abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60335074
Hoi,

Wij hebben een heel vervelend probleempje en ik hoop dat hier mensen zijn die ons wat advies kunnen geven. Het zit zo: In augustus krijgen wij de sleutels van ons nieuwe huis. Ivm levertijden van meubels en vloerbedekking zijn wij nu al wat spullen aan het bestellen. Omdat de huidige bewoners op vakantie waren konden wij de exacte maten nog niet opnemen (dat hebben we bij de 1e en 2e bezichtiging nog niet gedaan omdat we toen natuurlijk nog niet zeker wisten of het doorging). Ivm het bestellen van onze spullen hebben we wel tekeningen opgevraagd bij de makelaar en uiteraard foto's gemaakt. De tekeningen hebben we gekregen met daarin (dachten we) de binnenmaten en koven e.d. meegetekent. Daarmee zijn we vervolgens meubels gaan uitzoeken.

Heel concreet hebben we op grond van die tekening een bed gekocht (2 dagen geleden). Nu hebben we inmiddels gisteren de exacte maten opgemeten en blijkt dat het bed niet past! Of althans het past wel maar dan kun je er met nog maar 20 cm omheen lopen, dat is dus niet te doen. Dat komt doordat op de tekeningen:
1. De buitenmaten ipv binnenmaten zijn vermeld (dat terwijl we de makelaar precies hebben uitgelegd waarom we de tekeningen nodig hadden, we hebben zelfs nog gevraagd of dit de goede afmetingen waren)
2. In de kamer is 1 muur gerekend tot aan de uiterste punt van het schuine dak. Dat betekent dus dat we min. 1 meter niet kunnen gebruiken doordat daar de muur schuin afloopt
3. Er is een koof in de kamer die niet op de tekening staat.

Voor het bed hebben we al een aanbetaling gedaan. Het is een CBW erkende winkel. In de voorwaarden staat dat je als je wilt annuleren 30% moet betalen. Nu willen we op zich nog steeds de matrassen en het onderstel wel maar de ombouw (het is een boxspring met hoofdbord van 3m breed) dus niet omdat dat niet past. De matrassen zijn 50% van de hele bestelling waard. Het bed is een showroommodel dat nog steeds in de winkel staat. Er is dus niets besteld ofzo. Nu vraag ik me dus af: koop is in principe koop, maar geld dat ook in dit geval? We annuleren sowieso niet de hele koop (alleen de ombouw en dat is 50% van de waarde van de hele koop) en als we een andere ombouw kunnen krijgen voor hetzelfde geld is dat ook prima.

Wie weet hoe dit juridisch gezien zit? Uiteraard gaan we straks direct de winkel bellen, maar ik ben even benieuwd naar de juridische haken en ogen in dit geval. Kunnen we bv de verkopend makelaar nog aansprakelijk stellen?

(en ja: goede les voor de volgende keer: niet bestellen als je niet zelf daadwerkelijk de maten met eigen ogen hebt opgemeten...!)
pi_60335125
Ik denk dat de winkel niet moelijk doet als je bij hen een ander bed uitzoekt. Meestal kun je niet meer kosteloos annuleren omdat de bestelling al naar de fabriek gestuurd is maar dat gaat voor een showroommodel natuurlijk niet op.
Some weasel took the cork out of my lunch...
  vrijdag 25 juli 2008 @ 09:20:00 #3
4842 D-FENS
Weapon of mass distraction
pi_60335197
Zou je niet eerst eens contact met de winkel opnemen voordat je de makelaar aansprakelijk stelt?
Niet alle winkeliers doen even beroerd tenslotte.
People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
pi_60335336
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 09:10 schreef nathalie5 het volgende:
....... Kunnen we bv de verkopend makelaar nog aansprakelijk stellen?

(en ja: goede les voor de volgende keer: niet bestellen als je niet zelf daadwerkelijk de maten met eigen ogen hebt opgemeten...!)
Bel eerst eens die winkel op om te kijken of je er op een kostenloze manier uit gaat komen. Maar nee, we gaan gelijk kijken of we iemand aansprakelijk kunnen stellen, en dat terwijl je nog niet eens weet of je wel schade hebt.......

"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  † In Memoriam † vrijdag 25 juli 2008 @ 09:27:03 #5
43556 miss_dynastie
pi_60335347
quote:
Nu vraag ik me dus af: koop is in principe koop, maar geld dat ook in dit geval? We annuleren sowieso niet de hele koop (alleen de ombouw en dat is 50% van de waarde van de hele koop) en als we een andere ombouw kunnen krijgen voor hetzelfde geld is dat ook prima.
Het lijkt mij naar de winkel toe geheel je eigen verantwoordelijkheid om de juiste maten te bestellen. Wel kun je een beroep doen op hun welwillendheid om een andere ombouw te realiseren, ik neem aan dat ze het liefst verkopen en een tevreden klant wegsturen. De "overmacht" geldt naar de winkel toe in elk geval niet, die heeft er niks mee te maken dat jij de foute maten doorgeeft, maar ik neem aan dat ze echt wel tot een oplossing willen komen
  vrijdag 25 juli 2008 @ 09:27:49 #6
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_60335359
Prachtig dit. Aansprakelijk stellen.

Flapdrollen.
  vrijdag 25 juli 2008 @ 09:32:19 #8
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_60335441
Je kunt je richting de winkel niet beroepen op overmacht, want dit is een omstandigheid die in jouw relatie tot de winkel in jouw verantwoordelijkheidssfeer ligt. Maar ik zou wel gewoon even met de winkel praten, dan is er grote kans dat ze uit coulance gewoon je bestelling aanpassen. Lijden ze nauwelijks schade door en het maakt voor hen het verschil tussen een ontevreden en een supertevreden klant!

Schadevergoeding eisen van de makelaar zou nu voorbarig zijn. Of dat lukt hangt echt af van wat er over en weer gezegd is bij het overhandigen van die tekeningen.

edit: wat miss_dynastie dus net gezegd heeft, toen ik mijn reactiescherm al open had staan.
pi_60335470
jaja, ik weet dat we dom zijn geweest, dat hoeven jullie er niet nog eens extra in te wrijven...

In ieder geval: we hebben gebeld en de winkel doet dus WEL moeilijk...in principe zitten we aan de koop vast en misschien dat er over een andere ombouw te praten valt, maar dan zouden we de annuleringskosten wel alsnog moeten betalen...
pi_60335510
En uiteraard is het onze verantwoordelijkheid de goede maten te hebben...maar je mag er toch vanuit gaan dat tekeningen van een makelaar kloppen lijkt me! Maargoed, leuke lesje voor de volgende keer als we een huis kopen en spullen gaan kopen: ALTIJD zelf alles controleren...
pi_60335530
Hoe zit het met rechtsbijstand aan jullie kant , hebben jullie die
pi_60335544
Ik zou de architect aansprakelijk stellen, die heeft die kamer gewoon te krap ontworpen!
  vrijdag 25 juli 2008 @ 09:39:52 #13
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_60335559
op grond waarvan zou je in godsnaam de makelaar aansprakelijk willen stellen??? Omdat jij geen (bouw)tekening kun lezen?
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  † In Memoriam † vrijdag 25 juli 2008 @ 09:48:46 #14
43556 miss_dynastie
pi_60335680
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 09:33 schreef nathalie5 het volgende:
In ieder geval: we hebben gebeld en de winkel doet dus WEL moeilijk...in principe zitten we aan de koop vast en misschien dat er over een andere ombouw te praten valt, maar dan zouden we de annuleringskosten wel alsnog moeten betalen...
Wat is dat voor zaak? Anyway, ik zou gewoon even persoonlijk met ze gaan praten. Grote kans dat je dan ook een verantwoordelijk persoon te spreken kunt krijgen i.p.v. de 16-jarige winkelhulp.
pi_60335703
Als je het trouwens bij Beter Bed heb besteld, wens ik je veel succes... bij hun valt er niets te regelen
Mits veel zeiken enal kan het soms nog goedkomen.

Ik wens je overigens veel succes.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  vrijdag 25 juli 2008 @ 09:51:28 #16
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_60335731
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 09:48 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Wat is dat voor zaak? Anyway, ik zou gewoon even persoonlijk met ze gaan praten. Grote kans dat je dan ook een verantwoordelijk persoon te spreken kunt krijgen i.p.v. de 16-jarige winkelhulp.
Precies. Langsgaan en je probleem uitleggen werkt sowieso beter. Dan kun je aangeven dat je de matrassen hetzelfde wil houden, misschien kun je nog iets anders bij ze kopen als wederdienst, gewoon even gaan babbelen met de verantwoordelijken daar.
  vrijdag 25 juli 2008 @ 09:52:42 #17
4118 ToMaSZ
Let the hammer fall!
pi_60335753
quote:

Kunnen we bv de verkopend makelaar nog aansprakelijk stellen?

Nee.

Je had met de makelaar een afspraak kunnen maken om te meten. Daar hoeven de huidige bewoners niet voor thuis te zijn. (tenminste, de twee keer dat ik een huis heb gekocht was dat geen enkel probleem. De nieuwe bewoner van mijn vorige woning is ook gewoon samen met mijn makelaar in mijn oude woning komen meten toen ik niet aanwezig was)

Je bent zelf zo snugger spullen te bestellen op basis van maten die je niet hebt gecontroleerd. Je verzuimt ook zelf om de tekeningen op de juiste manier te lezen.

De makelaar heeft jou exact verstrekt waar je om vroeg: de tekening. Je kunt de makelaar niet verwijten dat jij niet kunt lezen of dat, in het ergste geval, de meest recente tekening inmiddels verouderd was. (Of laat jij nieuwe tekeningen maken van je huis als je de keuken of badkamer verandert?)

Wat de winkel betreft: ik denk dat ze niet moeilijk doen. De ombouw hoefde blijkbaar niet besteld te worden en je wil een aanzienlijk deel nog wel hebben. Ze kunnen je denk ik 30% van het geannulleerde deel in rekening brengen, maar je hebt alsnog een bed nodig lijkt me. Als je die nou gewoon weer bij diezelfde winkel bestelt, zullen ze niet moeilijk doen...

Edit:
quote:
2. In de kamer is 1 muur gerekend tot aan de uiterste punt van het schuine dak. Dat betekent dus dat we min. 1 meter niet kunnen gebruiken doordat daar de muur schuin afloopt
Ik lees deze nu nog een keer en rol van m'n stoel.

Wat een gek huis! Met zo'n muur die helemaal de zijkant dichtmaakt!!1!!!11eins!11
Wat dacht je dan, dat de muur ophoudt als jij er niet meer kunt staan?
Scouting Rover Crofts Groep bouwt een nieuw clubhuis!
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 25 juli 2008 @ 09:53:41 #18
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_60335766
Probeer het eens met "ruilen" in plaats van "annuleren". Een positieve insteek werkt vaak beter.

Probleem netjes uitleggen en vragen om samen een oplossing te zoeken. Niet het probleem bij de beddenzaak neerleggen. Het is namelijk niet hun probleem, maar dat van jullie.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_60335905
TS maakt een fout en wil iemand anders de schuld geven....

gewoon een cirkelzaag kopen en 20cm afzagen....
  vrijdag 25 juli 2008 @ 10:20:44 #20
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_60336253
Ik snap die 20 cm niet zo goed.

