abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 11 augustus 2008 @ 21:36:57 #126
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_60744501
Niemand heeft bewezen dat het SpaghettiMonster niet bestaat, dus het bestaat.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_60756076
Ik dacht, dus ik bestond.
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 10:52:40 #128
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_60756182
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 20:58 schreef ivoorkust het volgende:
De Popperiaanse debatregel voor de wetenschap stelt dat een nieuwe hypothese juist is, totdat ze weerlegd kan worden op grond van een tegenstrijdigheid. Zo werkt trouwens de ganse wetenschap.
Nee, zij stelt dat een hypothese pas wetenschappelijk is, wanneer het met een experiment of ander soort praktijktest mogelijk is om die te weerleggen.

Daardoor zijn filosofische gedachtenspinsels of vage astrologische voorspellingen vaak niet-wetenschappelijk, omdat ze niet toetsbaar zijn.
pi_60758597
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 10:52 schreef Pool het volgende:

[..]

Nee, zij stelt dat een hypothese pas wetenschappelijk is, wanneer het met een experiment of ander soort praktijktest mogelijk is om die te weerleggen.

Daardoor zijn filosofische gedachtenspinsels of vage astrologische voorspellingen vaak niet-wetenschappelijk, omdat ze niet toetsbaar zijn.
Daar hebben we het al over gehad. De stelling die zegt dat de andere stellingen toetsbare gevolgen dienen te hebben, heeft zelf geen toetsbare gevolgen. Dat is het onderwerp van een andere topic. Als je argumenten hebt tegen deze tegenstrijdigheid weerleggen, post dat argument dan gerust in dat andere topic. Ik ben daar echt wel in geïnteresseerd.
pi_60758657
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 23:06 schreef Kees22 het volgende:
Een wetenschappelijke hypothese dient falsifieerbaar te zijn [POPPER-2].
Deze stelling is zelf falsifieerbaar.
Als jij deze stelling falsifieerbaar vindt, welke zijn dan volgens jou de toetsbare gevolgen ervan?
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 12:20:02 #131
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_60758710
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 12:16 schreef ivoorkust het volgende:

[..]

Daar hebben we het al over gehad. De stelling die zegt dat de andere stellingen toetsbare gevolgen dienen te hebben, heeft zelf geen toetsbare gevolgen. Dat is het onderwerp van een andere topic. Als je argumenten hebt tegen deze tegenstrijdigheid weerleggen, post dat argument dan gerust in dat andere topic. Ik ben daar echt wel in geïnteresseerd.
Nee, je begint dit topic met een verkeerde uitleg van de Popperiaanse debatregel en daar wijs ik je dan ook in dit topic op. Als je het over de debatregel wil hebben die bovenaan dit topic staat, dan noem je het maar de Piemeliaanse debatregel ofzo, maar het is niet de Popperiaanse debatregel.
pi_60759127
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 12:20 schreef Pool het volgende:

[..]

Nee, je begint dit topic met een verkeerde uitleg van de Popperiaanse debatregel en daar wijs ik je dan ook in dit topic op. Als je het over de debatregel wil hebben die bovenaan dit topic staat, dan noem je het maar de Piemeliaanse debatregel ofzo, maar het is niet de Popperiaanse debatregel.
In een eerste luik, stelt de Popperiaanse debatregel dat een hypothese juist is totdat ze botst op een tegenstrijdigheid. In een tweede luik, stelt de regel dat de hypothese toetsbare gevolgen dient te hebben. Ik stel dat het eerste luik alleen maar correct kan zijn. Betreffende het tweede luik, stel ik vast dat de regel tegenstrijdig is met zichzelf. Bijgevolg, aanvaard ik het eerste luik, maar niet het tweede. Wat is er volgens jou verkeerd aan mijn uitleg?
pi_60760374
Popper is een stelling, geen wetenschappelijk hypothese. Het is een hulpmiddel om wetenschap mee te bedrijven, en om te definieeren wat een wetenschappelijk hypothese inhoudt. Natuurlijk mag je dat hulpmiddel naast je neerleggen, dat is je eigen keuze. Dat verandert echter niets aan het waarheidsgehalte of de waarde van alle stellingen die je dan plotseling als wetenschappelijk kunt gaan bestempelen.
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 13:17:33 #134
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_60760382
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 12:36 schreef ivoorkust het volgende:

[..]

