Ik wist niet dat het al verkiezingstijd was, maar schijnbaar wordt het belangrijk gevonden wat homoisten denken (en vooral voelen). Het COC moet en zal verweven worden in de politiek, vervelend genoeg. Blijkbaar is dat een voorwaarde voor vrijheidsbeleving en tolerantie wat men zo graag propageert. Maar kunnen we inmiddels aan de hand van de politieke barometer ook afleiden wat deze mensen eigenlijk willen? 1 op de 5 homo's stemt immers op Verdonk.quote:Politici willen graag een roze voetje halen
Meer politici dan ooit varen vanmiddag mee met de Canal Parade door de Amsterdamse grachten. D66 en GroenLinks hebben al jaren hun eigen boot en ook was Rita Verdonk vorig jaar van de partij, maar nu heeft voor het eerst ook het kabinet een afvaardiging gestuurd. En burgemeester Job Cohen laat zich dit jaar voor het eerst inschepen.
Vooral de PvdA is ruim vertegenwoordigd met behalve Cohen ook de ministers Ronald Plasterk (die homo-emancipatie in zijn portefeuille heeft), Bert Koenders (Ontwikkelingssamenwerking) en Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken), de staatssecretarissen Frans Timmermans (Europese Zaken) en Sharon Dijksma (Onderwijs) en PvdA-burgemeester Ferd Crone van Leeuwarden.
Trendwatcher Adjiedj Bakas kijkt er niet van op. In heel Europa ziet hij deze zomer dat politici bij homo's in de gunst proberen te komen door zich aan te sluiten bij hun optochten, festivals en demonstraties. Daarmee dingen ze volgens hem bewust naar de vijf tot tien procent van de kiezers die homoseksueel is.
Vooral door hun concentratie in de steden en hun actieve stemgedrag is de 'gay vote' volgens Bakas niet zonder betekenis. ''Homokiezers geven vaak net de doorslag.''
Dat juist de PvdA zo massaal meevaart, verwondert Bakas ook al niet. ''Decennia kon juist deze partij rekenen op een trouwe aanhang onder homo's, maar die heeft de partij verloren, onder meer door een weinig daadkrachtig optreden in het kabinet voor deze groep.''
In de halfjaarlijkse peiling door de Gay Krant naar de politieke voorkeur van het lezerspubliek zakte de PvdA in mei zelfs terug naar een schamele acht procent en een zesde plaats. Niet alleen D66 (22,3 procent) en Rita Verdonk (19,3) konden in die peiling op veel meer vertrouwen rekenen onder het homosmaldeel van de bevolking, ook bleef de PvdA wat dat betreft achter bij de VVD, de PVV van Geert Wilders en GroenLinks.
Toch ziet Frank van Dalen, voorzitter van Gay Pride-organisator Pro Gay en oud-voorman van homobelangenorganisatie COC, de massale komst van PvdA-politici niet als koele berekening, gericht op electoraal gewin. ''Minister Plasterk heeft al begin maart aangekondigd mee te zullen varen,'' stelt hij vast.
Bovendien heeft dit kabinet volgens hem al veel vooruitgang geboekt, door onder meer een minister in plaats van een staatssecretaris verantwoordelijk te maken voor het homobeleid, een passage daarover op te nemen in het regeerakkoord, een 'uitdagende' emancipatienota en actief ingrijpen door het Openbaar Ministerie tegen homofobie. ''Als ze dat allemaal niet hadden gedaan, dán zou hun aanwezigheid op de Gay Pride opportunistisch zijn. Nu is het een logisch gevolg van het beleid.''
''Deze mensen staan ook pal voor de veelkleurigheid van de homobeweging. Ze hebben geen enkel signaal gegeven dat ze alleen wilden komen als de opvarenden van de andere boten zich dit jaar een beetje op de vlakte zouden houden. Ook dat zou opportunisme in zich dragen.''
Van Dalen ziet de komst van de politici juist als een teken dat zij zich sterk willen maken voor de acceptatie van homo's en een maatschappij die homoseksualiteit ziet als een onlosmakelijk onderdeel, nee, zelfs een verrijking van de samenleving. ''Dat heeft de homobeweging zelf bereikt. De laatste jaren hebben we politici aangesproken op hun verantwoordelijkheid. Telkens was het antwoord: hoezo? Is er een probleem dan?''
''Wat we vragen is leiderschap,'' zegt Van Dalen. En dat CDA-premier Jan Peter Balkenende en vicepremier André Rouvoet (ChristenUnie) de uitnodiging van Plasterk om mee te varen op zijn OC-Gayboot afsloegen, doet daar voor hem niets aan af. ''Uiteindelijk vaart nu toch het kabinet mee. Zo zie ik het. Er is in de ministerraad over gesproken en het kabinet geeft hier uiting aan zijn standpunt op het gebied van emancipatie.''
En het kan nog steeds. Politici van CDA en ChristenUnie zijn vanmiddag van harte welkom. ''Ik hoop dat ze zich vanochtend nog bedenken en zeggen: weet je wat, ik stap in de auto en vaar tóch mee.'' (BART VAN ZOELEN)
Haha je zei homokringen!quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 12:27 schreef henkway het volgende:
Rutte is homo, maar die ontkent het, terwijl het in homokringen algemeen bekend is, dat vind ik veel erger
In Rutte?quote:
homoistenquote:Op zaterdag 2 augustus 2008 11:12 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Ik wist niet dat het al verkiezingstijd was, maar schijnbaar wordt het belangrijk gevonden wat homoisten denken (en vooral voelen). Het COC moet en zal verweven worden in de politiek, vervelend genoeg. Blijkbaar is dat een voorwaarde voor vrijheidsbeleving en tolerantie wat men zo graag propageert. Maar kunnen we inmiddels aan de hand van de politieke barometer ook afleiden wat deze mensen eigenlijk willen? 1 op de 5 homo's stemt immers op Verdonk.
Op de een of andere manier moet Amsterdam elk jaar weer een voortrekkersrol spelen in deze. Zou het dan niet eens belangrijk zijn wat Marokkanen denken, of wat ouderen denken, ook zij vertegenwoordigen een groot deel van de populatie en waarschijnlijk hebben die net zo hard acceptatie nodig, of niet soms?
helaas, ze hebben het overleefd.quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 23:22 schreef detlevico het volgende:
En,..........hebben ze het bootje met die pvda gasten nog laten zinken?
quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 22:54 schreef noruas het volgende:
[..]
homoisten![]()
Lijkt me trouwens helemaal niet zo vreemd dat 1 op de 5 op verdonk stemt. Het percentage nederlanders dat aangeeft verdonk te zullen stemmen ligt sowieso al hoog, en daar komt nog bovenop dat verdonk in het verleden regelmatig de nadruk heeft gelegd op homo-emancipatie etc (ze stond geloof ik vorig jaar zelfs nog op een bootje op de parade). Dan is het niet gek dat ze vanuit die hoek op relatief meer stemmen kan rekenen. Je kunt zoiets niet los zien van de politiek.
En dat er aandacht aan wordt besteed lijkt me iig zeker niet slecht, aangezien de emancipatie verre van compleet is (alleen al het feit dat er grote behoefte is aan zoiets als gay pride bevestigt dat alleen maar). Dat betekent natuurlijk niet dat marokkanen en ouderen onbelangrijk zijn. Dat zijn gewoon totaal onvergelijkbare bevolkingsgroepen met hun eigen onvergelijkbare politieke problemen, waar de rest van het jaar ook ruim aandacht aan wordt besteed trouwens.
ik weet niet of het denkbaar is, waarschijnlijk niet. Maar ik betwijfel ook of er zo'n grote behoefte aan is eigenlijk. Hoedanook vergelijk je weer totaal onvergelijkbare zaken met elkaar.quote:Op zondag 3 augustus 2008 00:58 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Is het denkbaar dat er ooit een soenitische ashura opgevoerd kan worden in de stad ? Ik denk dat het huis te klein is als zoiets alleen maar wordt voorgesteld.
