abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 10 augustus 2008 @ 19:41:07 #26
78918 SeLang
Black swans matter
pi_60712970
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 19:33 schreef Het_hupt het volgende:

[..]

het was toch grondgebied van Georgië?
Dat Rusland roept dan de Russen daar bedreigd werden is logisch, dat deed Hitler ook in '38 bij Tjechië als ik het goed heb
Het is gewoon heel dom van Georgie om met groot militair materieel Z.Ossetie binnen te trekken en erger. Daarmee hebben ze de Russen een 'legale' reden gegeven om de bevolking daar te 'beschermen'. Het belang voor de Russen is vooral het ongeschikt maken als NAVO kandidaat van Georgie. Daar zijn ze nu al in geslaagd, want er gaat in het westen nooit meer genoeg steun zijn om Georgie toe te laten tot de NAVO. Briljant gedaan.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 10 augustus 2008 @ 19:44:36 #27
78918 SeLang
Black swans matter
pi_60713052
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 19:39 schreef Caesu het volgende:
ik kan me toch niet voorstellen dat georgie echt gedacht heeft dat de navo zou bijspringen.
Ik kan me ook niet voorstellen dat ze dat echt dachten, maar ik kan me ook niet voorstellen dat ze dachten dat de Russen niets zouden doen. Kortom, het is me een raadsel. Ik zie geen enkel realistisch scenario waarin ze hadden kunnen winnen.
quote:
georgie had misschien signalen gehad dat rusland niet zou ingrijpen.
daar hebben ze zich dus behoorlijk in vergist.

of het hele idee hiervan was om die afvallige provincies dan maar kwijt te raken op deze manier.
misschien was dat een voorwaarde voor het in december starten van de navo-toetredingsprocedure.
dat georgie niet vrijwillig de provincies had laten gaan maar er toch nog voor gevochten heeft.
Maar dat kost het huidige regime dan wel de kop. Lijkt me onwaarschijnlijk dat dit de opzet was.
quote:
die sakaasvili kan wel inpakken nu trouwens.
Dat sowieso.
Mijn reisverslagen
pi_60713060
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 19:40 schreef Het_hupt het volgende:

[..]

Ik neem aan dat dit argument mede gebruikt wordt door de Russen om Georgië aan te pakken.
mss het Indonesiëprincipe: "Waar een iemand uit ons land woont, is ons grondgebied"? (Nieuw-Guinea, '62)
Is goed mogelijk. Ik heb ook zoiets...waarom meteen een oorlog? Kan je niet gewoon eerst rond de tafel met elkaar gaan zitten en proberen het eens te worden? Het is inderdaad Georgisch grondgebied dus Rusland heeft er geen recht op.
pi_60713113
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 19:41 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het is gewoon heel dom van Georgie om met groot militair materieel Z.Ossetie binnen te trekken en erger. Daarmee hebben ze de Russen een 'legale' reden gegeven om de bevolking daar te 'beschermen'. Het belang voor de Russen is vooral het ongeschikt maken als NAVO kandidaat van Georgie. Daar zijn ze nu al in geslaagd, want er gaat in het westen nooit meer genoeg steun zijn om Georgie toe te laten tot de NAVO. Briljant gedaan.

Strategies gezien is het ook geen slechte zet van Rusland. Alleen we hebben het hier wel over mensenlevens.
  zondag 10 augustus 2008 @ 19:47:38 #30
112500 Het_hupt
Ajetoooooooo
pi_60713133
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 19:44 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Is goed mogelijk. Ik heb ook zoiets...waarom meteen een oorlog? Kan je niet gewoon eerst rond de tafel met elkaar gaan zitten en proberen het eens te worden? Het is inderdaad Georgisch grondgebied dus Rusland heeft er geen recht op.
juist, het zal me niets verbazen dat de Russen behoorlijk hebben zitten stoken.
en a passant de schuld door schuiven naar de US zou helemaal het Kremlin goed uitkomen
If everything isn't black and white, I say, 'Why the hell not?'
  zondag 10 augustus 2008 @ 19:49:05 #31
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_60713164
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 19:20 schreef Steeven het volgende:

[..]

