quote:
Je bent niet de enige met dat idee

.
ARNHEM - De Arnhemse politie krijgt rond FC Twente-Arsenal steun van Londense agenten. De bobby's begeleiden de Arsenal-supporters komende woensdag overdag in de stad. Zij zijn tijdens de wedstrijd in de voorronde van de Champions League niet zichtbaar in het stadion aanwezig.
Arsenal verwacht dat ongeveer zeshonderd Engelse supporters de reis naar Arnhem maken. Dat betekent dat het uitvak halfvol is. De andere kaarten zijn bijna allemaal verkocht. Dat gebeurt om technische redenen niet via de internetsite van ticketbox, maar alleen via de verkooppunten zelf.
De politie, die zegt met veel mensen aanwezig te zijn, kiest op de wedstrijddag voor de vriendelijke benadering. Pas als zich problemen voordoen verandert dat. Arsenal-supporters hebben overigens een goede naam in Engeland. In 2000 ging het wel fout. Voor en na de verloren Uefa Cup-finale Arsenal-Galatasaray braken in Stockholm enorme rellen uit.
Dat was een gevolg van de halve finale waarbij Galatasaray-fans twee supporters van Leeds United doodstaken. De finale werd door Britse supporters aangegrepen om wraak te nemen. Op initiatief van Engelse militairen die tot de harde kern van Arsenal behoren zou toen door Britse fans van verschillende clubs een alliantie zijn gesloten.
De Engelse wetgeving maakt het mogelijk om geregistreerde hooligans tijdelijk hun paspoort te ontnemen. Dat moet voorkomen dat de meest geweldadige supporters de reis richting het vasteland van Europa kunnen maken.
De Engelse fans die wel komen, kunnen voor de wedstrijd gewoon aan de pints. De gemeente Arnhem vindt het niet nodig de stad droog te leggen. In het stadion is geen normaal bier te krijgen. Gelredome schenkt, in navolging van de Uefa-regels, alleen evenementenbier.
Omdat Twente-supporters met eigen vervoer naar de wedstrijd mogen, is de kans groot dat veel fans al overdag de Arnhemse binnenstad bevolken. Hoeveel politie er op de been is, wil Arnhem niet zeggen. Eerder werd bekend dat ook Twentse agenten naar Arnhem komen. De gemeente verwacht geen problemen. Sommige horeca-ondernemers wel.
Martijn Dee van café 't Plein vreest dat het woensdag rond de wedstrijd FC Twente - Arsenal tot ongeregeldheden komt. Hij overweegt zijn kroeg bij de Korenmarkt, die bekend staat als het supporterscafé van Vitesse, die dag te sluiten.
Dee sprak gisteren met de gemeente en politie over zijn vrees. "Ik ben zelf in overleg gegaan en heb voorgesteld die dag dicht te blijven. Ik had op een schadeloosstelling gerekend, maar die krijg ik niet van de gemeente. Daarom weet ik nu nog niet wat ik ga doen." Dee heeft een slecht voorgevoel. "Ik verwacht de nodige problemen en heb dat ook aangegeven. Er komt geen Marco Borsato- publiek, het wordt echt geen leuk feestje. Er komen twintigduizend Tukkers waarvan sommigen gebruikt zullen hebben. Ook komen er waarschijnlijk sensatiezoekers uit andere steden. "
Dee heeft nog geen aanwijzingen over afspraken tussen supportersgroepen. "Als ik die wel zou hebben, kan ik beter open gaan, want dan heb ik een volle bak. Ik weet echt nog niet wat ik ga doen. Maar als ik open ga en het gaat mis, weet ik nu al dat iedereen weer naar mij gaat wijzen."
Boudewijn de Jong van Horeca Arnhem Centrum is positiever. "Je moet er altijd rekening mee houden, maar ik reken op een vreedzame middag. We dopen de Korenmarkt woensdag tot het FC Twenteplein. Vanaf de serre bij Wampie draait een dj en treedt een volkszanger op."