Maar als ik naar Meteox kijk, krijgt Nederland ook heel wat water.quote:Zondagavond en tijdens het eerste deel van zondagnacht trekt een actieve regenzone over ons land. In bepaalde streken kan hierbij meer dan 30 mm neerslag vallen. Tijdens het tweede deel van zondagnacht wordt het snel droger.
Bron: RTV Noordquote:
WESTERKWARTIER - Een deel van het Westerkwartier is zondagavond rond zeven uur getroffen door een zware windhoos. Er is veel schade aan met name boerderijen. Zo zijn complete schuren weggeblazen. Voor zover nu bekend zijn er geen gewonden gevallen.
Wel is de schade omvangrijk. Oogetuigen spreken van een enorme chaos en laten weten dat ze 'zoiets nog niet hebben meegemaakt'. Ook melden getuigen dat het beangstigend was. De windhoos hield met name huis in Lutjegast, Doezum en Sebaldeburen.
quote:123 Teletekst zo 03 aug
91 Noren gewond door blikseminslag
` In Noorwegen zijn bij een autorace
meer dan negentig mensen gewond geraakt
door een blikseminslag.De bliksem sloeg
in op een heuvel waar zeker 1000 mensen
stonden te kijken naar de rallycross in
Flisa,niet ver van de grens met Zweden.
De bliksem trof paraplu's en een hek.
Volgens de politie brak er onder de
toeschouwers grote paniek uit.Er werden
16 ambulances en drie traumahelikopters
ingezet om de gewonden te helpen.
Er zijn geen berichten over ernstige
verwondingen.Toch werden 41 van de 91
slachtoffers naar ziekenhuizen in Oslo
en omgeving gebracht.De rallycross-race
is na de blikseminslag gestaakt.
Iemand op weerwoord:quote:Op zondag 3 augustus 2008 22:03 schreef kepler het volgende:
[..]
zo das heftig. Is er sprake van een tornado of gewoon rukwinden?
Foto'squote:Helaas lag ik op dat moment even te pitten, heb er dus totaal niets van meegekregen hoewel de windhoos op ca. 500 m ten noorden van me langsging...
Een broer van me heeft het wel live meegemaakt, hij was net onderweg naar huis toen hij de windhoos zag passeren, die met een spoor van vernieling zich een weg baande. Takken vlogen door de lucht, boomstammen knapten af of waaiden gewoon om.
Ben er zelf zopas met de auto langsgereden en zag dat het spoor van de windhoos achter gelaten had wel smal was, ca. 10 tot 20 meter breed. Wel moet het spoor minstens 5 km lang zijn geweest, zo vanaf Doezum en ten noorden van me langs tot enkele km's naar het oosten.
Dat verwacht je ook niet snel... dit was nou niet echt een onweersdag waar we ons met z'n allen op aant voorbereiden waren.quote:
wow, een level 2 in Nederland. Dat kom je niet zo vaak tegenquote:
quote:Current thinking is that some weak and probably a few strong (F2 - F3) tornadoes could occur both with more isolated as well as linearly organized storms. Apart from tornadoes, some severe gusts are expected in the whole LVL1 / LVL2 area as well.
Ik hoor verhalen dat het schadespoor 5km is.quote:GRONINGEN - De Groningse dorpen Lutjegast, Sebaldeburen en Doezum zijn zondagavond getroffen door een windhoos. Er is veel schade aangericht aan boerderijen en schuren.
Twee opslagruimten staan op instorten, aldus een woordvoerder van de Veiligheidsregio.
De hevige wind rukte veel pannen van de daken. Bomen raakten ontworteld en belandden op het wegdek. Voor zover bekend is niemand gewond geraakt.
De windhoos raakte rond zeven uur de grond en raasde honderden meters over de grond verder. Enkele auto's werden meters van de grond getild en schuren omver geblazen. Een kano werd uit het water gerukt en kwam tientallen meters verderop tegen een muur terecht.
De politie kreeg tientallen schademeldingen van bewoners. De windhoos vond plaats in een relatief dunbevolkt landbouwgebied.
Nou, idd. En dan zit ik hier nog niet in het rode gebied. Ben benieuwd of 't nog harder kan regenen dan ditquote:
quote:Op zondag 3 augustus 2008 22:37 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Ik hoor verhalen dat het schadespoor 5km is.
dit is 2 km bij mij vandaan (rottevalle) bui trok net langs drachtenquote:Ravage na windhoos bij Eastermar
zondag 03 augustus 2008 Eastermar
Een grote windhoos heeft zondagavond rond 18.45 uur voor een ravage gezorgd ten oosten van Eastermar. Langs de Achttienenweg werd het dak van een boederij getroffen en tevens een naastgelegen varkensstal. In de stal waren ten tijde van de windhoos dieren aanwezig. De kracht van de windhoos was verwoestend en de brandweer van Drogeham kwam ter plaatse om de eerste schade op te nemen en instortingsgevaar te voorkomen.
De windhoos richtte niet alleen schade aan bij de boerderij maar trok verder richting Rottevalle waar een tiental bomen langs de Zwarteweg werden getroffen. Als luciferprikjes knakten ze één voor één waardoor de weg enige tijd ontoegankelijk was voor het doorgaande verkeer. De takken zijn door de brandweer en gemeente Tytsjerksteradiel verwijderd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |