quote:Op zondag 10 augustus 2008 14:07 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Is er al gezegd dat Stalin uit Tblisi komt? Daar zitten hele harde schoften tussen.
Georgiërs hebben een traditie hoog te houden.quote:Op zondag 10 augustus 2008 13:47 schreef voyeur het volgende:
[..]
Maar wou die nu gewoon de stoere jongen uithangen hopend op steun van het Westen of was hij zo slinks als ik suggeer en heeft hij zijn lastige regio's gedumpt zodat hij lekker bij de Navo kan
Objectief gezien heeft Ryan3 natuurlijk gelijk. Het gaat de Russen in beginsel echt niet om de vrijheid van de Abchaziërs en de Zuid-Ossetiërs.quote:Op zondag 10 augustus 2008 06:19 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Hey als het bij Kosovo wel kan...
Rusland wil het plan van de EU om haar energieleveranties te diversificiëren te dwarsbomen. Rusland kan met een grotere afhankelijkheid van Europa van haar energievoorraden haar machtsbasis op het wereldtoneel vergroten.quote:Jeruzalem heeft een grote belangstelling in Kaspische olie en aardgasleidingen die de Turkse haven Ceyhan bereiken in plaats van dat deze worden aangehaakt op het Russische netwerk. Inmiddels heeft Israël een zeer sterk belang in het project.
Intense onderhandelingen zijn op gang tussen Israël, Turkije, Georgië, Turkmenistan en Azarbaijan voor pijpleidingen vanaf Turkije naar de olieterminal van Israël in Ashkelon en door naar zijn Rode zeehaven Eilat. Vandaar uit, kunnen supertankers het gas en olie naar het Verre Oosten transporteren door de Indische Oceaan.
Bewust van Moskou's gevoeligheid voor de oliekwestie, bood Israël Rusland een deel aan in het project, maar het werd verworpen.
Saakashvili hoeft slechts afstand van dit plan te doen, voor Moskou om het conflict van de twee provincies tegen Tbilisi te begraven. Zolang hij echter achter zijn plan staat, zullen Zuid-Ossetië en Abchazië doorgaan met de separatisten oorlog.
Dat betreft de Iskander E raket. Het is inderdaad niet ondenkbaar dat Moskou haar eisen kracht bij zet door Iran en Syrië van deze rakketten te voorzien. Hoewel Iran er al in 2006 melding over maakte en er berichten zijn over Syrië die van nog eerder dateren.quote:Op zondag 10 augustus 2008 07:09 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Rusland heeft gedreigd raketsystemen aan Iran te leveren als Israel niet zou stoppen.
Deze gevolgtrekking gaat voorbij aan het menselijk leed dat in Georgië plaatsvindt.quote:Gezien dit alles is Jews flee Georgia-Russia border dan ook niet zo verwonderlijk...
De berichtgeving hierover stond gisterenochtend al in de Telegraaf:quote:De Russische luchtmacht heeft de Georgische stad Gori vandaag (edit: 09-08) gebombardeerd. Volgens verslaggevers van zowel Associated Press als het Franse AFP zijn veel huizen verwoest en liggen er overal in de stad lijken en gewonde burgers. Honderden mensen zouden de stad zijn ontvlucht.
quote:Doden door Russische bombardementen bij Gori
TBLISI - Twee Russische gevechtsvliegtuigen hebben zaterdag militaire doelen gebombardeerd ten noorden van de Georgische stad Gori, dichtbij de grens met Zuid-Ossetië. Een bom is echter terechtgekomen op een flatgebouw in de stad zelf, meldde een verslaggever van persbureau Reuters. Daardoor zijn ten minste vijf doden gevallen. Zeker drie mensen raakten gewond bij het bombardement van de geboortestad van de Sovjet-dictator Stalin.
Dikke rookwolken waren in het gebied te zien. De totale schade is nog onduidelijk. Rusland heeft ontkend bombardementen op burgerdoelen uit te voeren.
De bron is ietwat partijdig.quote:Op zondag 10 augustus 2008 14:20 schreef allsystemshalt het volgende:
Russia bombs 15 Georgian cities!
http://www.hln.be/hln/nl/(...)den-in-Georgie.dhtml
Als in dat gebied lont in 't kruitvat gaat dan wordt het nog veel ingewikkelder dan in ex-Joegoslavie.quote:Op zondag 10 augustus 2008 14:22 schreef allsystemshalt het volgende:
Begint op Yoegoslavie te lijken....
Mijn excuses dat ik jou vraag met een tegenvraag beantwoord, maar wat is precies het bezwaar tegen deze bron? (Ik probeer hiermee wat gedoe te vermijden)quote:Op zondag 10 augustus 2008 14:28 schreef Monidique het volgende:
Wie, behalve Debka, zegt dat er meer dan duizend Israëlische militaire adviseurs in Georgië zitten?
Nee, Stalin komt uit Gori. En harde schoften zitten overal.quote:Op zondag 10 augustus 2008 14:07 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Is er al gezegd dat Stalin uit Tblisi komt? Daar zitten hele harde schoften tussen.
wordt dus een flinke clashquote:Op zondag 10 augustus 2008 14:38 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
AFP: Georgia's National Security Council says Russian forces heading for Georgian town of Gori, Georgian forces ready to defend.
Dat is wel een erg lange tekst.quote:Op zondag 10 augustus 2008 14:03 schreef ultra_ivo het volgende:
Een greep uit m'n download archief over de Krim-Tataren:
[..]
Omdat Debka onbetrouwbaar is. Het komt met "analyses" waarvan de meeste informatie reeds te vinden is via gebruikelijke media, de informatie van "military sources" is vrijwel nooit te verifiëren, als in: er is geen "military source" die eventjes gaat melden dat op die datum of in die periode zus en zo gebeurt. Achteraf wisten heel veel "military sources" het wel, natuurlijk. Daarnaast verwijdert het informatie als het achteraf niet blijkt te kloppen (door mij persoonlijk aanschouwd, ik weet niet meer waar het over ging, maar je zult me maar moeten vertrouwen; of niet). En uiteindelijk is het altijd de schuld van door Iran gesteunde terroristen. Debka is een partijdige, onbetrouwbare website. Ik wil wel aannemen dat er een zooi Israëliërs in Georgië zitten, maar als de enige bron daarvan Debka is, dan neem ik het vooralsnog met een doos zout.quote:Op zondag 10 augustus 2008 14:36 schreef damian5700 het volgende:
Mijn excuses dat ik jou vraag met een tegenvraag beantwoord, maar wat is precies het bezwaar tegen deze bron? (Ik probeer hiermee wat gedoe te vermijden)
http://www.webcamplaza.net/quote:Op zondag 10 augustus 2008 14:42 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Nou, laat de live-beelden maar komen dan.
* indahnesia.com popcorn pakt.
Ook dat. Geen poldersofti's. Een beetje Georgiër krijgt een wapen op zijn achtste, nog net voordat hij leert hoe-ie een vrouw moet onderwerpen.quote:Op zondag 10 augustus 2008 14:41 schreef kraakschandaal het volgende:
De Kakausus zit er vol van.
Als het waar is: Georgia's National Security Council says. Ik verwacht dat de Russen bij de grenzen van Abchazië en Zuid-Ossetië zullen stoppen, maar ja, misschien willen ze het Georgische leger bij Gori een flinke tik uitdelen.quote:
Ik wil dat best aannemen.quote:Op zondag 10 augustus 2008 14:43 schreef Monidique het volgende:
[..]
