Ik het deze review ook in de spoilervrije topic gezet, uiteraard zonder enige spoilers.
Na de film gezien te hebben donderdag moet ik toegeven dat de uber-hype die ik had teveel van het goede was. Ik was al gehyped door de trailer waarin vooral The Joker me de creeps gaf. Na de IMDB score en reviews is dit verder gegroeid, baal ik een beetje van achteraf want zou ik de film vanuit een ander verwachtingspatroon gezien hebben dan zou ik helemaal geflipt de bioscoop uit zijn gewandeld.
(daarnaast had ik tevens het ongenoegen dat de airco na de pauze mijns inziens veel te hoog/ uit stond in de volle zaal bij Cinestar

)
De film was gewoon
heel erg goed, maar dat verwachtte ik dus ook, helaas waren bepaalde scènes reeds uitgelekt op internet en heb ik er per ongeluk van gelezen. Hoewel het geen spoilers waren wist ik wel als zo'n scène (pencil trick, boat dilemma etc) kwam dat er IETS aan zat te komen wat de fun iets minder maakte. Met name de pencil trick ging voorbij voordat ik er erg in had (IEDEREEN in de zaal trouwens

...

)
Mijn impressie zeer beknopt:
- actie scenes:
- acteerwerk
- Heath Ledger
- pace

hoewel er weldegelijk stukjes waren, met name in het begin net voordat ze naar Thailand gingen, waar ik vond dat het wat sneller mocht van me, maar misschien hunkerde ik wel teveel naar nieuwe screenplay van Ledger (ja, hij was echt zo goed)
Overall: 8.7
Ik vind namelijk dat de film wel veel meer foefjes nodig had als films zoals bijvoorbeeld Godfather, Braveheart, Pulp Fiction of Shawshank Redemption om de boel zo te maken zoals het was. Natuurlijk is het daar ook de film voor maar de creme de la creme doet het zonder effecten en ultra wow-factor.
Maar nietemin is dit WEL een film die de tone gaat zetten voor de films die komen gaan. Dit is een film ECHTE 21e eeuw film. Voor het eerst worden alle verworvenheden van modern (CGI/ DTS/ HD etc) filmmaking omgezet in een meesterwerk die de kijker simpelweg nietig/ angstig maakt en daarnaast de kijker voor het blok zet, vragen stelt die vind ik ook nog eens actueel zijn. Modern society waarin we leven heeft ook in real life te maken met terrorisme/ decadentie/ full fledged capitalism etc en het gaf me persoonlijk een un-easy gevoel om te zien hoe makkelijk The Joker Capital City in zijn macht krijgt. Met name de camera-filmpjes van The Joker deden me denken aan Al Qaida achtige toestanden. Frappant vond ik trouwens dat de helft van de zaal het grappig vond, deze scène, terwijl anderen (waaronder ik) die scène angstaanjagend vond.
The Joker, zucht, wat een waste dat Ledger gestorven is. Mijns inziens kreeg hij nog te weinig screenplay tijdens TDK. Die man was een genot om naar te kijken on screen tijdens TDK. Zat soms angstig met half gesloten ogen te kijken omdat je gewoon niet wist wat hij ging doen (met name dat gedeelte dat hij die gast een mes tegen de mond legde). Daarnaast was zijn mimiek met soms heel rare onverwachte trekjes (tong, armen die spasmes hadden, de scene met zijn hoofd uit het raam van de auto

) en zijn woordgebruik (met name de timing, woorden inhouden, op 'verkeerde' moment uitspreken) een genot om naar te kijken/luisteren.