Een Chinees nieuwjaar kan net, als het maar geconcentreerd blijft bij Chinatown. Dat zijn voornamelijk vvdstemmers
het homofascisme is bij deze een feit. Niemand vraagt zich af waarom deze mensen zo belangrijk gevonden moeten worden.quote:Het moet gaan om seks, drugs en feesten
Van onze verslaggever Willem Beusekamp
Achtergrond
Veel homo’s keren zich af van karakter botenoptocht. . Klacht: te veel politieke correctheid rond Canal Parade.
AMSTERDAM De organisator van homofestijnen: ‘Met deze Canal Parade is de klok weer vijftien jaar teruggezet.
Naar de jaren negentig van de vorige eeuw, toen iedereen zonodig op straat moest protesteren.
Ik ben blij dat ik dit jaar niet meevaar.’ Edgar Bonte (44) haalt z’n neus ervoor op: ‘De burgemeester vaart ook al mee, alsmede ministers en overige hoogwaardigheidsbekleders.
Het is geen feest meer, maar een demonstratieparade.’
Wappernichten, geüniformeerde buitenlanders, in strak leder gehulde heren en talloze homostellen in spijkerbroek en met kaal geschoren schedel – geen Amsterdammer kan het zijn ontgaan dat het straatbeeld zich de afgelopen week heeft aangepast aan wat vandaag, zaterdag, het hoogtepunt moet worden van de jaarlijkse Gay Pride, de botenparade door de Prinsengracht en de Amstel.
Edgar Bonte is niet de enige die zich stoort aan het politieke en vooral luidruchtige PvdA-karakter van de optocht. Alsof het geregisseerd was, meldde zich de ene na de andere sociaal-democraat na - dat minister Plasterk (hij had het hele kabinet uitgenodigd) te kennen had gegeven mee te varen. De vraag was al snel wie niet van de partij zou zijn.
Door al die aandacht voor de politiek correcte demonstratie van vandaag en ‘verdieping’ van de Gay Pride (aldus hoofdorganisator Pro Gay) zou men bijna vergeten waar het vooral om gaat: seks, drugs en feesten.
En daarvoor moet je bij Edgar Bonte zijn. Bonte, net als Plasterk van beroep moleculair bioloog, probeert al jaren Amsterdam weer terug te krijgen als internationaal prettige ontmoetingsplek voor homoseksuelen.
Nu mijden ze de stad en zoeken in Europa hun heil in Barcelona en Berlijn.
Met Rapido, volgens Bonte ‘gla - mour op het dancevlak’, lokt hij vier maal per jaar de buitenlandse homo naar Nederland. Daags na de botenparade is Paradiso weer afgehuurd van drie uur ’s middags tot twee uur ’s nachts. De 1.400 entreekaarten waren een maand geleden al verkocht, voor 80 procent aan buitenlanders. ‘Ze komen uit Kanaken, het vroegere Nieuw-Caledonië, heel veel uit Californië, uit Spanje en uit Moskou.’
Frank uit Amsterdam, net als veel deelnemers rond de 30 jaar, is er zondag weer bij, evenals vorig jaar. ‘Rapido is fantastisch’, verzekert hij. En niet geheel zonder risico vanwege de inname door deelnemers van een soort verfverwijderaar (‘goedkoop te verkrijgen bij de bouwmarkt’), die bij onjuiste mix leidt tot spontaan omvallen.
‘Hele rijen lagen uitgevloerd’, herinnert Frank zich. Een geneeskundig team met hartapparatuur is ter plekke. Bonte: ‘Erg overdreven.
Er wordt niet meer geconsumeerd dan op andere dancefeesten.
De artsen komen voornamelijk in actie voor gekneusde enkels en dergelijke.’
Voor wie nog niet genoeg heeft, is er een afterparty in discotheek Exit in de Reguliersdwarsstraat, nog steeds dé gaystraat van Amsterdam waar niemand minder dan horecatycoon Sjoerd Kooistra de scepter zwaait.
Kooistra: ‘Ik lees wel eens een stukje dat het hier bergafwaarts zou gaan. Onzin, ik draai hier met mijn zaken een jaaromzet van 5,5 miljoen euro.’
Kooistra (‘ik ben zelf nicht’): ‘Het is niet meer zo dat de klanten vanzelf komen. Je moet ze erin trekken met een concept. Let op mijn zaak April, die nu wordt verbouwd. Volgend jaar april gaat-ie weer open.
Met Braziliaans natuursteen en meer gekkigheid. ’t Wordt de mooiste nichtentent van de Benelux.’
Wat veel hetero’s volgens hem niet weten, is dat in veel homobladen (en op sites) door heterocafés wordt geadverteerd. Zodat, aldus Kooistra ‘het zo maar kan zijn dat er ineens veertig nichten koffie zitten te drinken in typische heterocafés als Luxembourg op het Spui of De Jaren in de Nieuwe Doelenstraat’.
Kooistra ontkent dat een deel van de hoofdstedelijke homoscene zich heeft verplaatst naar de Zeedijk, waar Bonte dit weekeinde voor het eerst ook een straatfeest organiseert. De Amsterdammers Henk (56), Bert (55) en Peter (48) verzekeren vanaf een bomvol homoterras op de Zeedijk niettemin dat er zich wel degelijk een verschuiving heeft voorgedaan.
Henk: ‘De confectie- en wappernichten vind je op de Reguliersdwars.
Echte kerels zitten hier.’
Nieuw, geopend voor de Gay Pride, is Church in de Kerkstraat. De bar heeft als attractie een nieuw soort feest, (Z)onder Broek ge- naamd. Een kleine greep uit de lijst van overige feesten bewijst dat er voor elk wat wils is: Horsemen and Knights, Military Action en S.O.S., hetgeen staat voor ‘Sex on Sunday’.
En wie ondanks het overweldigende aanbod nog meer wil, kan te - recht bij het enige homobordeel van de hoofdstad, Boys Club 21.
Wat is precies je klacht? Want je nieuwsbericht over het stemgedrag van homo's schijnt vooral een kapstok voor je te zijn om duidelijk te laten doorschemeren dat homo's wat jou betreft geen rechten hebben? Je kraamt bovendien ook nog eens onzin uit. Het COC hoeft nergens in verweven te worden; je hebt gewoon politieke partijen die zich inzetten voor ALLE Nederlanders. Soms zijn er partijen die voor één groepje wat minder hun best doen, omdat ze daar op tegen zijn... Zo loopt de SGP niet voorop als het gaat om rechten voor homo's en de PVV is niet bepaald de partij die moslims vertegenwoordigt. So what? Iedereen heeft toch recht op een mening?quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 11:12 schreef Aoristus het volgende:
Ik wist niet dat het al verkiezingstijd was, maar schijnbaar wordt het belangrijk gevonden wat homoisten denken (en vooral voelen). Het COC moet en zal verweven worden in de politiek, vervelend genoeg. Blijkbaar is dat een voorwaarde voor vrijheidsbeleving en tolerantie wat men zo graag propageert. Maar kunnen we inmiddels aan de hand van de politieke barometer ook afleiden wat deze mensen eigenlijk willen? 1 op de 5 homo's stemt immers op Verdonk.
Op de een of andere manier moet Amsterdam elk jaar weer een voortrekkersrol spelen in deze. Zou het dan niet eens belangrijk zijn wat Marokkanen denken, of wat ouderen denken, ook zij vertegenwoordigen een groot deel van de populatie en waarschijnlijk hebben die net zo hard acceptatie nodig, of niet soms?
Respect en tolerantie voor jezelf natuurlijk, want jij bent normaal.quote:Op zondag 3 augustus 2008 16:17 schreef Aoristus het volgende:
nee, ik laat me niet wegjagen. Ik wil respect en tolerantie, geen Verdonkstemmers
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |