abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60554963
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 16:19 schreef 8. het volgende:
Iedereen roept nu dingen door elkaar, maar hoe moet ik het nou doen? Toch maar busje perslucht kopen?
Ga er gewoon vanuit dat alles wat van mijn verhaal afwijkt geen garantie is dat er geen beschadiging optreedt. Het KAN goedgaan, maar het kan evengoed misgaan waardoor je PC het straks helemaal niet meer doet of later problemen gaat geven.
Dat klinkt heel erg hooghartig, de goedbedoelde adviezen van andere gebruikers zijn gebaseerd op hun ervaring en dat kan best goed aflopen. Ik zie het in de dagelijkse praktijk echter vaak genoeg misgaan om heel, heel, heel erg voorzichtig te zijn met statische elektriciteit.
pi_60555042
Ik heb heel wat PC's gezien, heel wat PC's schoongemaakt, en nog nooit iets gesloopt op die manier, althans, geen merkbare schade. Een ioniserend luchtpistool van honderden euro's aanraden lijkt me dan ook een tikje overdreven.
pi_60555895
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 18:30 schreef veldmuis het volgende:
Ik heb heel wat PC's gezien, heel wat PC's schoongemaakt, en nog nooit iets gesloopt op die manier, althans, geen merkbare schade. Een ioniserend luchtpistool van honderden euro's aanraden lijkt me dan ook een tikje overdreven.
Het kan best goedgaan, ik zeg ook niet dat het altijd mis zal gaan. Een luchtpistool van honderden euro's aanraden doe ik ook niet, ik laat alleen zien dat perslucht geen goede optie is. Ik zet er nog extra bij dat je voor het geld van zo'n luchtpistool al een nieuwe pc hebt.

Maar voor thuis zal de stofzuiger en verfborstelmethode best voldoen. Ik ben door de dagelijkse praktijk wel wat overgevoelig voor dit soort problemen.

Achtergrondinfo en tips:
Hier
Hier
pi_60556005
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 19:02 schreef Osramp het volgende:

[..]

Het kan best goedgaan, ik zeg ook niet dat het altijd mis zal gaan. Een luchtpistool van honderden euro's aanraden doe ik ook niet, ik laat alleen zien dat perslucht geen goede optie is. Ik zet er nog extra bij dat je voor het geld van zo'n luchtpistool al een nieuwe pc hebt.

Maar voor thuis zal de stofzuiger en verfborstelmethode best voldoen. Ik ben door de dagelijkse praktijk wel wat overgevoelig voor dit soort problemen.

Achtergrondinfo en tips:
Hier
Hier
Oei .
Nou, je klinkt als iemand die er verstand van heeft. Stofzuigen dan maar. Ik ben zo verstrood .
Dus. Geïoniseerde perslucht?
  maandag 4 augustus 2008 @ 19:46:21 #55
170462 Stinosss
You can see a lot by just look
pi_60557098
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 19:02 schreef Osramp het volgende:

[..]

Achtergrondinfo en tips:
Hier
Hier
Tief ffe op jij, inc. je stofzuiger . Stofzuigers zijn een not-done bij pc's. Heb je een idee hoeveel statische elektriciteit zon ding opwekt? Idd, ontzettend veel. Waarom zou je je videokaart en je mobo's toch in een ESD-zakje krijgen he ...

Koop een flesje perslucht of gebruik je compressor met een drukregelaar. Kan helemaal niks misgaan zolang je je gezonde verstand gebruikt. Zet je fans vast voordat je ze gaat uitblazen en hou voldoende afstand (30cm) met je luchtpistool/luchtbus.

OsRamp Ik zeg POL

Zow .
pi_60557150
!
Ok, perslucht.
  maandag 4 augustus 2008 @ 19:55:16 #57
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_60557396
bron: http://www.pchelper.nl/forum/index.php?showtopic=21146

De computer kast en hardware
Het moeilijkste en meeste werk van het schoonmaken van je PC is de kast en het hardware. Het is echter wel noodzakelijk om kortsluiting, oververhitting en slijtage van je PC te voorkomen. Hier volgt een stappenplan voor het schoonmaken:

Het is verstandig om tijdens het schoonmaken een polsbandje te dragen die je aard (verkrijgbaar bij de computerwinkel), dit om schade aan je PC te voorkomen.