De matrassen blijven hetzelfde, dus zo veel te groot kan die ombouw toch niet zijn? Verder staat het hoofdbord tegen de muur, dus daar heb je geen maatprobleem denk ik?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_60336350
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 09:36 schreef nathalie5 het volgende:
En uiteraard is het onze verantwoordelijkheid de goede maten te hebben...maar je mag er toch vanuit gaan dat tekeningen van een makelaar kloppen lijkt me! Maargoed, leuke lesje voor de volgende keer als we een huis kopen en spullen gaan kopen: ALTIJD zelf alles controleren...
Je mag blij zijn dat je tekeningen van het huis hebt. Wij hebben wel tekeningen, maar dat is eigenlijk het huis van de buren (spiegelbeeld). En de rest van de buren in ons blok hebben die tekeningen niet.
Daarbij zijn dat meestal de originele tekeningen, waar aanpassingen waar geen vergunning voor nodig is vrijwel zeker niet op staan. Dus mogelijk is die koof later geplaatst.
Ook bij ons staan op de tekeningen ook de buitenmaten.
Daarbij komt dat tijdens de bouw de muren ook niet altijd 100% op de plaats staan waar ze volgens de (bouw)tekeing staan. In een vorig huis was een mooie nis voor de wasmachine, precies 60 cm breed. Bleek in de praktijk 59 cm te zijn waardoor een standaard wasmachine daar net niet past.
  vrijdag 25 juli 2008 @ 10:27:29 #22
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_60336389
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 10:25 schreef s-sidderaal het volgende:
In een vorig huis was een mooie nis voor de wasmachine, precies 60 cm breed. Bleek in de praktijk 59 cm te zijn waardoor een standaard wasmachine daar net niet past.
Tja, van een woning worden volgens mij geen as-built tekeningen gemaakt.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  vrijdag 25 juli 2008 @ 10:34:14 #23
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_60336535
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 10:01 schreef TheOneAndOnly het volgende:
TS maakt een fout en wil iemand anders de schuld geven....
Ach, misschien kan TS zijn ouders aansprakelijk stellen voor het op de wereld zetten van zulke domme kinderen

Het is toch wel vrij duidelijk dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor alle problemen en dan toch nog proberen er iemand anders verantwoordelijk voor te stellen. De laatste tijd komen wel erg veel van dit soort topics voorbij...
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
pi_60336726
Misschien had de makelaar je moeten waarschuwen dat je niet zomaar af moet gaan op de tekeningen, maar dat lijkt me niet een verzuim waardoor je zomaar de hele schade op hem kunt verhalen. Daar wil je echt niet over gaan procederen en dat zal die makelaar ook beseffen. Je kunt het aankaarten en misschien dat ie coulant is met de prijs en graag tevreden klanten ziet.

Het beste wat je kunt doen is met de winkel overleggen. Ze zitten er waarschijnlijk toch niet op te wachten dat je de hele koop voor die 30% annuleert. Dus leg ze het probleem voor en kijk of ze samen een oplossing willen zoeken, dat hangt een beetje van het soort winkel af. Het lijkt me wel een situatie waarin je een winkel zover kunt krijgen dat ze maximaal zakken met de prijs van een alternatief, maar geen situatie van waaruit je kunt beginnen met de eis dat het niks meer mag kosten. Gewoon onderhandelen dus met de onoverkomelijkheid van jouw probleem als iets wat je daarin kunt gebruiken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 25 juli 2008 @ 10:53:40 #25
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_60337018
Het lijkt mij dat een gesprek in de winkel de beste oplossing is. Als een klant tegenover je staat in de winkel ben je allicht toeschietelijker.
Eeen boze/teleurgestelde klant is niet zo'n leuke reclame als er andere klanten in je winkel zijn.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  † In Memoriam † vrijdag 25 juli 2008 @ 11:07:17 #26
43556 miss_dynastie
pi_60337342
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 10:43 schreef Weltschmerz het volgende:
Misschien had de makelaar je moeten waarschuwen dat je niet zomaar af moet gaan op de tekeningen, maar dat lijkt me niet een verzuim waardoor je zomaar de hele schade op hem kunt verhalen.
Uit het verhaal van de TS maak ik niet op dat de makelaar een waarschuwing had moeten uitdelen, maar TS de bouwtekening gewoon had moeten lezen samen met iemand die er verstand van heeft. 'Mag ik de bouwtekeningen zodat ik een bed kan bestellen?' 'Ja hoor, alsjeblieft.' 'Zijn dit echt de goede maten?' 'Jazeker.' En toen bleek dat TS het verschil tussen binnen- en buitenmaten niet uit de tekening op kan maken. Die koof en dat schuine dak kan geen verrassing zijn, tenslotte is TS al binnen geweest.
quote:
Daar wil je echt niet over gaan procederen en dat zal die makelaar ook beseffen. Je kunt het aankaarten en misschien dat ie coulant is met de prijs en graag tevreden klanten ziet.
Dat is waar, maar TS is geen klant van makelaar, dus hij heeft er geen enkel belang bij haar heel happy te houden.
pi_60337580
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 09:36 schreef nathalie5 het volgende:
Nee, daar kun je absoluut niet van uit gaan.
Voorbeeld: ons huis is 20cm korter dan op de oorspronkelijke tekening staat. Meestal vermelden makelaars ook dat de maten indicatief zijn.
Snap de haast ook niet zo? Waarom niet eerst ff rustig meten en dan bestellen?
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***
pi_60337631
Nogmaals: ik weet dat we dom zijn geweest, wrijf dat er nu niet steeds in, dan voel ik me nog dommer....