Klopt ook niet, Rusland zou maar 150-200 tanks hebben in Ossetië.
ik heb er nu al meer dan 300 geteld als ik alle colonnes zie. Heb zelfs een treintransport gezien met T-72 tanks.

Wat ik niet snap is dat de russen hun nieuwe materieel niet aan het testen zijn.

Of misschien doen ze dat wel maar niet voor de camera, maar dat zou niet logisch zijn.. het gaat
er ook juist om dat de camera erbij is.

Zoals de

T-80 Black eagle,

de T-90

ga zo door
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zondag 10 augustus 2008 @ 19:49:50 #32
78918 SeLang
Black swans matter
pi_60713185
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 19:47 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Statistisch gezien is het ook geen slechte zet van Rusland. Alleen we hebben het hier wel over mensenlevens.
Daarom zette ik een paar posts terug al een disclaimer "mensenleed bla bla bla....".
Mijn reisverslagen
  zondag 10 augustus 2008 @ 19:51:01 #33
78918 SeLang
Black swans matter
pi_60713219
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 19:49 schreef Pumatje het volgende:

[..]

ik heb er nu al meer dan 300 geteld als ik alle colonnes zie. Heb zelfs een treintransport gezien met T-72 tanks.
Waar zit jij dat je dat kunt tellen?
Mijn reisverslagen
pi_60713350
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 19:17 schreef Pumatje het volgende:
wtf dit klopt echt niet

weirdomv

GEORGIË

* Manschappen: 26.900
* Gevechtstanks: 82
* Gewapende personenvoertuigen: 139
* Gevechtsvliegtuigen: 7
* Zware artillerie: 95

RUSLAND

* Manschappen: 641.000
* Gevechtstanks: 6.717
* Gewapende personenvoertuigen: 6.388
* Gevechtsvliegtuigen: 1.206
* Zware artillerie: 7.550

Bron Janes Sentinel Country Risk Assessments [133]
wikipedia

en het Janes Sentinel Country Risk Assessments is uitermate betrouwbaar.
  zondag 10 augustus 2008 @ 20:00:32 #35
112500 Het_hupt
Ajetoooooooo
pi_60713500
Volgens de NY Times gaan de Russen over de grens met Georgië.
@ die mooie Russische speeltjes......idd verbazingwekkend dat ze dat niet doen.
Ze stonden toch ook met stijve leuters te kijken hoe de Amerikaanse technologie Irak plat kreeg.
dit was toch een idiaal stukje machtsvetroon geweest.
pi_60713687
tvp
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 19:18 schreef Lyrebird het volgende:
Ik snap werkelijk niet dat Rusland hier mee weg komt. O wacht, het gaat om de Russen. Die komen overal mee weg.
Ruil het woordje Rusland voor Amerika in, zelfde verhaal...
Meestal zo bij grootmachten.
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_60713869
Kleine samenvatting van de laatste ontwikkelingen:
quote:
De afgelopen dagen was om de kleine regio aan de grens met Rusland een felle strijd gevoerd, waardoor talrijke doden vielen. Georgië gaf zijn strijdkrachten zondag het bevel tot een onmiddellijk staakt-het-vuren. Ook bood de regering in de Georgische hoofdstad Tbilisi de Russen een bestand aan.

De Russische strijdkrachten hadden eerder de terugtrekking bevestigd van het Georgische leger uit de Zuid-Ossetische hoofdstad Tschinvali. De plaats zou grotendeels onder controle van Russische troepen zijn gebracht. Elders kwam het nog wel tot confrontaties.

De Russische president Dmitri Medvedev benadrukte dat uitsluitend een volledige terugtrekking van het Georgische leger een einde kan maken aan het conflict. Een woordvoerder van de Georgische minister van Binnenlandse Zaken bestempelde de aftocht niet als militaire nederlaag, maar als een noodzakelijke stap om een ,,humanitaire catastrofe" te vermijden.

Na het begin van het verrassende Georgische offensief midden vorige week in Zuid-Ossetië reageerden de Russen met bombardementen van militaire doelen. Zondag was een militair vliegveld nabij de Georgische hoofdstad Tbilisi doelwit.

Ook trok Rusland oorlogsbodems samen voor de Georgische kust aan de Zwarte Zee, maar de schepen vertrokken zondag weer. Volgens Russische persbureaus zou Moskou met een blokkade wapenleveranties hebben willen voorkomen. Het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken sprak dat tegen.

Internationaal werd het geweld in Georgië veroordeeld. De Amerikaanse president George Bush noemde de Russische aanvallen op Georgisch grondgebied een ,,gevaarlijke escalatie". Hij riep de partijen op tot een terugkeer naar de situatie van 6 augustus, vóór het Georgische offensief.

De Europese Unie kondigde een bemiddelingspoging aan. De Franse minister van Buitenlandse Zaken, Kouchner, vertrok als voorzitter van de unie naar Georgië. Hij werd begeleid door zijn Finse collega Stubb, die namens de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa optreedt.

Tijdens het offensief in Zuid-Ossetië zag Georgië zich elders in het land met een tweede oorlogsfront geconfronteerd. In de eveneens afvallige regio Abchazië in het westen besloten opstandelingen de wapens op te pakken en een offensief te beginnen tegen de Georgische troepen in het gebied. Net als in Zuid-Ossetië wonen ook hier veel etnische Russen.

Volgens Georgië bombardeerden Russische vliegtuigen twee dorpen in de Kodorivallei, dat Abchazië van de rest van Georgië scheidt. Het strategische dal is het enige deel van de regio dat nog volledig onder Georgische controle is.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  zondag 10 augustus 2008 @ 20:14:33 #38
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_60713881
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 19:55 schreef weirdomv het volgende:

[..]

wikipedia

en het Janes Sentinel Country Risk Assessments is uitermate betrouwbaar.

Toch klopt er echt geen hol van.

Dit is de sterkte van bijvoorbeeld Leger District Moskou .. of Leger discrict Sint-Petersburg.. echt no way de complete russische landmacht. Die is gegarandeerd velen malen groter.
  zondag 10 augustus 2008 @ 20:19:07 #39
112500 Het_hupt
Ajetoooooooo
pi_60714012
Als Irak zo had gereageerd toen Turkije hun land binnen trok om de Koerden op hun donder te geven, hoe zouden de reacties geluid hebben?
in principe het zelfde scenario, seperatisten die de "bezettingsmacht" provoceren.
  zondag 10 augustus 2008 @ 20:20:07 #40
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_60714048
oja , berichtgeving klopt niet.

dit bijvoorbeeld.

zijn geen 150 T-72 tanks.. maar dat zijn T-90 tanks.

de T-72

en de T-90

T-90 is een beetje heel erg nieuwer.
betere vuurgeleiding, ander kanon, meer bescherming voor personeel, betere radar, ding is nog nooit eerder in strijd gebruikt.

nu dus wel
  FOK!fotograaf zondag 10 augustus 2008 @ 20:22:02 #41
73911 ultra_ivo
pi_60714100
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 20:00 schreef Het_hupt het volgende:
Volgens de NY Times gaan de Russen over de grens met Georgië.
De vraag is waar je die grens definieert, als je die grens definieert tussen Noord en Zuid Ossetië, dan zitten ze al lang over de grens. Als je die grens definieert als zijnde de buitengrens van de Zuid-Ossetische Autonome Regio, dan verwacht ik niet dat ze er bewust overheen gaan.
Als je de chronologie zo bekijkt dan kunnen de Zuid-Ossetiers zeker aanvoeren dat zij geen deel hadden aan de onafhankelijkheidsverklaring van Georgië om het simpele feit dat Zuid-Ossetië toen al niet meer gecontroleerd werd door Tiblisi. Ze hebben geen enkele keer deelgenomen aan het Georgische politieke leven. Dat kan een argument zijn (of dit valide is is een andere discussie).
  zondag 10 augustus 2008 @ 20:24:33 #42
112500 Het_hupt
Ajetoooooooo
pi_60714168
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 20:22 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

De vraag is waar je die grens definieert, als je die grens definieert tussen Noord en Zuid Ossetië, dan zitten ze al lang over de grens. Als je die grens definieert als zijnde de buitengrens van de Zuid-Ossetische Autonome Regio, dan verwacht ik niet dat ze er bewust overheen gaan.
Als je de chronologie zo bekijkt dan kunnen de Zuid-Ossetiers zeker aanvoeren dat zij geen deel hadden aan de onafhankelijkheidsverklaring van Georgië om het simpele feit dat Zuid-Ossetië toen al niet meer gecontroleerd werd door Tiblisi. Ze hebben geen enkele keer deelgenomen aan het Georgische politieke leven. Dat kan een argument zijn (of dit valide is is een andere discussie).
mss gebruiken ze het argument, dat Zuid Ossetië in principe groter is, dan de landsgrenzen van nu

http://www.nytimes.com/2008/08/11/world/europe/11georgia.html?_r=1&hp&oref=slogin
pi_60714375
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 20:14 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Toch klopt er echt geen hol van.

Dit is de sterkte van bijvoorbeeld Leger District Moskou .. of Leger discrict Sint-Petersburg.. echt no way de complete russische landmacht. Die is gegarandeerd velen malen groter.
compleet
  zondag 10 augustus 2008 @ 20:55:57 #45
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_60715154
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 20:32 schreef weirdomv het volgende:

[..]

compleet
jij een fout, ik een fout
  zondag 10 augustus 2008 @ 21:02:57 #46
203688 Drijfzand
account closed
pi_60715378
Iemand denkt dat een aantal foto's in scene zijn gezet:
http://www.ireport.com/docs/DOC-57914
quote:
This guy is the favorite "victim" of Georgian PR teams. Poor fellow can barely catch a break between his run arounds from one "bombing" site to another. I wonder if the wardrobe team travels with him. From jeans to battle fatigues, and then shirtles...a real tear jerker
too much to do in the real world.
  Moderator zondag 10 augustus 2008 @ 21:05:01 #47
8781 crew  Frutsel
pi_60715438
CNN meldde net dat de Russen in de Zwarte Zee een kruiser van Georgie tot zinken hebben gebracht
weet nie of dat dat al gezegd was hier?
  zondag 10 augustus 2008 @ 21:06:32 #48
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_60715477
lijken vast wat op elkaar, en stel DAT ze faken..waarom zouden ze in godsnaam dezelfde man gebuiken ?
zou achterlijk zijn.

dan ga ik ook geloven dat USA achter dit alles zit zoals al werd gesuggereerd via nieuwsbronnen
pi_60715515
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 21:02 schreef Drijfzand het volgende:
Iemand denkt dat een aantal foto's in scene zijn gezet:
http://www.ireport.com/docs/DOC-57914
[..]
Alle Georgiërs lijken op Arveladze.
  zondag 10 augustus 2008 @ 21:11:02 #50
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_60715608
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 21:05 schreef Frutsel het volgende:
CNN meldde net dat de Russen in de Zwarte Zee een kruiser van Georgie tot zinken hebben gebracht
weet nie of dat dat al gezegd was hier?

Wikipedia is snel

Missile boats
The Tbilisi (თბილისი) is a Soviet 206MR project boat, obtained in 1999 from Ukraine. It is equipped with two "Termite" missile launchers, a 76 mm AU-176 mortar and a six-barreled 30 mm AK-630M Gatling gun It is sunk by the ship of the Black Sea fleet of the Russian Federation.

maar dat is geen kruiser, maar een Missile boat
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')