quote:
Op maandag 11 augustus 2008 11:58 schreef miss_sly het volgende:SilkTie, hoe ervaar jij het als man? Er komen hier eigenlijk weinig mannen.
Ik heb gisteren met schaap, mijn moeder en mijn zusje nog een gesprek gehad over doorgaan of stoppen.
Punt is dat stoppen dus definitief is; we kunnen niet over 3 jaar verder gaan. Ik geloof dat ik de enige ben die problemen heeft met die leeftijd, iedereen vindt dat verder geen punt. Ik heb die grens getrokken, terwijl ze dat zelfs in het ziekenhuis niet eens doen.
Mijn moeder was heel duidelijk: nu doorgaan, zodat je alles hebt geprobeerd. Lukt het dan niet, dan weet je iig dat je alle opties hebt gebruikt en het dus echt niet lukt. Stop je nu al, dan zul je misschien altijd het gevoel houden dat het misschien toch gelukt was als.... Zit zeker wel wat in, denk ik.
Mijn zusje was minder duidelijk. Ze kon zich zeer zeker in dat idee van mijn moeder vinden, maar had ook een ander punt: misschien als je nu gewoon heel bewust zelf kiest het hierbij te laten, dat het dan beter te accepteren is. Het is een bewuste keus dan om te stoppen, en niet een opgelegd iets.
Nou, hoe schaap het ervaart en erover denkt weet ik natuurlijk al

En ik...ik weet het niet. Dus ik neem nog maar geen beslissing, want deze poging maar eens af en ga daarna iig lekker op vakantie. Daarna kijken we dan wel verder als deze poging mislukt.
Hoe ik het ervaar? Tsja, ik kan natuurlijk niet zo veel doen. Ik kan niet al die medicatie innemen (ik zou wel kunnen injecteren, maar als het niet nodig is ga ik niet met een naald in mijn vrouw wroeten ...

). Het voornaamste wat ik kan doen is steunen. Wat ik wel gedaan heb was het spuitje preparen: naald erop, juiste dosis instellen etc., maar verder is het voornamelijk 'ik stond erbij en ik keek ernaar'. Maar goed, mijn steun schijnt al veel voor haar te betekenen, al is het de aanwezigheid.
Voor mij is het voornamelijk een 'nuissance': we hebben maar een auto, openbaar vervoer bij ons is niet echt frequent en al zeker niet naar de gezondheidscentra waar ze bloed kan laten prikken en echo's maken. Dus totdat ik op mijn werk ben is de halve ochtend alweer weg. Geen wereldramp natuurlijk, gewoon irritant, voornamelijk als ze van je verwachten dat je gewoon je uren maakt.
Aan de andere kant, voor haar is het natuurlijk ook geen pretje, al dat gedoe aan en in haar lichaam, dus mijn ongemak valt daarbij eigenlijk in het niet. Iets dat ik wel weet en hopelijk ook laat blijken.
Soms lopen de spanningen een beetje op (en soms is 'een beetje' een understatement ...) maar dat nemen we voor lief. Ik zit nu te wachten op die ene compleet irrationele en ongevraagde uitbarsting, want dat zou betekenen dat de behandeling gelukt is

.
Mijn taak is het hoofd koel houden, er simpelweg 'zijn' en proberen alles in goede banen te leiden. Soms word ik wel moe van die emoties, maar het is voor het goede doel, dus tot 10 tellen, ademhalen en doorgaan.
Van de IUI maken we maar een geintje (zonder blikken of blozen zegt ze tegen de arts (m/v) die de handeling verricht "That's the best sex I ever had!"), leuk is natuurlijk anders. Gelukkig zijn alle betrokken artsen en zusters uitermate vriendelijk.
Over doorgaan of stoppen: zolang jullie het emotioneel aankunnen, gewoon doorgaan zolang het kan. Het belangrijkste is natuurlijk jullie relatie, dus zolang die de 'storm' kan doorstaan, niet opgeven. Ik ben het met je moeder eens dat je utieindelijk moet kunnen zeggen dat je alles gedaan hebt wat mogelijk was (en dan natuurlijk hopelijk met succesvol resultaat).
Een vraagje (ik heb niet alle topics gelezen): zijn jullie al de hele tijd onder behandeling bij dezelfde arts? Wij hebben vrienden die al heel lang bezig zijn geweest om zwanger te worden, zonder enig succes. Uiteindelijk zijn ze naar een andere arts gegaan (ander ziekenhuis, andere stad) waar het wel gelukt is. Ik heb ook vrienden die speciaal naar het buitenland zijn gereisd voor een behandeling omdat die bepaalde dokter als zeer succesvol bekend staat (resultaat bij mijn vrienden mij vooralsnog onbekend: ik heb niet gehoord dat het niet gelukt is, dus ik hoop binnenkort goed bericht te ontvangen).
(Wat een epistel is het weer geworden ... terwijl ik eigenlijk van kort maar krachtige antwoorden hou ...)
We will have peace with the Arabs when they love their children more than they hate us. (Golda Meir)