abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60720943
In het begin van de avond ben ik een stukje gaan fietsen, na 80 km was ik weer bijna thuis, heerlijk weer en lekker door gefietst want er was bijna geen ander verkeer op de weg. Prima dus. Op ongeveer 3 km van mijn thuis kwam ik op een kruispunt uit, daar rij ik wel vaker en ik ken de omgeving goed. Het is aan de rand van een rustige woonwijk, geen auto te zien dus op zondagavond.

Helaas stond het verkeerslicht op rood, maar omdat er in de wijde omtrek geen verkeer te bekennen was ben ik door gereden. En ja hoor, oom agent komt achter een hoek vandaan en maant mij tot stoppen. Eerst ga ik uit van een kritische noot maar al snel komt het bonnenboekje tevoorschijn en wordt mij om mijn legitimatiebewijs gevraagd. Voor een fietstochtje ga ik natuurlijk geen papierwinkel meenemen dus dat kon ik de agent niet tonen. En ja hoor ook daar schreef meneer een prent voor uit.

Nu ben ik enigszins geirriteerd en vraag de agent waarom hij dit allemaal doet. 'Verkeersveiligheid, meneer', luidt het antwoord. Een onzinnig argument omdat er allereerst geen ander verkeer te zien was, en ten tweede is mijn gezondheid mij veel waard, het is dus zeer onlogisch om te veronderstellen dat ik bewust gevaarlijk gedrag uit zou gaan halen. En het niet bij hebben van een legitimatiebewijs heeft natuurlijk al helemaal niks met verkeersveiligheid te maken.

Dat maak ik ook aan de agent duidelijk, waarop de agent zich besloot achter de wet te verschuilen, door mij te melden dat dit de wet is en dat hij slechts deze wet uitvoert. Daar nam ik natuurlijk geen genoegen mee want een agent weet weldegelijk dat hij dit werk moet doen en tevens heeft hij natuurlijk de mogelijkheid een afweging te maken of hij de wet ook daadwerkelijk toepast. Kortom de agent heeft een eigen verantwoordelijkheid voor de manier waarop hij zijn werk uitvoert en ik mag hem daar ook op aanspreken.

Helaas borg meneer zijn notitieblok (hij had op dat moment geen bonnenboekje bij zich) op met de korte mededeling dat ik de boetes binnen een aantal weken thuis kon verwachten. Toen ik weer verder fietste begon ik te denken wat die agent nou eigenlijk leuk vind aan zijn werk? En welk karakter een mens moet hebben om zich bij deze werkgever aan te sluiten? Ik kwam uit op een enge mix van een misplaatst gevoel van rechtvaardigheid, ongelimiteerde gehoorzaamheid en persoonlijke frustratie tegenover mensen op zondagavond niet allerlei kutwerk moeten uitvoeren.

Iemand nog aanvullingen op psyche van een politieagent?

En hoe kan ik onder die volstrekt idiote boete wegens het niet bij mij hebben van een legitimatiebewijs uitkomen? Voor laten komen en uitleg geven? Of moet je schriftelijk bezwaar maken?
  zondag 10 augustus 2008 @ 23:59:54 #2
215391 Sno0ze
a sincere imposter
pi_60720979
Samenvatting?
nevergrowupnevergrowupnevergrowupnevergrowupnevergrowupnevergrowupnevergrowup
pi_60720991
om Marokkanen op te pakken?
pi_60721008
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 00:00 schreef ruud_fr het volgende:
om Marokkanen op te pakken?
Op dinsdag 1 februari 2011 17:41 schreef ß het volgende:
11% per 25 gram? Dus er zit totaal 74,8% zout in?
pi_60721048
Lullig ja. En nee, die boete kom je niet onder uit.
  maandag 11 augustus 2008 @ 00:04:28 #6
207154 IJsbergsla
geen gewone sla..
pi_60721088
Omdat het fascinerend is om de openbare orde te handhaven
Op maandag 12 januari 2009 23:52 schreef Apuleius het volgende:
Godverdomme! DAAR HEB JE DIE SLAKROP OOK WEER!!! :(
pi_60721093
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 00:02 schreef L0t.. het volgende:
Lullig ja. En nee, die boete kom je niet onder uit.
Op woensdag 22 mei 2013 21:42 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik moet er ook idd niet zo over zaniken. Sorry :P
pi_60721096
ZOMG GEEN ID!!!!1!!1 TERRORIST!!!!!1!!!111!!!!!!11!!!!!!!!!11111!!!!!!!1
What Would Goku Do
pi_60721112
Om mensen dood te schieten natuurlijk *doet pistool geluidjes na* piew piew.
pi_60721128
Vette pech, geld weg. Ik ken de situatie niet maar over het algemeen wordt er niet zo snel bekeurd voor door het rood fietsen is mijn ervaring. Dus ik neem aan dat de situatie dusdanig was dat jij jezelf of het overige verkeer in gevaar hebt gebracht/zou kunnen brengen.

