abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 29 juli 2008 @ 11:44:21 #1
22386 the_RAVEN
Radioactieve Raaf
pi_60415753
Met mijn Sony A-200 maak ik regelmatig fotos van onweer, nu ben ik benieuwd wat voor instellingen / technieken jullie gebruiken voor het maken van dit soort fotos (in het donker).

Liever lange sluitertijd en aangepast diafragma, of andersom?
Afstandsbediening of niet?
Welke lenzen etc.

noem hier je tips en technieken voor het maken van mooie bliksem foto's.

ts begint:

- Gebruik altijd een statief / stevige bodem voor lange sluitertijden.

(mmh wellicht aanpassing topic titel naar tips voor onweer fotos ofzo)

Een van eerste en mijn mooiste wat compositie betreft(onbewerkt)

[ Bericht 20% gewijzigd door the_RAVEN op 29-07-2008 11:51:13 ]
pi_60415881
- Alleen bliksemfoto's maken als het onweert, anders moet je keilang wachten.
Ja, die met de ballen in de bek.
  dinsdag 29 juli 2008 @ 11:54:05 #3
22386 the_RAVEN
Radioactieve Raaf
pi_60415944
inderdaad jij hebt het licht gezien!

Als het dan onweert, denk aan je eigen veiligheid. Bliksem kan overal inslaan, laat mensen weten waar je bent en zorg voor een veilige plek.
  dinsdag 29 juli 2008 @ 11:56:18 #4
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_60415996
tvp
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  dinsdag 29 juli 2008 @ 11:57:25 #5
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_60416018
Onweer
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_60416150
Posten mensen!
Everything Is About Sex Except Sex. Sex Is About Power
  dinsdag 29 juli 2008 @ 12:11:40 #7
22386 the_RAVEN
Radioactieve Raaf
pi_60416316
misschien leuk als je een foto post om je instellingen erbij vermelden, kan ik momenteel niet voor bovenstaande foto.

Meer tips mensen laat het nu niet doodbloeden, de interesse is er...

- Mocht je over mobiel internet beschikken, dan is het handig om buienradar etc. in de gaten te houden.
- Klinkt stom, maar neem een paraplu mee ( ik ben die al zo vaak vergeten).
  dinsdag 29 juli 2008 @ 12:13:32 #8
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_60416368
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 12:11 schreef the_RAVEN het volgende:
misschien leuk als je een foto post om je instellingen erbij vermelden, kan ik momenteel niet voor bovenstaande foto.

Tadaa!
quote:
Oriėntatie: 1
Datum en tijd: 2006:06:13 23:13:35
Camerafabrikant: Canon
Cameramodel: Canon DIGITAL IXUS 40
Belichtingstijd: 4
F-getal: 2,8
Sluitertijd: -2
Diafragma: 2,96875
Belichtingsinval: 0
Maximum diafragma: 2,96875
Meetmodus: 5
Flits: 16
Brandpuntafstand: 5,8
Brandpuntsvlak-X-resolutie: 10142,9
Brandpuntsvlak-Y-resolutie: 10142,9
Brandpuntsvlak-resolutie-eenheid: 2
Opvangmethode: 2
Speciaal verwerkt: 0
Belichtingsmodus: 1
Witbalans: 0
Digitale zoomfactor: 1
Scene-opnamesoort: 0
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_60416726
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 12:11 schreef the_RAVEN het volgende:
- Klinkt stom, maar neem een paraplu mee ( ik ben die al zo vaak vergeten).
Is het wel zo verstandig om met een paraplu met ijzeren punt in het onweer te gaan staan?
  dinsdag 29 juli 2008 @ 12:30:42 #10
22386 the_RAVEN
Radioactieve Raaf
pi_60416818
daar had ik al over nagedacht, mijn paraplu is van hout (minimale metalen deeltjes).
pi_60416850
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 11:51 schreef Biancavia het volgende:
- Alleen bliksemfoto's maken als het onweert, anders moet je keilang wachten.
Het is de wijsheid die u siert
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 29 juli 2008 @ 12:34:06 #12
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_60416889
Het lastigste is om te voorspellen waar de volgende bliksemflits komt
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  dinsdag 29 juli 2008 @ 12:39:16 #13
117222 HMaster-II
<3 HMistress
pi_60416993
Ik heb de TT aangepast.
Het gaat in dit topic om de technieken van het Onweer foto's maken.

Het topic [picdump] Onweer / Noodweer / Pleurisweer mag gebruikt worden om de gelukte foto's te plaatsen.
Veel succes met fotograferen.
Op zondag 1 maart 2009 16:07 schreef RonaldV het volgende: Jij bent nog niet verzuurd genoeg :{w
Canon 500n | 300D | 30D | 1DmkIII | 24-105mm F/4 L | 70-200mm F/2.8 L | 50mm F/1.8 | 8mm Peleng Fish | 580EX-II | Metz44 | + de rest van de kitlensjes
  dinsdag 29 juli 2008 @ 12:40:42 #14
22386 the_RAVEN
Radioactieve Raaf
pi_60417028
Kom op mensen help nu eens een beetje mee.

- Mocht de bui over je auto heen trekken, in een auto zit je veilig voor onweer zolang je het casco niet aanraakt ( in het geval dat de bliksem in je auto inslaat).
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 29 juli 2008 @ 12:43:33 #15
13151 crew  Rewimo
pi_60417085
Hoe krijg je het eigenlijk voor elkaar om scherp te stellen? Wij wonen ergens buiten zonder straatverlichting. In het donker kun je dan vantevoren nergens op scherpstellen. En tijdens de flits is dat ook verdraaid lastig
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_60420365
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 12:43 schreef Rewimo het volgende:
Hoe krijg je het eigenlijk voor elkaar om scherp te stellen? Wij wonen ergens buiten zonder straatverlichting. In het donker kun je dan vantevoren nergens op scherpstellen. En tijdens de flits is dat ook verdraaid lastig
Zo groot mogelijke scherptediepte, je sluitertijd moet toch zo lang mogelijk zijn.

Heb men camera al op statief voor het raam staan, zie dat er een leuk buitje op ons af komt. Zal kijken of ik wat leuks kan maken, ook al is het nog niet donker. =o
pi_60420491
quote:
Dan zet je je focus op oneindig.
Dan is alles wat verder is dan een bepaalde afstand scherp.
Da's dus die 8 op z'n kant

Mocht de inslag te dicht bij zijn om scherp te zijn dan heb je een groter probleem.
  dinsdag 29 juli 2008 @ 16:04:15 #18
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_60421556
quote:
Weet je gelijk waar dat knopje 'mf' voor is.
pi_60422073

Best I got.
Stomme bui.
Stomme inslagen.
RAAK DAN EENS DIE BOOM WAAR IK OP RICHT.
  dinsdag 29 juli 2008 @ 16:29:32 #20
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_60422198
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 16:24 schreef Ronalld het volgende:
[ afbeelding ]
Best I got.
Stomme bui.
Stomme inslagen.
RAAK DAN EENS DIE BOOM WAAR IK OP RICHT.
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 12:39 schreef HMaster-II het volgende:
Ik heb de TT aangepast.
Het gaat in dit topic om de technieken van het Onweer foto's maken.

Het topic [picdump] Onweer / Noodweer / Pleurisweer mag gebruikt worden om de gelukte foto's te plaatsen.
Veel succes met fotograferen.
pi_60422238
Dat viel niet bepaald onder "gelukte" foto.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 29 juli 2008 @ 17:45:57 #22
13151 crew  Rewimo
pi_60423768
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 16:04 schreef Erasmo het volgende:
Weet je gelijk waar dat knopje 'mf' voor is.
Duh. Ik macro graag dus die ken ik wel. Alleen kun je onweer zo slecht macroėn
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_60427227
als je weet wat manual focus is, kun je hem toch ook op oneindig scherpstellen?

mijn grootste probleem is om mezelf en mn camera droog te houden.. techniek is voldoende beschikbaar om mee aan de slag te gaan 't Onweert alleen nooit in Utrecht
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 29 juli 2008 @ 20:44:34 #24
13151 crew  Rewimo
pi_60427761
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 20:21 schreef LoggedIn het volgende:
als je weet wat manual focus is, kun je hem toch ook op oneindig scherpstellen?
Nu ik weet dat ik hem op oneindig moet zetten, zal het wel lukken ja
pi_60427816
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 20:44 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Nu ik weet dat ik hem op oneindig moet zetten, zal het wel lukken ja

kom je trouwens echt uit 1963?
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 29 juli 2008 @ 21:03:05 #26
13151 crew  Rewimo
pi_60428217
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 20:46 schreef LoggedIn het volgende:

kom je trouwens echt uit 1963?
Ja heel echt, hoezo?
pi_60429238
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 21:03 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Ja heel echt, hoezo?
Gewoon, dat is zo verschrikkelijk lang geleden Dan ben je bijna 2x zo oud als mij man
pi_60436269
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 21:47 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

Gewoon, dat is zo verschrikkelijk lang geleden Dan ben je bijna 2x zo oud als mij man
Tactvol...
  woensdag 30 juli 2008 @ 08:37:48 #29
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_60436384
quote:

[..]

Daarvan lopen er wel meer hier rond. Welkom op FOT, het oudste deel van FOK!.

TVP dus
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 30 juli 2008 @ 08:48:04 #30
13151 crew  Rewimo
pi_60436523
quote:
Het betekent ook dat ik twee keer zo wijs ben

Hoi Ronald!
  woensdag 30 juli 2008 @ 09:02:26 #31
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_60436706
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 08:48 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Hoi Ronald!
Goeiemorgen! Is onweer fotograferen in Germaniė nou anders dan bij ons?
waarmee het tweemaal zo wijs gelijk ondergraven is...

Ik heb onweer fotograferen een paar keer geprobeerd, en uiteraard is het mislukt, anders hadden jullie hier wel een prachtplaat van mij gezien. Los van wachten op onweer, en gebruik een statief: wie heeft voor mij DE TIP om een goede onweersfoto te maken?
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  woensdag 30 juli 2008 @ 12:15:42 #32
22386 the_RAVEN
Radioactieve Raaf
pi_60440626
Van internet:

Benodigdheden: een onweer, een fototoestel en liefst nog een statief, of een object in de buurt waar je je toestel op kan zetten zodat het niet beweegt.

Instellingen en compositie: over de meeste instellingen, wordt in het volgende puntje ‘praktijk’ teruggekomen, vermits er daar de uitleg gegeven wordt. Echter kan al wel een goede diafragmawaarde gegeven worden. Voor DSLR-camera’s ligt de beste diafragmawaarde rond de F/8-waarde, voor compactjes en prosumers ligt dit iets lager. Daar zijn door de kleinere sensor scherpere foto’s mee te maken op kleine f-waarden.
Voor de compositie ligt het volledig bij de fotograaf zelf, zijn persoonlijke voorkeur. Wil je een overzicht, of juist een gebouw waarachter je de bliksem wil laten zien (op goed geluk hopen dat er daar dan juist een is), en noem maar op. De compositie veranderen en aanpassen naar keuze, kan bijvoorbeeld gebeuren door scherp te stellen op de voorgrond, dan inzoomen of de compositie veranderen, en dan afdrukken.

Praktijk: een bliksem vastleggen is niet zo heel moeilijk. Dé bliksem vastleggen, is een andere zaak, vermits de natuur bepaalt waar de bliksem komt en hoe ie eruit zal zien. Maar begin met een aantal ‘gewone’ bliksemfoto’s, en gaandeweg ontdek je de beste instellingen, en leer je het gedrag van een bliksem kennen.
Hoe gaat het nu in zijn werk? Eenvoudig, stel gewoon een hoge sluitertijd in en richt ze naar de plek waar je een bliksem verwacht. Bijvoorbeeld 30 seconden belichten: uiteraard heb je dan nood aan een statief, of een vaste ondergrond. Anders zal je foto er volledig bewogen uitzien, en rijp voor de prullenbak. Bij langere sluitertijden spelen hoge iso-waarden ook geen grote rol meer, dus kan je gerust naar een lage iso-waarde gaan, zoals 100 of 200. Dit om onnodige ruis te voorkomen. Het diafragma werd reeds besproken: rond de F/8 moet dat goed zijn.

