Niet echt, Georgie produceert zelf (bijna) geen olie/aardgas, het is enkel de weg via welke veel olie en gas vanuit de Kaspische zee voor de Europese markt zich naar ons begeeft. Bovendien heeft Rusland zelf al meer dan genoeg reserves dus daar is het ze niet om te doen. Het enige wat ik logisch vind is dat ze het Westen proberen te treiteren, de pijpleidingen voor 'onze' olie en aardgas lopen niet door Zuid Ossetie dus dat is het niet, maar een algehele onstabiele situatie in Georgie, wat niet ondenkbaar is, zal ook niet ten goede komen aan de oliedoorvoer.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 23:34 schreef weirdmv het volgende:
[..]
Zuid-Ossetië heeft toch veel olie, of gaat direct naar Georgië?
Ik had in een vorig deel nog wat achtergronden volgens mij van de site van de nrc. De link zal ik wel in deze post editten.quote:Op zondag 10 augustus 2008 00:05 schreef weirdmv het volgende:
iemand nog een aanvulling op de op?
headlines worden dadelijk aangepast.
quote:Achtergronden conflict Zuid-Ossetië
Rusland en Georgië ruziën niet voor het eerst over een opstandige regio.
Separatisten
De buurlanden zitten elkaar al sinds de val van de Sovjet-Unie in de weg. Dat heeft zich geuit in enkele regionale conflicten. Een daarvan gaat om vermeende Russische steun aan de separatisten in de Georgische gebieden Abchazië en Zuid-Ossetië. Aan de andere kant zijn er beschuldigingen over Georgische steun aan guerillastrijders in de Russische deelrepubliek Tsjetsjenië, ook een afvallig gebied.
Afscheidingsoorlog
Zuid-Ossetië, een multi-etnische provincie van Georgië, telt ongeveer 70.000 inwoners, waarvan eenderde etnische Georgiërs. Na de val van de Sovjet-Unie scheidde de provincie zich af van de kersverse republiek Georgië, net als Abchazië. Zuid-Ossetië riep eenzijdig de onafhankelijkheid uit, maar die is door geen enkele VN-lidstaat erkend. De afscheidingsoorlog liep in 1992 uit op een bestand.
Rusland
De separatisten van Zuid-Ossetië zoeken aansluiting bij de Russische provincie Noord-Ossetië. Rusland steunt het gebied. Het beschouwt de Zuid-Osseten als 'ingezetenen'. Moskou vindt dat Zuid-Ossetië het recht heeft om acties van Georgië te beantwoorden.
Vluchtelingen
Georgië zegt dat Rusland het gebied wil annexeren. Georgië vindt dat Zuid-Ossetië bij Georgië hoort en wil de territoriale eenheid herstellen. Bovendien is het boos dat duizenden Georgiërs, die tijdens de bloedige onafhankelijkheidsoorlog zijn gevlucht, niet veilig kunnen terugkeren.
VN
In maart riepen de afscheidingsbewegingen in Abchazië en Zuid-Ossetië de Verenigde Naties op om hun onafhankelijkheid te erkennen. Geen enkele VN-lidstaat steunde die oproep. Maar Rusland, dat beide gebieden steunt, vindt dat de internationale erkenning van de afvallige Servische provincie Kosovo de autoriteit van de VN heeft ondermijnd en spoort de separatisten alleen maar aan.
NAVO
Sindsdien zijn de spanningen tussen Georgië en Rusland hoog opgelopen. Georgië kreeg te horen dat het uiteindelijk lid mag worden van de NAVO, wat de Georgische, pro-westerse president Saakasjvili erg graag wil. Maar Rusland is daar fel op tegen. Georgië beschuldigt Rusland ervan de conflicten met opzet aan te wakkeren; Georgië mag pas tot de NAVO toetreden als het zijn grensconflicten heeft opgelost.
Grondstoffen
Rusland en Geogië staan lijnrecht tegenover elkaar, maar zijn tot elkaar veroordeeld. Rusland wil zoveel mogelijk toegang tot de grondstofrijke Kaukasusregio waar Georgië ligt. Georgië steunt op zijn beurt op de meer dan een miljoen etnische Georgiërs in Rusland. Ze sturen grote sommen geld naar hun families in Georgië
http://www.nrc.nl/buitenl(...)erug_in_Zuid-Ossetiequote:Op zondag 10 augustus 2008 00:11 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik had in een vorig deel nog wat achtergronden volgens mij van de site van de nrc. De link zal ik wel in deze post editten.
Mwah.... het is een start. Als de regio in vuur en vlam staat krijgen we vanzelf een nog betere OP.quote:Op zondag 10 augustus 2008 00:05 schreef weirdmv het volgende:
iemand nog een aanvulling op de op?
headlines worden dadelijk aangepast.
Tja, het gebeuren in de opstandige provincie is neutraal voor mij het land is van Georgie en de mensen zijn (vooral) Russen, 1 om 1 dus.quote:Op zondag 10 augustus 2008 00:21 schreef LXIV het volgende:
Het valt me wel op dat er in eerste instantie, ook bij bijv. de Telegraaf, nog verwarring was wie de "goeden" en wie de "slechten" in dit conflict waren, er werd gesproken van Russische vredestroepen en van aanvallen vanuit Georgië, maar dat nu de kaarten zo geschud gaan worden dat Rusland de agressor is jegens Georgië, dat een rechtmatige claim heeft op Zuid-Ossetië.
Georgië heeft de afgelopen jaren op veel aandacht kunnen rekenen hier in Nederland, al was het alleen al om de Nederlandse First Lady die daar momenteel nog altijd in office zit.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 23:39 schreef Dibble het volgende:
ramptoeristenEergister wist 90% van de Nederlanders niet eens dat Georgie bestond laat staan Ossetie of de ligging ervan.
Dat gaat heel lastig worden voor ze.quote:Op zondag 10 augustus 2008 00:06 schreef Ghazi het volgende:
Wanneer wordt Moskou gebombardeerd als vergelding voor de bombardement op Tiblisi?
Heeft de Georgische luchtmacht de reikwijdte om bommen te gooien op Moskou?
http://wiki.fok.nl/index.php/Rusland-Georgi%C3%AB-opquote:Op zondag 10 augustus 2008 00:23 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Mwah.... het is een start. Als de regio in vuur en vlam staat krijgen we vanzelf een nog betere OP.
Wat mij opviel, bij fotoreptages op zowat elke nieuwssite: bij elk beeld van schade/slachtoffers veroorzaakt door de Z_O's of de Russen staqt er gewoon een beschrijving bij. Als de beelden van een Russische TVzender komen wordt die beschrijving altijd voorafgegaan door: Image taken from .. claiming to be...quote:Op zondag 10 augustus 2008 00:21 schreef LXIV het volgende:
Het valt me wel op dat er in eerste instantie, ook bij bijv. de Telegraaf, nog verwarring was wie de "goeden" en wie de "slechten" in dit conflict waren, er werd gesproken van Russische vredestroepen en van aanvallen vanuit Georgië, maar dat nu de kaarten zo geschud gaan worden dat Rusland de agressor is jegens Georgië, dat een rechtmatige claim heeft op Zuid-Ossetië.
kan jij deze even pm`en ipv in het topic te zetten, geeft zoveel rommel en het topic is al zo rommeligquote:Op zondag 10 augustus 2008 00:31 schreef Ringo het volgende:
Ik vind dit voor het (gebrek aan) overzicht wel een leuk kaartje:
[ afbeelding ]
Dat doet je afvragen: wat is nu precies de verhouding tussen Tchinvalaki en Bat'umi aangaande dit conflict. En wat heeft de vice-premier van laatstgenoemde land er allemaal over gezegd?quote:Op zondag 10 augustus 2008 00:31 schreef Ringo het volgende:
Ik vind dit voor het (gebrek aan) overzicht wel een leuk kaartje:
[ afbeelding ]
Nope, maar ik heb zojuist wat geknipt en geplakt.quote:Op zondag 10 augustus 2008 00:19 schreef weirdmv het volgende:
[..]
http://www.nrc.nl/buitenl(...)erug_in_Zuid-Ossetie
deze?
Met de oorlog op de Balkan zijn we (de publieke opinie) in ieder geval heel duidelijk een bepaalde richting ingestuurd, waarbji later bleek dat heel veel beelden vals of helemaal uit de context geplaatst waren.quote:Op zondag 10 augustus 2008 00:33 schreef Drijfzand het volgende:
[..]
Wat mij opviel, bij fotoreptages op zowat elke nieuwssite: bij elk beeld van schade/slachtoffers veroorzaakt door de Z_O's of de Russen staqt er gewoon een beschrijving bij. Als de beelden van een Russische TVzender komen wordt die beschrijving altijd voorafgegaan door: Image taken from .. claiming to be...
waar?quote:Op zondag 10 augustus 2008 00:33 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Nope, maar ik heb zojuist wat geknipt en geplakt.
Misschien heb je er wat aan.
Dat laatste zie je hier ook al. Mensen die dit topic binnen komen vallen met een mening zonder de basis feiten te kennen.quote:Op zondag 10 augustus 2008 00:30 schreef LXIV het volgende:
Ja, Rusland is natuurlijk wel schuldig aan escallatie, alhoewel het toch vaak het beste is om een oorlog zo kort mogelijk te laten duren, wat dan inhoudt dat je zo massaal mogelijk aanvalt. Om maandenlang te knokken in Zuid-Ossetië en Abchazië is erger dan binnen één week Georgië onder de voet te lopen.
Maar waar ik mij over verbaas is hoe de publieke opinie weer bespeeld gaat worden. Want tot voor eergisteren kon 97% van de Nederlanders Abchazië of Ossetië beslist niet aanwijzen op de kaart, nog niet eens ongeveer, en let op, over twee weken heeft iedereen een mening over het conflict. Mindfuck.
Batumi ligt in Adzjarië. De Adzjariërs zijn 'alleen' qua geloof anders dan de Georgiërs. Adzjarië had jarenlang dezelfde status als Zuid-Ossetië en Abchazië. Maar via de vreedzame weg van onderhandelen is er een vergelijk gekomen tussen Adzjarië en Georgië. De Adzjarische leider heeft daarbij het veld moeten ruimen.quote:Op zondag 10 augustus 2008 00:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat doet je afvragen: wat is nu precies de verhouding tussen Tchinvalaki en Bat'umi aangaande dit conflict. En wat heeft de vice-premier van laatstgenoemde land er allemaal over gezegd?
Vragen, vragen, vragen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |