abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60755453
De NL overheid vind dat we te weinig overstappen, en dat we uit gemakzucht blijven zitten waar we zitten. En dat terwijl een overstap met een paar muisklikken geregeld is en honderden euro´s voordeel kan opleveren.

Maar is dat wel zo, vraag ik me af? Op www.gaslicht.com wordt inderdaad die indruk gewekt. Als ik daar mijn gegevens invul kan ik bij bijv. Elektran een energierekening tegemoet zien met een negatief bedrag. Ik krijg dan gratis stroom en nog geld toe!

Maar in feite is het zo ondoorzichtig als wat. Bij vrijwel alle berekeningen wordt gemakshalve even vergeten dat je energienota voor een belangrijk deel uit vastrechten en transportkosten en dergelijke bestaat. Die betaalt de energieleverancier dan weer door aan de netwerkbeheerder, maar dat doet er niet toe. Een pomphouder gaat ook niet ineens adverteren met de kale brandstofprijs, ook al mag hij de accijnzen niet zelf houden. Ook kunnen er nog verborgen kosten zijn die even niet in de berekening zitten, zo brengen sommige leveranciers nog administratiekosten in rekening, en andere niet.

Ook dat "even" overstappen valt ongetwijfeld vies tegen. Je krijgt dan een eindafrekening van je oude leverancier. Deze moet gebaseerd zijn op de meterstanden die jij aan je nieuwe leverancier hebt doorgegeven en zij weer aan de oude, maar of dat goed gaat? Ik heb al eens gehad dat de oude leverancier de eindafrekening baseerde op geschatte standen! En de nieuwe doet het dan wel obv de door jou doorgegeven standen, dus met een beetje pech betaal je nog dubbel ook. En vervolgens kan weer het gezeur beginnen over je nieuwe termijnbedrag en de hoogte daarvan.

Dus ik denk dat ik toch maar gewoon bij Nuon blijf zitten. Het heeft me vanaf het moment van aanmelden (na mijn verhuizing) al zowat 3 maanden geduurd voordat alles in orde was, dus ik wil niet dat hele gedoe opnieuw. Inclusief talloze mailtjes en gebel naar dure 0900-nummers. Lokaal tarief ja, plus de kosten voor het gebruik van m´n mobiele telefoon!

Of ben ik een dief van m´n eigen portemonnaie als ik blijf zitten, en frustreer ik de marktwerking?
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_60755586
Als het je bevalt, zou ik lekker blijven zitten!

ik ben nog niet zo lang geleden overgestapt van Eon naar NUON, aangezien ze een aantrekkelijk aanbod hadden. En ik was een beetje te naïef over het gemak waarmee verkopen dat je kan overstappen. Tot nu toe is het namelijk dikke ellende geweest. Veel bellen, nakijken, opsturen en nogmaals nabellen of het nu inderdaad goed is gegaan.
Prompt belt Eon even later weer of ik bij ze terug wil komen omdat ze nu opeens wel een aantrekkelijk aanbod kunnen doen. Als ik ervoor zou kiezen, zou alles automatisch worden omgezet zodra mijn contract bij NUON afgelopen is.... yeah right.......
pi_60755772
Hou wel het netwerk- en leveranciers model in de gaten
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 10:39:26 #4
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_60755851
één grote dikke ellende heb ik gehad met overstappen van Eneco naar Nuon. Ik ben er na 6 maanden nu NOG mee bezig.

NIET DOEN DUS!
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 10:46:52 #5
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_60756044
De overheid zou moeten zorgen dat energiebedrijven met de WERKELIJKE kosten adverteren! Nu adverteren ze met 4 cent per kWh, terwijl je rond de 25 cent betaald! Ze hebben het nu zodanig gemaakt dat je niets meer kan vergelijken: transporttarief, REB, BTW, etc.!
Dit alles om maar te voorkomen dat de consument door heeft dat-ie 6 keer de productiekosten betaald (en voor gas zelfs 30 keer de productiekosten).
Uiteraard niet in het kader van het milieu... De overheid maakt het duurder "om het gebruik te verminderen", maar ondertussen weet vrijwel niemand wat het echt kost.
censuur :O
pi_60756068
Volgens mij is het echt allemaal lood om oud ijzer. Bij de één bespaar je wat op de energie, bij de andere op het transport, etc, etc. Ik ken niemand die echt schokkend veel minder is gaan betalen na een overstap (die idd meestal met het nodige gedoe gepaard gaat).
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_60756087
Het is allemaal een grote kutzooi en tyfusbende met overstappen enzo. Echt, begin er niet aan, alleen maar allende!
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 10:50:59 #8
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_60756143
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 10:39 schreef Armageddon het volgende:
één grote dikke ellende heb ik gehad met overstappen van Eneco naar Nuon. Ik ben er na 6 maanden nu NOG mee bezig.
Je moet ook niet overstappen naar andere grote bedrijven!
Eneco zelf adverteerde jaren geleden met "stap niet over, want wij maken er zo'n chaos van dat je er spijt van krijgt"... En dat is inderdaad wat Eneco doet, ronduit belachelijk dat ze met deze chantage willen voorkomen dat klanten opstappen...

De overheid zou het opnemen van meterstanden ook weg moeten halen bij de bijna-monopolisten. Dat zorgt er nu voor dat deze luitjes alsnog macht hebben over consumenten.
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 10:52:16 #9
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_60756169
Ik doe ook m'n best om zo snel mogelijk alle energie op te maken. Ik laat al m'n apparaten 24/7 op volle toeren draaien en m'n auto gooi ik drie keer per week vol.

Het kan mij niet snel genoeg op gaan die energie. Dan hebben die honden niets meer om te verkopen.

pi_60756247
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 10:46 schreef RemcoDelft het volgende:
De overheid zou moeten zorgen dat energiebedrijven met de WERKELIJKE kosten adverteren! Nu adverteren ze met 4 cent per kWh, terwijl je rond de 25 cent betaald! Ze hebben het nu zodanig gemaakt dat je niets meer kan vergelijken: transporttarief, REB, BTW, etc.!
Dat.... en de concurrentie zit in de prijzen tussen die 4 en 10 cent per m3 of kWh..... Het grootste deel van de prijs bestaat uit door de overheid bepaalde belastingen en toeslagen. Dus wat je uiteindelijk bespaart, valt vies tegen. En daar dan dus al die rompslomp en ellende voor. Dit voorjaar overgestapt, maar nu al spijt.
Volgens mij verdien je meer door even goed naar je huis, isolatie en verbruik te kijken.
Cos I got too much life
Running through my veins
Going to waste
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 11:48:19 #11
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_60757716
Als je tevreden bent zou ik lekker blijven zitten. Het is een enorme klus om over te gaan en levert je per saldo echt niet zo heel veel op. Voor die paar euro verschil kun je jezelf een hoop ellende besparen.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 11:49:47 #12
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_60757763
Bij ons is het overstappen vlekkeloos gegaan , van Eneco naar Essent.
pi_60759088
Wij zijn zo'n anderhalf jaar geleden overgestapt van Nuon naar Essent.
Alles ging vlekkeloos, echt 0,0 problemen.
pi_60759832
Overstappen van Eneco naar Greenchoice heb ik zelf geregeld, dit alles heeft mij tot op heden in totaal waarschijnlijk 30 minuten van mijn tijd gekost.
pi_60759861
En wat levert het de overstappers op, op jaarbasis?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_60760153
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 12:58 schreef Jarno het volgende:
Daar ben ik ook benieuwd naar.
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 13:09:48 #17
152789 karr-1
pi_60760166
quote:
Als het 10 euro scheelt is het veel....
pi_60760226
quote:
Ja, en dan wel graag de korting in het eerste jaar even uitsmeren over de totale looptijd. Waarmee je dus niet weet hoe die tarieven zullen worden aangepast. Goedkope aanbieders? Vergeet het maar. De korting die je nu krijgt wordt straks gewoon in een prijsaanpassing doorberekend. Dan maken ze weer nieuwe aanbiedingen met nog hogere kortingen voor nieuwe overstappers waardoor het in eerste instantie nog aantrekkelijker lijkt. Maar uiteindelijk ben je bij al die bedrijven zoals Greenchoice, NL Energie of NEM gewoon duurder uit.

Vergelijk de vastrecht kosten maar eens. Bij 5000KwH en 1800m3 per jaar is ENECO echt goedkoper dan NL Energie of NEM doordat de vastrecht tarieven bij die gasten zoveel hoger zijn. En uiteindelijk kunnen ze maar op minder dan de helft van de totale energiekosten concureren omdat de rest van de kosten bij iedereen gelijk is.
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 13:29:27 #19
152789 karr-1
pi_60760737
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 13:11 schreef titanio het volgende:

[..]

Ja, en dan wel graag de korting in het eerste jaar even uitsmeren over de totale looptijd. Waarmee je dus niet weet hoe die tarieven zullen worden aangepast. Goedkope aanbieders? Vergeet het maar. De korting die je nu krijgt wordt straks gewoon in een prijsaanpassing doorberekend. Dan maken ze weer nieuwe aanbiedingen met nog hogere kortingen voor nieuwe overstappers waardoor het in eerste instantie nog aantrekkelijker lijkt. Maar uiteindelijk ben je bij al die bedrijven zoals Greenchoice, NL Energie of NEM gewoon duurder uit.

Vergelijk de vastrecht kosten maar eens. Bij 5000KwH en 1800m3 per jaar is ENECO echt goedkoper dan NL Energie of NEM doordat de vastrecht tarieven bij die gasten zoveel hoger zijn. En uiteindelijk kunnen ze maar op minder dan de helft van de totale energiekosten concureren omdat de rest van de kosten bij iedereen gelijk is.
Exact. Daar en tegen kun je wel uitbesteden aan bv de Vaste Lasten Bond, die er voor zorgt dat je altijd de goedkoopste hebt en verder alles voor je regelt. Zit er al jaren bij, ideaal geregeld.
pi_60760833
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 13:29 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Exact. Daar en tegen kun je wel uitbesteden aan bv de Vaste Lasten Bond, die er voor zorgt dat je altijd de goedkoopste hebt en verder alles voor je regelt. Zit er al jaren bij, ideaal geregeld.
Zelf doen en af en toe zo'n bojo van een call center helemaal over de zeik helpen is veeeeeel leuker!
pi_60761004
quote:
Vrijwel niets, maar wel het gemak van één factuur.
pi_60772419
ik ben al diverse keren over gestapt, en nog nooit problemen gehad
van essent naar united consumers
van united consumers naar caplare
van caplare naar greenchoice
van greenchoice naar energie direct
en dat in 6.5 jaar tijd
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 20:33:30 #23
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_60772813
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 20:21 schreef mtv het volgende:
ik ben al diverse keren over gestapt, en nog nooit problemen gehad
van essent naar united consumers
van united consumers naar caplare
van caplare naar greenchoice
van greenchoice naar energie direct
en dat in 6.5 jaar tijd
En dan maak je elke keer natuurlijk gebruik van een korting
Ik weet niet hoeveel wij besparen want we zijn nog niet zo heel lang overgestapt dus ik weet niet hoeveel de jaarrekening zal zijn. Toen we overstapten hebben we gekeken naar het maandbedrag (kleine 30 e minder), maar inmiddels zijn we meer energie gaan gebruiken (baby erbij) dus het is lastig te zien wat het verschil is.
pi_60774096
Hmm, tot nu toe lijken de meeste posters te neigen naar "overstappen, NEE", en zij die er wel positief over zijn kunnen niet duidelijk zeggen of ze dit daadwerkelijk de beloofde besparing heeft opgeleverd.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 21:34:03 #25
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_60774839
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 10:55 schreef Facilitator het volgende:

[..]

Dat.... en de concurrentie zit in de prijzen tussen die 4 en 10 cent per m3 of kWh..... Het grootste deel van de prijs bestaat uit door de overheid bepaalde belastingen en toeslagen.
Ik vind het ook compleet achterlijk dat het transporttarief niet afhankelijk is van waar je woont! Totaal onlogisch, en simpelweg kunstmatig zo gedaan zodat de overheid z'n inkomsten houdt...
Marktwerking en concurrentie in een markt waarbij 80% van de prijs door de overheid wordt bepaald...
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 21:36:05 #26
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_60774914
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 13:32 schreef titanio het volgende:

[..]

Zelf doen en af en toe zo'n bojo van een call center helemaal over de zeik helpen is veeeeeel leuker!
E-on heeft me uiteindelijk niet eens meer teruggebeld, nadat ze me 2 keer gebeld hadden met het verhaal dat ik incl. BTW, energieheffing, levering en transport (jaja wat een posten voor iets wat je niet eens ziet!) 5 cent per kWh zou betalen en iets van 15 cent voor gas... Ik heb ze verteld dat ik dat graag zou aannemen, als ze het me zwart op wit zouden toesturen. Maar heel gek, dat kon niet ....
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 21:44:47 #27
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_60775214
Als ik op zo´n rekensite mijn gegevens invul gaat mijn jaarbedrag van 1280 naar 1080.
dat is toch wel de moeite waard?
Zitten er nog , verborgen. nadelen aan een contract van 1 of 2 jaar vast tov. variabel?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_60775378
Vrije marktwerking, dus ik mag kiezen wat ik wil zonder dat iemand daar wat over te zeggen heeft. Om dan te horen dat er te weinig mensen overstappen, wat dan een vrije keuze van de consument is, klinkt als een pressiemiddel naar de netwerkbeheerders.
Dus overheid meneertje, ik laat me niet piepelen door jou. Ik maak de keuze die ik wil maken.
Je hoeft maar even te kijken op de vergelijkingsites en je wordt al bang als je ziet dat er variabele tarieven worden gebruikt, de leverancier ieder moment de tarieven aan kan passen, opzegtermijnen, automatische verlenging voor de duur van een jaar.... als ik goedkoper uit wil zijn, dan zorg ik dat ik minder werk heb aan het regelen van dit soort dingen en kijk niet alleen naar de rood knipperende neonverlichting op de websites, de irritante telefonische verkoper en het huppeltrutje aan de deur die een nieuwe meter wil plaatsen in een nieuwbouwhuis, helemaal gratis.
pi_60785504
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 21:34 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ik vind het ook compleet achterlijk dat het transporttarief niet afhankelijk is van waar je woont! Totaal onlogisch, en simpelweg kunstmatig zo gedaan zodat de overheid z'n inkomsten houdt...
Marktwerking en concurrentie in een markt waarbij 80% van de prijs door de overheid wordt bepaald...
Jij woont zeker in Slochteren bovenop die gasbel. Nou ik woon in de Randstad maar gegarandeerd dat ik (helaas) ook meebetaal voor de verbetering van de infrastructuur in Grun. Ware dat niet zo dan reed je daar nu nog met paard en wagen over de karresporen en kostte je frisje of biertje, om maar iets te noemen, heel wat meer dan in de Randstand naast de bottelarij. Om nog maar niet te spreken over hoe duur de brandstof, behalve turf dan, in het hoge Noorden zou zijn. Maar zo denk ik er over, en daar hoef je het dus niet mee eens te zijn.
pi_60785971
Ik zou never nooit overstappen. Ik erger me overigens dood aan de verkoop van andere energieleveranciers. Nuon komt aan de deur en zegt gewoon Essent te zijn, Nuon en Oxxio en NEM die oude mensjes bellen en zeggen dat ze van Essent zijn (allemaal op de gok, ze gokken dat op Essent netwerk ook bijna iedereen levering van Essent heeft). Vervolgens gaan ze smijten met prijzen die exclusief belastingen en transportkosten zijn, reken maar dat er zat mensen zijn die daar intrappen en die vervolgens eeuwen ellende hebben vanwege het overstappen (wat ze sowieso al niet wilden, maar ze dachten binnen Essent iets te wijzigen).
Dus overstappen, ik zou het niet doe, levert alleen maar ellende op.
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
  woensdag 13 augustus 2008 @ 09:46:08 #31
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_60786014
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 09:21 schreef titanio het volgende:

[..]

Jij woont zeker in Slochteren bovenop die gasbel. Nou ik woon in de Randstad maar gegarandeerd dat ik (helaas) ook meebetaal voor de verbetering van de infrastructuur in Grun. Ware dat niet zo dan reed je daar nu nog met paard en wagen over de karresporen en kostte je frisje of biertje, om maar iets te noemen, heel wat meer dan in de Randstand naast de bottelarij. Om nog maar niet te spreken over hoe duur de brandstof, behalve turf dan, in het hoge Noorden zou zijn. Maar zo denk ik er over, en daar hoef je het dus niet mee eens te zijn.
Ik woon ook in de Randstad, en inderdaad, gas is verder weg van Groningen duurder. Maar ik doelde op elektriciteit eigenlijk...
  woensdag 13 augustus 2008 @ 09:58:48 #32
152789 karr-1
pi_60786265
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 21:44 schreef Hyperdude het volgende:
Als ik op zo´n rekensite mijn gegevens invul gaat mijn jaarbedrag van 1280 naar 1080.
dat is toch wel de moeite waard?
Zitten er nog , verborgen. nadelen aan een contract van 1 of 2 jaar vast tov. variabel?
het lijkt de moeite waard, maar in dat soort berekeningen nemen ze vaak niet alle bedragen mee. Uiteindelijk ben je niet veel duurder of goedkoper uit dan nu. En 1 of 2 jaar vast heeft als nadeel dat je meer betaald als de prijzen omlaag gaan en dat je niet naar een goedkopere kunt overstappen als er morgen in eens een heel goedkope op de markt komt.
  woensdag 13 augustus 2008 @ 10:07:47 #33
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_60786453
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 20:33 schreef Marrije het volgende:

[..]

En dan maak je elke keer natuurlijk gebruik van een korting
Ik weet niet hoeveel wij besparen want we zijn nog niet zo heel lang overgestapt dus ik weet niet hoeveel de jaarrekening zal zijn. Toen we overstapten hebben we gekeken naar het maandbedrag (kleine 30 e minder), maar inmiddels zijn we meer energie gaan gebruiken (baby erbij) dus het is lastig te zien wat het verschil is.
je maandbedrag zegt helemaal niks natuurlijk....want dat is maar een voorschot. Pas op de jaarafrekening zie je of je echt goedkoper bent. UIteindelijk komt het erop neer dat er, tenzij je een grootverbruiker bent, amper ruimte is voor echte concurrentie, omdat de marge gewoon niet zo groot is. Het grootste deel van wat je betaalt bestaat uit vastrecht, accijnzen etc en betaal je dus onafhankelijk van de leverancier waar je bij zit. Tel daarbij op wat er allemaal mis kan gaat bij een overstap, en de eventuele winst die het je oplevert is dat risico niet bepaald waard...

zeker omdat het totaal ondoorzichtig is wat je uiteindelijk precies betaald, en veel bedrijven die claimen erg goedkoop te zijn, wel doodleuk hogere maandbedragen vragen...aan het einde van het jaar krijg je dat wel terug, maar dan hebben zij hun winst al gemaakt...
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
  woensdag 13 augustus 2008 @ 11:38:06 #34
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_60788917
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 21:12 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Hmm, tot nu toe lijken de meeste posters te neigen naar "overstappen, NEE", en zij die er wel positief over zijn kunnen niet duidelijk zeggen of ze dit daadwerkelijk de beloofde besparing heeft opgeleverd.
Klopt, maar omdat de strekking van de meeste posts was dat het overstappen an sich zo lastig is en veel problemen oplevert heb ik gemeld dat het voor ons geen problemen heeft opgeleverd (nog even los van de mogelijke besparing).
  woensdag 13 augustus 2008 @ 11:43:21 #35
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_60789106
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 10:07 schreef Abbadon het volgende:

[..]

je maandbedrag zegt helemaal niks natuurlijk....want dat is maar een voorschot. Pas op de jaarafrekening zie je of je echt goedkoper bent. UIteindelijk komt het erop neer dat er, tenzij je een grootverbruiker bent, amper ruimte is voor echte concurrentie, omdat de marge gewoon niet zo groot is. Het grootste deel van wat je betaalt bestaat uit vastrecht, accijnzen etc en betaal je dus onafhankelijk van de leverancier waar je bij zit. Tel daarbij op wat er allemaal mis kan gaat bij een overstap, en de eventuele winst die het je oplevert is dat risico niet bepaald waard...

zeker omdat het totaal ondoorzichtig is wat je uiteindelijk precies betaald, en veel bedrijven die claimen erg goedkoop te zijn, wel doodleuk hogere maandbedragen vragen...aan het einde van het jaar krijg je dat wel terug, maar dan hebben zij hun winst al gemaakt...
Dat zei ik ook al
En wat er mis kan gaan gaat voor ons niet op, had ook al gemeld dat het vlekkeloos was gegaan.
We wachten geduldig de jaarrekening af
  woensdag 13 augustus 2008 @ 12:52:24 #36
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_60791684
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 11:43 schreef Marrije het volgende:

[..]

Dat zei ik ook al
En wat er mis kan gaan gaat voor ons niet op, had ook al gemeld dat het vlekkeloos was gegaan.
We wachten geduldig de jaarrekening af
wat er mis kan gaan merk je meestal pas op de jaarrekening

maar goed, ik mag hopen dat het tegenwoordig beter gaat dan een paar jaar terug...
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
  woensdag 13 augustus 2008 @ 13:07:58 #37
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_60792253
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 12:52 schreef Abbadon het volgende:

[..]

wat er mis kan gaan merk je meestal pas op de jaarrekening

maar goed, ik mag hopen dat het tegenwoordig beter gaat dan een paar jaar terug...
Ik doelde meer op niet financiele dingen, zoals zonder energie komen te zitten of dat ze lastig doen met opzeggen en meterstanden etc etc.
pi_60792644
Misschien zijn er hulpvolle topics bij dat forum van Kassa?
pi_60792998
Gisteren ook twee NUON verkopers aan de deur, konden me een goed aanbod doen beweerden ze. Zo op het eerste gezicht leek het prima, ik gaf aan dat ik er even over na wilde denken, dat was prima, "zullen we over een half uurtje weer langskomen".
Met nadenken bedoel ik even op m'n gemak uitzoeken hoe en wat en dan beslissen.
Helaas dat kon niet, ik moest dezelfde avond beslissen.
Als ze zo'n goedkoop aanbod zouden hebben, dan kan ik er toch wel even over denken en het één en ander uitzoeken?
zoals het potje thuis poept, poept het nergens
_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
Fiets
  woensdag 13 augustus 2008 @ 13:34:56 #40
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_60793092
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 13:07 schreef Marrije het volgende:

[..]

Ik doelde meer op niet financiele dingen, zoals zonder energie komen te zitten of dat ze lastig doen met opzeggen en meterstanden etc etc.
zonder energie komen te zitten is niet echt een reeel risico....je hebt nl nog steeds dezelfde netwerkbeheerder, dus tenzij je fysiek in huis afgesloten zou worden, gaat dat gewoon door...

bij de meterstanden zit het grootste risico...maar dat merk je uiteindelijk pas op de jaarrekening of het ook echt goed is gegaan...
  woensdag 13 augustus 2008 @ 13:36:31 #41
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_60793139
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 13:31 schreef kareltje_de_grote het volgende:
Gisteren ook twee NUON verkopers aan de deur...
apart....tenzij het beleid van nuon is veranderd in de laatste anderhalf jaar, sturen ze nooit mensen langs de deur...
  woensdag 13 augustus 2008 @ 13:48:08 #42
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_60793441
Verschil is zomaar een paar honderd euro, INCL vastrecht ed. Dus zo ondoorzichtelijk lijkt het me niet

http://www.energieprijzen.nl/
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
  woensdag 13 augustus 2008 @ 13:51:19 #43
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_60793506
Mijn oma is twee maanden voordat ze gestorven is naar de NEM overgestapt door zo'n kerel aan de telefoon met een mooi verhaal en halve waarheden, en we krijgen nu nog steeds brieven op haar naam dat ze een maand na haar dood stiekem verhuisd is Ze is in februari gestorven, en we hebben de overlijdensacte nu al zo'n 3x opgestuurd. Dus nee, die kleine bedrijfjes die zonder publiek kantoor en dergelijke werken vertrouw ik nooit meer.

En als je 10 euro per jaar goedkoper uit bent is het veel.
Ook geen sig dus
  woensdag 13 augustus 2008 @ 14:07:13 #44
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_60793900
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 13:34 schreef Abbadon het volgende:

[..]

zonder energie komen te zitten is niet echt een reeel risico....je hebt nl nog steeds dezelfde netwerkbeheerder, dus tenzij je fysiek in huis afgesloten zou worden, gaat dat gewoon door...

bij de meterstanden zit het grootste risico...maar dat merk je uiteindelijk pas op de jaarrekening of het ook echt goed is gegaan...
Bij de overstap moesten we aan de nieuwe leverancier de meterstanden doorgeven, na 2 weken kregen we een brief met daarin de standen die de netwerkbeheerder heeft vastgesteld, dus het lijkt me sterk dat als dat klopt (en dat zie je dus vrijwel meteen) je met je jaarrekening alsnog problemen krijgt daarmee.
  woensdag 13 augustus 2008 @ 15:06:06 #45
147048 Zeeltje
Nog teveel kilo's
pi_60795482
wij zitte bij oxxio probleem is alleen dat ze de prijs berekende vanuit de vorige bewoners. Alleen jammer dat zij meer dan 300 euro aan elektriciteit gebruikte.. ( vandaar ook de 10 stopcontacten in de berging en 12!!! op zolder ) goh wat zou dat zijn???

maar verder zou oxxio gekoop zijn..
The girl that lost her mind
pi_60795592
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 13:36 schreef Abbadon het volgende:

[..]

apart....tenzij het beleid van nuon is veranderd in de laatste anderhalf jaar, sturen ze nooit mensen langs de deur...
Dat doen ze wel, hier al 2 keer gebeurt. Ze zeggen van Essent te zijn (waar wij bij zitten) en als je dan extra info vraagt en dus formulieren krijgt, blijken ze van de nuon te zijn.
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
pi_60795823
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 15:06 schreef Zeeltje het volgende:
Gekoop? Wat is dat, gekoop?
  woensdag 13 augustus 2008 @ 16:12:00 #48
152789 karr-1
pi_60797576
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 13:48 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Verschil is zomaar een paar honderd euro, INCL vastrecht ed. Dus zo ondoorzichtelijk lijkt het me niet

http://www.energieprijzen.nl/
Lijkt me heel onrealistisch dat het echt zoveel scheelt. Hoe ben je aan die berekening gekomen?
  woensdag 13 augustus 2008 @ 16:15:37 #49
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_60797686
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 16:12 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Lijkt me heel onrealistisch dat het echt zoveel scheelt. Hoe ben je aan die berekening gekomen?
Vul maar in. Ik heb Nuon nu en met Greenchoice ben ik 300 euro goedkoper uit. In de berekening is vastrecht ed ook gewoon meegenomen
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
pi_60798241
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 16:15 schreef DaBuzzzzz het volgende:

[..]

Vul maar in. Ik heb Nuon nu en met Greenchoice ben ik 300 euro goedkoper uit. In de berekening is vastrecht ed ook gewoon meegenomen
Ik heb het ook eens gedaan, ik zou ruim 220 euro kunnen besparen. Maar ja... ben toch altijd wel sceptisch voor zo'n overstap. Ook hier hoor je weer dat het toch wel erg vaak mis gaat.
  woensdag 13 augustus 2008 @ 16:49:17 #51
152789 karr-1
pi_60798757
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 16:32 schreef RJD het volgende:

[..]

Ik heb het ook eens gedaan, ik zou ruim 220 euro kunnen besparen. Maar ja... ben toch altijd wel sceptisch voor zo'n overstap. Ook hier hoor je weer dat het toch wel erg vaak mis gaat.
Precies deze bedragen lijken mij echt heel onrealistisch. Ik zal het eens voor mezelf invullen.
  woensdag 13 augustus 2008 @ 16:50:14 #52
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_60798799
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 15:06 schreef Zeeltje het volgende:
wij zitte bij oxxio probleem is alleen dat ze de prijs berekende vanuit de vorige bewoners. Alleen jammer dat zij meer dan 300 euro aan elektriciteit gebruikte.. ( vandaar ook de 10 stopcontacten in de berging en 12!!! op zolder ) goh wat zou dat zijn???

pi_60798947
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 16:15 schreef DaBuzzzzz het volgende:

[..]

Ik geloof geen reet van die berekeningen, want iedere vergelijkingssite waar ik mijn gegevens invul levert weer totaal andere bedragen op. Van die www.energieprijzen.nl klopt ook geen reet, het lijkt wel of ik overal minstens 100 euro goedkoper uit ben, bij Nuon Stroom Onbepaalde Tijd kan ik een nota tegemoet zien van EUR 32,60 per jaar!!

De site toont mij dan de volgende berekening:

OPBOUW JAARLIJKSE KOSTEN

NETWERKKOSTEN

Aansluitkosten: ¤ 16,32
Transportkosten: ¤ 54,43
Systeemdiensten: ¤ 1,64

Meterkosten: ¤ 24,47
BTW netwerkkosten: ¤ 18,40
MEP-heffing: ¤ 0,00
Totaal netwerkkosten
incl BTW: ¤ 115,27

LEVERINGSKOSTEN

Vaste leveringskosten: ¤ 20,04
Variabele leveringskosten: ¤ 100,85

Energiebelasting: ¤ 105,51
Heffingskorting: ¤ -199,00
BTW leveringskosten: ¤ 5,20
Totaal leveringskosten
incl BTW: ¤ 32,60
U betaalt totaal incl. BTW:
¤ 147,87

Maar de grap is dat ik nu dus al het betreffende Nuon abonnement heb. Ik heb bij bovenstaande berekening het verbruik ingevuld wat ik afgelopen jaar had.

Volgens bovenstaande berekening komt dit neer op EUR 32,60 incl. btw voor de energielevering (transport door Continuon buiten beschouwing gelaten)

En dat is vreemd, want afgelopen jaar betaalde ik bij dit stroomverbruik aan Nuon (voor dus hetzelfde abonnement) EUR 119,98 incl btw (energiekosten - teruggave energiebelasting, transportkosten buiten beschouwing), waarbij ik de teruggave energiebelasting al heb meegenomen.

Dus zelfs al zou ik dus niet overstappen, dan zou ik komend jaar, mits mijn verbruik hetzelfde is als vorig jaar een nota krijgen die vwb het leveringsgedeelte bijna 75% lager is dan dit jaar! En dat terwijl de energieprijzen zogenaamd stijgen!

Dat klopt dus niet, en die zogenaamde transparantie is schijn. Er wordt wat gegoocheld met cijfers, en het is niet duidelijk hoe de berekeningen precies tot stand komen. Je wordt belazerd waar je bij staat.
  woensdag 13 augustus 2008 @ 17:34:57 #54
152789 karr-1
pi_60799925
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 16:54 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]

Ik geloof geen reet van die berekeningen, want iedere vergelijkingssite waar ik mijn gegevens invul levert weer totaal andere bedragen op. Van die www.energieprijzen.nl klopt ook geen reet, het lijkt wel of ik overal minstens 100 euro goedkoper uit ben, bij Nuon Stroom Onbepaalde Tijd kan ik een nota tegemoet zien van EUR 32,60 per jaar!!

De site toont mij dan de volgende berekening:

OPBOUW JAARLIJKSE KOSTEN

NETWERKKOSTEN

Aansluitkosten: ¤ 16,32
Transportkosten: ¤ 54,43
Systeemdiensten: ¤ 1,64

Meterkosten: ¤ 24,47
BTW netwerkkosten: ¤ 18,40
MEP-heffing: ¤ 0,00
Totaal netwerkkosten
incl BTW: ¤ 115,27

LEVERINGSKOSTEN

Vaste leveringskosten: ¤ 20,04
Variabele leveringskosten: ¤ 100,85

Energiebelasting: ¤ 105,51
Heffingskorting: ¤ -199,00
BTW leveringskosten: ¤ 5,20
Totaal leveringskosten
incl BTW: ¤ 32,60
U betaalt totaal incl. BTW:
¤ 147,87

Maar de grap is dat ik nu dus al het betreffende Nuon abonnement heb. Ik heb bij bovenstaande berekening het verbruik ingevuld wat ik afgelopen jaar had.

Volgens bovenstaande berekening komt dit neer op EUR 32,60 incl. btw voor de energielevering (transport door Continuon buiten beschouwing gelaten)

En dat is vreemd, want afgelopen jaar betaalde ik bij dit stroomverbruik aan Nuon (voor dus hetzelfde abonnement) EUR 119,98 incl btw (energiekosten - teruggave energiebelasting, transportkosten buiten beschouwing), waarbij ik de teruggave energiebelasting al heb meegenomen.

Dus zelfs al zou ik dus niet overstappen, dan zou ik komend jaar, mits mijn verbruik hetzelfde is als vorig jaar een nota krijgen die vwb het leveringsgedeelte bijna 75% lager is dan dit jaar! En dat terwijl de energieprijzen zogenaamd stijgen!

Dat klopt dus niet, en die zogenaamde transparantie is schijn. Er wordt wat gegoocheld met cijfers, en het is niet duidelijk hoe de berekeningen precies tot stand komen. Je wordt belazerd waar je bij staat.
Precies wat ik al zei, Vaak worden dit soort sites gesponsord door een bedrijf dat er zogenaamd altijd als goedkoopste uitkomt.
pi_60830815
gewoon kiezen voor oxxio weinig gezeur.
pi_60830910
quote:
Op donderdag 14 augustus 2008 18:00 schreef dewaal het volgende:
gewoon kiezen voor oxxio weinig gezeur.
Niks kiezen, gewoon blijven waar je nu zit: helemaal geen gezeur.

Op energieprijzen.nl zou de goedkoopste leverancier voor mij MAIN energie zijn met een jaarbedrag rond de 1050 euro. Als ik met hetzelfde verbruik een berekening op hun eigen site doe, dan kom ik uit op ongeveer 1250 euro. Zo'n 200 euro méér dus.
Daarna heb ik de afzonderlijke nieuwe tarieven vergeleken met mijn huidige leverancier Essent per 1 juli 2008. Wat blijkt: Essent is goedkoper dan MAIN Energie.
Die vergelijkingsites deugen dus inderdaad niet.

[ Bericht 39% gewijzigd door RJD op 14-08-2008 18:20:12 ]
pi_60831240
Het vervelende aan overstappen is de dubbele maandtermijn. Stel je stapt per 15 augustus over, dan krijg je een maandtermijn van augustus van je oude en van je nieuwe leverancier, en vaak ook nog van september omdat het administratief nog verwerkt moet worden. An sich maakt het niets uit, want je wordt uiteindelijk pas afgerekend op een jaar- of eindfactuur tot die overstapdatum, maar je moet tijdelijk wel even 'dubbel' betalen.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  donderdag 14 augustus 2008 @ 23:32:36 #58
212432 Doosie
de naam zegt t al
pi_60840055
Ik heb van overstappen ook alleen maar ellende gehad .
Dat werkte echt voor geen meter , kreeg de facture dubbel .
Zouden de transport kosten zijn ofzo voor gebruik van hun netwerk .
Ja ja 130 euro ?
toch nagekeken , toch een fout van hun.
Heb er 3 keer over gebeld .
En ja hoor rekeningen bleven komen
Uiteindelijk ging ik vehuizen en heb ik ze alle twee opgezegd.
Want toen het uiteindelijk toch goed ging bleek ik alsnog duurder uit te zijn.
Nu zit ik gewoon bij 1 bedrijf en kan alles zelf aanpassen via hun 0900-nummer.
Vindt t prima zo stap nergens meer op over.
pi_64359129
ik snap er helemaal niets meer van en met dit topic kom ik ook niet verder...

als ik via verschillende vergelijkingssites tarieven per jaar zoek krijg ik verschillende tarieven voor dezelfde aanbieder...?? maar vrijwel altijd komt Eneco als één van de duurdere er uit

ik heb ook ergens gehoord dat per januari de prijzen gaan zakken, omdat de olieprijs aan het zakken is, maar dat je daar alleen van kunt profiteren als je overstapt?

ook heb ik gehoord dat het vastrecht hoger wordt als je van Eneco overstapt naar een andere aanbieder, dus dan zou het voor mij niet meer uitmaken als ik overstap

ik snap er helemaal niets meer van, het verbaasd mij alleen dat de verschillen best wel groot zijn op de vergelijkingssites (helemaal als je zelf Eneco hebt scheelt het soms meer dan 300 euro per jaar) en er in de kranten steeds gezegd wordt dat overstappen wel degelijk zin heeft
  donderdag 25 december 2008 @ 20:00:49 #60
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_64359916
Wij zijn trouwens weer veranderd van leverancier, van essent weer terug naar eneco
pi_64373438
TVP.

Ik zie door de bomen het bos niet meer ...

En bedankt overheid voor het toestaan van zo'n ondoorzichtige markt

*Maar ja met al die commissarisen/kamerleden die flink vangen en belangenverstrengeling hebben in het kabinet kan je daar op wachten natuurlijk.
pi_64373630
Nazi's zijn dat energieleveranciers. betaal elke maand zo'n 75 euro heb een woonkamer van 20m2 en dan slaapkamer en keuken van bij elkaar denk ook 20m2.
pi_64374644
ook mooi dat er op die vergelijkingssites steeds staat '210 euro actiekorting' en er verder helemaal niet bij staat wanneer je precies recht hebt op die korting...
pi_64374660
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 12:21 schreef Bombshell het volgende:
Nazi's zijn dat energieleveranciers. betaal elke maand zo'n 75 euro heb een woonkamer van 20m2 en dan slaapkamer en keuken van bij elkaar denk ook 20m2.

ik betaal 155 euro per maand voor ongeveer hetzelfde huis
pi_64374723
Dat bedrag hadden ze mij in eerste instantie ook doorberekend heb dat laten terugdraaien
pi_64375378
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 13:05 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

ik betaal 155 euro per maand voor ongeveer hetzelfde huis
Huh? Heb je soms enorme stroomvreters als bubbelbaden en waterbedden? Mijn flatje is iets van 35 m2 en ik betaal maandelijks aan Nuon EUR 35,- en dat is ruimschoots voldoende gebleken. En dan heb ik nog niet eens gas, dus koken gaat electrisch, en het water wordt dmv een electrische boiler verwarmd. Wel moet ik zeggen dat de verwarming hier niet bij is inbegrepen, ik heb blokverwaming, en daarvoor betaal ik maandelijks via de servicekosten ongeveer EUR 45, dus alles bij elkaar zit ik dan op EUR 80 per maand.
pi_64377243
quote:
Op donderdag 25 december 2008 19:09 schreef JoPiDo het volgende:
ik heb ook ergens gehoord dat per januari de prijzen gaan zakken, omdat de olieprijs aan het zakken is, maar dat je daar alleen van kunt profiteren als je overstapt?

ook heb ik gehoord dat het vastrecht hoger wordt als je van Eneco overstapt naar een andere aanbieder, dus dan zou het voor mij niet meer uitmaken als ik overstap
In januari gaan de prijzen opnieuw stijgen. De energieprijzen worden namelijk met ongeveer een half jaar vertraging doorberekend. In juli van dit jaar stond de olieprijs op recordhoogte, dus per 1 januari 2009 gaan de energieprijzen weer flink omhoog. Waarschijnlijk gaan de energieprijzen pas op 1 juli 2009 naar beneden, want een vat olie doet nu minder dan 50 dollar.

Het vastrecht is per leverancier verschillend, maar ligt gemiddeld tussen de 1,49 en 1,99 per maand. Je kan altijd de tarieven bekijken op de sites van de verschillende leveranciers. Het vergelijken via vergelijkinssites vind ik altijd lastig, omdat je nooit precies weet of er een actietarief in is berekend.
pi_66515859
quote:
Op donderdag 25 december 2008 19:09 schreef JoPiDo het volgende:
ik snap er helemaal niets meer van en met dit topic kom ik ook niet verder...

als ik via verschillende vergelijkingssites tarieven per jaar zoek krijg ik verschillende tarieven voor dezelfde aanbieder...?? maar vrijwel altijd komt Eneco als één van de duurdere er uit

ik snap er helemaal niets meer van, het verbaasd mij alleen dat de verschillen best wel groot zijn op de vergelijkingssites (helemaal als je zelf Eneco hebt scheelt het soms meer dan 300 euro per jaar) en er in de kranten steeds gezegd wordt dat overstappen wel degelijk zin heeft
De hele ellende met het overstappen naar een andere energieleverancier is dat op alle vergelijkingssites de maatschappijen die het beste uit de bus komen altijd maatschappijen zijn die een aanbieding hebben voor overstappers, meestal geldig voor één jaar. Het is wel zaak dan je gemiddelde jaarverbruik goed te kennen omdat het heel erg afhangt van je verbruik welke aanbieding voor jou als beste bovenaan komt te staan. Dit systeem maakt het geheel nogal ondoorzichtig want ook verschillen de aanbiedingen per site ook al gaat het over dezelfde energieleverancier.
Als je op zo'n aanbieding ingaat dan kan je in principe wel een jaar lang heel erg voordeling uit zijn. Het is echter vaak onduidelijk wat je precies afsluit want de vergelijkingen met prijzen en totalen die je te zien krijgt komen niet meer terug als je (via de site moet het meestal) werkelijk gaat afsluiten. Dan zijn er ineens geheel andere bewoordingen. Maar goed, in principe kan dat goed gaan al begint daar het zwarte gat al. Voor het eind van het jaar kan je altijd opzeggen maar dan moet je wel weten waar je dan heen wilt. In principe kun je dan weer een goedkope aanbieding kiezen bij een andere maatschappij.

Het eerste grote probleem is dus dat je moet weten dat je alleen maar aanbiedingen te zien krijgt en nergens welke maatschappij gewoon normaal goedkoop is. De aanbieders hopen dat je bij hen blijft hangen na zo'n aanbieding te hebben genomen voor één jaar.
Ik heb de toezichthouder al eens gevraagd om te verplichten om ook normale tarieven na afloop van zo'n aanbieding te vermelden maar daar wordt niet fatsoenlijk op gereageerd. Straks meer daarover.

De kwestie van tijdelijke dubbele nota's, het verhogen van de voorschotnota's en andere administratieve dingen kunnen een mens gek maken als ie overstapt. Niet iedereen heeft de tijd en de mogelijkheden om al die dingen goed in de gaten te houden en om aangetekende brieven te schrijven enz. Ook hiervoor is niets geregeld bij de toezichthouder. Zelfs geen aanbevelingen hoe hier mee om te gaan. En ook geen strenge regels voor de energiemaatschappijen op dit punt waar de consument iets aan heeft.

Het echte grote probleem is dat de politiek en de uivoerder van die politiek, de toezichthouder dus, ligt te slapen. Wat consumenten moeten doen is bij problemen ook massaal te klagen bij de toezichthouder over de toezichthouder zelf die dit mogelijk maakt. Als je dat doet (dat kan zelfs per e-mail bij www.consuwijzer.nl , de uitvoerende instantie van de toezichthouder) dan krijg je standaard een antwoord waarin wordt genegeerd dat je over de toezichthouder zelf klaagt. Er wordt standaard geantwoord alsof je alleen maar over de energiemaatschappij klaagt. Dan moet je dus volhouden en ze blijven bevragen over wat zij doen om de markt transparanter te maken en regels te geven die een faire vergelijking tussen maatschappijen mogelijk maken. Dus gewoon blijven mailen tot ze een serieus antwoord geven op je klachten of je vragen. Dat kan heel lang duren. Maar het is de enige manier om hen en de politiek wakker te schudden. Je klacht moet natuurlijk wel duidelijk gaan over het probleem dat je hebt en met name ingaan op de ondoorzichtigheid die zij niet aan pakken. Of aangeven wat je niet begrijpt en waarom ze daar geen regels voor geven. Probleem blijft wel wie toezicht moet houden op de toezichthouder.

Het derde probleem is dat de meeste vergelijkingssites niet onafhankelijk zijn omdat ze verdienen aan de energiemaatschappijen door rechtstreekse of indirecte reclame. Ook is het onduidelijk of ze betaald worden om bepaalde maatschappijen altijd naar voren te schuiven bij vergelijkingen. Opvallend is wel dat niet alle echt voordelige aanbiedingen (voor één jaar meestal) op alle sites worden aangeboden wat toch te denken geeft.

Tot slot nog het volgende: mensen die nog nooit zijn overgestapt kunnen zoeken naar een aanbieding van hun eigen energieleverancier. Die moet accepteren dat bestaande klanten die nog niet eerder zijn overgestapt van zo'n aanbieding gebruik maken. Je verandert dan dus niet van leverancier en hebt dan niet het probleem van dubbele nota's, andere voorschot nota's (in principe) e.d. Je kan na afloop van die aanbieding wel in een ander tarief terecht komen dan het normale tarief of het tarief waarin je eerst zat. Dus daar wel even op letten. Misschien halverwege het jaar vast gaan informeren of je in dat geval weer in het normale tarief kan komen en anders misschien nog echt overstappen als je durft. Dan wel maanden van te voren uitzoeken waarheen.

Sterkte allemaal, het is een harde wereld.
Als je net zoveel van auto's zou moeten weten als van computerzooi dan zouden er geen files zijn :).
pi_67443789
Ik ben me ook maar eens aan het orienteren op het gebied van de energieleveranciers.
Uiteraard ben ik ook op een vergelijkingssite geweest ( http://www.energieprijzen.nl/ ) en ben geschrokken van hoe duur Eneco eigenlijk was in vergelijking met vele andere aanbieders.

Ik lees in dit topic dat je niet de actietarieven moet nemen, omdat je dan een jaar later weer meer betaalt, klopt dit?
Ook zie ik dat bij langere looptijd ook je kosten hoger zijn, waarom is dit?
Meestal heb je bij langere contracten toch juist meer korting?

Kan ik in het geval dat ik echt wil overstappen beter wachten tot 1 juli? Ik hoor namelijk her en der dat dan de prijzen weer omlaag gaan.
Is het dan niet slim om juist dan een contract voor langere tijd af te sluiten?
pi_67698200
subtiel kickje voor mijn vraagjes
pi_67705354
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 08:46 schreef Werewolf het volgende:
subtiel kickje voor mijn vraagjes

de grap is dat niemand antwoord weet op je vragen, omdat de sites waar informatie te vinden is niet duidelijk zijn in wat ze precies aanbieden

ze berekenen bijvoorbeeld een actietarief mee voor een aanbieder, waardoor deze hoger op de lijst van voordeligste komt, maar je kunt nergens op de site vinden wat dat actie-tarief precies inhoudt.

Het is een walgelijk idee dat je waarschijnlijk ergens anders goedkoper uit bent, maar het niet handig is om over te stappen omdat je dan geen idee hebt met wie of wat je in zee gaat...
pi_67706830
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 21:08 schreef Werewolf het volgende:
Ik ben me ook maar eens aan het orienteren op het gebied van de energieleveranciers.
Uiteraard ben ik ook op een vergelijkingssite geweest ( http://www.energieprijzen.nl/ ) en ben geschrokken van hoe duur Eneco eigenlijk was in vergelijking met vele andere aanbieders.
Eneco is ook inderdaad (1 van) de duurste. Ik zou echt íedereen die bij de Eneco zit aanraden om over te stappen. Maakt eigenlijk niet uit naar welke, goedkoper wordt het toch wel .
quote:
Ik lees in dit topic dat je niet de actietarieven moet nemen, omdat je dan een jaar later weer meer betaalt, klopt dit?
Nee, althans niet volledig.
Er zijn veel aanbieders die met een lokkertje komen; dát zou ik wel afraden.
Krijg je het eerste jaar 200 euro "overstapbonus" ofzo, maar heb je teringdure tarieven waardoor je die 100 euro ruimschoots terugbetaald.
Dat zijn dus ook de leveranciers die bij vergelijkingssites zo goed uit de bus komen;
Stel dat je 1800 euro per jaar betaalt en leverancier A geeft je 200 euro bij een overstap.
Vergelijkingssite kijkt naar de kosten van 1 jaar, dus ben je slechts 1600 euro kwijt en staan zij bovenaan.
Aanbieder B waarbij je dankzij goedkoper tarieven 1650 per jaar betaalt, bungelt ergens halverwege het lijstje, maar zal je op basis van 3 jaar dus 450 besparen.
Betaal je dus op een termijn van 3 jaar, bij aanbieder A 250 euro teveel.

Of kansloze zaken als een digitale camera (van een B-merk notabene) of zelfs een Playstation.
Geloof me maar dat ze het geld voor die overstapbonus er binnen een jaar uit hebben. En de resterende 2 jaar betaal je echt belachelijke tarieven.
quote:
Ook zie ik dat bij langere looptijd ook je kosten hoger zijn, waarom is dit?
Meestal heb je bij langere contracten toch juist meer korting?
Omdat de meeste kleinere leveranciers grote schommelingen qua prijs maar moeilijk op kunnen vangen.
Het blijft behoorlijk koffiedik kijken wat betreft energieprijzen, dus in feite heeft niemand énig idee wat gas of elektra over 3 jaar kost.
Stel dat ze het nu voor 70 cent per kuub (gas) aanbieden om voor 3 jaar vast te zetten en ze moeten het over 3 jaar voor 80 cent inkopen. Dan zijn ze dus mooi het bokje als iedereen het voor 3 jaar vast heeft staan.
Dus maken ze er 75 cent per kuub van om zichzelf enigszins "in te dekken."
quote:
Kan ik in het geval dat ik echt wil overstappen beter wachten tot 1 juli? Ik hoor namelijk her en der dat dan de prijzen weer omlaag gaan.
Is het dan niet slim om juist dan een contract voor langere tijd af te sluiten?
Tja... Nuon adverteert behoorlijk fanatiek met hun prijsverlaging in Juli.
Die Nuon advertenties over de prijsverlaging (en Essent & Eneco) kwamen toevallig nét 2 dagen na het artikel van de Telegraaf waarin klanten van die leveranciers aangeraden werd om over te stappen gezien de dure prijzen van eerdere genoemde leveranciers.
Oftewel, ze zagen hun klantbestand slinken en komen met een nood-offensief om klanten af te laten wachten wat betreft het overstappen.

Alle Nederlandse leveranciers zijn namelijk aanzienlijk gestegen (15 tot 30%) in januari, aangezien zijn afhankelijk zijn van Gasterra.
Kijk je echter bij Europees bedrijf als RWE, dan zie je dat zij sinds December alleen maar gedaald zijn.
Heel leuk dat Nuon & co dus een prijsverlaging aankondigen, maar daarmee maken ze in de praktijk alleen hun éigen stijging ongedaan. En die 25% verlaging die ze in eerste instantie grootst aankondigden, hebben ze nu alweer gedownplayed "aangezien ze geen rekening hadden gehouden met de olieprijzen."
De grootste onzin natuurlijk aangezien de energieprijzen notabene voor 99% bepááld worden door diezelfde olieprijzen.

Oftewel; áls ik dan een tip moet geven: Zit je bij 1 van de "gevestigde" namen in de energiebranche; stap over want ze naaien je waar je bij staat. En stap dan over op degene met de laagste tarieven of op een Europees opererende die je géén "welkomsbonus" aanbied.
I was an atheist until I realized I was God
pi_67707537
De truc is om gewoon ieder jaar te switchen en steeds die overstapbonus op te strijken. Opzegtermijn is meestal 30 dagen voor aflopen 1-jarig contract, dus die moet je wel even goed in de gaten houden

Ik heb het vorige zomer gedaan (met honderden euro's voordeel) en ga het deze zomer zeker weer doen
pi_67743244
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 17:04 schreef kastanova het volgende:

-heel verhaal-
Bedankt voor je duidelijke uitleg
Ga me dan maar eens verdiepen om 'binnenkort' over te gaan naar een andere leverancier.

Gaan alle andere maatschappijen overigens niet ook gewoon in de prijsdaling mee? De prijzen worden toch met een half jaar vertraging berekend op de prijs van een vat olie (of sla ik de plank nu volledig mis? Dacht zoiets ooit te hebben opgevangen).
Dan lijkt het met slimmer om pas 1 juli over te gaan en misschien wat langer vast te zetten, of niet?
pi_67855250
Ik zit bij Eneco en weet eigenlijk nog steeds niet wat ik moet doen.. juist omdat ze pas een tarievenverlaging hebben aangekondigd..
pi_67870376
quote:
Op donderdag 9 april 2009 10:13 schreef lighted het volgende:
Ik zit bij Eneco en weet eigenlijk nog steeds niet wat ik moet doen.. juist omdat ze pas een tarievenverlaging hebben aangekondigd..
Eneco gaat in feite gewoon hun eerder in januari doorberekende stijging ongedaan maken.
Althans, het zal een, en ik citeer, "soortgelijke daling" zijn.

Als ze nu al met "soortgelijk" gaan gooien, mag je er vanuit gaan dat de daling dus minder zal zijn dan de oorspronkelijke stijging; oftewel, je bent over 2009 duurder uit.
En laat Eneco nu net de duurste leverancier geweest zijn eind 2008.
Oftewel, je zát toen al bij de duurste en die is, in tegenstelling tot vele anderen, nu nóg duurder geworden.

Overstappen dus .
  donderdag 9 april 2009 @ 17:51:02 #77
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_67870692
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 17:34 schreef Bassfly het volgende:
De truc is om gewoon ieder jaar te switchen en steeds die overstapbonus op te strijken. Opzegtermijn is meestal 30 dagen voor aflopen 1-jarig contract, dus die moet je wel even goed in de gaten houden

Ik heb het vorige zomer gedaan (met honderden euro's voordeel) en ga het deze zomer zeker weer doen
Dat hebben wij de afgelopen 2 jaar ook gedaan
pi_67870944
Hoe zit het dan met Essent? ik dacht dat die lui niet zo duur waren...

edit:

gister kwam iemand van oxxio langs. of ik over wou stappen, hun zouden de boete betalen (heb het 2 jaar vast bij essent) en een aanbieding van 1000KWH gratis!

oxxio, die zitten toch te kloten met hun ''nieuwe meters''?
pi_67871286
quote:
Op donderdag 9 april 2009 17:59 schreef blessed19 het volgende:
Hoe zit het dan met Essent? ik dacht dat die lui niet zo duur waren...

edit:

gister kwam iemand van oxxio langs. of ik over wou stappen, hun zouden de boete betalen (heb het 2 jaar vast bij essent) en een aanbieding van 1000KWH gratis!

oxxio, die zitten toch te kloten met hun ''nieuwe meters''?
Nee, de overstap van Oxxio naar een andere leverancier als je een Oxxio meter hebt, dat loopt lastig. Dat komt omdat de nieuwe leverancier niet snapt dat de huur van de meter niet perse doorberekend hoeft te worden. Schijnt nogal een storm in een glas water te zijn. Gewoon een melding naar de nieuwe leverancier dat de meterhuur niet berekend hoeft te worden schijnt al redelijk te helpen. Maar omdat mensen het zelf niet controleren is het weer in het nieuws gebracht.

Lees overigens het advies in dit topic: Ga nooit met de verkopers aan de deur in zee, het voordeel wat je kan behalen is vaak te vinden als je zelf kijkt op de websites en je daar ook zelf aanmeldt.
pi_67871565
quote:
Op donderdag 9 april 2009 18:11 schreef Dirkh het volgende:

[..]

Nee, de overstap van Oxxio naar een andere leverancier als je een Oxxio meter hebt, dat loopt lastig. Dat komt omdat de nieuwe leverancier niet snapt dat de huur van de meter niet perse doorberekend hoeft te worden. Schijnt nogal een storm in een glas water te zijn. Gewoon een melding naar de nieuwe leverancier dat de meterhuur niet berekend hoeft te worden schijnt al redelijk te helpen. Maar omdat mensen het zelf niet controleren is het weer in het nieuws gebracht.

Lees overigens het advies in dit topic: Ga nooit met de verkopers aan de deur in zee, het voordeel wat je kan behalen is vaak te vinden als je zelf kijkt op de websites en je daar ook zelf aanmeldt.
mij leek het alleen intressant, omdat ze de boete zouden betalen voor de overstap. Ik neem aan dat je dat niet bij een website kan krijgen, omdat dan de ''zoveel jaar vast'' methode eigenlijk erg zwak is.
pi_67873976
quote:
Op donderdag 9 april 2009 18:20 schreef blessed19 het volgende:

[..]

mij leek het alleen intressant, omdat ze de boete zouden betalen voor de overstap. Ik neem aan dat je dat niet bij een website kan krijgen, omdat dan de ''zoveel jaar vast'' methode eigenlijk erg zwak is.
En hoeveel is die boete dan?
pi_67874067
quote:
Op donderdag 9 april 2009 18:20 schreef blessed19 het volgende:

[..]

Kijk eens op gaslicht.com. Ik weet niet wat de boete is bij een voortijdige overstap, maar het voordeel kan wel eens grote zijn door juist de boete wel te betalen en in te gaan op een betere actie.
pi_67876774
quote:
Op donderdag 9 april 2009 17:39 schreef kastanova het volgende:

[..]

Eneco gaat in feite gewoon hun eerder in januari doorberekende stijging ongedaan maken.
Althans, het zal een, en ik citeer, "soortgelijke daling" zijn.

Als ze nu al met "soortgelijk" gaan gooien, mag je er vanuit gaan dat de daling dus minder zal zijn dan de oorspronkelijke stijging; oftewel, je bent over 2009 duurder uit.
En laat Eneco nu net de duurste leverancier geweest zijn eind 2008.
Oftewel, je zát toen al bij de duurste en die is, in tegenstelling tot vele anderen, nu nóg duurder geworden.

Overstappen dus .
Bedankt voor je advies . Heb je ook nog een advies welke energieleverancier een verstandige keus is?:P Of is dat heel erg afhankelijk van je woonplaats? Ondanks dat Eneco de duurste heb ik een soort van "zeker" gevoel bij hun, bij al die leveranciers waar ik nog nooit van heb gehoord heb ik dat natuurlijk (nog) niet. Mijn voorkeur gaat dus uit naar een wat bekendere maatschappij, al is dat natuurlijk misschien niet geheel terecht..
  zaterdag 2 mei 2009 @ 19:23:45 #84
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_68597560
Ik heb de boel eens uitgerekend in Excel voor een aantal verschillende (willekeurig gekozen) energietoko's... En dan op de meest duidelijke wijze: de variabele tarieven zoals ze nu op de site staan en (dus) nu gelden.

Zie hieronder het plaatje:

Zoals te zien is maakt het eigenlijk (bijna) niets uit welke toko je kiest, ze zitten allemaal rond de 1100 euro. Wél moet er bij worden gezegd dat de verhouding tussen vastrecht (leverancier) en de energieprijzen verschilt, bij meer verbruik kan het dus anders uitvallen. (zie tabel hieronder)

Verantwoording:
- op de site gekeken op vigerende variabele tarieven, (stand: 2 mei 2009)
- geen heldere tarieven weergegeven: niet meegenomen
- uitgegaan van mijn waarschijnlijke jaarverbruik (o.b.v. interpolatie + ruime marge)
- vastrecht van leverancier is uiteraard meegenomen
- belastingkorting (op de energiebelasting) is niet meegenomen hier
- alle beheer/netwerkkosten heb ik op drie plekken bekeken: Greenchoice, Gaslicht.com en energieprijzen.nl. Die tarieven verschilden iets, maar zaten allemaal tussen de 310 en 330 euro. Om duidelijkheid te creëren wordt hier 350 euro genomen (ietsje voorzichtig dus)

[ Bericht 0% gewijzigd door Goverman op 02-05-2009 20:06:59 ]
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_68600932
je moet ook overstappen met een korting, dan krijg je als je een jaarcontract neemt een korting die kan oplopen tot 250 euro
  zaterdag 2 mei 2009 @ 20:51:31 #86
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_68601336
maar dan zit je weer met andere tarieven die weer best een stukje hoger kunnen zijn. Echter, dat viel buiten de scope van mijn onderzoek
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_70111612
Even een kickje.....
Iemand nog van plan om na 1 juli over te stappen?
pi_70120263
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 20:42 schreef JoPiDo het volgende:
je moet ook overstappen met een korting, dan krijg je als je een jaarcontract neemt een korting die kan oplopen tot 250 euro
Afgelopen maart overgestapt van Eneco naar DONG-energy. Overstapbonus 2x ¤ 195,- (afgelopen maand ontvangen!).

Overgestapt naar een 1-jaarscontract met variabele tarieven en (niet onbelangrijk!) de uiterste opzegdatum in de kalender vermeld, zodat we tijdig over 3/4 jaar weer kunnen gaan onderzoeken of we bij DONG moeten blijven of dat we weer overstappen :-)

Overstap is organisatorisch zonder enige problemen verlopen!
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_70121989
Het is toch slim om als je wilt overstappen dit NA 1 juli te doen, toch?

Ik zag overigens wel dat met ons huidige verbruik de Eneco niet eens zoveel duurder is.
Of ik moet het verkeerd hebben gezien. Zal vanavond eens een berekeningetje neergooien hier.
pi_70190944
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 10:47 schreef Jarno het volgende:
Volgens mij is het echt allemaal lood om oud ijzer. Bij de één bespaar je wat op de energie, bij de andere op het transport, etc, etc. Ik ken niemand die echt schokkend veel minder is gaan betalen na een overstap (die idd meestal met het nodige gedoe gepaard gaat).
Hey volgende week stappen we over van Nederlandse Energie Maatschappij naar Nuon/Essent. Scheelt ons 30 euro per maand! Hoe het overstappen gaat, zien we wel, de eerste paar weken zijn we toch op vakantie....
pi_70191261
ik ben officieel overgestapt en krijg nog steeds stroom en gas, maar ik heb nog geen rekeningen ontvangen

dát is pas voordeel!
pi_70195359
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 09:52 schreef Werewolf het volgende:
Het is toch slim om als je wilt overstappen dit NA 1 juli te doen, toch?

Ik zag overigens wel dat met ons huidige verbruik de Eneco niet eens zoveel duurder is.
Of ik moet het verkeerd hebben gezien. Zal vanavond eens een berekeningetje neergooien hier.

dit maakt toch helemaal niet uit als je een contract met variable tarieven afsluit? De prijs daalt dan toch gewoon mee
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_70947177
Ik heb net een woning waarbij ik te maken heb met gas, water en electra (voorheen een all-in huurprijs), dus voor mij is het geheel nog wat nieuw. Toen ik begin april hier in trok, had ik een contract afgesloten met NEM voor 3 jaar. Echter zie ik net dat de prijzen flink gedaald zijn hierna.

Vanavond kwam er een verkoper aan de deur van Oxxio (is al de 4e in de 3+ maanden dat ik hier woon die aan de deur komt). Op zich klinkt het verhaal wel interessant. Het gaat mij 5 cent schelen per m3 gas en 1 cent meer kosten per kWh, maar ik krijg echter 1000 kWh gratis. Het vastrecht wordt bij Oxxio 4 euro ipv 14 bij de NEM. Daarnaast zou de nieuwe meter rekening houden met een andere gasdoorvoer door temperatuurstijging of iets dergelijks, maar het leukste aan die nieuwe meter is dat hij exact zou aangeven wat ik verbruik per uur. Oxxio gaat ook de boete betalen die ik krijg door te vroeg van mijn NEM contract af te komen. Het contract met Oxxio zal gaan lopen tot december 2010.