In een eerste luik, stelt de Popperiaanse debatregel dat een hypothese juist is totdat ze botst op een tegenstrijdigheid. In een tweede luik, stelt de regel dat de hypothese toetsbare gevolgen dient te hebben. Ik stel dat het eerste luik alleen maar correct kan zijn. Betreffende het tweede luik, stel ik vast dat de regel tegenstrijdig is met zichzelf. Bijgevolg, aanvaard ik het eerste luik, maar niet het tweede. Wat is er volgens jou verkeerd aan mijn uitleg?
Dat je dus niet de Popperiaanse debatregel beschrijft hierboven, omdat de toetsbaarheid van de gevolgen onlosmakelijk is verbonden met die debatregel.

Dat is hetzelfde als een ei eten en dan zeggen dat je taart eet (ei is immers een ingrediënt van taart). Volgens Popper moet een wetenschappelijke hypothese als juist worden verondersteld als die hypothese toetsbaar en (nog) niet weerlegd is. Jij pikt alleen het laatste ingrediënt eruit.
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 13:22:25 #135
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_60760510
quote:
Het argument van het vliegend spaghettimonster of de roze boskabouters houdt dus helemaal geen steek.
Oh jawel hoor. Ik blijf gewoon tegen alle waarnemingen en logica in volhouden dat ik gelijk heb. Kan ik héél lang volhouden.
pi_60761157
Toe eens Ivoorkust, doe eens een poging om de volgende vraag te beantwoorden .
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 21:06 schreef Dwerfion het volgende:
Waarom houdt de roze boskabouter volgens jou geen stand?
pi_60761949
quote:
De Popperiaanse debatregel voor de wetenschap stelt dat een nieuwe hypothese juist is, totdat ze weerlegd kan worden op grond van een tegenstrijdigheid. Zo werkt trouwens de ganse wetenschap.

Niet iedereen vertrouwt de Popperiaanse debatregel echter.

Bepaalde mensen geloven immers dat het een eenvoudige klus is om nieuwe hypotheses te formuleren die gemakkelijk stand zullen houden tegen weerleggingspogingen. Dit blijkt in de praktijk een volledig foutief uitgangspunt te zijn. Het is immers bijzonder moeilijk om een niet-tegenstrijdige hypothese te formuleren. Het argument van het vliegend spaghettimonster of de roze boskabouters houdt dus helemaal geen steek.

Ik stel voor van de oefening hier eens te doen; en dat de ongelovige Thomassen absurde hypotheses formuleren, waarvan ze menen dat ze moeilijk te weerleggen zijn.

Gelieve dus absurde hypotheses te formuleren, zodanig dat wij ze moeiteloos de grond in kunnen boren.

We gaan dan allemaal goed inzien dat de Popperiaanse debatregel voor de wetenschap een bijzonder goed werkbare zaak is.
Weer een nieuw topic?
In een ander topic heb ik al meerdere bronnen aangegeven waaruit blijkt dat popper je direct tegenspreekt. Waarom open je dan weer een nieuw topic zonder hier op in te gaan?
En nee, ik ga niet aangeven waar het staat. Als je de moeite neemt om elke keer een nieuw topic te openen dan doe je ook maar de moeite om een keer te kritieken te lezen.

slotje dus.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_60761974
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 21:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Niemand heeft bewezen dat het SpaghettiMonster niet bestaat, dus het bestaat.
Door mij ontworpen.
Ander speeltje is de vliegende theepot
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_60768796
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 14:05 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Weer een nieuw topic?
Ja. In dit topic mag je nu eindelijk jouw roze boskabouters bewijzen. Ga je gang!
quote:
In een ander topic heb ik al meerdere bronnen aangegeven waaruit blijkt dat popper je direct tegenspreekt.
Dat is hier offtopic. Gelieve absurde hypotheses te formuleren, en aan te tonen dat ze standhouden.
pi_60768827
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 13:22 schreef Frollo het volgende:

[..]

Oh jawel hoor. Ik blijf gewoon tegen alle waarnemingen en logica in volhouden dat ik gelijk heb. Kan ik héél lang volhouden.
Neen. Bij de eerste tegenstrijdigheid, ligt jouw hypothese tegen de grond. Dat is dan wel een spelregel die je dient te aanvaarden.
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 18:26:27 #141
pi_60769086
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 18:15 schreef ivoorkust het volgende:

[..]

Neen. Bij de eerste tegenstrijdigheid, ligt jouw hypothese tegen de grond. Dat is dan wel een spelregel die je dient te aanvaarden.
Ik heb nog geen tegenstrijdigheid gezien.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_60769649
quote:
Ik stel voor van de oefening hier eens te doen; en dat de ongelovige Thomassen absurde hypotheses formuleren, waarvan ze menen dat ze moeilijk te weerleggen zijn.

Gelieve dus absurde hypotheses te formuleren, zodanig dat wij ze moeiteloos de grond in kunnen boren.
Hypothese: Alle hypothesen zijn juist zijn totdat het tegendeel is bewezen.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 19:54:09 #143
pi_60771592
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 18:48 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Dit is nou precies het soort belachelijke hypothese waar ivoorkust zo'n hekel aan heeft
pi_60792308
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 13:17 schreef Antaresje het volgende:
Popper is een stelling, geen wetenschappelijk hypothese.
Begrijp jij Popper eigenlijk wel? Volgens Popper zijn alle stellingen wetenschappelijke hypotheses.
quote:
Het is een hulpmiddel om wetenschap mee te bedrijven, en om te definieeren wat een wetenschappelijk hypothese inhoudt. Natuurlijk mag je dat hulpmiddel naast je neerleggen, dat is je eigen keuze.
Popper formuleert twee en niet één stellingen.
(1) De wetenschappelijke kruik gaat zolang te water totdat ze barst.
(2) Een stelling dient toetsbare gevolgen te hebben.
Met (1) ga ik uiteraard akkoord. Met (2) ga ik niet akkoord, op grond van het feit dat de stelling tegenstrijdig is.
quote:
Dat verandert echter niets aan het waarheidsgehalte of de waarde van alle stellingen die je dan plotseling als wetenschappelijk kunt gaan bestempelen.
Wetenschappelijke stellingen hebben geen waarheidsgehalte. Men kan een wetenschappelijke stelling immers nooit bewijzen. Wetenschappelijke stellingen hebben evenwel wel een nut. Dat nut staat buiten beschouwing. Niemand beweert dat de grote wetenschappelijke hypothese geen nut zou hebben.

Men dient echter rigoureus na te gaan wat de gevolgen zijn van een hypothese, met inbegrip van de onverwachtse gevolgen. Als men de stelling aanvaardt, dient men ook alle gevolgen te aanvaarden, ook de onverwachtse. Het gaat niet op van selectief te kiezen welke gevolgen men leuk vindt en welke niet.

Vandaar dat ik herhaal dat de Godshypothese wetenschappelijk simpelweg juist is, niettegenstaande het feit dat de tegenovergestelde hypothese dat ook is. Als men weigert van rigoureus en systematisch te werk te gaan, en zomaar tegenstrijdigheden te aanvaarden op grond van het feit dat dit wat beter in zijn kraam past, dan is men pas echt onwetenschappelijk bezig.
pi_60792829
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 18:48 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Dat is de hypothese van Carl Popper.

Heeft Carl Popper gelijk? Zoniet, toon zijn ongelijk aan.

De Popperiaanse hypothese is helemaal niet absurd. Nu, ik hoef Carl Popper helemaal niet alleen te verdedigen, hoor. Er bestaan bibliotheken van literatuur die de stelling van Popper goed verdedigen, en waar ik uit zou kunnen putten.

Daarenboven, hoeft de Popperiaanse hypothese helemaal niet verdedigd te worden. Ze is immers juist totdat ze ten onder gaat wegens een tegenstrijdigheid.

Diegene die niet akkoord gaat, dient aldus een tegenstrijdigheid te vinden in de hypothese. Ook daar kan men ook beroep doen op een ganse bibliotheek van vroeger geprobeerde pogingen. Het heeft echt geen zin van het wiel opnieuw uit te vinden.

Ik stel voor dat je aldus de eerder uitgevoerde aanvallen op de Popperiaanse stelling eerst naleest, om te vermijden dat we hier alleen maar wat in herhaling vallen.
pi_60792918
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 19:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dit is nou precies het soort belachelijke hypothese waar ivoorkust zo'n hekel aan heeft
Ik heb helemaal geen hekel aan de stelling van Popper die zegt dat de wetenschappelijke kruik zolang te water gaat totdat ze barst. Ik zie daar helemaal geen tegenstrijdigheid in.
  woensdag 13 augustus 2008 @ 13:33:51 #147
pi_60793057
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 13:29 schreef ivoorkust het volgende:

[..]

Ik heb helemaal geen hekel aan de stelling van Popper die zegt dat de wetenschappelijke kruik zolang te water gaat totdat ze barst. Ik zie daar helemaal geen tegenstrijdigheid in.
Oh, gelukkig.

*gaat verder met het aanbidden van het Grote Spagettimonster
pi_60793497
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 13:26 schreef ivoorkust het volgende:

[..]

Dat is de hypothese van Carl Popper.
Nee dat is niet de hypothese van Karl Popper. Die hypothese impliceert juist dat geen enkele hypothese absoluut waar is, maar dat we alleen kunnen weten dat bepaalde hypotheses absoluut ONWAAR zijn. Popper ageerde tegen de inductieve methode waarbij op basis van waarnemingen een veralgemeniseerde hypothese als waar kon worden gezien.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_60794011
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 13:09 schreef ivoorkust het volgende:
Begrijp jij Popper eigenlijk wel? Volgens Popper zijn alle stellingen wetenschappelijke hypotheses [a].

Popper formuleert twee en niet één stellingen.
(1) De wetenschappelijke kruik gaat zolang te water totdat ze barst.
(2) Een stelling dient toetsbare gevolgen te hebben.
Met (1) ga ik uiteraard akkoord. Met (2) ga ik niet akkoord, op grond van het feit dat de stelling tegenstrijdig is.
Dus (1) is een hypothese
En (2) is ook een hypothese, maar jij neemt de tegengestelde hypothese aan.
Met wat is (2) tegenstrijdig?
quote:
Wetenschappelijke stellingen hebben geen waarheidsgehalte [b]. Men kan een wetenschappelijke stelling immers nooit bewijzen.
Als het tegengestelde van (2) waar is, dan is het dus (volgens [b]) geen wetenschappelijke stelling.
(BTW: wat is het verschil tussen wetenschappelijke stellingen en hypothesen ?)
quote:
Men dient echter rigoureus na te gaan wat de gevolgen zijn van een hypothese, met inbegrip van de onverwachtse gevolgen. Als men de stelling aanvaardt, dient men ook alle gevolgen te aanvaarden, ook de onverwachtse. Het gaat niet op van selectief te kiezen welke gevolgen men leuk vindt en welke niet.
Dit zijn stellingen dus (volgens [a]) wetenschappelijke hypothesen en hebben dus (volgens [b]) geen waarheidsgehalte, dus hoeven stellingen niet te voldoen aan bovengenoemde stellingen.
En
Als men de stelling aanvaardt, dient men ook alle gevolgen te aanvaarden, ook de onverwachtse.
Dus
Moet je de gevolgen van jouw stellingen aanvaarden en dat is dus:
dat jouw stellingen niet voldoen aan de eisen die jij aan stellingen stelt.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_60796239
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 18:13 schreef ivoorkust het volgende:

[..]

Ja. In dit topic mag je nu eindelijk jouw roze boskabouters bewijzen. Ga je gang!
ga toch weg. Ik heb al lang en breed bronnen aangegeven die en je stelling over Popper onderuit halen en als je topics. Dat jij er selectief overheen leest. Prima. Maar ga niet net doen of er nog nooit een poging is gedaan om je aan het verstand te brengen dat je mis zit.
inhoudelijk op je dingen reageren doe ik pas weer als jij ook inhoudelijk reageert. ben geen praatpop.
quote:
[..]

Dat is hier offtopic. Gelieve absurde hypotheses te formuleren, en aan te tonen dat ze standhouden.
Ivoorkust kent Popper niet.

Omstandigheden van de hypothese komen aanbod tijdens aanvallen op de stelling.
And that is the news.''
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')