Boete voor legitimatiebewijs vind ik terecht. Als ik b.v. de honden ga uitlaten heb ik nooit een legitimatiebewijs bij, en ik weet dat ik een risico loop en als ik een boete krijg dan heb ik simpelweg pech.
  maandag 11 augustus 2008 @ 00:06:35 #11
204660 JanusAnus
Zitten te rieleksen
pi_60721137
Als je niks kan en toch een zekere macht over mensen wilt hebben, is dat de enige optie.
pi_60721161
Als ze eenmaal hebben gezegd dat je een bon krijgt, kom je er toch niet meer onderuit.
Die lui worden getrained op standvastigheid. Als ze daarna zouden zeggen dat je toch geen bon krijgt dan worden ze ongeloofwaardig.

Dus dikke pech.
Waarom agent worden. Tja, omdat ze het spannend vinden, afwisselend werk, weet ik veel...
Do what you love, love what you do!
  Donald Duck held maandag 11 augustus 2008 @ 00:07:19 #13
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_60721163
Die agent heeft natuurlijk gelijk, hij volgt gewoon de wet. Maar het blijft wel kut. Hoewel door rood rijden natuurlijk wel een beetje foei is.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_60721165
Soms heb ik echt plaatsvervangende schaamte
pi_60721188
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 00:06 schreef Juup© het volgende:
Vette pech, geld weg. Ik ken de situatie niet maar over het algemeen wordt er niet zo snel bekeurd voor door het rood fietsen is mijn ervaring. Dus ik neem aan dat de situatie dusdanig was dat jij jezelf of het overige verkeer in gevaar hebt gebracht/zou kunnen brengen.

Boete voor legitimatiebewijs vind ik terecht. Als ik b.v. de honden ga uitlaten heb ik nooit een legitimatiebewijs bij, en ik weet dat ik een risico loop en als ik een boete krijg dan heb ik simpelweg pech.
Of je legt jezelf niet klakkeloos neer bij fout gezag
What Would Goku Do
pi_60721190
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 23:58 schreef Bolkesteijn het volgende:
En het niet bij hebben van een legitimatiebewijs heeft natuurlijk al helemaal niks met verkeersveiligheid te maken.
Natuurlijk wel. Ze willen weten bij wie ze je lijk kunnen afleveren nadat je geschept bent door een auto. Die je niet gezien had, net als die agent.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-08-2008 00:08:45 ]
pi_60721191
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 00:07 schreef sjimz het volgende:
Soms heb ik echt plaatsvervangende schaamte
ah, daar is ie
  maandag 11 augustus 2008 @ 00:08:45 #18
204660 JanusAnus
Zitten te rieleksen
pi_60721193
quote:
Vette pech, geld weg. Ik ken de situatie niet maar over het algemeen wordt er niet zo snel bekeurd voor door het rood fietsen is mijn ervaring.Dus ik neem aan dat de situatie dusdanig was dat jij jezelf of het overige verkeer in gevaar hebt gebracht/zou kunnen brengen.
Wat flauw van je zeg. Omdat jij het nog niet hebt meegemaakt dat je voor zoiets wordt bekeurd kan wat hij zegt niet waar zijn?
pi_60721212
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 00:08 schreef JanusAnus het volgende:

[..]

