook mee wil doen). Hmhm.
Misschien kom ik nog op een scene die niet over platte, onrealistische seks ging. Ik denk hard na.
Ik moet denken aan American Beauty.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 22:26 schreef Mainport het volgende:
Nou, LXIV, tot op zekere hoogte kan ik me daar exact mee identificeren, maar de laatste stap maak ik dan weer niet. Veel mannen beschouwen dat meisje als iets heel waardevols en die neger als een aap uit de rimboe, zoals jij dat dan zegt. Maar als je even nadenkt weet je dat dat meisje ook niet veel meer is dan een glitterketting uit de grabbelton en ze eigenlijk voor elkaar geschapen zijn. Veel mannen vergeten dat!
quote:Op woensdag 20 augustus 2008 22:04 schreef zodiakk het volgende:
De meest genuanceerde reactie in het topic
Kijk wat er in dit topic gebeurt. Diegenen die het voor Houellebecq op willen nemen voelen zich genoodzaakt om duidelijk te maken dat zijn boeken niet over platvloerse seks gaan maar over iets anders. Een filosofie, een mensbeeld, een wereldbeeld, wat dan ook. Klaarblijkelijk vinden zij dat literatuur verheffend zou moeten zijn, anders zouden ze kunnen accepteren dat Houellebecq de mannelijke equivalent van chicklit is. Bouquetreeks voor mannen. Aktueel in boekvorm.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 22:27 schreef Ringo het volgende:
[..]Waarom zou literatuur in vredesnaam verheffend moeten zijn?
Maar het gaat ook absoluut niet om de ratio, maar om het gevoel. Het gevoel dat Bruno krijgt wanneer hij zich voorstelt hoe die neger tekeergaat op dat roomblanke meisje. Een weeïg gevoel in zijn buik, een mengeling van haat en geilheid. Er hoeft niet even nagedacht te worden.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 22:26 schreef Mainport het volgende:
Nou, LXIV, tot op zekere hoogte kan ik me daar exact mee identificeren, maar de laatste stap maak ik dan weer niet. Veel mannen beschouwen dat meisje als iets heel waardevols en die neger als een aap uit de rimboe, zoals jij dat dan zegt. Maar als je even nadenkt weet je dat dat meisje ook niet veel meer is dan een glitterketting uit de grabbelton en ze eigenlijk voor elkaar geschapen zijn. Veel mannen vergeten dat!
Ik denk altijd aan seks. Maar ik ben dan ook een plat en onrealistisch wezen.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 22:25 schreef Claudia_x het volgende:
Misschien kom ik nog op een scene die niet over platte, onrealistische seks ging. Ik denk hard na.
Toegegeven, dat is inderdaad de slechtste scene.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 22:35 schreef Ringo het volgende:
Overigens herinner ik me met name de scène waarin zij een kogel door haar lijf krijgt gejaagd. Even zinloos als het geneuk van de pagina's ervoor, komt alleen wat harder aan.
Chicklit is bedoeld om de lezeres een goed gevoel te geven. Dat kan van Houellebecq toch niet gezegd worden. Mannelijke chicklit zou gaan over voetbal, motoren, lekkere wijven, autoraces, speedboaten etc. Kortom: wat je in de aktueel vindt. Daar schrijft Houellebecq niet over.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 22:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Kijk wat er in dit topic gebeurt. Diegenen die het voor Houellebecq op willen nemen voelen zich genoodzaakt om duidelijk te maken dat zijn boeken niet over platvloerse seks gaan maar over iets anders. Een filosofie, een mensbeeld, een wereldbeeld, wat dan ook. Klaarblijkelijk vinden zij dat literatuur verheffend zou moeten zijn, anders zouden ze kunnen accepteren dat Houellebecq de mannelijke equivalent van chicklit is. Bouquetreeks voor mannen. Aktueel in boekvorm.
Ik ben inderdaad bovenmatig preuts.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 22:30 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Mijn gevoel / herinnering bij het boek is heel anders. Misschien scheelt het dat ik geen negatief gevoel heb bij zaken als parenclubs, swingen e.d.? Heb jij dat wel, of is dat het niet?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |