Nee, je moet eerst weten (bekijken) of je een SATA schijf kunt gebruiken of dat je nog een IDE schijf nodig hebt (voor oudere systemen).quote:Op woensdag 13 augustus 2008 16:25 schreef Klonk het volgende:
Ik ben van plan om een nieuwe harde schijf (ouwe maakt vage geluiden en is te klein) in mijn pc te zetten, is dat in het makkelijkste geval een kwestie van ouwe schijf eruit, nieuwe erin en dan booten en het os installeren ?
Geen flauw idee eigenlijk, vandaar
Maakt de oude "klonk" geluiden?quote:Op woensdag 13 augustus 2008 16:25 schreef Klonk het volgende:
Ik ben van plan om een nieuwe hard schijf (ouwe maakt vage geluiden en is te klein) in mijn pc te zetten, is dat in het makkelijkste geval een kwestie van ouwe schijf eruit, nieuwe erin en dan booten en het os installeren ?
Geen flauw idee eigenlijk, vandaar
dat zal wel op de HD zelf staan (denk ik toch enzo ?)quote:Op woensdag 13 augustus 2008 16:29 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee, je moet eerst weten (bekijken) of je een SATA schijf kunt gebruiken of dat je nog een IDE schijf nodig hebt (voor oudere systemen).
Nou je ziet het aan de aansluiting achterop. Brede platte kabel = ide, kleine aansluiting is SATAquote:Op woensdag 13 augustus 2008 16:30 schreef Klonk het volgende:
[..]
dat zal wel op de HD zelf staan (denk ik toch enzo ?)
systeempje is een Dell Insperion van 4 jaar oud, verder nog in puike toestand, zit nu een 120 gig hdd in, en ik draai geen windows, maar ubuntuquote:Op woensdag 13 augustus 2008 16:29 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Maakt de oude "klonk" geluiden?
Het is in principe zo simpel als je voorstelt.
Je kan er echter wel wat obstakels bij tegenkomen:
- andere aansluiting harddisk (S-ATA of P-ATA)
- BIOS herkent je nieuwe harddisk niet ivm te groot
- jumper van P-ATA schijf staat niet goed
- Windows verlangt een S-ATA driver voor het installeren
- etc...
Maar dat zijn dingen die je kan tegenkomen.
Als je meer informatie geeft over je systeem, je huidige harddisk en je geplande aankoop dan kunnen we meer vertellen.
die weet ik zo, dan heb ik dus een idequote:Op woensdag 13 augustus 2008 16:31 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nou je ziet het aan de aansluiting achterop. Brede platte kabel = ide, kleine aansluiting is SATA
tot nu toe nog geen enkel probleem gehad met dat soort dingenquote:
Let op: je systeem is 4 jaar oud zeg je net. Het zou kunnen dat je BIOS geen 48 bits LBA ondersteunt. In dat geval kun je geen schijven groter dan 128 GiB gebruiken. Als dit inderdaad het geval is kun je dat mogelijk oplossen met een BIOS update.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 16:31 schreef Klonk het volgende:
[..]
die weet ik zo, dan heb ik dus een ide
quote:Op woensdag 13 augustus 2008 17:26 schreef phpmystyle het volgende:
als je je oude hd eruit doet zorg er dan wel ff dat al je drivers op usb staan voorkomt hoop ellende
schone install is dan toch wel beter... heb je meteen weer alles op orde staan zonder rommel in je register e.d.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 12:10 schreef Nr.G het volgende:
Je kunt ook je oude HD klonen naar je nieuwe. Collega van me had geen zin alles opnieuw te installeren en drivers te zoeken en heeft z'n HD gekloond.
Ik doe gemiddeld 4 jaar met een Windows installatie en vervang tussendoor ongeveer ieder jaar m'n harddisks door grotere exemplaren.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 12:39 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
schone install is dan toch wel beter... heb je meteen weer alles op orde staan zonder rommel in je register e.d.
En zonder al je gegevensquote:Op donderdag 14 augustus 2008 12:39 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
schone install is dan toch wel beter... heb je meteen weer alles op orde staan zonder rommel in je register e.d.
Hoezo? Van belangrijke gegevens heb je altijd een backup.quote:
quote:Op donderdag 14 augustus 2008 19:38 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Hoezo? Van belangrijke gegevens heb je altijd een backup.
Als je geen backup hebt van belangrijke gegevens, zijn ze niet belangrijk.
En als ze toch belangrijk zijn en geen backup, dan duurt dat meestal ook niet lang meer.
Weg is weg.
Echt iedere week weer van die huilies in de winkel:
- "ja, m'n externe backup harddisk is gecrashd en nu ben ik m'n foto's kwijt".
- ehm, als het een backup harddisk is, dan is er toch nog een origineel op de computer?
- nou, die heb ik weggehaald om ruimte te sparen.
- ik zeg "wat een ellende" en denk "".
Heb je er al een partitie op aangemaakt?quote:Op donderdag 14 augustus 2008 20:31 schreef henkway het volgende:
ik heb ook een vraagje hierover
heb een 500 GB eringezet maar ik zie hem niet naast de C schijf wel in configuratie
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
nu ben ik hierquote:Op donderdag 14 augustus 2008 20:48 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Heb je er al een partitie op aangemaakt?
Doe het volgende:
- Klik met rechts op "deze computer" (XP) of "computer" (Vista). Dit is soms te vinden op je bureaublad en anders sowieso onder "Start" en dan ergens op je start-menu.
- Klik dan "Beheren".
- Het venster "computerbeheer" opent nu.
- Ga naar "Opslag" en daaronder "Schijfbeheer".
- Daar vind je nu je gepartitioneerde 1e harddisk en je nog niet gepartitioneerde 2e harddisk (en je cdrom, cardreader, usbstick, etc).
- Mogelijk moet je de schijf nog activeren, importeren of iets dergelijks. Doet dit eerst (ben even kwijt hoe het heet).
- Maak dan een nieuwe partitie aan (NTFS) en kies voor "snelformatteren".
- 10 seconden later is je nieuwe harddisk ingedeeld en klaar voor gebruik.
Kun je hem van daar uit niet initialiseren dan?quote:Op donderdag 14 augustus 2008 21:15 schreef henkway het volgende:
[..]
nu ben ik hier
heet het initialiseren??
maar er staat een kruisje bij
[ afbeelding ]
Ja, dat was het woord dat ik bedoelde.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 21:15 schreef henkway het volgende:
[..]
nu ben ik hier
heet het initialiseren??
maar er staat een kruisje bij
[ afbeelding ]
topquote:Op donderdag 14 augustus 2008 21:53 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ja, dat was het woord dat ik bedoelde.
Rechts klikken op dat vakje waar het verbodsbordje staat en dan "schijf initialiseren" of iets dergelijks.
Daarna kan je de partitie aanmaken.
Ofwel, start-uitvoeren-typ "diskmgmt.msc" en <enter>quote:Op donderdag 14 augustus 2008 20:48 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Heb je er al een partitie op aangemaakt?
Doe het volgende:
- Klik met rechts op "deze computer" (XP) of "computer" (Vista). Dit is soms te vinden op je bureaublad en anders sowieso onder "Start" en dan ergens op je start-menu.
- Klik dan "Beheren".
- Het venster "computerbeheer" opent nu.
- Ga naar "Opslag" en daaronder "Schijfbeheer".
-...
Maak het nou niet eenvoudiger dan het al is.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 00:14 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Ofwel, start-uitvoeren-typ "diskmgmt.msc" en <enter>
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |