quote:Meer brugklassers naar antipestcursus
Uitgegeven: 14 augustus 2008 10:21
Laatst gewijzigd: 14 augustus 2008 10:51
VENRAY - Ongeveer 1200 aanstaande brugklassers volgen deze zomer een tweedaagse cursus tegen pesten. Dat is een kwart meer dan een jaar geleden.
Instellingen voor geestelijke gezondheidszorg (GGZ) en GGD's verzorgen de training, die de weerbaarheid van de leerlingen moet vergroten. Kinderen die de cursus Plezier op School hebben gevolgd, worden minder gepest.
Het initiatief voor de cursus werd een aantal jaar geleden genomen door de GGZ-groep Noord- en Midden-Limburg.
De scholieren leren op de training hoe ze zich moeten presenteren en hoe ze kennis moeten maken met mensen. Daarnaast krijgen ze gelegenheid hun hart te luchten. De stoomcursus wordt gegeven in de laatste week van de zomervakantie.
Internet
De Tweede Kamer vroeg eerder dit jaar om meer aandacht voor pesten op school, vooral voor nieuwe varianten. Veel jongeren verkiezen de anonimiteit van internet om klasgenoten te kwellen.
Seksadvertenties met gemanipuleerde foto's of filmpjes waarin een leerling in elkaar wordt geslagen, zwerven rond op sociale netwerken op internet. Pesten is vaak een voorbode van geweld door scholieren.
Veiligheid
Eind vorig jaar kondigde staatssecretaris Marja van Bijsterveldt (Onderwijs) extra maatregelen aan om de veiligheid in en om scholen te verbeteren. Zo moet de politie, afhankelijk van de behoefte van de school, duidelijk in het schoolgebouw aanwezig zijn.
Ook moeten de scholen alle ernstige geweldsincidenten registreren. Op dit moment doet ruwweg de helft van de scholen dat niet uit angst voor een slechte naam.
In mijn tijd was je er de pimp mee.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 15:53 schreef Fakkan het volgende:
Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat de nummer één reden om gepest te worden het dragen van een Kipling tas is. Wie zo'n tas draagt kiest er dus bewust voor om gepest te worden.
Wtf is dit nou weer voor taalquote:Op donderdag 14 augustus 2008 15:54 schreef Chillah.Bee het volgende:
[..]
In mijn tijd was je er de pimp mee.
Dat is hetzelfde als zeggen dat vrouwen erom vragen om verkracht te worden omdat ze zich zo uitdagend kleden.quote:Wat een slappelingen. Mensen die gepest worden hebben dit vaak zelf uitgelokt, en zeker als je langdurig gepest wordt dan heb je dat vaak zelf in de hand.
quote:Op donderdag 14 augustus 2008 15:56 schreef Heatseeker het volgende:
[..]
Wtf is dit nou weer voor taal
Dat ben ik met je eens. Iemand met een handicap oid pesten is wel heel erg triest. Maar sommige mensen worden er hard/sterk vanquote:Op donderdag 14 augustus 2008 16:00 schreef daftme het volgende:
Sommige mensen worden gepest door hun uiterlijk. En dan heb ik het niet over een kipling tas of hoog opgetrokken sokken. Dat hebben ze niet in de hand. Verder ben ik het wel redelijk met je eens dat knulletjes met een te grote bek terrecht gepest worden.
Ik zie pesten meer als iemand afstraffen op zijn belachelijke voorkomen. Dit is pas triest als je dit doet als een persoon er niks aan kan doen, dus niet per definitie.
Zeg, die vraag was serieus!quote:
dat is dus echt gelul hequote:Op donderdag 14 augustus 2008 15:50 schreef Chillah.Bee het volgende:
[..]
Wat een slappelingen. Mensen die gepest worden hebben dit vaak zelf uitgelokt, en zeker als je langdurig gepest wordt dan heb je dat vaak zelf in de hand.
Onder welke steen leef jij?quote:Op donderdag 14 augustus 2008 16:06 schreef Heatseeker het volgende:
[..]
Zeg, die vraag was serieus!
In mijn tijd was je er de pimp mee? Bedoel je soms dat het stoer is om zo'n tas te dragen of juist niet??????
Dat ik ooit serieus reageer in een KLB topicquote:Op donderdag 14 augustus 2008 16:06 schreef Heatseeker het volgende:
[..]
Zeg, die vraag was serieus!
In mijn tijd was je er de pimp mee? Bedoel je soms dat het stoer is om zo'n tas te dragen of juist niet??????
Dank! Kijk TS zo moeilijk is het nietquote:Op donderdag 14 augustus 2008 16:08 schreef SharQueDo het volgende:
[..]
Dat ik ooit serieus reageer in een KLB topic, maar here goes:
De pimp betekent (in mijn woordenboek iig) dat het stoer is idd.
Een slachtoffer!quote:Op donderdag 14 augustus 2008 16:07 schreef MLF het volgende:
[..]
dat is dus echt gelul he
pesters pakken precies dat wat anders is aan een mens: rood haar, bril dragende kinderen enz
Dat was het zeker wel!quote:Op donderdag 14 augustus 2008 16:09 schreef Heatseeker het volgende:
[..]
Dank! Kijk TS zo moeilijk is het niet
?quote:Op donderdag 14 augustus 2008 15:57 schreef SharQueDo het volgende:
[..]
Dat is hetzelfde als zeggen dat vrouwen erom vragen om verkracht te worden omdat ze zich zo uitdagend kleden.
Toch zaten er bij mij vroeger op school genoeg 'populaire/stoere' kinderen die rood haar hadden (het populairste/mooiste meisje van de HAVO had zelfs rood haar) of een bril. Het ligt dus wel degelijk ergens bij jezelf.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 16:07 schreef MLF het volgende:
[..]
dat is dus echt gelul he
pesters pakken precies dat wat anders is aan een mens: rood haar, bril dragende kinderen enz
Nee, waar maak je dat op uit?quote:Op donderdag 14 augustus 2008 16:05 schreef xyz147 het volgende:
De TS zit nog op de middelbare school?
Dat was geen conclusie, dat was een vraagquote:Op donderdag 14 augustus 2008 16:14 schreef Chillah.Bee het volgende:
[..]
Nee, waar maak je dat op uit?
Helaas al 6 jaar niet meerquote:Op donderdag 14 augustus 2008 16:22 schreef xyz147 het volgende:
[..]
Dat was geen conclusie, dat was een vraag
Of wat er onder zit, mits 18 of ouder.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 17:49 schreef Koenholio het volgende:
[..]
Ik vraag me eerder af wat er op haar rokje staat
Ik denk het haast wel.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 16:06 schreef Pappie_Culo het volgende:
Een curcus... Is dat zo'n hippe zelfbruiner?
Maar dan heb je nog de 'experts' die de pesterijen afhandelen met een salvo.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 17:50 schreef Marquis.De.Sade het volgende:
Goed om te lezen. Zo hoort dat. Jonge mensen weerbaar maken...
Slap idd. Tenzij je een handicap/zware beperking hebt.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 16:02 schreef Chuck_Norris het volgende:
Jezelf niet kunnen verdedigen tegen pesterijen
Dat is de domste opmerking die ik in lange tijd gelezen heb TS. Gefeliciteerd.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 15:50 schreef Chillah.Bee het volgende:
[..]
Wat een slappelingen. Mensen die gepest worden hebben dit vaak zelf uitgelokt, en zeker als je langdurig gepest wordt dan heb je dat vaak zelf in de hand.
Ben je dom ofzo? Je bent erg dom, of je probeert zo over te komen omdat je denkt dat het grappig is.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 15:50 schreef Chillah.Bee het volgende:
Sally Struthersquote:Op vrijdag 15 augustus 2008 13:38 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Jabba the Hutt "action"-figure.
[ afbeelding ]
Rot op mongool.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 15:50 schreef Chillah.Bee het volgende:
[..]
Ik heb nooit gepest want dat vind ik triest (ben het gelukkig ook niet) maar als pester op de middelbare school zou ik iemand die zo heel aangeleerd de 'discussie' met pesters aangaat (terwijl je de onzekerheid eraf ziet druipen) juist nog veel interessanter vinden om te pesten. Gepeste kinderen moeten gewoon een paar keer flink om zich heen meppen, dan houdt het vanzelf wel op. Maar ga niet op zo'n domme curcus, volgens mij ben je dan alleen nog maar meer interessant.
Dus dan is het aan de maatschappij om daar hardhandig verandering in te brengen?quote:Op donderdag 14 augustus 2008 16:05 schreef Chillah.Bee het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens. Iemand met een handicap oid pesten is wel heel erg triest. Maar sommige mensen worden er hard/sterk van
Ik weet nog wel iemand die had een Super Mario-trui aanen schoenen met klitteband
en dat in de eerste of tweede, die gast liep er bij als iemand uit groep 7 ofzo
Sorry hoor, maar voor zulke mensen is het goed dat ze het harde leven leren kennen.
Inderdaad. Veel scholen hanteren een zero-tolerance policy wat betreft pesten. School inlichten is in ieder geval altijd een goede keuze.quote:Op zondag 17 augustus 2008 17:26 schreef Dayuum het volgende:
Als je gepest word en gewoon naar je mentor gaat en er wat van zegt dan gebeurd het niet zo snel weer
quote:Op zondag 17 augustus 2008 17:26 schreef Dayuum het volgende:
Als je gepest word en gewoon naar je mentor gaat en er wat van zegt dan gebeurd het niet zo snel weer
Ik werd een tijdje uitgescholden voor Kutemo door kinderen uit de 2e klasquote:Op zondag 17 augustus 2008 17:26 schreef Dayuum het volgende:
Bij ons werd er niks aan gedaan. Ik ben slechthorend en niet groot, daarom werd ik gepest. Decaan/mentor hielp echt niks. Uiteindelijk heb ik de fiets van de hoofdpester vernield, en sindsdien was het overquote:Op zondag 17 augustus 2008 17:26 schreef Dayuum het volgende:
quote:Op zondag 17 augustus 2008 17:33 schreef Fersure het volgende:
[..]
Ik werd een tijdje uitgescholden voor Kutemo door kinderen uit de 2e klasEentje was een ginger kid en ik zei: "Hou je kutbek of ik ruk je teringsproeten van je gezicht." Ik wilde ze hun schedeltjes intrappen, maar dan werd je geschorst. Dus ik ging naar hun mentor ("Ja, het zijn lieve kinderen hoor. Maar toch voel ik me er niet prettig bij en blabla") en die nam het meteen heel serieus. Nu durven ze me niet eens aan te kijken.
De grootste opzoeken en die gewoon kapotmaken werkt doorgaans het beste inderdaad.quote:Op zondag 17 augustus 2008 18:00 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Bij ons werd er niks aan gedaan. Ik ben slechthorend en niet groot, daarom werd ik gepest. Decaan/mentor hielp echt niks. Uiteindelijk heb ik de fiets van de hoofdpester vernield, en sindsdien was het over.
Wees gerust, ik ben MacorgaZ as we speak aan het Googlen.quote:Op zondag 17 augustus 2008 18:47 schreef Vodkadruppel het volgende:
[..]
En wat zou jij ervan vinden als dit met jou gebeurt? Zo op een forum gezet worden?
Foto is al weg, wilde ik meteen al doen, maar anders is mijn punt een beetje raar. Je zal trouwens niks vinden, alleen wat resultaten over games, DealExtreme en wat andere shit. En wat kan een foto mij schelen? Ik zou haast een fotoboek openen, maar ik heb maar 1 foto van mezelf op de PC staanquote:Op zondag 17 augustus 2008 18:50 schreef sinadO het volgende:
[..]
Wees gerust, ik ben MacorgaZ as we speak aan het Googlen.
Nee, wel dat er zwakkeren zijn die hard gemaakt moeten wordenquote:Op zondag 17 augustus 2008 18:42 schreef sinadO het volgende:
Is het nou echt zó moeilijk te accepteren dat niet iedereen hetzelfde is? Is dat te moeilijk voor je MacorgaZ?
Tja, ik was er inderdaad al achter dat jij een zwaar oninteressante internet identiteit hebt.. Niets te vinden behalve wat tech-gerelateerde Shizzel.quote:Op zondag 17 augustus 2008 18:56 schreef MacorgaZ het volgende:
[..]
Foto is al weg, wilde ik meteen al doen, maar anders is mijn punt een beetje raar. Je zal trouwens niks vinden, alleen wat resultaten over games, DealExtreme en wat andere shit. En wat kan een foto mij schelen? Ik zou haast een fotoboek openen, maar ik heb maar 1 foto van mezelf op de PC staan.
