Beseft ze wel dat ze het met sanering zal moeten doen met 80 euro ipv 125 euro per maand?quote:Op donderdag 7 augustus 2008 20:13 schreef Phaidra het volgende:
Voor de vragen over de toekomst: Op dit moment houdt ze een vrij te besteden bedrag over van 125 euro per maand. We hebben uitgerekend dat als alles is afbetaald, dit bedrag verdubbeld zal zijn. Nu redt ze het met die 125 euro net niet,
Het FNV kijkt anders ook naar inkomen. Toen ik studeerde betaalde ik iets van E3,50 in de maand aan contributie. Daarnaast krijg je 9 euro als je iemand anders aanbrengt als lid, daar kun je ook nog gebruik van maken. Valt dus op zich best mee.quote:Op zondag 10 augustus 2008 02:27 schreef krakkemieke het volgende:
Als je een klein inkomen hebt, is het lidmaatschap van een vakbond echt duur. En dan klagen de bonden dat bv parttimers geen lid worden.......
Door degene die de eerste intake deed, werd een bedrag van 20 euro per week genoemd, dus daar waren we al vanuit gegaan. Dus die 50 euro is dan ineens veel!quote:Op donderdag 21 augustus 2008 21:06 schreef krakkemieke het volgende:
Fijn dat het tot nu toe meevalt Phaidra!
50 euro is niet veel, maar het is wat ik ook heb.
Die gebruikte ze altijd al, en de prijzen schelen idd veel! Van het goedkoopste merk tabak krijgt ze alleen erge hoestbuien, dus die wisselt ze om en om af met een duurder merk. Dan heeft ze daar veel minder last van. Hiernaast heeft ze ook een elektrische sigaret, die hebben we voor haar verjaardag gegeven. De patronen zijn uiteindelijk goedkoper dan gewone sigaretten.quote:Als stoppen met roken niet lukt, is het dan een idee om zo'n apparaatje te kopen waarmee je filtersigaretten maakt van shag? Het bevalt mij uitstekend en als je shag van een onbekend merk koopt, scheelt het veel.
Jazeker!!quote:Het gaat zeker wel goed als je moeder zo bewust bezig is met de uitgaven! Heb je haar al een schouderklopje gegeven?![]()
Dit wist ik eigenlijk ook nog niet, waarschijnlijk wordt dat ons nog wel verteld, maar wel handig om dit nu alvast te weten, thanx!quote:Simba, de SHV gaat uit van een vrij te laten bedrag per maand. Het betekent dat je een minimum leefgeld krijgt en dat de vaste lasten en rekeningen van bv de tandarts ed betaald worden.
Wat er dan over is per maand, word met 36 vermenigvuldigd. (3 jaar maal 12 maanden)
Dat bedrag wordt verdeeld over de schuldeisers.
Het is dus niet zo dat je totaal wordt uitgeknepen om alles terug te betalen.
In de praktijk zal het er vaak op neerkomen dat de schuldeisers maar een gedeelte van de schuld terugkrijgen.
Maar voor hen is het aantrekkelijker om zeker te weten dat ze een deel krijgen dan dat ze het maar moeten afwachten en waarschijnlijk nooit wat krijgen.
Mits de schuldeisers akkoord gaan. Ze zullen vaak wel akkoord gaan met het opschorten van de incassomaatregelen, maar dat moet ook niet te lang duren. Als er dan een voorstel gedaan wordt die één van de schuldeisers te laag vindt, of een andere reden heeft om niet akkoord te willen gaan, dan is het volledige bedrag gewoon weer invorderbaar.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 21:06 schreef krakkemieke het volgende:Simba, de SHV gaat uit van een vrij te laten bedrag per maand. Het betekent dat je een minimum leefgeld krijgt en dat de vaste lasten en rekeningen van bv de tandarts ed betaald worden.
Wat er dan over is per maand, word met 36 vermenigvuldigd. (3 jaar maal 12 maanden)
Dat bedrag wordt verdeeld over de schuldeisers.
Het is dus niet zo dat je totaal wordt uitgeknepen om alles terug te betalen.
In de praktijk zal het er vaak op neerkomen dat de schuldeisers maar een gedeelte van de schuld terugkrijgen.
Maar voor hen is het aantrekkelijker om zeker te weten dat ze een deel krijgen dan dat ze het maar moeten afwachten en waarschijnlijk nooit wat krijgen.
Nee hoor, bij gewone schuldhulp hoeft het helemaal niet onder de rechter te komen als er geen akkoord is. Het advies kan wel gegeven worden aan de saniet.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 22:21 schreef krakkemieke het volgende:
Dirkh, als niet alle schuldeisers accoord gaan, komt het voor de rechter. Ik weet niet precies wat er dan gebeurt, maar imho komt het erop neer dat de schuldenaar meer moeite moet doen, bv werk zoeken als arbeidsongeschikte.
Ik weet niet op welke grond een rechter een crediteur verplicht om akkoord te gaan met een laag percentage als er meer mogelijkheden zijn.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 23:17 schreef krakkemieke het volgende:
Dat is niet wat ik heb gehoord. Ik heb alleen gehoord: als niet alle schuldeisers accoord gaan, gaat het naar de rechter. En mijn hulpverlener die met meer mensen met SHV werkt, heeft dat wel meegemaakt.
Een alcoholist van in de 60, die nooit gewerkt heeft en bij verslavingszorg loopt, moet maar gaan werken.
Ik vind dat lastig. Ik zou makkelijker zijn als mijn inbreng voornamelijk uit mijn tijd had bestaan (als ik een dienst had geleverd). Maar als ik goederen had geleverd (waar ik zelf ook voor had moeten betalen aan mijn leverancier), dan zou ik een stuk minder makkelijk zijn denk ik.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 21:16 schreef Dirkh het volgende:
Ik vraag me trouwens af hoe er over gedacht wordt, welk percentage zouden jullie acceptabel vinden als je aan de crediteurenkant zou staan en bereid bent om mee te werken aan een schuldhulp?
Ik ken ook SHV klanten die wel door eigen toedoen in de schuld zijn terecht gekomen.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 23:54 schreef krakkemieke het volgende:
Begrijp ik het goed als ik denk dat je vanuit de crediteuren denkt?
Als ik het over mensen in de shv heb, zijn dat mensen die niet zomaar geld uitgeven, maar door andere problemen in de schulden zijn gekomen. Zoals ikzelf bijvoorbeeld.
En ik snap dat sommige crediteuren niet accoord gaan met een klein bedrag.
Nogmaals, ik ben geen expert.
Maar van een kikker kan je geen veren plukken. Ik vind het heel akelig dat mijn crediteuren maar een deel krijgen.
Maar ik denk dat ook een rechter zou oordelen dat er niet veel te halen valt.
Ik leef al jaren van een minimum inkomen.
on·der·ken·nen (overgankelijk werkwoord; onderkende, heeft onderkend; onderkenner, onderkenning)quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 10:24 schreef Devlinsect het volgende:
* mensen met laag IQ wat wordt onderkent
* mensen met psychische problemen die zij onderkennen
Als schuldeisers niet akkoord gaan word er een verklaring WSNP opgesteld. De kans dat je toegelaten wordt is net zo groot als via het normale ( minnelijke) traject. De rechter beslist dan of je wel of niet word toegelaten. Qua meer moeite doen verschilt het niet veel want tijdens het minnelijk traject heb je namelijk ook verplichting op aan het werk te komen of je inkomen te vergroten. Grootste nadeel van de WSNP is echter dat je een bewindsvoerder boven je krijgt en die bepaald in het grootste gedeelte alles. Postblokkade etcquote:Op donderdag 21 augustus 2008 22:21 schreef krakkemieke het volgende:
Dirkh, als niet alle schuldeisers accoord gaan, komt het voor de rechter. Ik weet niet precies wat er dan gebeurt, maar imho komt het erop neer dat de schuldenaar meer moeite moet doen, bv werk zoeken als arbeidsongeschikte.
Ja want je zit er echt voor je plezier inquote:Op woensdag 15 oktober 2008 10:52 schreef Fight_for_love het volgende:
Schulhulpverlening is echt masterlijk!!!!
quote:Op woensdag 15 oktober 2008 11:04 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ja want je zit er echt voor je plezier in
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |