quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 00:05 schreef Adelante het volgende:[..]
Ik vond Voordewind een waardeloos verhaal hebben. Hij wil China monitoren naar Westerse maatstaven, dat is gewoon hypocriet. En voor iedereen die de Chinese cultuur enigszins begrijpt, weet dat een democratie daar nog lang niet gaat werken. Hij liep alleen maar te zeiken om het zeiken, ja natuurlijk er zijn Christelijke priesters vastgezet, nee dat kan natuurlijk niet

Laat hem zoals Jort al voorstelde zich bezighouden met beleid in Nederland en zich richten op belangrijker zaken, die Chinezen komen er wel.
Struisvogelpolitiek ftw!
Er worden daar nog altijd mensen opgepakt, gemarteld en vermoord voor politieke of religieuze doeleinden. Dat gaan regelrecht tegen de universele mensenrechten in die wij allemaal in 'het Westen' menen hoog te achten. Het blijft dan natuurlijk hypocriet om daar gezellig twee weken lekker te gaan sporten en feesten.
Niet dat ik 'pro' een boycot was, die Spelen hadden daar in de eerste plaats nooit mogen komen.
Als er ergens mensenrechten zo totaal verkracht worden en je hebt relatief goede banden met dat land, moet je er alles aan doen die mensenrechten te verbeteren. Democratie ergens 'out-of-the-blue' implementeren blijkt inderdaad niet echt goed te werken (zie bijv. Irak en Afghanistan), dat mag ook niet het ultieme doel zijn.
Het gaat erom om China ervan door te laten dringen dat mensen martelen en vermoorden om politieke of religieuze denkbeelden niet bepaald normaal is. Jij vindt dan misschien dat we handelen vanuit 'westerlijke maatstaven', ik vind dat leeg en zinloos gelul als mensen bij bosjes worden geëxecuteerd en wij er niets aan doen.