Moeten. En dat bepaal jij...?quote:Op zondag 17 augustus 2008 18:57 schreef Chillah.Bee het volgende:
[..]
Nee, wel dat er zwakkeren zijn die hard gemaakt moeten worden
Wat is dit nu weer voor taal?quote:Op donderdag 14 augustus 2008 15:56 schreef Heatseeker het volgende:
[..]
Wtf is dit nou weer voor taal
Tsja, in het leven dien je je nu eenmaal aan te passen aan de maatschappij/groep, of anders heb je de keuze om af te haken.quote:Op zondag 17 augustus 2008 19:00 schreef sinadO het volgende:
[..]
Moeten. En dat bepaal jij...?
En trouwens, genadeloos pesten is per definitie niet hetzelfde als hard maken. Eerder kapot maken.
Als jij zo graag een oermens wil blijven, mjaquote:Op zondag 17 augustus 2008 19:04 schreef Chillah.Bee het volgende:
[..]
Een natuurlijk iets, wat er al sinds de oertijd ingebakken zit.
M.a.w. jij maakt de keuze om je te gedragen als holbewoner.quote:Op zondag 17 augustus 2008 19:04 schreef Chillah.Bee het volgende:
[..]
Een natuurlijk iets, wat er al sinds de oertijd ingebakken zit. Zo werkt het met de mens. Dat er tegenwoordig internet is waardoor dergelijke figuren elkaar aanpraten dat ze lekker zelf moeten blijven wie ze zijn doet daar niets aan af.
De domme stank van jouw kant ruik ik anders al op kilometers afstand.quote:Leer gewoon je bek te houden met je domme vragen en ga niet irritant eigenwijs lopen doen, dan kom je al een heel eind.
Welkom in KLBquote:Op zondag 17 augustus 2008 19:40 schreef sinadO het volgende:
Ik word droevig van sommige reacties in dit topic. Ik wist dat mensen zwak waren maar dit... Laat maar, ik ga hier geen energie meer aan verspillen. Iets met bierkaai en zo.
quote:Op zondag 17 augustus 2008 20:44 schreef Me_Wesley het volgende:
Of dat je zo met je pa op school komt die de pesters ff gaat toespreken
Wat zou ik graag willen dat jij met mij had geruild op de basisschool en 1e klas totdat ik die gast eindelijk stil kreeg..quote:Op zondag 17 augustus 2008 18:57 schreef Chillah.Bee het volgende:
[..]
Nee, wel dat er zwakkeren zijn die hard gemaakt moeten worden
quote:Op zondag 17 augustus 2008 18:20 schreef McKillem het volgende:
De grootste opzoeken en die gewoon kapotmaken werkt doorgaans het beste inderdaad.
quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:39 schreef kyraaa het volgende:
[..]
Dat heb ik ook gedaan toen ik gepest werd
![]()
En toen werd ik zelf pestkop
Nee, jij hebt er wat aan gedaan, en hebt geleerd om voor jezelf op te komen. Iets wat je later echt nog wel van pas gaat komen.quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:30 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Wat zou ik graag willen dat jij met mij had geruild op de basisschool en 1e klas totdat ik die gast eindelijk stil kreeg..
Dán wist jij hoe het zou voelen. En nee, het heeft niets, maar dan ook niets met hard maken te maken, eerder met kapot maken.
Niet bepaald, mijn zelfvertrouwen is nml nooit meer 100% geweest door de periode groep 7 t/m halverwege 1e klas.quote:Op zondag 17 augustus 2008 23:09 schreef Chillah.Bee het volgende:
[..]
Nee, jij hebt er wat aan gedaan, en hebt geleerd om voor jezelf op te komen. Iets wat je later echt nog wel van pas gaat komen.
Dat is dus echt bullshitquote:Op zondag 17 augustus 2008 17:26 schreef Dayuum het volgende:
Ligt er ook aan tegen wie je het doet.quote:Op zondag 17 augustus 2008 21:03 schreef RobertVH het volgende:
[..]
