quote:
Sergeant: "Contador is te kloppen"
wo 22/10/08 - Tourbaas Christian Prudhomme hoopt op zoveel mogelijk spanning in de Tour 2009. De winnaar van 2007, Alberto Contador, kijkt uit naar de aankomst in Barcelona. Marc Sergeant, manager van Silence-Lotto, gelooft in de kansen van Cadel Evans. En Quick-Step-manager Patrick Lefevere denkt dat Devolder iets kan in de proloog.
Het zal een behoorlijk atypische Tour worden. "Ik hou wel van afwisseling", zegt Tourbaas Christian Prudhomme.
"De Tour is nog maar één keer in meer dan 100 jaar in het zuidoosten vertrokken (in 1981, red).
"Daardoor kunnen we eens iets speciaals doen met het parcours. Een eerste week met acht vlakke ritten zit er met een start in Monaco niet in. Er zit van alles wat in", aldus Prudhomme.
"Er zitten 20 cols in het parcours maar de eerste en de derde (laatste, red) aankomst bergop liggen twee weken uit elkaar."
"De rit naar de Ventoux moeten een onuitgegeven en spectaculaire finale worden. We willen zo lang mogelijk spanning", zegt Prudhomme.
quote:
Contador: "Ventoux wordt mentale test"
Alberto Contador kijkt al reikhalzend uit naar de Tour van volgend jaar. "Maar de rit naar de Ventoux zal een zware mentale test worden", denkt hij. "Ik hou wel van dit parcours. Hoe meer ik op de kaart kijk, hoe meer ik het zie zitten."
"De individuele tijdritten zijn korter dan anders. Daar zal ik dus niet zoveel tijd verliezen", schat Contador.
"En ook de aankomst in Barcelona, op de Montjuic, waar ik al eens won, doet me dromen."
"Ik denk wel dat de beslissing voor de klim naar de Mont Ventoux zal vallen."
"Maar die voorlaatste rit zal toch voor heel wat druk zorgen bij de geletruidrager. Mentaal zal die rit loodzwaar worden", besluit de Tourwinnaar van 2007.
quote:
Bruyneel: "Deze Tour past bij Contador"
"Ik denk dat het een goeie Tour is voor Alberto Contador", zegt Johan Bruyneel, manager van Astana. "Hij denkt alleen aan de Tour en mag het nu waarmaken."
"Het is een Tour die past bij de kwaliteiten van Contador: minder kilometers in de individuele tijdritten, geen bonificatieseconden en drie aankomsten bergop."
"Het had er eentje meer mogen zijn, maar kom. En in de plaats van een proloog is er een lastige, langere tijdrit. Dat is in Contadors voordeel."
Wat vindt Bruyneel van de Mont Ventoux in de voorlaatste rit? "Heel raar, maar niet slecht voor de wedstrijd."
"Er zal tot het einde van de Tour suspense zijn."
quote:
Sergeant: "Contador is te kloppen"
Ook Silence-Lotto heeft met Cadel Evans een kandidaat-winnaar in huis. Hoe schat manager Marc Sergeant de kansen van Evans in? (Belga) "Alberto Contador is heel sterk en zal dé favoriet zijn", begint Sergeant. "Maar ik blijf erin geloven dat hij te kloppen is."
"Ik heb van Cadel (Evans) toch verstaan dat hij een aantal positieve dingen in het parcours gezien heeft", zegt Sergeant.
"Met die lange tijdrit zullen de favorieten zich al meteen moeten laten zien. Ook met de ploegentijdrit: daarvoor hebben we met Dekker en Lang een goede zaak gedaan."
"Over de Ventoux heb ik gemengde gevoelens. Ik denk dat het verschil dan al lang gemaakt is."
"Maar op de Ventoux kan iemand de Tour nog verliezen, want daar kun je nog enkele minuten verliezen", weet Sergeant.
quote:
Evans: "Toeschouwers zullen smullen
"Wat denkt Silence-kopman Cadel Evans? "Het is een lang, zwaar en zeer gevarieerd parcours."
"De voorbereiding zal veel tijd vergen. In elk geval zullen de toeschouwers kunnen smullen."
quote:
Lefevere: "Vind het een vreemde Tour"
Wat vindt Patrick Lefevere, manager van Quick-Step, van het parcours? "Het is even wennen. Ik vind het een vreemde Tour, maar daarom niet minder boeiend."
"Er zit wel wat in voor rouleurs", zegt Lefevere. "De proloog is misschien iets voor Devolder en met Chavanel hebben we nog iemand die het langere werk aankan."
"Er zijn weinig ritten voor de spurters, maar ik heb Tom Boonen nooit als pure spurter beschouwd", zegt Lefevere.
"Hij zal de proloog wel kennen maar die lijkt me te zwaar."
En wat denk Lefevere van de Mont Ventoux? "Dat is goed voor het spektakel, maar na de aankomst duurt dat lang voor je in je hotel bent. Er zijn heel wat verplaatsingen in 2009", vindt Lefevere.
quote:
Sastre: "Wordt zwaar en spectaculair"
Tour-winnaar Carlos Sastre: "Mijn voornaamste doel is om in vorm aan de start te komen van de Tour 2009."
"Daarna bekijk ik het dag per dag. Het wordt een zware en spectaculaire Tour die op het einde veel belangstelling zal losweken."
"Het wordt iets dat we nog nooit hebben meegemaakt met de Ventoux helemaal op het einde", aldus Sastre.
quote:
Schleck: "Ik ben geen favoriet"
Andy Schleck, de beste jongere van de afgelopen Tour, wilt volgend jaar beter doen dan zijn twaalfde plek in het eindklassement.
"Een prachtige Tour wordt het. We zullen er al in de eerste week moeten staan."
"Ik was dit jaar twaalfde, maar wil straks beter doen. Toch beschouw ik mezelf niet als favoriet op eindwinst.