abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60595926
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 10:52 schreef lurf_doctor het volgende:

OT: beetje laf, om na zoveel jaren nog een beetje stoer over te willen komen
Ik denk dat hij niet uit stoerheid vermeldt dat hij betrokken was bij die inbraak. Helaas vertelt het verhaaltje van elsevier natuurlijk weer niets over de inhoud van het boek, maar wrs keurt hij het activisme, waaraan hij in de jaren 80 deelnam, tegenwoordig af. Het zou me niets verbazen dat de strekking van zijn boek (naast de inhoudelijke kant mbt klimaatactivisme) luidt: in de politiek bereik je meer dan met buitenparlementaire acties.
I´m back.
pi_60596258
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 11:11 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik denk dat hij niet uit stoerheid vermeldt dat hij betrokken was bij die inbraak. Helaas vertelt het verhaaltje van elsevier natuurlijk weer niets over de inhoud van het boek, maar wrs keurt hij het activisme, waaraan hij in de jaren 80 deelnam, tegenwoordig af. Het zou me niets verbazen dat de strekking van zijn boek (naast de inhoudelijke kant mbt klimaatactivisme) luidt: in de politiek bereik je meer dan met buitenparlementaire acties.
Oh, wellicht zijn zijn bedoelingen wel oprecht, maar als ervaren politicus had hij kunnen weten dat elsevier/telegraaf ed. hiermee aan de haal zouden gaan, waarmee hij zichzelf en zijn partij geen dienst bewijst.

En het laffe is, dat hij zoveel jaren wacht met bekend maken (waarschijnlijk goed naar verjaringstermijn gekeken)
Lurf is the message and the message is Lurf
pi_60596590
Voor degene die tijd hebben hier een oude aflevering van Tegenlicht met oa commentaar Duyvendak!

De snufelstaat

de jaren zeventig verliest kritisch links terrein; niemand gelooft meer in de revolutie. In plaats van partijgebonden groepen als Maoïsten, Leninisten en Marxisten ontstaan nieuwe activistische bewegingen die opkomen voor vrouwenrechten, homo's, dieren, huisvesting en de Derde Wereld. Ze vechten tegen kernenergie en voor een beter milieu. Met succes bestrijden tientallen actiegroepen sociale misstanden. Ze slagen erin om een aantal wezenlijke veranderingen in de maatschappij door te voeren. Er kwamen geen kruisraketten, bont werd afkeurenswaardig, vrouwen kregen het recht op abortus, homo's mogen huwen en Zuid-Afrika werd verlost van het apartheidsregime.

Maar hoe goed deze actiegroepen het ook voor hadden met de wereld, ze waren bij voorbaat verdacht. Net als de CPN direct na de oorlog, worden zij stelselmatig geïnfiltreerd door de BVD en later de AIVD. Dat heeft een enorme weerslag op kritisch links en leidt tot paranoïde gedrag, sociale uitsluiting, versplintering en radicalisering. De aanslagen van 11 September en de moord op Fortuyn en van Gogh, betekenen een verdere uitbreiding van de macht van de geheime diensten. Wetswijzigingen komen als hamerstuk door de Tweede Kamer.
Wie radicaal denkt, is al verdacht, zonder dat er een strafbaar feit gepleegd is. "Gedeeld gedachtegoed" noemen ze dat. En daarmee staat de deur wagenwijd open voor op grote schaal afluisteren, schaduwen, dossiervorming en preventieve hechtenis.

Maar wat zijn de gevólgen van de uitgebreide bevoegdheden? Wie controleert deze macht? Welke mensen bepalen dat andere mensen gevaarlijk zijn en waarom? Kunnen sociale misstanden nog wel ongestraft aan de kaak gesteld worden?
Onderzoeksbureau Jansen en Janssen onderzocht de handel en wandel van BVD en AIVD. Net als hun Nijmeegse collega en oud-activist Louis Sévèke, die vorig jaar november, vermoord werd. Een moord die tot op heden onopgelost is, al zijn de speculaties niet van de lucht.

Radicaal denken leidde in het verleden tot vooruitgang en emancipatie. Maar de speelruimte wordt kleiner en kleiner.
Met onderzoeksbureau Jansen en Janssen kijken we terug naar het linkse verleden, het heden en de toekomst. Door gesprekken met deelnemers aan "De Grootste Volksopstand van Nederland": de kraak van de Piersonstraat in Nijmegen. Met Groenfront over de acties tegen de Betuwelijn. Met advocaat Prof. Ties Prakken over de verwikkelingen rond de RARA aanslagen, de justitiële dwalingen en de onzekere toekomst van radicaal denken. En tenslotte met Tweede Kamerlid Wijnand Duyvendak (Groen Links) over zijn actieverleden in Onkruit en de kritiekloze houding van collega-kamerleden inzake de uitbreiding van de bevoegdheden van geheime diensten en politie.

Regie: Rob Schröder
Productie: Ymke Kreiken
If the attacking bear is black, fight back!.. If the attacking bear is brown, drop down!
pi_60596982
Het is aan GroenLinks om te kijken of ze hem in de partij willen houden en uiteindelijk aan de kiezer of hij dit tolereert. De kiezer hoort te gaan over wie ze als vertegenwoordiger willen zien en of ze het verleden zo belangrijk vinden, en niet de huidige machthebbers.

Ik zou niet op zo'n persoon stemmen in ieder geval.
  woensdag 6 augustus 2008 @ 13:02:14 #80
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_60598635
het verbaast me niets. Duyvendak is iemand die heel ver van mijn gevoel voor juistheid staat. Ik vind dat zulke figuren nodeloos bezig zijn geweest om Links te slopen en in een kwaad daglicht te stellen.

Mijn stem zou hij nooit krijgen, een ander groenlinksparlementarier trouwens ook niet.
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_60598914
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 10:52 schreef lurf_doctor het volgende:
TS gaat er vanuit dat Duivendak een strafblad heeft. Dat is niet zo. Hij is niet opgepakt en niet veroordeeld, dus waarom zou hij een strafblad hebben

OT: beetje laf, om na zoveel jaren nog een beetje stoer over te willen komen
In oktober 1984 werd Wijnand Duyvendak aangehouden na een inbraak in het militaire mibo-complex in Dubbeldam. De rechtbank veroordeelde meneer Duyvendak tot 6 weken gevangenisstraf, waardoor het nu zittende lid van de Tweede Kamer een strafblad kreeg.

Onze grote vriend heeft al een strafblad los van dit feit wat nu dus verjaard is.

Officieel bestaat de term strafblad niet meer maar hij is wel veroordeeld voor een misdrijf gepleegd na zijn achtiende, de vroegere definitie van een strafblad.
pi_60598972
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 13:14 schreef FreedonNadd het volgende:

[..]

In oktober 1984 werd Wijnand Duyvendak aangehouden na een inbraak in het militaire mibo-complex in Dubbeldam. De rechtbank veroordeelde meneer Duyvendak tot 6 weken gevangenisstraf, waardoor het nu zittende lid van de Tweede Kamer een strafblad kreeg.

Onze grote vriend heeft al een strafblad los van dit feit wat nu dus verjaard is.
Ow
Owkee. Had ik even gemist. Dank voor de info
Lurf is the message and the message is Lurf
  woensdag 6 augustus 2008 @ 15:46:47 #83
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_60602428
Nog wat artikelen over dit onderwerp
quote:
Wijnand Duyvendak: 'Ik maak me er niet druk om'

Het GroenLinks-Kamerlid Wijnand Duyvendak heeft geen berouw van de inbraak die hij in 1985 bij het ministerie van Economische Zaken pleegde. 'Ik vond dit soort acties altijd legitiem,' zegt hij tegen elsevier.nl.

Het boek van Duyvendak wordt 20 augustus gepresenteerd

Strafblad
De buit van de inbraak bij het ministerie bestond uit de plannen om kerncentrales te bouwen. Een jaar eerder werd hij veroordeeld tot zes weken cel, na een inbraak in een militair complex in Dubbeldam.

Duyvendak is overigens niet het enige Kamerlid dat door activisme in aanraking is gekomen met Justitie. SP'er Krista van Velzen heeft net als Duyvendak een strafblad.

Lees ook het Elseviercommentaar Halsema, laat Duyvendak zijn zetel opgeven
Duyvendak (50) wil nu nergens meer reageren op zijn acties beschreven in zijn boek 'Klimaatactivist in de politiek', maar tegen elsevier.nl heeft hij gezegd zich niet druk te maken over de gevolgen van de onthulling.

Gisteren meldde deze site dat Duyvendak in zijn boek toch toegeeft te hebben meegedaan aan de inbraak, iets wat hij tot nu toe altijd ten stelligste ontkende.

Duyvendak: 'Dat ik betrokken was bij deze specifieke acties is nieuws. Dat heb ik niet eerder naar buiten gebracht. Trouwens, je weet dat er embargo op de tekst rust, he? Dat ik het pas nu naar buiten breng heeft niet te maken met een bewuste geheimhoudsstrategie of zo, het past in de context van mijn boek. Ik ben eerder veroordeeld voor een inbraak en dit feit is verjaard, ik maak me er niet druk om.'

Aad Kosto
De onthullende passage, waarin hij erkent in 1985 te hebben ingebroken in het ministerie van Economische Zaken, staat prominent op de uitnodiging voor de boekpresentatie en kan daardoor moeilijk onder enig embargo vallen.

Omdat Duyvendak altijd heeft ontkend te hebben deelgenomen aan de inbraak, komen ook zijn ontkenningen dat hij deel uitmaakte van het extremistische collectief Rara, in een ander daglicht te staan. Rara was onder meer verantwoordelijk voor brandstichtingen in een aantal Makro-vestigingen en het huis van Asiel-staatssecretaris Aad Kosto (PvdA).

Duyvendak erkent met zijn bekentenis indirect ook dat hij de kiezers heeft voorgelogen. Die hoorden tot nu toe uit zijn mond alleen maar ontkenningen als het ging om de inbraak bij Economische Zaken.

'Het is aan GroenLinks'
Jos Jochemsen, woordvoerder van de Tweede Kamer, zegt tegen elsevier.nl dat het niet aan de Kamer is te oordelen over Duyvendak: 'GroenLinks moet nu bepalen wat er gebeurt'.

Tom van der Lee, woordvoerder van GroenLinks, komt niet verder dan Elsevier ervan te beschuldigen een embargo te hebben geschonden. Partijleider Femke Halsema is onbereikbaar voor commentaar.

Verbaasd
VVD, CDA, PVV, ChristenUnie en D66 reageren verbaasd op de bekentenis van Duyvendak. VVD-Kamerlid Helma Nepperus vindt dat antecedentenonderzoek voor Tweede Kamerleden jammerlijk heeft gefaald en op nieuw aan de orde moet worden gesteld.

De ChristenUnie vindt dat de bekentenis 'op gespannen voet staat met de trouw aan de Nederlandse wet'. Kamerlid Ed Anker: 'Niet alleen Wijnand Duyvendak, maar ook zijn fractie heeft wat uit te leggen: hoe denkt GroenLinks over de nederlandse wet?'

CDA-woordvoerder Eddy van Hijum: 'Dit roept vraagtekens op over de geloofwaardigheid van Duyvendak.' De partij vindt dat GroenLinks nu moet bepalen wat er gebeurt.

Ordinaire inbreker
De PVV betreurt het dat de 'Tweede Kamer een ordinaire inbreker als een van haar leden heeft,' zegt Kamerlid Raymond de Roon. 'Dat Duyvendak nu koketteert met waarschijnlijk verjaarde strafbare feiten vinden wij een goedkope en schandelijke pr-stunt. Deze recidiverende inbreker hoort niet in de kamer, maar in de gevangenis.' D66 zegt: 'Dit komt Duyvendaks geloofwaardigheid niet ten goede.'

De PvdA beraadt zich nog op een oordeel.

Bron
http://www.elsevier.nl/we(...)-er-niet-druk-om.htm
quote:
Halsema, laat liegende Duyvendak zetel opgeven

Tweede Kamerlid Wynand Duyvendak (GroenLinks) heeft moedwillig de kiezers voorgelogen. Zo iemand hoort niet thuis in de volksvertegenwoordiging, het belangrijkste orgaan van de Nederlandse democratie

Wynand Duyvendak (50), Kamerlid voor GroenLinks sinds 2002, is er trots op dat hij in de jaren tachtig documenten over kernergie heeft gestolen uit het ministerie van Economische Zaken.

Niet voor niets staat juist een passage waarin hij die inbraak erkent, geciteerd in de uitnodiging voor de presentatie van zijn boek 'Klimaatactivist in de politiek' dat later deze maand verschijnt.

Deze misdaad - die niet is goed te praten - is volgens Duyvendak verjaard. Sliep uit Nederland! lijkt Duyvendak met zijn bekentenis te zeggen.

Verachting
Deze houding is niet alleen een beetje laf (een echte man staat altijd voor zijn daden), maar ook een signaal van verachting van de democratische beginselen.

Immers: tot op de dag van vandaag heeft Duyvendak in interviews ten stelligste ontkend betrokken te zijn geweest bij de inbraak, en bij de brandstichtingen van Rara waarbij hij volgens sommigen ook betrokken zou zijn geweest. Duyvendak heeft de kiezers bedrogen met doelbewuste leugens.

Embargo
Helemaal te gek wordt het als Duyvendak en GroenLinks Elsevier, dat dit nieuws naar buiten bracht, verwijten het 'embargo' te schenden. Als je zelf het bewuste citaat publiceert in de persuitnodiging voor de presentatie, kan er geen sprake zijn van een embargo.

En Duyvendak mag kennelijk wel het vertrouwen van de kiezer en de geheimen van een ministerie schenden?

Sam Pormes
Voor fractieleider Femke Halsema zit er, als zij een beetje consequent is, weinig anders op dan de liegende Duyvendak te vragen om zijn zetel ter beschikking te stellen.

Mocht hij dat niet doen, dan dient zij hem als partijlid te royeren. Eerder royeerde het partijbestuur van GroenLinks immers ook Eerste-Kamerlid Sam Pormes.

Pormes raakte eind 2005 in opspraak omdat hij bepaalde zaken uit zijn verleden verzwegen had. Hij weigerde zijn zetel op te geven, waarna een royement volgde.

Bron
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_60603047
Duyvendak heeft het binnen de partij gezegd, de partij wist het toen hij kamerlid werd. Dat vind ik het belangrijkste, daar moet hij verantwoording afleggen.

Het is niet zo slim dat hij het heeft ontkend maar aan de andere kant is het verder niet zo'n groot delict. Een lekkere Elsevier-komkommer, hebben ze daar ook iets
pi_60603111
Kwalijk dat Elsevier het embargo heeft geschonden, een journalistieke doodzonde. Een kwestie van de pot die de ketel verwijt dus
pi_60603131
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 16:15 schreef SCH het volgende:
Duyvendak heeft het binnen de partij gezegd, de partij wist het toen hij kamerlid werd.
Dus de hele partij heeft de kiezer voor zitten liegen. Dat is voorwaar geen aanbeveling!
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_60603149
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 16:17 schreef SCH het volgende:
Kwalijk dat Elsevier het embargo heeft geschonden, een journalistieke doodzonde. Een kwestie van de pot die de ketel verwijt dus

Is het niet doorlezen van berichten waar je op reageert ook geen journalistieke doodzonde?

welkom terug in Pol

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 06-08-2008 16:22:59 ]
  woensdag 6 augustus 2008 @ 16:19:44 #88
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_60603163
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 16:15 schreef SCH het volgende:
Het is niet zo slim dat hij het heeft ontkend maar aan de andere kant is het verder niet zo'n groot delict. Een lekkere Elsevier-komkommer, hebben ze daar ook iets
Inbraak, RARA aanslagen etc geen groot delict? Als dat zo is heeft Nekschot helemaal niets fout gedaan.

Jou post lijkt mij meer op het goed praten van de linkse acties.
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 16:18 schreef Chewie het volgende:
Is het niet doorlezen van berichten waar je op reageert ook geen journalistieke doodzonde?
Idd, als hij ze goed had doorgelezen had ie zo iets niet gepost
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_60603205
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 16:19 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Inbraak, RARA aanslagen etc geen groot delict? Als dat zo is heeft Nekschot helemaal niets fout gedaan.

Jou post lijkt mij meer op het goed praten van de linkse acties.
[..]

Idd, als hij ze goed had doorgelezen had ie zo iets niet gepost
nekschot voor, nekschot na.... Waar was ie ook alweer voor veroordeeld?
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_60603221
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 16:17 schreef SCH het volgende:
Of je leest verder dan de neus lang is.

Maar goed, journalisten en feiten...
pi_60603275
quote:

[..]

welkom terug in Pol
Ik las dat verhaal in de Elsevier waarin staat dat het embargo is geschonden.
pi_60603307
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 16:18 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dus de hele partij heeft de kiezer voor zitten liegen. Dat is voorwaar geen aanbeveling!
Alsof je het recht hebt om dat allemaal te weten. Kom op zeg, alsof alles altijd op straat moet liggen?
Als de partij het maar weet. Als hij daar had gelogen, was het een groot probleem.
pi_60603383
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 17:18 schreef Chewie het volgende:

[..]

Vind eerder zijn glasharde ontkenningen door de jaren heen slechter voor zijn betrouwbaarheid dan de misdaad zelf.
Dit dus!!! Al denk ik wel dat vrijwel alle politici dagelijks min of meer 'liegen' of op zijn minst creatief met de waarheid omgaan. Dat is logisch en ook een beetje onderdeel van het politieke werk. Je kan niet alles altijd in de openbaarheid gooien.
pi_60603439
quote:

[..]

welkom terug in Pol
Ik kan het niet vinden, waar staat er verder iets over het embargo dan wat ik gemist heb?
  woensdag 6 augustus 2008 @ 16:31:57 #95
208984 Ziggenmufter
In permanente staat
pi_60603442
Wynand Duyvendak (50), Kamerlid voor GroenLinks sinds 2002, is er dus trots op dat hij in de jaren tachtig documenten over kernergie heeft gestolen uit het ministerie van Economische Zaken.

Dit is niets anders dan staatsgevaarlijk bezig zijn. Deze extreem-linkse gek was dus in staat Nederland uit te leveren aan de toenmalige KGB/Sovjets. Het spijt mij verschrikkelijk maar het woord 'landverraad' is het eerste wat bij mij opkomt.
  woensdag 6 augustus 2008 @ 16:33:09 #96
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_60603469
Groenlinksers liegen wel vaker, het is niet het eerste schandaal. Ik denk dat hij terecht zijn biezen kan pakken. Misschien is er nog iemand zo verstandig om ook zijn RaRa en milieudefensie aktiviteiten even door te lichten, er ligt inmiddels genoeg materiaal om die man aan een kruisverhoor te onderwerpen.
quote:
Inbraak

In het boek Klimaatactivist in de politiek (2008) bekent hij in 1985 betrokken te zijn geweest bij een inbraak in het Ministerie van Economische Zaken, een milieuactie waarbij de buit bestond uit plannen voor nieuwe kerncentrales. Volgens Duyvendak zelf bracht hij hiermee minister Minister van Aardenne in het nauw. Omdat de inbraak inmiddels verjaard is, kan Duyvendak niet langer voor dit misdrijf gerechtelijk vervolgd worden. Wijnand Duyvendak heeft de inbraak altijd ten stelligste ontkend. In de krant het Parool zei hij in 1996 hierover: "Ik was niet bij die inbraak, tot op de dag van vandaag weet ik niet wie er bij betrokken waren. Sterker nog, onlangs is er iemand op dit onderwerp gepromoveerd en zelfs die man kon de namen niet achterhalen". Het boek zal gepresenteerd worden op 20 augustus 2008, maar zijn bekentenis van de inbraak nam hij op in de persuitnodiging voor de boekpresentatie.

Gesuggereerd wordt dat Groen Links hem zal royeren, nadat ze eerder senator Sam Pormes uit hun partij verwijderden nadat hij terroristische activiteiten had verzwegen.
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_60603506
Het embargo is natuurlijk wel degelijjk geschonden. Dat is ook een soort inbraak. Kan je best doen maar dan moet je niet zeiken, dat is weer erg hypocriet van Elsevier.
pi_60603520
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 16:31 schreef Ziggenmufter het volgende:
Wynand Duyvendak (50), Kamerlid voor GroenLinks sinds 2002, is er dus trots op dat hij in de jaren tachtig documenten over kernergie heeft gestolen uit het ministerie van Economische Zaken.

Dit is niets anders dan staatsgevaarlijk bezig zijn. Deze extreem-linkse gek was dus in staat Nederland uit te leveren aan de toenmalige KGB/Sovjets. Het spijt mij verschrikkelijk maar het woord 'landverraad' is het eerste wat bij mij opkomt.
Ik ben er wel blij mee dat er mensen zijn die over dit soort gevaarlijke dingen het naadje van de kous willen weten!
pi_60603644
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 16:25 schreef SCH het volgende:

Alsof je het recht hebt om dat allemaal te weten. Kom op zeg, alsof alles altijd op straat moet liggen?
Als de partij het maar weet. Als hij daar had gelogen, was het een groot probleem.
Als hij nou e.e.a gewoon nooit had verteld is het iets anders. Hij heeft het echter glashard ontkend en de partij wist daar kennelijk van.

Nou, dat vind ik een grof schandaal.
pi_60603668
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 16:35 schreef SCH het volgende:
Het embargo is natuurlijk wel degelijjk geschonden. Dat is ook een soort inbraak. Kan je best doen maar dan moet je niet zeiken, dat is weer erg hypocriet van Elsevier.
Nee, want het stond ook gewoon in de uitnodiging. Het embargo gold voor de inhoud van het boek.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')