Om beweging te voorkomen, maken we een onderscheid tussen compactjes en prosumers enerzijds, en DSLR’s anderzijds. Voor de compactjes en prosumers kan je gebruik maken van de shutterlag en de scherpstellingvertraging. Daardoor is er enige tijd tussen het afdrukken en het belichten, waardoor beweging geen kans krijgt. Voor DLR’s is dit niet toepasbaar, maar zijn afstandsbedieningen voorhanden. Een tip die voor beide soorten toestellen geldt: gebruik de zelfonstpanner! Ook dit helpt zeer goed tegen de beweging.

Dus trek bij een onweer naar een veilige plaats, waar je toch nog een mooie compositie kan vormen. Daar kijk je naar enkele mooie bliksems, en dan weet je waar je de volgende kan verwachten. Wanneer is echter veel moeilijker, en daarom maken we gebruik van de lange sluitertijd. Als je ongeveer weet waar ie komt en de compositie hebt bepaald, neem je een lange sluitertijd. Dertig seconden is mooi, meestal heb je er dan wel één of zelfs meerdere te pakken. Uiteraard kan het met vier seconden ook, maar dan ben je continu bezig met op de knopjes te drukken, en zullen de bliksems meestal komen terwijl het toestel de foto aan het wegschrijven is op het geheugenkaartje.

Na de dertig seconden (of meer of minder), is het dan maar even afwachten of je er eentje had. Blijven proberen is in elk geval de boodschap. De grillen van de natuur zijn onvoorspelbaar, ook voor fotografen. Maar als je dan die ene mooie bliksem hebt weten vast te leggen, mag je wel trots zijn. Veel geluk alvast, en blijf voorzichtig!

Tip: wie een afstandsbediening gebruikt, hoeft niet altijd de volledige sluitertijd af te wachten. Het kan zijn dat je na vijf seconden belichten al een bliksem hebt. Om dan een ruizige foto te voorkomen, kan je met de afstandsbediening de sluiter terug dicht laten gaan en heb je je bliksem vastgelegd. Met andere toestellen, zonder afstandsbediening, kan dit ook, maar riskeer je je toestel te bewegen, en die bliksem die je dus zeker had, kan dan niet zo goed gelukt zijn…

Veiligheid: denk eraan: je bent nog altijd met een uiterst gevaarlijk natuurfenomeen aan het spelen. Voorzichtigheid is dus geboden! Je kan veilig van thuis uit fotograferen, vanuit de living, het terras of je kamer. Maar uiteraard, de beste en mooiste foto’s zijn in de natuur zelf getrokken, of met een mooi bouwwerk in de buurt. Dan stel je jezelf wel bloot aan de bliksem, wat gevaarlijk is. Je zou niet de eerste mens zijn waarop de bliksem inslaat.
Daarom nog enkele veiligheidstips voor als je dan buitenshuis zou gaan. In je wagen ben je veilig (werkt als een ‘kooi van Faraday’), dus je zou kunnen stellen vanuit de auto te werken. Hier heb je echter niet voldoende manoeuvreerruimte, en met een gewone stadswagen kan je je ook niet midden in een veld begeven. Wat je dan zou kunnen doen, is je toestel in het veld op het statief plaatsen, en omringen met paraplu’s en paraplu’s erboven hangen, terug naar de wagen lopen, en met de afstandsbediening werken. Dikwijls zal er echter bij een onweer flink wat wind staan, en vervalt de optie met paraplu’s. Daarenboven worden dat mooie bliksemafleiders op die manier. Ook je statief met toestel erop is groter dan de grassprieten, dus is een mogelijke bliksemafleider! Oppassen geblazen!
Ga ook niet in het midden van een veld staan, of onder een boom. Een bliksem zoekt de kortste weg: als jij in het midden van het veld staat, wint de bliksem ongeveer 1,7 meter, en slaat ie in op jou! Of in de boom naast je, en krijg je een deel te verwerken, of valt de boom op je, of verbrand je je door het vuur.

Extra: soms hoor je spreken over een zwart papier voor de lens te houden. Dit is als je lang belicht, en je niet wil gaan overbelichten. Werken met zo’n papier is evenwel hetzelfde als werken met de ontspanknop als je slechts één bliksem wil vastleggen op één foto. Als je meerdere bliksems op één foto wil vastleggen, kan het handig zijn. Na de eerste bliksem houd je dan het papier voor de lens, je telt even het interval af tussen de bliksems, en iets voor het verschijnen van de bliksem doe je het papier weer weg. Zo heb je geen overbelichte foto, maar wel enkele bliksems op één foto. Let op, de rest van de foto wordt dan niet ten volle belicht, en kan dan mogelijk onderbelicht zijn!
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 30 juli 2008 @ 12:25:11 #33
13151 crew  Rewimo
pi_60440831
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 09:02 schreef RonaldV het volgende:
Goeiemorgen! Is onweer fotograferen in Germaniė nou anders dan bij ons?
waarmee het tweemaal zo wijs gelijk ondergraven is...
Je hebt er wel heel mooi onweer

Niet dat het mij dus gelukt is om dat vast te leggen...
pi_60441386
veel spijd gehad dat ik mijn camera niet mee had afgelopen zondag nach ( maandag ogtend).
prachtig onweer hier in zeeland tenen 2 uur s'nachts.
dat van jouw ziet er mooi uit
zelf schiet ik ze altijd op BULB ( 400D)
pi_60441464
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 12:13 schreef -skippybal- het volgende:

[..]

Tadaa!
[..]

uhm, een Canon Ixus 40 met een sluitertijd van -2?

ik niet snap.
  woensdag 30 juli 2008 @ 14:02:13 #36
22386 the_RAVEN
Radioactieve Raaf
pi_60442957
ja dat vroeg ik me ook al af.

Ik heb nog steeds mijn trouwe ixus met 2 kapotte pixxels, inmiddels de Sony A-200 die ik nog echt moet leren gebruiken.
pi_60443164
Okay mensen,
Wat ik altijd doe om onweer te fotograferen is:

-Niet midden in een veld staan......
-Richt natuurlijk op een grote open plek in de lucht zodat je de meeste kans hebt een bliksemflits te pakken te krijgen.
-Het diafragma klein maken (dus een groot F-getal zoals bijv. F8 of F12) zodat de sluitertijd langer open kan staan, laten we zeggen 30 sec. Zo is dat kans groot dat je een bliksemflits te pakken kan krijgen.
-Gebruik "Bulb" mode als je een spiegelreflex hebt, daarmee bedoel ik dat je de sluitertijd kan bepalen door de duur waarop je je vinger op de sluiterknop houd.

Dit is mijn beste foto tot nu toe, helaas zijn de onweersbuien in Nederland niet zo spectaculair zoals in Amerika ofzo dus hiermee moeten we 't doen:

pi_60449088
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 08:48 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Hoi Ronald!
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 08:37 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Daarvan lopen er wel meer hier rond. Welkom op FOT, het oudste deel van FOK!.

TVP dus
Ja, we moeten meer studentes in FOT krijgen idd
pi_60449133
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 12:40 schreef the_RAVEN het volgende:
Kom op mensen help nu eens een beetje mee.

- Mocht de bui over je auto heen trekken, in een auto zit je veilig voor onweer zolang je het casco niet aanraakt ( in het geval dat de bliksem in je auto inslaat).
Als je het casco aanraakt maakt het niet uit. De bliksem zoekt toch de makkelijkste weg naar de grond. Dat is eerder via het casco, als door je lichaam.
Do what you love, love what you do!
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 30 juli 2008 @ 23:34:51 #40
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_60456138
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 09:02 schreef RonaldV het volgende:
Ik heb onweer fotograferen een paar keer geprobeerd, en uiteraard is het mislukt, anders hadden jullie hier wel een prachtplaat van mij gezien. Los van wachten op onweer, en gebruik een statief: wie heeft voor mij DE TIP om een goede onweersfoto te maken?
Dat van die auto komt al een heel end in de goeie richting, die kun je namelijk gebruiken om de bebouwde kom uit te gaan naar ergens waar straatverlichting geen spelbreker is en je naar hartelust langdurig kunt belichten.
Je kunt uiteraard proberen om de bui boven je te fotograferen, maar het geeft een hogere scorekans wanneer je een bui op kilometers afstand pakt met een wat langer brandpunt. Dat langere brandpunt houdt ook het voordeel in dat je makkelijker vanuit de veiligheid van een auto kunt werken.
Voor bijvoorbeeld de RonaldV-praktijk komt het erop neer dat je in zo'n geval je woonplaats uitrijdt een stukje Flevoland in, en op het begin van de Knardijk gaat staan, daar de achterklep van de auto omhoog zet, camera met een tele op statief in de bagageruimte en richten op ietsjes rechts van Lelystad waar het van oudsher bijzonder heftig wil onweren. Met een beetje geluk krijg je er dan nog van die oplichtende wolkenkoppen bij en zo. De afstand tot de onweersbui houdt in dat je treffers over een groter gebied kunt verwachten. Op diezelfde Knardijk sta je trouwens ook perfect voor onweer op de westelijke Veluwe waarbij je het gebied tussen pakweg Nunspeet en Nijkerk kunt 'bespelen'
toch eens naar de voorspellingen van de komende dagen kijken, ik zou natuurlijk bij opkomend onweer ook eens voor de grap mijn dorruppie uit kunnen rijden naar ergens in het buitengebied, waarbij voor mij de succeskans het hoogst is wanneer ik op de IJsselmonding richt, of aan de andere kant ergens richting de westelijke Veluwe.
Kort samengevat : Weet waar je heftig onweer kunt verwachten, mijd straatverlichting en hou afstand.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  woensdag 30 juli 2008 @ 23:41:57 #41
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_60456314
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 23:34 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Dat van die auto komt al een heel end in de goeie richting, die kun je namelijk gebruiken om de bebouwde kom uit te gaan naar ergens waar straatverlichting geen spelbreker is en je naar hartelust langdurig kunt belichten.
Je kunt uiteraard proberen om de bui boven je te fotograferen, maar het geeft een hogere scorekans wanneer je een bui op kilometers afstand pakt met een wat langer brandpunt. Dat langere brandpunt houdt ook het voordeel in dat je makkelijker vanuit de veiligheid van een auto kunt werken.
Voor bijvoorbeeld de RonaldV-praktijk komt het erop neer dat je in zo'n geval je woonplaats uitrijdt een stukje Flevoland in, en op het begin van de Knardijk gaat staan, daar de achterklep van de auto omhoog zet, camera met een tele op statief in de bagageruimte en richten op ietsjes rechts van Lelystad waar het van oudsher bijzonder heftig wil onweren. Met een beetje geluk krijg je er dan nog van die oplichtende wolkenkoppen bij en zo. De afstand tot de onweersbui houdt in dat je treffers over een groter gebied kunt verwachten. Op diezelfde Knardijk sta je trouwens ook perfect voor onweer op de westelijke Veluwe waarbij je het gebied tussen pakweg Nunspeet en Nijkerk kunt 'bespelen'
toch eens naar de voorspellingen van de komende dagen kijken, ik zou natuurlijk bij opkomend onweer ook eens voor de grap mijn dorruppie uit kunnen rijden naar ergens in het buitengebied, waarbij voor mij de succeskans het hoogst is wanneer ik op de IJsselmonding richt, of aan de andere kant ergens richting de westelijke Veluwe.
Kort samengevat : Weet waar je heftig onweer kunt verwachten, mijd straatverlichting en hou afstand.
Goed idee, al kan ik het NOG comfortabeler: gewoon vanuit mijn huis. Ik woon aan de Boulevard, en schiet over de straatverlichting heen. Op die manier kan ik schieten van Zeewolde tot ongeveer halverwege Harderwijk en Biddinghuizen: vanuit mijn luie stoel!

Weet jij het uitzichtpunt aan de Knardijk in Zeewolde? Misschien moeten we daar eens afspreken bij onweer.
- Privacy Matters
pi_60456377
Hmm, ik heb momenteel een simpele digitale fotocamera waar ik maar een zeer beperkt aantal aan mogelijkheden heb. (Samsung digimax s800) <--- leuk dingetje, maar niet voor dit.
Ik ben rond aan het kijken voor een wat duurder toestel, maar niet zo'n camera waar je aparte telelenzen enzo op kunt zetten. Is het dan nog mogelijk om toch bliksem inslagen met een redelijke kwaliteit vast te kunnen leggen?

edit: dit heb ik momenteel op het oog: http://www.kamera-express.nl/index.php?page=product&product=22026
Cuz I'm Mr. Brightside
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 31 juli 2008 @ 00:49:55 #43
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_60457639
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 23:44 schreef Neo-Mullen het volgende:
Hmm, ik heb momenteel een simpele digitale fotocamera waar ik maar een zeer beperkt aantal aan mogelijkheden heb. (Samsung digimax s800) <--- leuk dingetje, maar niet voor dit.
Ik ben rond aan het kijken voor een wat duurder toestel, maar niet zo'n camera waar je aparte telelenzen enzo op kunt zetten. Is het dan nog mogelijk om toch bliksem inslagen met een redelijke kwaliteit vast te kunnen leggen?

edit: dit heb ik momenteel op het oog: http://www.kamera-express.nl/index.php?page=product&product=22026
Onweer met een digitale compact kent een paar extra uitdagingen.
1 De AF. Die gaat het in het donker niet redden, voorwaarde is dus dat je de camera handmatig kunt instellen of je moet zo'n handige knop met zo'n bergje hebben waarmee je hem op oneindig zet
2 Het diafragma. Dat wil meestal maar tot 8 of 11 dicht, waar je liever 16 of 22 had. Sommige compacten hebben een inschakelbaar ND filter dat die twee stops wel mogelijk maakt(mijn good-old G5 kan dat bijvoorbeeld)
3 De sluiter en de sensor. De sluiter van een compact is meestal nogal beperkt in zijn maximale tijd. Reden voor die beperking is dat je sensor nogal warm wordt wat weer een heleboel gratis ruis tot gevolg heeft.
Onweer ermee fotograferen kan wel, maar dan moet de frequentie van de ontladingen zo hoog liggen dat je het gegarandeerd in een seconde of wat kunt redden. Vergt een beetje geluk dus.

Deze beperksels gelden overigens ook voor die Oly superzoom (voor de rest trouwens een uiterst sjeik camera'tje )
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_60458060
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 00:49 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Onweer met een digitale compact kent een paar extra uitdagingen.
1 De AF. Die gaat het in het donker niet redden, voorwaarde is dus dat je de camera handmatig kunt instellen of je moet zo'n handige knop met zo'n bergje hebben waarmee je hem op oneindig zet
2 Het diafragma. Dat wil meestal maar tot 8 of 11 dicht, waar je liever 16 of 22 had. Sommige compacten hebben een inschakelbaar ND filter dat die twee stops wel mogelijk maakt(mijn good-old G5 kan dat bijvoorbeeld)
3 De sluiter en de sensor. De sluiter van een compact is meestal nogal beperkt in zijn maximale tijd. Reden voor die beperking is dat je sensor nogal warm wordt wat weer een heleboel gratis ruis tot gevolg heeft.
Onweer ermee fotograferen kan wel, maar dan moet de frequentie van de ontladingen zo hoog liggen dat je het gegarandeerd in een seconde of wat kunt redden. Vergt een beetje geluk dus.

Deze beperksels gelden overigens ook voor die Oly superzoom (voor de rest trouwens een uiterst sjeik camera'tje )
Die van mij kan tot 13 dicht...
Verder kan deze ook 2 stops maken. De camera wat ik nu heb kan tot maximaal 8 secondes openstaan. Dat is idd erg weinig tijd ja.
Ik was sowieso bang dat dit niet ging lukken met dit simpele cameraatje, maar misschien dat die oly dus de functies had dat het wat makkelijker werd, zo heeft-ie wel een grotere hoek en volgens mij (weet niet zeker) langere sluitertijd.
Maar bedankt voor de info
Cuz I'm Mr. Brightside
  donderdag 31 juli 2008 @ 09:50:23 #45
22386 the_RAVEN
Radioactieve Raaf
pi_60461043
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 18:38 schreef kree het volgende:

[..]

Als je het casco aanraakt maakt het niet uit. De bliksem zoekt toch de makkelijkste weg naar de grond. Dat is eerder via het casco, als door je lichaam.
Zonder al te veel af te willen wijken van het topic, ik dacht dat bliksem ook zorgt voor statische electriciteit, deze kan jou wel opladen. Maar goed dit is een andere discussie.

Nog een tip:
Kijk in De atmosfeer staat op ontploffen #255 Weer een klamme nacht en verdere topics waar onze FOK! experts voorspellen dat wat het onweer gaat doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')