1. Haal alle stekkers uit je PC en verwijder de zijkant van de PC.
2. Spuit met een perslucht spuitbus alle onderdelen schoon in de PC (verkrijgbaar bij een computer winkel of onderdelenhuis) en zuig het stof op met een stofzuiger
3. Maak de ventilatoren met de spuitbus vrij van stof en zuig dit ook op
4. Als alles schoon is maak je de kast weer dicht en sluit je alles weer aan, je PC kan er weer een stuk sneller van worden omdat er weer beter gekoeld kan worden

Blaas nooit zelf in de kast, aangezien je eigen lucht vochtdeeltjes bevat!

toppie oplossing tog??
veel plezier met t cleane
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_60557631
Ok nou mooi!
Perslucht dus.
pi_60558236
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 19:46 schreef Stinosss het volgende:

[..]

Tief ffe op jij, inc. je stofzuiger . Stofzuigers zijn een not-done bij pc's. Heb je een idee hoeveel statische elektriciteit zon ding opwekt? Idd, ontzettend veel. Waarom zou je je videokaart en je mobo's toch in een ESD-zakje krijgen he ...

Koop een flesje perslucht of gebruik je compressor met een drukregelaar. Kan helemaal niks misgaan zolang je je gezonde verstand gebruikt. Zet je fans vast voordat je ze gaat uitblazen en hou voldoende afstand (30cm) met je luchtpistool/luchtbus.

OsRamp Ik zeg POL

Zow .
Perslucht
Zowel de stofzuiger als perslucht wekken statische elektriciteit op. Perslucht normaal gesproken nog meer omdat de lucht sneller stroomt. Beide moet je eigenlijk niet gebruiken in electronica, maar alle "deskundigen" hier weten het allemaal zo zeker.
Ik geef een advies, degene die denkt het beter te weten -> Succes. Het kan best goed aflopen en dat doet het ook in de meeste gevallen.
Zuiger is beter, maar dat wel met een metalen mondstuk (de meeste goede stofzuigers hebben dat wel, al neemt de hoeveelheid stofzuigers met kunststof mondstuk steeds toe), mondstuk aarden en met de pc kast verbinding en doe maar lekker. Niet de beste methode, wel een bruikbare.
  maandag 4 augustus 2008 @ 20:28:57 #60
170462 Stinosss
pi_60558494
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 20:20 schreef Osramp het volgende:

[..]

Perslucht
Zowel de stofzuiger als perslucht wekken statische elektriciteit op. Perslucht normaal gesproken nog meer omdat de lucht sneller stroomt. Beide moet je eigenlijk niet gebruiken in electronica, maar alle "deskundigen" hier weten het allemaal zo zeker.
Ik geef een advies, degene die denkt het beter te weten -> Succes. Het kan best goed aflopen en dat doet het ook in de meeste gevallen.
Zuiger is beter, maar dat wel met een metalen mondstuk (de meeste goede stofzuigers hebben dat wel, al neemt de hoeveelheid stofzuigers met kunststof mondstuk steeds toe), mondstuk aarden en met de pc kast verbinding en doe maar lekker. Niet de beste methode, wel een bruikbare.
Je laat me huilen . Stop ajb..ik hou het dadelijk niet meer...
pi_60558913
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 20:28 schreef Stinosss het volgende:

[..]

Je laat me huilen . Stop ajb..ik hou het dadelijk niet meer...
En jij bent deskundig omdat je ook wel eens een PC schoonmaakt? Luister, ik hoef me hier niet te verdedigen ofzo tegenover mensen die "al jarenlang honderden PC's schoongemaakt hebben die het nog steeds doen". Het feit dat het al jarenlang goedgaat wil niet zeggen dat het ook goed IS.

Maar iedereen moet zelf maar weten wat hij doet, ik geef wat advies en daar moet iedereen maar mee doen wat hem goeddunkt.
pi_60561910
Ik blijf 't wel doen met de fietspomp. 1x per half jaar ff in de tuin zijkant open, met de slang tussen de bladen van de fan en pompen maar. Videokaart haal ik er ff uit omdat die op zijn kop hangt.
***** Kraak.....
pi_60562479
Kijk voor je gaat zuigen/borstelen/blazen wel even goed waar de jumpers zitten en in welke positie ze zitten.
Je zou niet de eerste zijn die opeens een jumpertje kwijt is na een schoonmaak actie.
  maandag 4 augustus 2008 @ 22:52:36 #64
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_60562741
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 22:44 schreef LPC-JP het volgende:
Kijk voor je gaat zuigen/borstelen/blazen wel even goed waar de jumpers zitten en in welke positie ze zitten.
Je zou niet de eerste zijn die opeens een jumpertje kwijt is na een schoonmaak actie.
srry dat ik geen benul heb van pc's behalve het gebruik wat is n jumpertje?
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  maandag 4 augustus 2008 @ 22:53:53 #65
170462 Stinosss
pi_60562782

Om een datalijn hoog of laag te maken.
pi_60562872
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 22:53 schreef Stinosss het volgende:
[ afbeelding ]

Om een datalijn hoog of laag te maken.
wat ziet die jumper er verkracht uit...
pi_60562921
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 22:44 schreef LPC-JP het volgende:
Met de fietspomp loop je dat risico niet.
***** Kraak.....
  maandag 4 augustus 2008 @ 22:59:35 #68
170462 Stinosss
pi_60562936
Kom je vaak tegen in nieuwe pc's, of op headers waar de jumper nogal vaak moet worden overgezet.
pi_60562946
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 22:57 schreef mschol het volgende:

[..]

wat ziet die jumper er verkracht uit...
Dat is er 1 met een handvatje.
***** Kraak.....
pi_60564940
Bij mijn oude pc's ging deed ik het altijd met de stofzuiger als ze toevallig open moesten. Maar bij mijn nieuwe zou ik niet doen
pi_60565079
Gewoon met mooi weer in de tuin, fietspomp erbij en ook bijhouden, niet te lang wachten want dan moet je harder blasen.
***** Kraak.....
  zaterdag 9 augustus 2008 @ 08:20:18 #72
74548 Jo0Lz
Lick the box!
pi_60677727
Reactie weg? Pech.

Ontopic, en anders niet posten.
Yes we can! | I didn't fail, it's just postponed success.
pi_60681596
Je kunt ook een kast kopen waar je stoffilters voor de fans kunt plakken, dan moet je die wel eens per 2 weken schoonmaken of vervangen, maar je PC blijft verder stofvrij.
Don't hurry, be crappy!
  zaterdag 9 augustus 2008 @ 13:30:45 #74
222701 Drinkfontein
België, bierland
pi_60682251
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 13:02 schreef RiDo78 het volgende:
Je kunt ook een kast kopen waar je stoffilters voor de fans kunt plakken, dan moet je die wel eens per 2 weken schoonmaken of vervangen, maar je PC blijft verder stofvrij.
Wel opletten met stoffilters. Het debiet aangevoerde lucht gaat verminderen. Minder debiet = minder koeling = meer kans op problemen. Even vergeten de filters te vervangen kan rampzalige gevolgen hebben.

Ik gebruik perslucht op lage druk en zeer zacht penseel met lange haren.
Carpe Diem
pi_60724682
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 13:30 schreef Drinkfontein het volgende:

[..]

Wel opletten met stoffilters. Het debiet aangevoerde lucht gaat verminderen. Minder debiet = minder koeling = meer kans op problemen. Even vergeten de filters te vervangen kan rampzalige gevolgen hebben.

Ik gebruik perslucht op lage druk en zeer zacht penseel met lange haren.
Ik heb een koelcomputer ( Tbalancer BigNG) die m'n fans aanstuurt. Als er een van de gemeten temperatuurwaarden te hoog wordt schakelt die alle fans op 100% en geeft ie een hoogst irritante piep. Geloof me, als dat 's nachts afgaat dan leer je het wel en vergeet je die stoffilters echt niet meer
Don't hurry, be crappy!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')