Na op internet te hebben rondgestruind kom ik echter heel wat negatieve feedback tegen op dit bedrijf. Nu slaat de twijfel toch wel een beetje toe...
ウプピエ 八十三 << u-pu-pi-e hachi-ju-san, ik denk ik zeg het er maar ff bij :P
pi_70950131
quote:
Op maandag 13 juli 2009 21:39 schreef uppie83 het volgende:
Ik heb net een woning waarbij ik te maken heb met gas, water en electra (voorheen een all-in huurprijs), dus voor mij is het geheel nog wat nieuw. Toen ik begin april hier in trok, had ik een contract afgesloten met NEM voor 3 jaar. Echter zie ik net dat de prijzen flink gedaald zijn hierna.

Vanavond kwam er een verkoper aan de deur van Oxxio (is al de 4e in de 3+ maanden dat ik hier woon die aan de deur komt). Op zich klinkt het verhaal wel interessant. Het gaat mij 5 cent schelen per m3 gas en 1 cent meer kosten per kWh, maar ik krijg echter 1000 kWh gratis. Het vastrecht wordt bij Oxxio 4 euro ipv 14 bij de NEM. Daarnaast zou de nieuwe meter rekening houden met een andere gasdoorvoer door temperatuurstijging of iets dergelijks, maar het leukste aan die nieuwe meter is dat hij exact zou aangeven wat ik verbruik per uur. Oxxio gaat ook de boete betalen die ik krijg door te vroeg van mijn NEM contract af te komen. Het contract met Oxxio zal gaan lopen tot december 2010.

Na op internet te hebben rondgestruind kom ik echter heel wat negatieve feedback tegen op dit bedrijf. Nu slaat de twijfel toch wel een beetje toe...
De Oxxio meter is ronduit kut (vooral om vanaf te komen)
1000 kWh gratis is een kansloos lokkertje aangezien de elektriciteitsprijs relatief gezien nauwelijks iets uit maakt.
Andere gastoevoer i.v.m. temperatuurstijging?! Wtf?!
En nevernooit niet dat ze de boete af gaan betalen . Tenzij ze echt 250 euro gaan neertellen aan de NEM, maar gezien de marges zou dat verlies betekenen.

Ik zou zeggen: Lekker nog een jaartje afwachten, de NEM komt er namelijk sowieso goedkoper uit dan de OXXIO.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 21:46:08 #95
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_70982054
ik zou die verkoper niet op zn blauwe ogen geloven, dit moet je zwart op wit hebben van een beslissingsbevoegde! . Zorg er verder altijd voor dat je snel weer van een bedrijf af kan en dat het bedrijf in ieder geval fatsoenlijk communiceert. dat lijkt me het belangrijkste. Je kan dan switchen wanneer je wilt.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_70982841
ik ben vorige maand overgestapt van eneco naar "main energie".
ik kon daar kiezen voor kolen en gas only. dus geen groene troep uit mijn stopcontact maar echte kolen en gas + elke maand gratis 10kwh franse kernenergie.
ze zijn echt veel goedkoper dan eneco, ik heb namelijk nog helemaal niets hoeven te betalen en mijn stroom doet het nog steeds. sterker ik heb power stroom, mij was is 2x zo snel klaar, mijn computer doet het ineens veel beter en mijn printer print 2x zo snel. helemaal top dus!
  vrijdag 17 juli 2009 @ 12:31:23 #97
248266 heartwork
Works of heart bleeding dark
pi_71062484
quote:
Op donderdag 9 april 2009 21:05 schreef lighted het volgende:

[..]

Bedankt voor je advies . Heb je ook nog een advies welke energieleverancier een verstandige keus is?:P Of is dat heel erg afhankelijk van je woonplaats? Ondanks dat Eneco de duurste heb ik een soort van "zeker" gevoel bij hun, bij al die leveranciers waar ik nog nooit van heb gehoord heb ik dat natuurlijk (nog) niet. Mijn voorkeur gaat dus uit naar een wat bekendere maatschappij, al is dat natuurlijk misschien niet geheel terecht..
Dat gevoel deel ik ook. Mijn aankomend huis zit aangesloten bij Eneco en mn vriend wil ook gewoon Eneco houden (geen zin in overstapgedoe). Ik snap hem wel, het is een groot en bekend bedrijf, vertrouwd, vaste prijzen enzo, maar wanneer ik op de vergelijkingssites kijk wordt ik eigenlijk voor gek uitgemaakt. Het zou zo 300 e schelen wanneer ik naar NEM/ Oxxio of Greenchoice zou gaan. Alleen wat bij mij nou erg jeukt is dat alle vergelijkingsites dezelfde 5 energiemaatschappijen in hun 'goedkope' rijtje hebben staan. Ik geloof daar gewoon niet in.

Het vervelende hiervan is eigenlijk dat niemand je kan vertellen of je er goed aan doet of wat je nou echt bespaart per jaar. Ik ken niemand die 300e minder is gaan betalen na de switch, anders zou je dat toch zeker horen van collega's of tijdens een verjaardag ofzo.

En dat er iemand aan de deur komt of je opbelt omdat ze de goedkoopste zijn.. yak. Dat vertrouw ik al helemaal niet. Als zij echt de goedkoopste zouden zijn, zou iedereen vanzelf wel naar hen toe gaan, ja toch niet dan.

binnekort de buren in dordt maar eens vragen waar zij bij zitten.
Big mouth strikes again
pi_71100346
TVP.
Laten we er eens objectief naar kijken ipv die frogertjes
pi_71100356

Bla die bla
pi_71100699
Ik zit eens even te kijken bij nuon maar daar hebben ze het over gasregio a, maar nergens kan ik vinden bij welke regio ik hoor of dat bij a is of ergens anders ?ij

O nu wel gevonden
pi_71102577
Laatst was Nuon aan de deur om een aanbod te doen onder de regionale provider Eneco.

OK kom binnen en vertel - het is een snikhete dag - wil je wat drinken ?
Ook onze boeken open en rekenen en vergelijken.
Het zou wel 20 % schelen.

Het bleek dat United Consumers nog lager zat met gegarandeerd 0,5/KwH ónder het Eneco tarief.
En daar ging de Nuon meneer weer : aanbellen bij 2 huizen verder.
Want ik weet dat de direkte buren óok bij un.cons. zitten.
pi_71103791
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 12:31 schreef heartwork het volgende:

[..]
Eneco..... het is een groot en bekend bedrijf, vertrouwd, vaste prijzen enzo, maar wanneer ik op de vergelijkingssites kijk wordt ik eigenlijk voor gek uitgemaakt. Het zou zo 300 e schelen wanneer ik naar NEM/ Oxxio of Greenchoice zou gaan. Alleen wat bij mij nou erg jeukt is dat alle vergelijkingsites dezelfde 5 energiemaatschappijen in hun 'goedkope' rijtje hebben staan. Ik geloof daar gewoon niet in.

Het vervelende hiervan is eigenlijk dat niemand je kan vertellen of je er goed aan doet of wat je nou echt bespaart per jaar. Ik ken niemand die 300e minder is gaan betalen na de switch, anders zou je dat toch zeker horen van collega's of tijdens een verjaardag ofzo.

En dat er iemand aan de deur komt of je opbelt omdat ze de goedkoopste zijn.. yak. Dat vertrouw ik al helemaal niet. Als zij echt de goedkoopste zouden zijn, zou iedereen vanzelf wel naar hen toe gaan, ja toch niet dan.
In de vergelijkingen zijn de overstapbonussen meegenomen.
En die worden wel degelijk uitbetaald hoor! Wij zijn afgelopen maart overgestapt van Eneco naar DONG en hebben 2x ¤ 195,- uitbetaald gekregen op onze bankrekening. De tarieven zelf variëren wel, maar de verschillen zijn op jaarbasis niet erg groot.
(Roos Vonk)
  maandag 20 juli 2009 @ 13:39:05 #103
82895 ikbenik
jij bent jij
pi_71147715
Ik heb zelf ook eens wat zitten rekenen, maar het verschil is mij eigenlijk te klein. Wat me ook opviel, was dit addertje: vastrecht. Ik zit bij Eneco en betaal daar nog geen 20 euro vastrecht. Kijk ik bij een voor mij zogenaamde goedkope leverancier, is het vastrecht ruim 70 euro! Waar komt dat nu ineens vandaan? In eerste instantie stond er nog een lager tarief, maar dat bleek een actietarief te zijn dat in eerste instantie als normaal tarief werd aangeprezen. Pas als je verder kijkt, zie je dat het een aanbieding is. Het hele voordeel is daardoor weer weggevallen.

Nee, ik blijf voorlopig gewoon bij Eneco. Zolang ik geen grootverbruiker ben (ik zit nog onder de 2500kWh per jaar), is overstappen voor mij zo'n beetje nutteloos. En ik heb geen zin om elk jaar te gaan overstappen voor een paar euro korting, dat kost me dan uiteindelijk meer dan dat het me kan opleveren.
MisterTao.com - recommender: DutchJohan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')