Omdat Debka onbetrouwbaar is. Het komt met "analyses" waarvan de meeste informatie reeds te vinden is via gebruikelijke media, de informatie van "military sources" is vrijwel nooit te verifiëren, als in: er is geen "military source" die eventjes gaat melden dat op die datum of in die periode zus en zo gebeurt. Achteraf wisten heel veel "military sources" het wel, natuurlijk. Daarnaast verwijdert het informatie als het achteraf niet blijkt te kloppen (door mij persoonlijk aanschouwd, ik weet niet meer waar het over ging, maar je zult me maar moeten vertrouwen; of niet). En uiteindelijk is het altijd de schuld van door Iran gesteunde terroristen. Debka is een partijdige, onbetrouwbare website. Ik wil wel aannemen dat er een zooi Israëliërs in Georgië zitten, maar als de enige bron daarvan Debka is, dan neem ik het vooralsnog met een doos zout.
quote:VS wijzen Rusland terecht
Het Witte Huis heeft zondag Rusland terechtgewezen over het conflict in Zuid-Ossetië, op straffe van "belangrijke gevolgen voor de relaties met de VS" indien Rusland de "gevaarlijke en buitenmaatse escalatie" in het conflict met Georgië voortzet.
"We hebben de Russen duidelijk laten weten dat als de buitenmaatse en gevaarlijke escalatie van Russische kant wordt voortgezet, dat een belangrijke impact zal hebben op de Amerikaans-Russische relaties op lange termijn", verklaarde James F. Jeffrey, vice-hoofd van de Nationale Veiligheidsraad.
Het gaat om een belangrijke medewerker van de Amerikaanse president George W. Bush en de belangrijkste terechtwijzing sinds de start van de vijandigheden in Zuid-Ossetië
Idd alleen Rusland is groter en dus ook gevaarlijker in dezequote:Op zondag 10 augustus 2008 14:22 schreef allsystemshalt het volgende:
A large part of the capital of South Ossetia, Tskhinvali, has been destroyed along with five villages. South Ossetia reports that more than 1,600 people have been killed in the past 24 hours. There are also many casualties among peacekeepers and hospitals are said to be overflowing with victims.
Relating what has become common practice among war criminals, Russian Foreign Minister Sergei Lavrov reported: "A Russian humanitarian convoy has come under fire. Panic is growing among the local population, and the number of refugees is increasing. There are reports of ethnic cleansing in some villages... The situation is ripe for a humanitarian catastrophe."
* bron Pravda,
Begint op Yoegoslavie te lijken....
De Russen zijn helaas nog niet klaar:quote:Op zondag 10 augustus 2008 14:58 schreef gelly het volgende:
Mja, zoals verwacht natuurlijk. De Russen zijn klaar en de VS komt met een "scherpe veroordeling".
http://www.cnn.com/2008/W(...)ia.russia/index.htmlquote:Russian Deputy Foreign Minister Grigory Karasin said talks could begin if Russian forces confirmed Georgia has completely withdrawn from South Ossetia and when Georgia signs a non-hostilities agreement.
The agreement, however, would have to include political changes for South Ossetia, Karasin said.
"They no longer believe they can live safely in the state of Georgia," said Karasin.
Word zeker weer over en weer gejaag, want Rusland vroeg de VS zich er al buiten te willen houdenquote:Op zondag 10 augustus 2008 14:58 schreef gelly het volgende:
Mja, zoals verwacht natuurlijk. De Russen zijn klaar en de VS komt met een "scherpe veroordeling".
Hoeveel Georgische troepen zijn er dan nog in Osetie ?quote:Op zondag 10 augustus 2008 15:00 schreef Monidique het volgende:
[..]
De Russen zijn helaas nog niet klaar:
[..]
http://www.cnn.com/2008/W(...)ia.russia/index.html
Bronquote:Westerse nachtmerrie dreigt op de Kaukasus
Nu Tbilisi heeft besloten tot een grootschalige confrontatie met Rusland is onderhandelen enige oplossing. Want mocht het snel escalerende conflict uitlopen in een open oorlog op de Kaukasus dan raken alle partijen verstrikt in een heuse nachtmerrie.
Het voortdurende Russische gestook in de opstandige Georgische provincies Abchazië en Zuid-Ossetië is de Georgiërs al jaren een doorn in het oog. Volgens de autoriteiten in Tbilisi hebben deze twee afvallige deelrepublieken zich feitelijk van Georgië kunnen afscheiden dankzij de openlijke - ook militaire - steun van het Kremlin.
