Yup, ik ook. Ik merkte al heel snel dat ik mijn ouders ontstegen was qua kennisniveau. Vond ik toch wel jammer.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 19:03 schreef Kekaa het volgende:
Wat Naamah zegt ervaar ik ook wel eens. Zelfs op de havo had ik dat al.
Wow zeg.. dat vind ik toch wel schokkend hoor.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 18:49 schreef Naamah het volgende:
Bij ons werd in een volle collegezaal eens gevraagd bij wie geen van beide ouders een WO-opleiding had. Er gingen precies twee vingers omhoog, terwijl we daar met zeker 80 mensen zaten, misschien meer.
Ja dat heb ik ook. Toen ik op het vwo zat, werden klasgenoten wel eens geholpen met hun huiswerk. Nou, op zich is dat niet raar, maar mijn ouders zie ik het absoluut niet doen. Ze hebben van zulke dingen gewoon geen verstand... Toen mijn vader vroeg wat ik nou kon met dat vwo, en ik zei universiteit, was het ook echt zo van, ohja joh?? Hij had er geen idee van.quote:Soms is het best lastig dat mijn ouders geen WO opleiding hebben, ze snappen veel minder van hoe studeren/universiteit werkt. Van vrienden waarbij de ouders wel gestudeerd hebben, heb ik vaak het idee dat zij veel meer steun en advies krijgen van hun ouders, bij bepaalde keuzes, maar ook bijvoorbeeld door een scriptie of onderzoeksopzet eens door te lezen. In die zin vind ik het soms wel jammer..
Wij hebben het ook een keer gedaan tijdens college, maar dan andersom. (iedereen waarvan de ouders wel HBO/WO moesten opstaan, en er bleven idd ook weinig mensen zitten. Best wel apart!quote:Op dinsdag 29 juli 2008 19:39 schreef alors het volgende:
[..]
Wow zeg.. dat vind ik toch wel schokkend hoor.
[..]
same here. Vader noch moeder hebben de middelbare school afgemaakt. Mijn broer en ik hebben universiteit gedaan. Maar naar mijn idee met wel wat meer moeite dan vrienden waarvan de ouders wel gestudeerd hebben.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 18:49 schreef Naamah het volgende:
...
Soms is het best lastig dat mijn ouders geen WO opleiding hebben, ze snappen veel minder van hoe studeren/universiteit werkt. Van vrienden waarbij de ouders wel gestudeerd hebben, heb ik vaak het idee dat zij veel meer steun en advies krijgen van hun ouders, bij bepaalde keuzes, maar ook bijvoorbeeld door een scriptie of onderzoeksopzet eens door te lezen. In die zin vind ik het soms wel jammer..
...
Precies dat inderdaad! Echt grappig om te lezen dat anderen het ook zo ervaren! Nu doe ik natuurlijk ook allemaal complexe dingen zoals studies waarbij je zelf het studieprogramma samenstelt en nu een premaster, dus da's helemaal niet te begrijpenquote:Op dinsdag 29 juli 2008 22:01 schreef Vandaag... het volgende:
[..]
same here. Vader noch moeder hebben de middelbare school afgemaakt. Mijn broer en ik hebben universiteit gedaan. Maar naar mijn idee met wel wat meer moeite dan vrienden waarvan de ouders wel gestudeerd hebben.
Mijn ouders snapten niets van het op kamers wonen, het studentenleven, wat een propedeuse is of het verschil tussen promoveren en doctoraal etc. Laat staan dat ze inhoudelijk behulpzaam konden zijn. Je moet toch een beetje in je eentje het wiel opnieuw uitvinden.
Ja, ik vind het ook grappig om te lezen. Alleen met mijn vader is het toch anders. Hij heeft MAVO gedaan maar het is absoluut geen domme man. Soms vraag ik me ook af of hij toen niet verkeerd is 'gecoacht' en dat er veel meer had in gezeten. Daarnaast is hij zeer liberaal en moet ik alles maar lekker zelf uitzoeken. Maar als ik écht hulp nodig heb, dan mag ik het heus wel vragen.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 22:17 schreef Naamah het volgende:
[..]
Precies dat inderdaad! Echt grappig om te lezen dat anderen het ook zo ervaren! Nu doe ik natuurlijk ook allemaal complexe dingen zoals studies waarbij je zelf het studieprogramma samenstelt en nu een premaster, dus da's helemaal niet te begrijpenMaar ze hebben echt weinig idee hoe het allemaal werkt.
En inderdaad als ik zie hoe studiegenoten gewoon advies krijgen en hun verhaal kwijt kunnen bij hun ouders die daar dan ook nog wat nuttigs over zeggen, dat mis ik inderdaad best wel eens en om die reden heb ik inderdaad het idee dat vrienden het, in dat opzicht, makkelijker hebben door net dat steuntje in hun rug. Ik heb best veel keuzes moeten maken en die zijn niet allemaal even handig uitgepakt, ook een beetje doordat ik er toch een beetje alleen voor stond.
Maargoed, aan de andere kant, je moet 't toch allemaal zelf doen, wil het ook niet erger maken dan het is
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |