quote:
Bij Tscheu viel 't kwartje voor Raffie
Door MAARTEN WIJFFELS
EINDHOVEN - Op bezoek bij Tscheu La Ling viel begin 2005 het kwartje. ,,Op mijn talent alleen ging ik het niet redden, dat maakten de testen wel duidelijk,’’ zegt Rafael van der Vaart. Aan de vooravond van een nieuw interlandseizoen gaat het over de kritiek van Foppe de Haan op de mentaliteit en houding van een aantal Jong Oranje-spelers.
Het is dezelfde spiegel die de generatie Van der Vaart, Sneijder, De Jong en Van Persie kreeg voorgehouden toen zij 20, 21 jaar oud was.
,,Bij mij gebeurde dat in de periode dat ik vast liep bij Ajax,’’ kijkt Van der Vaart terug. ,,Er zaten nog wel goede wedstrijden tussen, maar het frisse was er van af. Ik voelde me ook niet helemaal lekker en de kritiek zwol aan. Sjaak Swart adviseerde me om eens naar Ling te gaan, die een bedrijf heeft in voedingsadviezen.’’
Van der Vaart had daar eerst geen zin in, ging toch en kreeg inzichtelijk dat hij een topsporter was die op een dag liefst 80 procent aan vetten naar binnen werkte, en nauwelijks eiwitten en koolhydraten. Juist koolhydraten leveren de brandstof die je nodig hebt in een intervalsport als voetbal. Meteen was duidelijk: Van der Vaart deed alles puur op talent.
,,Via Ling ben ik ook in contact gekomen met fysiotherapeut Dick van Toorn. Die lichtte mijn skelet- en spierstelsel door en gaf me oefeningen. Inmiddels werken we met z’n drieën zo’n 2,5 jaar samen en vorig seizoen heb ik voor het eerst een jaar zonder blessures gedraaid. Uit ervaring kan ik zeggen dat het helemaal niet slecht is om als talent met kritiek of een slechte periode geconfronteerd te worden. Bij jongens van 20 jaar gaat er gewoon nog wel eens wat mis. Het is niet eens altijd opzet. Soms weet je dingen nog niet. Of moet je je nog bewust worden van zaken.’’
Komende woensdag begint hij op zijn 25ste aan de nieuwe WK-kwalificatie met Oranje. Op weg naar het vorige WK was Macedonië in de nazomer van 2004 ook één van de tegenstanders.
Net als Van der Vaart zijn ook de andere bekritiseerde oranjetalenten van toen nu uitgegroeid tot roergangers van de nationale ploeg. Bert van Marwijk benoemde hun voortrekkersrol zelf toen hij deze week zijn tevredenheid uitsprak over de ontwikkeling van Robin van Persie. ,,Bij Robin kan ik goed vergelijken door onze gezamenlijke Feyenoord-tijd,’’ zei de bondscoach. ,,Hij is de laatste jaren enorm gegroeid, zelfs nog letterlijk in lengte. Robin wordt steeds meer een bepalende speler voor de elftallen waarin hij speelt.’’
Over Van der Vaart zegt Van Marwijk: ,,Bij Real Madrid heb ik hem zien spelen in zijn tweede wedstrijd voor de club. Vanaf de tribune zag je dat hij al meteen geaccepteerd is door zijn medespelers. Van der Vaart is niet eens zo’n prater, maar dat hoeft dus niet als je met goede voetballers onder elkaar bent. Die herkennen elkaar al bij de eerste pass en aanname.’’
Andersom zijn de eerste indrukken van Van Marwijk ook goed, zegt de middenvelder die vanavond in het oefenduel met Australië zijn 60ste interland speelt. ,,Ik zie een trainer die relaxed is in zijn benadering en dat vind ik belangrijk. Ik tref het wat dat betreft de laatste jaren.’’
Met Thomas Doll klikte hij bij HSV heel goed. Huub Stevens was daarna in alles meer van de discipline. Maar dat had het elftal weer nodig om uit de degradatiezone te geraken. ,,Marco van Basten zei dingen die ik voor het laatst van mijn trainer bij de pupillen had gehoord. Vlak voor een belangrijke wedstrijd, als de spanning voelbaar was, kon hij ineens vragen: En Raf, ga je nog iets leuks doen vandaag?
,,Van Van Marwijk mag het er ook best een tikje arrogant uitzien aan de bal, want dat hoort bij de Hollandse speelstijl. Een hakje is dus geen probleem, als je maar wel zorgt dat je dat hakje geeft in een situatie dat het kan. Nou, dat vind ik een prima benadering.’’
De lat voor de komende twee interlandjaren mag hoog liggen, zegt Van der Vaart. ,,Het niveau dat we op het EK haalden tegen Italië en Frankrijk moeten we blijven nastreven.’’
Wat volgens hem belangrijk is, is dat Oranje eindelijk eens een toernooi heeft gespeeld met wedstrijden die zelfs de grootste pessimist als ‘goed’ beoordeelde. ,,Én het was een toernooi zonder het traditionele gezeik binnen de groep. Vanuit die situatie moet je nu verder werken, je kwalificeren voor Zuid-Afrika en daar heen gaan om het toernooi te winnen.
,,De uitschakeling op het EK heeft bij mij nog wel een hele tijd pijn gedaan. Tegen Rusland liep het niet, maar we hadden ook geen geluk. Ik nam drie indraaiende vrije trappen die voor het doel nét werden gemist. Scoren we in de eerste helft toevallig wél uit zo’n vrije trap, dan win je zo’n wedstrijd.’’
In dat geval was de vrije trap die Van Persie ‘stal’ van Sneijder ook geen thema geworden. ,,We hebben het daar inmiddels nog even over gehad,’’ zegt Van der Vaart. ,,Dat het beter is om afspraken na te komen. Maar eerlijk gezegd was ik niet met ergernis blijven zitten over dat moment. Ik bedoel: als Van Persie zo’n bal erin schiet, zou ik hem een kus geven. Zo’n moment met hem en Wesley zie ik als iets wat óók bij voetbal hoort.’’