De Georgische president Michail Saakasjvili, die de reputatie heeft van een heethoofd, heeft het herstel van de territoriale integriteit van zijn land tot een van zijn prioriteiten gemaakt.
Volgens Saakasjvili komt zijn besluit om juist nu in te grijpen in Zuid-Ossetië voort uit een reeks van recente provocaties door Ossetische rebellen, in samenwerking met de Russen.
Kruitvat
Moskou beschouwt de Osseten historisch als trouwe bondgenoten in een hoogst explosieve regio waar eeuwenoude, tribale vetes en loyaliteiten nog altijd de onderlinge verhoudingen bepalen.
Uitgerekend in dit kruitvat – met het instabiele Tsjetsjenië naast de deur – stuiten Russische en westerse belangen op elkaar: niet ver van de plek waar Russen en Georgiërs sinds deze week slag leveren liggen de omvangrijke olievoorraden van de Kaspische Zee. Georgië is in het machtsspel om schaarser wordende energie een belangrijke schakel naar westerse markten.
Koude kermis
Het kleine Georgië, dat een getormenteerde geschiedenis heeft met de grote Russische broer, krijgt veel sympathie uit het Westen. De in de Verenigde Staten opgeleide en vloeiend Engels sprekende Saakasjvili (getrouwd met de Nederlandse Sandra Roelofs) beantwoordt veel meer aan het beeld van een 'beschaafd politicus' dan de voormalige KGB’ers die onder Vladimir Poetin en Dmitri Medvedev bezit hebben genomen van het Kremlin.
Maar mocht Saakasjvili op concrete westerse steun rekenen, dan zal hij van een koude kermis thuis komen. Niet voor niks koesteren Frankrijk en Duitsland ernstige bezwaren tegen een mogelijk NAVO-lidmaatschap van Georgië en Oekraïne.
Confrontatie
Vooral Duitsland beseft hoezeer het afhankelijk is van Russisch gas en olie. Voormalig bondskanselier Gerhard Schröder (SPD), een goede vriend van Poetin, aanvaardde na zijn politieke loopbaan zelfs een belangrijke positie in de Russische energiesector.
Nu Tbilisi heeft besloten tot een grootschalige confrontatie met Rusland, krijgt een argument van Moskou meer urgentie: als de belegerde Zuid-Osseten zich bij hun broeders en zusters in het Russische Noord-Ossetië willen voegen, moet dit mogelijk zijn. Wat de Verenigde Staten en veel Europese landen in Kosovo hebben mogelijk gemaakt, moet - volgens het Kremlin - ook gelden voor de regio Zuid- en Noord-Ossetië.
De enige oplossing om uit dit dilemma te geraken is: onderhandelen. Want mocht het snel escalerende conflict uitlopen in een open oorlog op de Kaukasus dan raken alle partijen verstrikt in een heuse nachtmerrie.
Helaas, betrouwbaardere bronnen zijn meestal wat langdradigquote:Op zondag 10 augustus 2008 14:41 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Dat is wel een erg lange tekst.![]()
![]()
![]()
Mischien ten tijde van het Krimkhanaat. Maar niet sinds de 18e eeuw lijkt me zo.quote:Maar mij lijkt het dat zelfs voor de deporaties rond WOII de Krimtataren allang geen meerderheid waren (de Russen waren toen ook al meer dan 50%) Hebben ze eigenlijk ooit de meerderheid uitgemaakt van de bevolking op de Krim?
georgische leger gebruikt jaren 80 en 90 spul..quote:Op zondag 10 augustus 2008 14:52 schreef Monidique het volgende:
Er zullen er vast wel wat rondlopen, de Georgiërs hebben immers (geavanceerde?) Israëlische wapens.
Die drones.quote:Op zondag 10 augustus 2008 15:50 schreef Pumatje het volgende:
[..]
georgische leger gebruikt jaren 80 en 90 spul..
