abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60425066
Hmpfff het riekt en die spelling is drama
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_60425083
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 18:46 schreef soylent het volgende:

[..]

Leer mij maar hoe arbeidscontracten werken. Maar voordat je 30.000 euro bij je bank leent voor aandelen, kan ik je toch echt aanraden om je erin te verdiepen wat je daarvoor koopt. Sterker nog, een proactieve houding kan er nu nog voor zorgen dat je invloed uitoefent op wat je koopt. Zo niet, dan zullen de voorwaarden allemaal gedicteerd worden, en ik denk dat ik je volgende topic dan wel kan voorspellen.
ik maak een scheiding tussen mijn werk(een arbeidscontract met het bedrijf) en de aandelen die ik daar in heb
  dinsdag 29 juli 2008 @ 20:24:30 #103
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_60427287
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 18:48 schreef Ml-etje het volgende:
Hmpfff het riekt en die spelling is drama
Dat dacht ik ook al ja.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_60428117
Ik zou me ook eerst maar eens heel goed laten informeren, voordat je jezelf inkoopt in een nog op te zetten dochteronderneming, waar je uiteindelijk finaciel de grond in kan gaan.
Laat een accountant (die je zelf uitzoekt) eerst maar eens de boeken van het "moederbedrijf" doorlopen en bekijken hoe ze er voor staan.
En laat ook vastleggen dat je niet financieel aansprakelijk gesteld kan worden, mocht het om de een of andere duistere reden toch nog een fiasco worden, zeker niet omdat je voor je eigen idee maar 30 procent van jezelf mag noemen.
Daarna kan je er ook nog eens uitgesmeten worden, terwijl de huidige directeur het nieuwe bedrijf op wonderbaarlijke wijze weer nieu leven in blaast. (Wat niet de eerste keer zal zijn.)

Reden genoeg om eerst heel goed advies te gaan vragen.
pi_60428739
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 20:24 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Dat dacht ik ook al ja.
Idd, ik geloof ook helemaal niets van die NV, is totaal onlogisch iig Zeker als het om zo'n MKB gaat zoals ik nu denk dat het gaat (bedrijf in problemen en gezamelijke vergadering over oplossingen zie je niet in de grotere bedrijven
pi_60429398
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 21:26 schreef Xith het volgende:

[..]

Idd, ik geloof ook helemaal niets van die NV, is totaal onlogisch iig Zeker als het om zo'n MKB gaat zoals ik nu denk dat het gaat (bedrijf in problemen en gezamelijke vergadering over oplossingen zie je niet in de grotere bedrijven
een nv is voor ons doel echt het beste.

en ach ja slecht met het bedrijf, de baas kan geen aston martin meer kopen maar het bedrijf staat nog steeds in de zwarte cijfers en had zelfs een lichte groei.

in de regio zijn wij een groot bedrijf, maar dat betekend niet dat jej neus in de wind kan steken en je personeel nergens meer bij te hoeven betrekken
  Licht Ontvlambaar dinsdag 29 juli 2008 @ 22:21:03 #107
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_60430193
Vaag... maar goed. TS, niet vergeten ons op de hoogte te houden
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  dinsdag 29 juli 2008 @ 22:23:42 #108
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_60430279
Overigens werd er tegen mij ooit gewoon gezegd "Nee, nu niet verder gaan redeneren, doe dat thuis, anders is alles van het bedrijf.".
[KNE]-Mod
pi_60430474
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 22:21 schreef Sjeen het volgende:
Vaag... maar goed. TS, niet vergeten ons op de hoogte te houden
ach ja me baas is me schoonbroer en hier zo in de achterhoek, gaat alles wat sneller.

binnen een uur is het het dorp rond , dus onderhandelen gaat ook veel sneller
pi_60431779
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 22:30 schreef tv-zoeker het volgende:
ach ja me baas is me schoonbroer en hier zo in de achterhoek, gaat alles wat sneller.

binnen een uur is het het dorp rond , dus onderhandelen gaat ook veel sneller
Schoonbroer
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_60431884
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 23:13 schreef r_one het volgende:

[..]

Schoonbroer
jeweetwel de broer van me vriendin.

[ Bericht 2% gewijzigd door tv-zoeker op 29-07-2008 23:39:27 ]
pi_60431914
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 23:18 schreef tv-zoeker het volgende:
jeweetwel de broer van me zus.
Meen je dat nou

Da's je broer of dat ben je zelf
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_60431939
Misschien is het al gezegd, maar je kunt helemaal geen rechten claimen op 'een idee' .

Alleen op een technische vinding (octrooi) of op spul waar auteursrecht op van toepassing is (bv software) etc. Niet op een idee dus.
pi_60435568
Als je bij een bakker werkt, is er niets dat je verbiedt om voor jezelf te gaan beginnen en ook brood te gaan verkopen. Wat je niet kunt doen is een recept waar patent op verleend is gebruiken. Verder is van belang wat in je contract staat (concurrentiebeding e.d.)

Anyway, jouw idee, bedacht in de tijd dat je bij de werkgever was en waar geen patenten op zitten, mogen door iedereen, dus ook door jou, uitgevoerd worden in eigen tijd of in een ander/eigen bedrijf. Mits bepalingen in eerste alinea niet van toepassing zijn. Immers, je buurman kan morgen hetzelfde bedenken en het ook uit gaan voeren.
pi_60437603
DennisMoore hierboven slaat de spijker op de kop.

Je moet onderscheid maken tussen drie dingen:
  • Werken (geschreven teksten, gemaakte dingen, programma-code). Tastbare zaken.
  • Patenten (octrooien) die zijn aangevraagd of zelfs zijn toegewezen.
  • Ideëen om iets te doen.

Het eerste valt onder de auteurswet. In beginsel zegt de auteurswet dat werken die in opdracht zijn vervaardigd eigendom zijn van de opdrachtgever. Of meer correct: Dat het auteursrecht bij de opdrachtgever ligt.
    Dat zou het geval zijn als jij je idee op papier had gesteld. Dan is het een werk. Jij mag daarna dat papier niet meer vermenigvuldigen etc. zonder toestemming.
    Maar dat gaat alleen over dat papier. Het gaat dan over de letterlijke tekst, of de afbeelding, of de vormgeving - wat het ook maar is dat het papier zo speciaal maakt.

Tweede geval is een patent. Dat is een uitvinding. Essentiëel zijn twee dingen:
    1. Octrooi/patent is aangevraagd.
    2. De uitvinding manipuleert de natuurwetten. Dat is een mooie manier om te zeggen dat 'een manier om iets te doen' geen uitvinding is. Verzinnen dat je een winkel uitvindt met een kassa en schappen is geen manipulatie van de natuurwetten. Als jij een kassa uitvindt die met mechaniek en telramen bedragen kan berekenen is dat wél een uitvinding.

Derde is ideeën. Begin vooral snel je eigen bedrijf. Je baas kan daar niets tegen doen. Hij is geen eigenaar van het idee. Niemand is eigenaar van het idee. Als ik het zo lees is het idee een dienst. Diensten vallen niet onder auteursrecht en niet onder patenten. Het idee is dus vrij.

Last but not least:
    Het enige waar het onder valt is concurrentiebeding. Meestal staat daar in dat je niet hetzelfde mag doen als je baas, dat je geen klanten mag meenemen, en soms staat daar een gebied bij.
    Als jij SNEL je eigen zaak begint (vóór je baas) concurreer je dus niet met je baas - jij doet namelijk iets anders.

Hij kan niet zeggen dat hij het idee al had. Dat werkte op de kleuterschool al niet meer: "Ik wilde daar gaan zitten!" "Ja, maar je deed het niet en nu zit ik er".
  • pi_60437628
    quote:
    Op dinsdag 29 juli 2008 23:19 schreef r_one het volgende:

[..]

Meen je dat nou

Da's je broer of dat ben je zelf
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    lol
    Balorig, niet te verwarren met ballorig!
    Assumption is the mother of all mistakes....
    pi_60437652
    Nou, dat is klaar dan. Hup, je eigen bedrijf opstarten en als je wat meer kapitaal wilt geef je hem 50% van de aandelen minus 1.

Moderator woensdag 30 juli 2008 @ 12:15:57 #118
    39093 crew  jitzzzze
    Banaan in je oor
    pi_60443344
    Ik vind die term: Binnen visie van het bedrijf passen vreemd. Ik zou toch een handdruk regeling meenemen in het contract, niet dat je er zonder enige moeite uit gegooid word en er niets aan overhoud. Gaat wel lekker in je familie zeg.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 30-07-2008 14:20:36 ]
      vrijdag 1 augustus 2008 @ 01:18:43 #120
    219075 Fortitudo
    de echte vedett
    pi_60480221
    waarom koopt je broer je niet uit als het zo'n geweldig idee is. als je al zegt net geen astoin martin, reken je toch op een nettoresultaat van een 100k - 250k. vraag 1,5 keer nettoresultaat en koop wat vastgoed en ga bij ander bedrijf aan de slag waar je geen risico loopt op een faillisement dwz geen aansprakelijkheid voor mindere resultaten. zo'n plan met een nieuw bedrijf opzdetten en tot uitvoer brengen is ook niet zo makkelijk hoor!
    Een oude, seniele vos is nog steeds sluw en schuw. Nooit afschrijven zeg ik je.
    pi_60482387
    Waarschijnlijk was dit gewoon een Hoaxje? TS reageert niet meer..
    pi_60483079
    quote:
    Op woensdag 30 juli 2008 09:57 schreef mgerben het volgende:
    Derde is ideeën. Begin vooral snel je eigen bedrijf. Je baas kan daar niets tegen doen. Hij is geen eigenaar van het idee. Niemand is eigenaar van het idee. Als ik het zo lees is het idee een dienst. Diensten vallen niet onder auteursrecht en niet onder patenten. Het idee is dus vrij.
    Gelukkig, het goede antwoord staat erbij. Scheelt weer typwerk.
    Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
    [quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
    Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
    pi_60486917
    ik heb me antwoorden dank je wel
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')