Mijn lijstje dan maar, altijd wel leuk om na het seizoen door te nemen.

Met overigens niet alleen positieve verrassingen/voorspellingen. Aan Ajax en Feyenoord waag ik overigens geen voorspelling, bijgeloof.

ADO:
Christiaan Kum zal uitgroeien tot een solide verdediger en
De Meersman zal een nuttige kracht blijken. Beiden na dit seizoen wel rijp voor een stapje hoger. (al dan niet bij ADO)
Horvath zal denk ik moeite hebben met het tempo en het niveau van de Eredivisie, maar verdedigen kan hij wel.
AZ:
Moisander wordt een beetje de Lindgren van AZ, hier en daar nog wel te lief en te nonchalant maar wel een speler die uitstekend kan voetballen. Ben wel bang dat hij in de verdediging zal worden gezet.
Martens speelt zich de Europese subtop in.
De Graafschap:
Purrel Frankel wordt international.
Fc Grunn:
Granqvist zal soms wat lomp overkomen en zodoende een aantal goals kosten maar verder een goede verdediger blijken.
Lovre gaat weer de nodige goals maken.
GGG wordt geen succes.
Heerenveen:
Samuel mag hopelijk al ruiken aan wat speeltijd, want dat is een geweldenaar.
Janmaat zal tactisch de nodige discipline moeten worden bijgeleerd, hoe sneller dat gebeurt, hoe sneller hij ook op Eredivisie-niveau doorbreekt
Heracles:
Lukas Bajer is een vrij mooie voetballende voetballer, ik weet alleen niet of hij geschikt is voor het fysieke degradatievoetbal ,
Steur zal met een boel invalbeurten een aantal belangrijke goals/assists maken.
Jörg van Nieuwenhuijzen is een uitstekende vervanger mocht Pieke geblesseerd raken.
Nac:
Van Fessem zal de beste aankoop blijken, uitstekende lijnkeeper die een aardig aantal punten gaat winnen ,
Kwakman wordt sterkhouder achterin. Penders en Zwaanswijk zijn passé.
NEC:
Vadozc gaat weer mooie dingen laten zien,
Saidi moet leren voetballen, wat lastig wordt, maar mocht dat ooit lukken dan heb je een hele gevaarlijke dribbelaar aan hem. Voorlopig zal hij alleen alles en iedereen voorbij dribbelen inclusief de achter en zij lijn

,
Tim Janssen, ik vind hem altijd een beetje op Huntelaar lijken. Scherp en voetballend niet sterk. Huntelaar is alleen koppend beter, waar Tim Janssen dan weer sneller is. Hopelijk heeft hij dit seizoen niet weer last van blessures en krijgt hij het volste vertrouwen en de aanvoer. Krijgt ‘ie dat, dan betaalt hij dat terug in heel veel goals. En daarna een transfer naar PSV.
PSV:
Pieters, moet verdedigend nog veel gaan groeien, maar leren doet hij al jaren heel snel dus misschien dat hij al rond de winterstop echt een basisplek heeft.
Isaksson, geen Gomes, maar voor de Eredivisie een uitstekende keeper.
Manco, iedereen is lyrisch dus dan noem ik hem ook maar.
Roda JC:
Cisse heeft een heel slecht seizoen achter de rug, maar zal uitgroeien tot een betere Koné.
Meeuwis zal, mocht hij de problemen buiten de lijn daarbuiten houden, weer heerlijk gaan domineren op het middenveld,
De Fauw zal bewijzen de top-3 aan te kunnen, maar zijn fysiek (snelheid en bewegelijkheid ) blijft een probleem.
Linssen zal een onzichtbare maar waardevolle pion zijn,
Tyton is van wat ik hoor een gigantisch talent, ik weet niet de precies hoe en waarom hij zijn kans nog niet heeft gekregen. Zo geweldig is Castro ook weer niet.
Sparta:
Vermes kan er weinig van. Miskoop.
Adeyele is een van de grotere verdedigende talenten in de Wereld maar of dat er uit gaat komen betwijfel ik. Ik denk ook niet dat hij dit seizoen bij Sparta zal spelen. Die vertrekt wel na een goed OS. Een uitstekende toernooispeler is het wel, maar een hele competitie lang niet.
Twente:
Tiote zal aan zijn concentratie en tactisch vermogen moeten werken, mocht dat lukken dan zal hij uitgroeien tot basisspeler van een Europese (sub)topclub,
Jansen, de echte Jansen heb ik al jaren niet gezien, maar talent verleer je niet. Daarnaast heeft hij tegenwoordig een goede mentaliteit en dat gecombineerd met nu wel talentvolle spelers om hem heen, gaat dit zijn jaar worden.
Arnautovic: Gewoon heel goed. Hopelijk krijgt hij veel minuten.
Utrecht:
Silberbauer zal met zijn diepgang en loopvermogen de nodige assists en goals geven.
Vitesse: Lastig om iemand te noemen. Ik denk alleen wel dat door de vele Nederlanders en spelers die hard willen werken er een heel goed collectief kan ontstaan. Met een
Molhoek als architect.
Volendam:
Hofstede, wordt enorm onderschat.. kan makkelijk met de subtop mee. Wordt alleen lastig dat in zo’n mager elftal te laten zien in de eredivisie.
Willem II:
Gregoire, mooie speler die veel assists gaat leveren,
Messoudi, goede speler die als hij het vertrouwen krijgt, dat gaat terugbetalen in veel assists en goals, degradatievoetbal ligt hem alleen niet.
Quasten, fysiek erg zwakjes en nog te nonchalant, maar hij heeft het in zich een leuke speler aan de linkerkant te worden.
Zdenko Kapralik, sterke verdediger. Kan een perfect duo met Botteghin gaan vormen, die ik overigens erg overschat vind. Wordt de revelatie van Zwolle dit seizoen.
Radek Gorner: ondanks dat ik hem ongelukkig zag spelen in een oefenwedstrijd, sprongen een aantal kwaliteiten er desondanks uit. Sterke passing en creativiteit zo op het eerste gezicht. Controlerend lijkt hij mij heel sterk.
Michael Jansen: Gaat zich herpakken en zich weer de Eredivisie in spelen.
Marc Mboua: heerlijke dribbelaar met een goede kop erop. Was ik maar technisch directeur van Feyenoord.............
Sandro Calabro; Mocht hij fit blijven dan wordt hij topscoorder van VVV.
Verder verwacht ik veel van Maenpaa, Plet en Duarte.