Wat flauw van je zeg. Omdat jij het nog niet hebt meegemaakt dat je voor zoiets wordt bekeurd kan wat hij zegt niet waar zijn?
Dat zeg ik niet.
pi_60721227
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 00:08 schreef ruud_fr het volgende:

[..]

ah, daar is ie
  maandag 11 augustus 2008 @ 00:11:56 #21
204660 JanusAnus
Zitten te rieleksen
pi_60721264
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 00:09 schreef Juup© het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet.
Nouja ik overdrijf het een beetje. Maar ik vind dat als hij zegt dat er geen verkeer is, je dat best kan aannemen.
pi_60721362
quote:
Ik ken de situatie niet maar over het algemeen wordt er niet zo snel bekeurd voor door het rood fietsen is mijn ervaring. Dus ik neem aan dat de situatie dusdanig was dat jij jezelf of het overige verkeer in gevaar hebt gebracht/zou kunnen brengen.
Aha, en waarom ik ik mijzelf en anderen in gevaar willen brengen? Dat risico zou ik nooit nemen, de redenatie dat de boete gegeven wordt vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid vind ik dus erg zwak. Door rood rijden mag niet, maar het is de uitvoerende ambtenaar die een beslissing maakt om een boete uit te delen. Dit topic richt zich op de vraag waarom een agent daar een boete voor uitschrijft, op dat tijdstip en in die situatie specifiek. Wat is de drijfveer voor zo'n agent om dat te doen? En hoe kan je op die manier nog plezier hebben in je werk? Ik snap dus echt niks van de motivatie die de agent heeft gehad om mij te bekeuren.
quote:
De geest van de wet op de identificatieplicht is er anders een die uit gaat van terrorismebestrijding en het bestrijden van verstoringen van de orde op straat (rellen etc). Het is echter tot een soort bonus verworden voor allerlei chagrijnige agenten, en dat is dus met de geest van de wet in strijd. Als je de bekeuring voor het legitimatiebewijs goed keurt, verzoek ik je vriendelijk eens goed na te laten kijken in een psychiatrische instelling, je vertoont dezelfde machtsbeluste symptomen als deze agent.
pi_60721414
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 00:16 schreef Bolkesteijn het volgende:

De geest van de wet op de identificatieplicht is er anders een die uit gaat van terrorismebestrijding en het bestrijden van verstoringen van de orde op straat (rellen etc). Het is echter tot een soort bonus verworden voor allerlei chagrijnige agenten, en dat is dus met de geest van de wet in strijd. Als je de bekeuring voor het legitimatiebewijs goed keurt, verzoek ik je vriendelijk eens goed na te laten kijken in een psychiatrische instelling, je vertoont dezelfde machtsbeluste symptomen als deze agent.
Ik ben het helemaal met je eens
En ik sta nog wel aan de verkeerde kant.
pi_60721418
In Belgie zeggen ze: als je niets kan, ga bij de politie. Voor Nederland geldt hetzelfde.

Na diverse pietluttige aanvaringen met de lamme volgzame arm der wet ben ik het daar behoorlijk mee eens. De meeste agenten gaan ervan uit dat 'de wet' prevaleert op een eigen inschatting. En dan heb ik het nog niet over de ome agenten die er leedvermaak uit halen om mensen te pakken. Mijn respect verdienen ze er alleszins niet mee. Het heeft niets met veiligheid te maken maar des te meer met incasseren van the mighty dollah ¤uro.
pi_60721447
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 00:16 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Aha, en waarom ik ik mijzelf en anderen in gevaar willen brengen? Dat risico zou ik nooit nemen, de redenatie dat de boete gegeven wordt vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid vind ik dus erg zwak. Door rood rijden mag niet, maar het is de uitvoerende ambtenaar die een beslissing maakt om een boete uit te delen. Dit topic richt zich op de vraag waarom een agent daar een boete voor uitschrijft, op dat tijdstip en in die situatie specifiek. Wat is de drijfveer voor zo'n agent om dat te doen? En hoe kan je op die manier nog plezier hebben in je werk? Ik snap dus echt niks van de motivatie die de agent heeft gehad om mij te bekeuren.
[..]
Waarschijnlijk omdat ie de opdracht heeft gehad daar te controleren. (omdat er wellicht ongelukken zijn gebeurd op dat punt)
Do what you love, love what you do!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')