![]()
Beste manier blijft toch gewoon tikken uitdelen volgens mij
Grotere bs dan deze zin heb ik zelden gelezen. Bij ons waren bijna altijd de mensen met een raar uiterlijk oid de lul, die kregen dan tijdens de gymles te horen dat ze buiten in elkaar gemept zouden worden, zonder welke reden dan ook. Het is allemaal goed en wel dat je thuis anaal vernederd wordt door je schoonvader, maar kom het niet uitleven op de zwakke kinderen op school. Dat is echt primitief gedrag van het niveau "loverboys" (die zoeken ook de onzekere mensjes uit).quote:Op donderdag 14 augustus 2008 15:50 schreef Chillah.Bee het volgende:
[..]
quote:Op zondag 17 augustus 2008 19:04 schreef Chillah.Bee het volgende:
[..]
Tsja, in het leven dien je je nu eenmaal aan te passen aan de maatschappij/groep, of anders heb je de keuze om af te haken.
Een natuurlijk iets, wat er al sinds de oertijd ingebakken zit. Zo werkt het met de mens. Dat er tegenwoordig internet is waardoor dergelijke figuren elkaar aanpraten dat ze lekker zelf moeten blijven wie ze zijn doet daar niets aan af.
Leer gewoon je bek te houden met je domme vragen en ga niet irritant eigenwijs lopen doen, dan kom je al een heel eind.
Toch zit er een kern van waarheid in dat je je, zeker tijdens je lagere en middelbare schooltijd tegen pesten kan wapenen, door in de 2e klas middelbare school niet met een Mickey Mouse trui te gaan lopen.quote:Op maandag 18 augustus 2008 13:50 schreef McKillem het volgende:
[..]
Voordat ik de maatschappij me laat voorschrijven hoe ik alles moet doen he....
Het op slot draaien van mijn huis heeft verder weinig te maken met mijn keuze's tot kleding en gewoonte's dus dat vind ik een beetje een kromme vergelijking.quote:Op maandag 18 augustus 2008 14:00 schreef Casos het volgende:
[..]
Toch zit er een kern van waarheid in dat je je, zeker tijdens je lagere en middelbare schooltijd tegen pesten kan wapenen, door in de 2e klas middelbare school niet met een Mickey Mouse trui te gaan lopen.
Dat heeft niets met de maatschappij je voor laten schrijven wat je moet dragen te maken, maar gewoon logisch boeren verstand. Pesten mag niet nee, maar het wordt nu eenmaal wel gedaan en daar zal je rekening mee moeten houden.
Stelen mag ook niet, maar ik neem aan dat je je huis wel afsluit voor je weggaat en je fiets ook op slot zet. Daar laat je de maatschappij wel bepalen wat je doet......
De hele maatschappij is slecht, verbitterd en verrot.quote:Op maandag 18 augustus 2008 14:07 schreef McKillem het volgende:
[..]
Het op slot draaien van mijn huis heeft verder weinig te maken met mijn keuze's tot kleding en gewoonte's dus dat vind ik een beetje een kromme vergelijking.
Om niet gepest te worden moet je in die zin in feite meelopen met de mode's en gewoonte's van de meerderheid in die school.
Dat klopt gewoon niet. Dat is gewoon slecht.
Maar dat mijn fiets wordt gestolen als ik deze niet op slot zet is toch net zo goed slecht en klopt toch ook niet? Maar niemand die daar een punt van maakt.quote:Op maandag 18 augustus 2008 14:07 schreef McKillem het volgende:
[..]
Het op slot draaien van mijn huis heeft verder weinig te maken met mijn keuze's tot kleding en gewoonte's dus dat vind ik een beetje een kromme vergelijking.
Om niet gepest te worden moet je in die zin in feite meelopen met de mode's en gewoonte's van de meerderheid in die school.
Dat klopt gewoon niet. Dat is gewoon slecht.
Je laat het zo klinken dat omdat "het toch wel gebeurd" er ook maar gelijk niets aan gedaan moet worden. Ik zeg niet dat je het zegt maar zo kom je over.quote:Op maandag 18 augustus 2008 14:14 schreef Casos het volgende:
[..]
Maar dat mijn fiets wordt gestolen als ik deze niet op slot zet is toch net zo goed slecht en klopt toch ook niet? Maar niemand die daar een punt van maakt.
Ik zeg ook niet dat je die Mickey Mouse trui niet kan dragen, maar als je niet om kan gaan met het commentaar en eventueel gepest, wat op een middelbare school gewoon voor gaat komen, hoe slecht dit ook wel niet mag zijn en hoe sterk dit ook niet mag kloppen, kan je dat beter niet doen.
Je mag je als vrouw zijnde zo uitdagend mogelijk kleden als je wil, maar dan kan je wel opmerkingen van mannen gaan verwachten, zo werkt de maatschappij nu eenmaal. Niet eerlijk nee, maar zo zit het leven in elkaar.
En als je die kennis hebt, kan je daar als gepeste wel eens aandenken als je 's ochtends je Mickey Mouse trui aan trekt... toch?
Ik keur het ten zeerste af en ben het met je eens dat er wat aangedaan moet worden. Maar tot die tijd maak je die keuze voor een deel zelf, door die trui aan te trekken.quote:Op maandag 18 augustus 2008 15:18 schreef McKillem het volgende:
[..]
Je laat het zo klinken dat omdat "het toch wel gebeurd" er ook maar gelijk niets aan gedaan moet worden. Ik zeg niet dat je het zegt maar zo kom je over.
Het is toch buiten proportioneel dat je maar andere kleding moet halen om zo je pesterijen "af te kopen".
Er is best wat te doen tegen pesten, er moet alleen beter uit de ogen gekeken worden.(leraren) En de sancties moeten serieuzer zijn dan 2 of 3 geforceerde "vrije dagen". (school)
Ook valt er vanuit ouderlijk oogpunt wel het e.e.a. te doen, maar daar wil ik mij als niet-ouder niet te veel mee gaan bemoeien.
Bovendien is het niet alleen het type micky mouse dat gepest word. Op mijn scholen ook genoeg gezien die gepest werden maar er verder normaal uitzagen. Ik daarintegen had nergens last van terwijl ik wel het onderwerp zou kunnen zijn er voor. Maar ik was een paar CM te hoog denk ik.
Ja maargoed je hebt natuurlijk een contrast tussen een keer nakijken en wat roepen dan systematisch pesten.quote:Op maandag 18 augustus 2008 15:30 schreef Casos het volgende:
[..]
Ik keur het ten zeerste af en ben het met je eens dat er wat aangedaan moet worden. Maar tot die tijd maak je die keuze voor een deel zelf, door die trui aan te trekken.
Je mag van mij aantrekken wat je wil, maar kijk niet vreemd op als je wat vaker wordt nagekeken / gewezen wanneer je als punker met hanekam en allerhande tattoos en piercings (om alle vooroordelen en stereotypen maar te gebruiken) over straat loopt.
En je hebt helemaal gelijk als je zegt dat er ook "normale" (ik zit bewust aanhalingstekens, want wat is normaal... dat wat de meerderheid vindt?) kinderen zijn die gepest worden. Rood haar kan je moeilijk thuis laten. Maar in sommige situaties heb ik wel eens zoiets van, tsja, wat verwacht je dan. Je weet hoe hard kinderen onderling kunnen zijn.
In dit geval zal aanpassen ook geen zin hebben, iig niet met het aan- of uittrekken van een trui. Een hele grote broer of een Deense dog wellichtquote:Op maandag 18 augustus 2008 15:40 schreef McKillem het volgende:
[..]
Ja maargoed je hebt natuurlijk een contrast tussen een keer nakijken en wat roepen dan systematisch pesten.
Mensen die wat roepen kan je je voor isoleren. Doe ik ook, zelfs nu nog met mijn 22 jaar "langhaar" "gotik" "satanist" whatever, als ze daar een harde plasser van krijgen. Als ze maar niet denken dat ik er wakker van lig.
Maar als ze systematisch om 3 uur om de hoek gaan staan met een groepje terwijl jij onderweg naar huis bent van school is toch wel iets waar in mijn optiek knetterhard tegen opgetreden kan, mag en zelfs moet worden.
Nu hebben dat soort acties amper gevolgen. Dan lost je het probleem niet op nee.
Of het dan om iemand gaat met rood haar en sproeten of iemand met een micky mouse shirt en een gameboy met daarin Pokémon dat is helemaal niet interessant.
Jezelf aanpassen is symptoombestrijding.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |