afgelopen zaterdag omstreeks 4 uur in de nacht wil ik een café verlaten om huiswaarts te gaan. Bij het verlaten van het pand, zeg ik nog gedag tegen de portier, waarna ik wordt tegen gehouden door hem, en mij de vraag wordt gesteld: “zou je niet even betalen?” Niet geheel wetend waarop de portier doelt, vraag ik “hoe bedoelt u?”. De portier antwoord “je hebt toch een gezellige avond gehad?” wat ik bevestig. Waarop de portier zegt “dat me dat vast wel iets waard is!” De manier waarop de portier mij toesprak, en de manier waarop ik werd vastgepakt en tot stilstaan werd verplicht zorgde er voor dat ik me ongemakkelijk voelde, en niet goed wist wat ik moest doen. Toen de portier enkel nog op agressieve toon de vraag stelde “NOU?”, heb ik mijn portemonnee gepakt, en het enige briefje van 20euro wat ik nog had, aan hem gegeven. Hierna werd ik losgelaten, en kon ik eindelijk het pand verlaten.
Geheel verward van hetgeen was gebeurt, wilde ik mijn verhaal doen bij iemand, waarop ik een 2-tal politieagenten zag. Meteen ben ik naar hun toegelopen, waarna de volgende communicatie is ontstaan:
Ik: Meneer, ik ben zojuist bij café Philip geweest, en ben naar mijn idee gedwongen om geld te betalen aan de portier. Is dit tegenwoordig normaal?
Agent: Oprotten, jochie!
Ik: Pardon?
Agent: Ja, gewoon doorlopen!
Op dit moment begin ik achterwaarts van de agenten weg te lopen, en lopen zij in de zelfde richting, mij volgend, met ongeveer 2-3 meter tussen ons in. Ik was volledig beduusd van hetgeen me zojuist was overkomen, en nog meer overdondert van het antwoord wat ik van de agent had gekregen.
Nog altijd achteruitlopend vraag ik aan de agent: Meneer wat doe ik dan verkeerd?
Agent: Gewoon doorlopen!
Ik: maar meneer, mag ik u vragen wat ik dan verkeerd doe?
Agent: Nu is het genoeg!
Op dat moment heb ik al die tijd achterwaarts gelopen. Hier stormde de agenten op mij af, grepen mij vast en drukte mij met grote kracht tegen het hekwerk van de kerk. Terwijl ze mij tegen het hekwerk aangeduwd bleven houden, hebben ze mijn handen naar achter geforceerd, en mij de boeien om gedaan.
Ik heb de betreffende agenten, niet beledigt, niet uitgescholden, niet belemmerd, niet bedreigt of aangeraakt. Ik heb alleen enkele keren de zelfde vraag herhaalt, waarop ik steeds geen antwoord kreeg. Ik heb mij steeds beleefd gedragen, en kreeg als antwoord, onbeschofte, ongeïnteresseerde antwoorden eindigend met gewelddadige actie.
Ik voel mij miskent, mishandelt, aangetast in mijn burgerrecht om de politie te hulp mogen roepen als dat aanleiding toe is. Hetgeen er is gebeurt is naar mijn vaste overtuiging in strijd met elk rechtsgevoel.
Morgen moet ik op het bureau komen, waar ik een gesprek heb met de reclassering?(huh?) en daarna met de officier van jusititie. In de brief (oproep officierszitting) die ik heb meegekregen staat dat er onderzocht gaat worden of ik in aanmerking kom voor een taakstraf, om zo gerechtelijke procedures te voorkomen. Kunnen jullie mij wellicht vertellen in hoeverre de agenten in hun recht stonden om zo te handelen? Want heb ik echt zo verkeerd te handelen door te vragen wat ik verkeerd deed? En heeft iemand enig idee van wat ik kan verwachten? Tevens is mijn telefoon beschadigt doordat men mij bruut tegen het hek had gewerkt.
Mocht er overigens in bovenstaande dingen staan die je niet helemaal begrijpt: Dit is een verklaring van mij, gemaakt na een normale nachtrust, aangezien mijn verklaring op het bureau is gemaakt nadat ik 30 uur wakker was, en dus omviel van de slaap. Ik wilde op dat moment dan ook weg daar, en als ze me hadden gevraagd of ik op een olifant naar de stad was gekomen, had ik dit wellicht ook bevestigd.
Daarnaast, JA ik had gedronken ( +/- 5-6 flesjes bier in een tijdsbestek van ongeveer 5-6 uur.) Ik was dus alles behalve dronken!
Hope 2 hear from you!