Hun t-72's zijn zelfs van de oudste batch.
wat voor isrealische spullen hebben ze dan? Had gelezen dat de wapendeal net niet door is gegaan namelijk.
quote:
http://www.iht.com/articl(...)E-Israel-Georgia.phpquote:In addition to the spy drones, Israel has also been supplying Georgia with infantry weapons and electronics for artillery systems, and has helped upgrade Soviet-designed Su-25 ground attack jets assembled in Georgia, according to Koba Liklikadze, an independent military expert based in Tbilisi. Former Israeli generals also serve as advisers to the Georgian military.
http://www.haaretz.com/hasen/spages/1009946.htmlquote:Meanwhile, the Foreign Ministry has recommended a complete halt to the sale of arms and any security-related equipment to Georgia in light of the recent fighting with Russian forces in the Caucasus. This would be a further tightening of an arms boycott on Tbilisi around a year after a decision had been made in Jerusalem to limit exports to Georgia only to defensive equipment.
Israel is concerned that Russia would choose to retaliate against Jerusalem for continued military support of Georgia by lifting restrictions on its arms transfers to Iran and Arab states.
"Israel needs to be very careful and sensitive these days," said a senior political source. "The Russians are selling many arms to Iran and Syria and there is no need to offer them an excuse to sell even more advanced weapons."
The source noted that Israel is particularly interested in the transfer of advanced S-300 anti-aircraft missiles to Iran, and therefore Jerusalem must show restraint in its arm sales to Georgia.
"The day we will want to prevent a future deal with Iran, our hands must be clean," the source said.
Last Wednesday discussions were held at the Foreign Ministry on the crisis in South Ossetia. At the end of the meeting a decision was made to recommend to the Defense Ministry that Israel would avoid the sale of any military equipment to Georgia because the country was now a "combat zone."
The Foreign Ministry also recommends that the issue be revisited after the situation stabilizes and the fighting ceases.
But a final decision on the matter will be made by the Defense Ministry in the coming days.
Was dat ook al niet zo tegen Finland in '39, dat de Russen vreselijke verliezen leden?quote:Op zondag 10 augustus 2008 16:01 schreef Pumatje het volgende:
wat voor Drones?
Spy-drones?
- heb tussendoor gehoord dat het Russische leger wordt opgehouden door het Georgische en dat ze verliezen lijden.
-de uitgeschakelde tanks leken van achteren te zijn uitgeschakeld, ik vermoed ook infanterie. Anti tank wapens
Tanks is not done.quote:[b]Op zondag 10 augustus 2008 16:30
Wat ik tot nu toe van Georgie heb gezien, moet het ook niet lastig te verdedigen zijn, en het is niet een al te groot probleem dat de Russen luchtruim controleren, zeer groen land met veel bergen en heuvels.
ik vrees dat de Russen met hun "humane actie" meer los zullen maken dan dat ze ooit beseft hebben.quote:Op zondag 10 augustus 2008 16:30 schreef Pumatje het volgende:
ja, de 1e oorlog ging niet zo goed voor de Russen.
Officieel was het een russische overwinning, maar moreel een Finse.
Maar dat was een andere tijd, andere omstandigheden, en bovenal een ander klimaat.
Wat ik tot nu toe van Georgie heb gezien, moet het ook niet lastig te verdedigen zijn, en het is niet een al te groot probleem dat de Russen luchtruim controleren, zeer groen land met veel bergen en heuvels.
Onderschat de wil naar onafhankelijkheid toch nietquote:Op zondag 10 augustus 2008 16:39 schreef Pumatje het volgende:
zou goed kunnen, maar dat zal Rusland ook weten en er zal vast iets in beweging zijn gezet om ervoor te zorgen dat dat niet gebeurd..
onderwijs manipulatie is al jaren daaro.
dat vrees jij niet, dat hoop je.quote:Op zondag 10 augustus 2008 16:36 schreef Het_hupt het volgende:
[..]
ik vrees dat de Russen met hun "humane actie" meer los zullen maken dan dat ze ooit beseft hebben.![]()
Meer onderdrukte volkeren in Rusland zullen gaan opstaan en roepen om onafhankelijkheid.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |