abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 16:05:42 #1
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_60578219
quote:
GroenLinks-Kamerlid Duyvendak geeft inbraak toe

Tweede-Kamerlid Wijnand Duyvendak (GroenLinks) blijkt toch in 1985 ingebroken te hebben bij het ministerie van Economische Zaken. Tot nu toe heeft hij die inbraak altijd ten stelligste ontkend.

In zijn boek ‘Klimaatactivist in de politiek’ dat woensdag 20 augustus verschijnt, schrijft Duyvendak dat zijn eerste milieuactie uit 1985 stamt. ‘[Dat] was een inbraak in het ministerie van Economische Zaken.’ De buit bestond uit de plannen om kerncentrales te bouwen.

Duyvendak heeft altijd ontkend bij de inbraak betrokken te zijn geweest. In een interview met Het Parool in 1996 zei hij: ‘Ik was niet bij die inbraak, tot op de dag van vandaag weet ik niet wie er bij betrokken waren. Sterker nog, onlangs is er iemand op dit onderwerp gepromoveerd en zelfs die man kon de namen niet achterhalen.’

Herkozen
Duyvendak (50) kwam in mei 2002 in de Tweede Kamer en werd in november 2007 herkozen, zonder dat hij de kiezers had verteld over deze criminele daad.

Duyvendak, wiens naam net als die van Pim Fortuyn officieel met ‘ij’ moet worden geschreven, heeft ook altijd ontkend betrokken te zijn bij het zware geweld van de actiegroep Rara. De inbraak bij het ministerie is inmiddels verjaard.

Geen spijt
In zijn boek betoont Duyvendak geen spijt: ‘Ik vond dit soort acties legitiem, maar werd steeds resoluter in mijn afwijzing van geweld.’

Tegen elsevier.nl zegt Duyvendak: ‘Ik ben eerder veroordeeld voor inbraak, dus maak me hier niet druk om. Bovendien is de zaak feitelijk verjaard. Dat ik het pas nu naar buiten breng heeft niks te maken met een bewuste geheimhoudingsstrategie of zo, het past gewoon binnen de context’.

Onkruit
Duyvendak was ook betrokken bij extreem-linkse organisaties zoals Onkruit. In oktober 1984 werd hij aangehouden na een inbraak in een militair complex in Dubbeldam.

De rechtbank veroordeelde hem tot 6 weken cel, waardoor hij nu een Kamerlid met een strafblad is.

Wubbo Ockels
Duyvendak zal op woensdag 20 augustus in de Openbare Bibliotheek van Amsterdam het eerste exemplaar van zijn boek met zijn schuldbekentenis overhandigen aan ruimtevaarder Wubbo Ockels, waarna een debat volgt over ‘klimaatactivisme en de politiek’ dat zal worden geleid door Femke Halsema, leider van de fractie van GroenLinks in de Tweede Kamer.
Bron

Dus Duventak is nu een kamerlid met een strafblad. Is dit acceptabel voor jullie?

Poll: Is een kamerlid met een strafblad acceptabel?
  • Ja
  • Nee
  • Geen Mening
    Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

Voor mij niet. Maar hoe denken jullie er over?
  • Experience is what you get when you don't get what you wanted
    Take my advice ... I don't use it anyway...
    Een goede Fok! Search
    Een goede Fok! Search
    pi_60578530
    heeft dit persoon een strafblad dan?
    Free people own guns! Slaves do not!
      dinsdag 5 augustus 2008 @ 16:22:46 #3
    75043 Hexagon
    Vreemd Fenomeen
    pi_60578581
    foei!

overigens had meneer Duyvendak al een strafblad
    pi_60578633
    Toevallig net verjaard
      dinsdag 5 augustus 2008 @ 16:28:22 #5
    75043 Hexagon
    Vreemd Fenomeen
    pi_60578695
    Overigens vind ik het acceptabel. Het is aan de kiezer of hij op partijen stemt die kamerleden met een strafblad op de lijst zet.
      dinsdag 5 augustus 2008 @ 16:29:01 #6
    43624 Martijn_77
    It was a good year
    pi_60578711
    quote:
    Op dinsdag 5 augustus 2008 16:25 schreef Chewie het volgende:
    Toevallig net verjaard
    Denk het wel
    Experience is what you get when you don't get what you wanted
    Een goede Fok! Search
    Een goede Fok! Search
      dinsdag 5 augustus 2008 @ 16:31:26 #7
    75043 Hexagon
    Vreemd Fenomeen
    pi_60578763
    Dick Cheney schijnt ook een strafblad te hebben
    pi_60578830
    Tja, dat dit soort figuren nog word toegelaten in de politiek. Al hoewel hij vast niet de enige zal zijn met het nodige op z'n kerfstok, al is hij er dan toevallig wel voor veroordeeld.
    pi_60578871
    Acceptabel? Ja. Een misdrijf met een kleine letter 'm', overigens. Maar of zoiets nou goed is voor zijn betrouwbaarheid?
      dinsdag 5 augustus 2008 @ 17:07:49 #10
    198904 Tizitl
    Militant pacifist
    pi_60579639
    Een partij mag iemand met een strafblad van mij op de lijst zetten.

Maar het is natuurlijk ook een beetje afhankelijk wat dat strafblad inhoud en hoe lang het geleden is. Als jij 20 jaar geleden een keer met je dronken kop achter het stuur hebt gezeten of als puber wat beklad hebt en daar spijt van en bent er overheen gegroeid dan kan ik er best mee leven. Maar als het van recentere aard is of een andersoortig misdrijf (geweld of oproepen daartoe bijvoorbeeld) dan zou het voor mijn keuze wel van belang zijn.

In dit geval lijkt het misdrijf toch meer een daad van idealisme is dan gewoon iemand voor zijn kop slaan om het zomaar te zeggen, en idealisme hoeft in de politiek niet verkeerd te zijn (al zal ik nooit op hem stemmen). Bovendien is het vrij lang geleden. Wat mij persoonlijk wel tegenstaat is dat hij er jarenlang over gelogen heeft en dat komt zijn betrouwbaarheid niet echt ten goede.
    pi_60579699
    Walgelijk dat dit soort tuig niet per direct uit de kamer wordt geschopt. Natuurlijk is een strafblad of welke misdaad dan ook onacceptabel!!!!! Maar dat ga je krijgen met die activistische debielen van tegenwoordig.
    The problem is not the occupation, but how people deal with it.
    pi_60579873
    quote:
    Op dinsdag 5 augustus 2008 16:36 schreef Monidique het volgende:
    . Maar of zoiets nou goed is voor zijn betrouwbaarheid?
    Vind eerder zijn glasharde ontkenningen door de jaren heen slechter voor zijn betrouwbaarheid dan de misdaad zelf.
      dinsdag 5 augustus 2008 @ 17:20:43 #13
    75043 Hexagon
    Vreemd Fenomeen
    pi_60579916
    quote:
    Op dinsdag 5 augustus 2008 17:10 schreef waht het volgende:
    Walgelijk dat dit soort tuig niet per direct uit de kamer wordt geschopt. Natuurlijk is een strafblad of welke misdaad dan ook onacceptabel!!!!! Maar dat ga je krijgen met die activistische debielen van tegenwoordig.
    En als Geert Wilders nou een strafblad zou krijgen wegens veroordeling tot discriminatie.

Ook de kamer uitschoppen?
    pi_60579942
    quote:
    Op dinsdag 5 augustus 2008 17:18 schreef Chewie het volgende:

[..]

Vind eerder zijn glasharde ontkenningen door de jaren heen slechter voor zijn betrouwbaarheid dan de misdaad zelf.
    Dat bedoel ik, ja.
      dinsdag 5 augustus 2008 @ 17:24:11 #15
    43624 Martijn_77
    It was a good year
    pi_60579994
    quote:
    Op dinsdag 5 augustus 2008 17:20 schreef Hexagon het volgende:

[..]

En als Geert Wilders nou een strafblad zou krijgen wegens veroordeling tot discriminatie.

Ook de kamer uitschoppen?
    Ja, gelijke moniken gelijke kappen
    Een goede Fok! Search
    Een goede Fok! Search
      dinsdag 5 augustus 2008 @ 17:27:22 #16
    75043 Hexagon
    Vreemd Fenomeen
    pi_60580069
    quote:
    Op dinsdag 5 augustus 2008 17:24 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Ja, gelijke moniken gelijke kappen
    Dat zou politici imo te kwetsbaar maken

Dan krijg je de situatie: "Zorg dat kamerlid jansen een strafblad krijgt en snoer hem de mond"

Ernst Hirsch-Ballin zou er meteen opgewonden van raken
      dinsdag 5 augustus 2008 @ 17:30:39 #17
    43624 Martijn_77
    It was a good year
    pi_60580132
    quote:
    Op dinsdag 5 augustus 2008 17:27 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dat zou politici imo te kwetsbaar maken

Dan krijg je de situatie: "Zorg dat kamerlid jansen een strafblad krijgt en snoer hem de mond"

Je hoeft hem de mond niet te snoeren maar als volksvertegenwoordiger laten dienen is weer een ander verhaal
    Een goede Fok! Search
    Een goede Fok! Search
    pi_60580780
    Een strafblad vind ik op zich geen punt, maar het gaat hier om puur terrorisme tegen de Staat der Nederlanden. Landverraad van het ergste soort.

Duyvendak zou eigenlijk de kogel moeten krijgen, zoals ze die na WOII ook gaven aan de ergste landverraders.
    pi_60580848
    Daden uit het verleden maken iemand niet zo maar ongeschikt voor een kamerlidmaatschap. Maar: er over liegen is een tweede.

Overigens, wat RaRa heeft uitgespookt... dat vind ik wel bezwaarlijk voor een kamerlid. Maar goed, het is niet bewezen en wat ik er ook van moge denken: onschuldig tot tegendeel bewezen is. Maar zou dat ineens uitkomen dan zeg ik: wieberen!
    Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
    [quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
    Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
    pi_60580869
    quote:
    Op dinsdag 5 augustus 2008 17:27 schreef Hexagon het volgende:

Als er iemand is die ik niet in opgewonden staat wil zien... brrr...
    pi_60580986
    quote:
    Op dinsdag 5 augustus 2008 17:30 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Je hoeft hem de mond niet te snoeren maar als volksvertegenwoordiger laten dienen is weer een ander verhaal
    Nee maar met zo'n systeem kan het wel degelijk snel corrupt bedoeling worden. Misschien bij zware misdrijven weigering tot volksvertegenwoordiger of alleen regering.
    pi_60581182
    Lekker betrouwbaar ventje die Duijvendak. Liegt 20 jaar glashard en als de termijn verjaart is gaat hij opeens openheid van zaken geven. Hij heeft er zelfs geen spijt van. Dit betekent dus dat hij geen moeite heeft om democratische genomen besluiten met crimineel gedrag te bestrijden. Een partij die dit soort fanaten de ruimte geeft is dus ook never nooit meer betrouwbaar te noemen.
    Als je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.
      dinsdag 5 augustus 2008 @ 18:33:53 #23
    65394 Montov
    Dogmaticus Irritantus
    pi_60581424
    quote:
    Op dinsdag 5 augustus 2008 16:05 schreef Martijn_77 het volgende:

Dus Duventak is nu een kamerlid met een strafblad.
    Duyvendak heeft al jaren een strafblad. Een strafblad krijg je vanaf je veroordeling, niet vanaf het moment dat je het toegeeft.
    quote:
    Is dit acceptabel voor jullie?
    Ja, wanneer iemand zijn straf heeft uitgezeten/betaald/whatever, dan mag de persoon weer volwaardig aan de maatschappij deelnemen. Een strafblad is imho alleen relevant bij een nieuw misdrijf zodat recidivisten harder zijn aan te pakken, en niet om mensen in de weg te zitten wanneer ze het rechte pad willen volgen. Ik zou het juist toejuichen dat ze weer normaal meedoen, in plaats van in een kansloze situatie blijven hangen.
    Géén kloon van tvlxd!
    pi_60581727
    quote:
    Op dinsdag 5 augustus 2008 18:33 schreef Montov het volgende:

Een strafblad krijg je vanaf je veroordeling, niet vanaf het moment dat je het toegeeft.
    Vanaf de dagvaarding staat het al in het JD...
    quote:
    Ja, wanneer iemand zijn straf heeft uitgezeten/betaald/whatever, dan mag de persoon weer volwaardig aan de maatschappij deelnemen. Een strafblad is imho alleen relevant bij een nieuw misdrijf zodat recidivisten harder zijn aan te pakken, en niet om mensen in de weg te zitten wanneer ze het rechte pad willen volgen. Ik zou het juist toejuichen dat ze weer normaal meedoen, in plaats van in een kansloze situatie blijven hangen.
    Nou, bij bepaalde posities telt het weldegelijk mee wat je in het verleden hebt uitgespookt.
    pi_60581769
    quote:
    Op dinsdag 5 augustus 2008 18:50 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nou, bij bepaalde posities telt het weldegelijk mee wat je in het verleden hebt uitgespookt.
    Natuurlijk, maar in een volksvertegenwoordiging horen natuurlijk ook gewoon ex-delinquenten thuis. Het is niet alsof 1 met een strafblad onbetrouwbaarder is dan willekeurig welke politicus

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-08-2008 18:53:58 ]
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')