Maar om ons nu niet al te dom te laten lijken...we hebben de tekening opgevraagd bij de makelaar via de mail waarin we precies hebben uitgelegd wat we nodig hadden en waarom we het nodig hadden. Het was geen bouwtekening zo verzekerde hij ons (via de mail) en de maten waren binnenmaten (ook via de mail). Wat hadden we dan nog meer moeten weten of vragen? Hoe kun je zoiets nu verkeerd interpreteren? Het heeft dus niet zoveel te maken met verkeerd lezen van de tekeningen. Overigens was een deel van de schuine muur op de tekening niet bruikbaar aangegeven (door er strepen in te zetten). Dan mag je er toch vanuit gaan dat dat het deel is vanaf het punt waar je kan staan tot aan de punt van het schuine dak en de vloer. En dat DUS de rest wel bruikbaar is.

Enne....ik snap heus wel dat we getekend hebben en dus die annuleringskosten waarschijnlijk zullen moeten betalen. Ik vroeg me alleen af of er in zo'n situatie niet sprake is van overmacht en dus misschien coulance van de kant van de winkel. Het is trouwens idd een van de bekendere beddenwinkels ja...en een die er niet om bekend staat makkelijk te zijn met zijn klanten. De verantwoordelijke hebben we al gesproken en die is dus niet toeschietelijk.

Overigens: bij de annuleringskosten clausule staat 1 zin die ik wel interessant vind: 30% tenzij de afnemer aannemelijk kan maken dat de schade kleiner is. Dat lijkt mij wel aannemelijk te maken, toch? We kopen de matrassen nog steeds, de ombouw is een showmodel en de verkoper heeft het maar 1 dag niet kunnen verkopen. Er zijn geen transportkosten o.i.d gemaakt want het bed staat er nog gewoon.
  vrijdag 25 juli 2008 @ 11:28:09 #29
4118 ToMaSZ
Let the hammer fall!
pi_60337843
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 11:19 schreef nathalie5 het volgende:
Overigens was een deel van de schuine muur op de tekening niet bruikbaar aangegeven (door er strepen in te zetten). Dan mag je er toch vanuit gaan dat dat het deel is vanaf het punt waar je kan staan tot aan de punt van het schuine dak en de vloer. En dat DUS de rest wel bruikbaar is.
Volgens mij wordt standaard 1.20 of 1.50 (zou ik moeten oppzoeken) meter als hoogte aangehouden om het vloeroppervlak nog 'mee te tellen'. Pas daaronder wordt weggearceerd in de tekening.
Scouting Rover Crofts Groep bouwt een nieuw clubhuis!
  vrijdag 25 juli 2008 @ 11:28:51 #30
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_60337863
Met dat laatste heb je dan zeker een punt. Met die clausule zou ik gewoon naar de winkel stappen en je verhaal nogmaals uitleggen en een oplossing proberen te zoeken.

Wat betreft de tekening: het is natuurlijk niet zo dat het gedeelte van een kamer waarin je niet kunt staan, onbruikbaar is. Een laag kastje of het voeteneind van een bed kan natuurlijk prima onder een schuin dak, dus waarschijnlijk is alleen het écht lage gedeelte (tot 1 m hoogte ofzo) gearceerd als onbruikbaar.
  † In Memoriam † vrijdag 25 juli 2008 @ 12:34:15 #31
43556 miss_dynastie
pi_60339374
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 11:19 schreef nathalie5 het volgende:
Overigens: bij de annuleringskosten clausule staat 1 zin die ik wel interessant vind: 30% tenzij de afnemer aannemelijk kan maken dat de schade kleiner is. Dat lijkt mij wel aannemelijk te maken, toch? We kopen de matrassen nog steeds, de ombouw is een showmodel en de verkoper heeft het maar 1 dag niet kunnen verkopen. Er zijn geen transportkosten o.i.d gemaakt want het bed staat er nog gewoon.
Nog beter, jij kan aannemelijk maken dat die schade (zo goed als) nul is, omdat je bereid bent een ander model te kopen. Maar nogmaals, even langs de winkel, dan krijg je niet de telefoonmiep maar iemand die beslissingsbevoegd is.
  zaterdag 26 juli 2008 @ 20:30:42 #32
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_60366644
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 09:15 schreef Adfundum het volgende:
Ik denk dat de winkel niet moelijk doet als je bij hen een ander bed uitzoekt. Meestal kun je niet meer kosteloos annuleren omdat de bestelling al naar de fabriek gestuurd is maar dat gaat voor een showroommodel natuurlijk niet op.
je kunt altijd gebruik maken van je retourrecht binnen 8 dagen; het is geen op maat gebouwd product.

ik zou gewoon naar die winkel gaan en zeggen dat je wat anders wilt bestellen omdat de maten niet kloppen; doen ze moeilijk, dan zeg je dat je op de dag van koop direct het bed retourneert en naar een ander gaat, of dat hij nu meewerkt en je dat bed bij hem haalt.

simpel.

maar gewoon je geld terug kunnen ze je sowieso niet weigeren in dit geval, je bent dus niet verplicht het nieuwe bed daar te kopen.

mochten ze toch erg moeilijk blijven doen, dan kun je de kosten die je maakt verhalen op die makelaar (en die weer op zijn aansprakelijkheidsverzekering).
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
  zaterdag 26 juli 2008 @ 20:33:15 #33
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_60366692
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 20:30 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

je kunt altijd gebruik maken van je retourrecht binnen 8 dagen; het is geen op maat gebouwd product.

ik zou gewoon naar die winkel gaan en zeggen dat je wat anders wilt bestellen omdat de maten niet kloppen; doen ze moeilijk, dan zeg je dat je op de dag van koop direct het bed retourneert en naar een ander gaat, of dat hij nu meewerkt en je dat bed bij hem haalt.

simpel.

maar gewoon je geld terug kunnen ze je sowieso niet weigeren in dit geval, je bent dus niet verplicht het nieuwe bed daar te kopen.

mochten ze toch erg moeilijk blijven doen, dan kun je de kosten die je maakt verhalen op die makelaar (en die weer op zijn aansprakelijkheidsverzekering).
Die acht dagen gelden volgens mij alleen bij koop op afstand. Dit is gewoon in een winkel gekocht.
  zaterdag 26 juli 2008 @ 20:45:38 #34
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_60366957
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 20:33 schreef DolleMina het volgende:

[..]

Die acht dagen gelden volgens mij alleen bij koop op afstand. Dit is gewoon in een winkel gekocht.
een winkelier ontkomt bij een particulier niet aan een afkoelingsperiode voor 'voorraadartikelen', bovendien valt te argumenteren dat het product pas goed te bekijken is in de setting waar het voor bedoeld is, namelijk de slaapkamer in kwestie.
  zaterdag 26 juli 2008 @ 20:55:06 #35
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_60367156
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 20:45 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

een winkelier ontkomt bij een particulier niet aan een afkoelingsperiode voor 'voorraadartikelen', bovendien valt te argumenteren dat het product pas goed te bekijken is in de setting waar het voor bedoeld is, namelijk de slaapkamer in kwestie.
Dit is geen recht!

Deze regeling geldt (zoals Dolle Mina hierboven ook zegt) alleen bij koop op afstand.
Bij een koopovereenkomst in een winkel geldt gewoon koop=koop. Elke vorm van ruilen, geld terug of andere regeling is puur service van de winkelier.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_60367185
En ben je nog bij de winkel geweest?
En wat was het resultaat van je bezoekje?
Een update wordt wel op prijs gesteld.
  † In Memoriam † zaterdag 26 juli 2008 @ 20:58:50 #37
43556 miss_dynastie
pi_60367279
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 20:45 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

Dan staat het vast in de wet, dus noem het artikel ff. Succes met zoeken vast.
pi_60368055
Op dat soort tekeningen staan altijd de maten incl. muren. Dat is vrij normaal hoor... Op sommige staan dubbele maten, maar daar is met pijlen aangegeven hoelang/breed van binnen tot binnenmuur is etc...

Die afkoelingsperiode is overigens 8 dagen volgens mij bij een dergelijke aankoop en meubelzaken zijn altijd erg koelant in dit soort dingen. Dit gebeurt ze namelijk nogal vaak..
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_60368103
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 21:28 schreef existenz het volgende:
Op dat soort tekeningen staan altijd de maten incl. muren. Dat is vrij normaal hoor... Op sommige staan dubbele maten, maar daar is met pijlen aangegeven hoelang/breed van binnen tot binnenmuur is etc...

Die afkoelingsperiode is overigens 8 dagen volgens mij bij een dergelijke aankoop en meubelzaken zijn altijd erg koelant in dit soort dingen. Dit gebeurt ze namelijk nogal vaak..
die 8 dagen is koop of afstand, 24 uur is de normale termijn
pi_60368201
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 21:28 schreef existenz het volgende:
Dat lijkt mij pertinente onzin. Toen bijvoorbeeld mijn vader overleed moesten voor een besteld wandmeubel gewoon de annuleringskosten betaald worden.
  zaterdag 26 juli 2008 @ 22:29:02 #41
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_60369422
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 20:55 schreef E.T. het volgende:

[..]

Dit is geen recht!

Deze regeling geldt (zoals Dolle Mina hierboven ook zegt) alleen bij koop op afstand.
Bij een koopovereenkomst in een winkel geldt gewoon koop=koop. Elke vorm van ruilen, geld terug of andere regeling is puur service van de winkelier.
ah, ik las in de snelheid niet dat het in een normale winkel gekocht was, je hebt gelijk

desalniettemin, via de weg van het beginsel van (non-)conformiteit kun je alsnog (een enigszins rommelige) retour krijgen van je geld dan wel inruil naar ander product, als het product niet voldoet aan de verwachtingen van koper, bijvoorbeeld dat het goed moet liggen (zoiets kun je niet in 5min bepalen); een bed kun je niet uitproberen voor je het thuis hebt staan. het tegendeel is niet te bewijzen door een verkoper, zeker als het niet goedkope troep betreft.

maar ik kan me niet voorstellen dat ze zo moeilijk doen over een ruil, zeker als ze je als klant willen houden; net wat hierboven ook gezegd wordt, dat komt zo vaak voor.

en als dat niet helpt, voor zover de tekeningen niet duidelijk genoeg zijn en je expliciet hebt gevraagd om tekeningen met binnenmaten kun je altijd nog de makelaar aanspreken... maar dat heeft weinig kans van slagen als die vraag mondeling is gesteld of als hij niet op papier heeft gezet dat het binnenmaten zouden zijn.
  zaterdag 26 juli 2008 @ 22:31:15 #42
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_60369473
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 21:35 schreef crazy_ivan het volgende:

[..]

Dat lijkt mij pertinente onzin. Toen bijvoorbeeld mijn vader overleed moesten voor een besteld wandmeubel gewoon de annuleringskosten betaald worden.
zoek eens op vandale.nl naar 'drogredenering'.

op het moment van overlijden bestaan alle overeenkomsten van rechtswege niet meer, je hebt dus onterecht annuleringskosten betaald (voor zover die überhaupt in die situatie gerekend mochten worden, dat is een eventuele aparte discussie).
  † In Memoriam † zaterdag 26 juli 2008 @ 23:02:54 #43
43556 miss_dynastie
pi_60370136
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 22:31 schreef dr.dunno het volgende:
op het moment van overlijden bestaan alle overeenkomsten van rechtswege niet meer, je hebt dus onterecht annuleringskosten betaald (voor zover die überhaupt in die situatie gerekend mochten worden, dat is een eventuele aparte discussie).
Meen je dat nou? Ik heb geleerd dat een erfgenaam opvolgt onder algemene titel, maar jij beweert nu dat dat fout is onderwezen? Interessant, misschien kun je alle professoren in Nederland even een mailtje sturen, ik denk niet dat ze ervanaf weten namelijk!
pi_60370353
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 22:31 schreef dr.dunno het volgende:

[..]
Dat lijkt mij pertinente onzin. Op het moment van overlijden bestaat bijvoorbeeld een huurovereenskomst nog steeds. Deze eindigt van rechtswege pas twee maanden na het overlijden van de huurder. Als erfgenaam kan je deze termijn wel bekorten tot een maand door de huurovereenkomst op te zeggen.
  zondag 27 juli 2008 @ 00:51:25 #45
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_60371869
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 23:02 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Meen je dat nou? Ik heb geleerd dat een erfgenaam opvolgt onder algemene titel, maar jij beweert nu dat dat fout is onderwezen? Interessant, misschien kun je alle professoren in Nederland even een mailtje sturen, ik denk niet dat ze ervanaf weten namelijk!
zeg, het kostte zeker vanochtend extra veel moeite om je bezem gestart te krijgen he?
  zondag 27 juli 2008 @ 10:21:16 #46
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_60374354
quote:
Op zondag 27 juli 2008 00:51 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

zeg, het kostte zeker vanochtend extra veel moeite om je bezem gestart te krijgen he?
Maar als je "juridische adviezen" gaat geven is het misschien voor TS en anderen die je adviseert wel fijn als de dingen die je zegt ook kloppen...
Nulla verba sed acta
pi_60374367
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 22:29 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

maar ik kan me niet voorstellen dat ze zo moeilijk doen over een ruil, zeker als ze je als klant willen houden; net wat hierboven ook gezegd wordt, dat komt zo vaak voor.
Aan de andere kant kun je ook bedenken hoe groot is de kans dat die klant terug komt.
Zeker als het puur een beddenspeciaalzaak is, is de kans dat de klant binnen enkele jaren terugkomt erg klein.
Dan is de verwachting eerder dat de klant minstens 10 tot 15 jaar wegblijft, en wie dan leeft wie dan zorgt.
De klant is het voorval al vergeten en de verkoper ook.

Ofwel je mag blij zijn als de winkel je de gunst verleent om iets anders uit te zoeken.
pi_60377671
ff een update, om het nog wat smeuiger te maken...(en ons misschien nog wat dommer...). Na onderzoek op internet en gebeld te hebben met diverse andere meubelzaken blijkt 'ons' bed helemaal niet afgeprijsd te zijn met 50% voor een showroommodel. Een nieuw model van de ombouw is in elke mogelijke kleur verkrijgbaar in andere winkels voor ongeveer 150,- meer dan wat hij ons wilde laten betalen. Dat terwijl hij ons me allerlei boekjes/folders e.d. heeft laten zien dat de nieuwprijs absoluut 50% hoger was en we dus een 'grandioze' korting kregen die we niet konden laten lopen. Ze wilden eerst nog steeds niet ruilen, nu we dit echter hebben aangevoerd zijn ze teruggekrabbeld. De manager was erg boos (op zijn personeelslid), de persoon die dit ons heeft aangesmeerd was zogenaamd iemand die net in de winkel begonnen was en niet de goede prijzenlijsten had....Dat was ook de persoon die ons niet wilde laten ruilen.

Conclusie: we hebben met de 'baas' gepraat en krijgen nu alleen de matrassen. De bon is verscheurd en we hebben een nieuwe bon gekregen voor de matrassen. De ombouw hoeven we daar nu dus ook niet meer te kopen.

eind goed al goed dus, maar wel weer een les geleerd voor de volgende keer...(op alle fronten...)
pi_60377755
Eind goed, al goed. Leuk toneeltukje ook tussen die manager en de verkoper.

Hetzelfde zie je bij keukens, Die folders zijn speciaal gedrukt om te laten zien hoeveel korting je wel krijgt op de inbouwapparatuur. De prjzen die er in staan slaan nergens op.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_60377796
Dan nog heb je zeer veel geluk gehad, dat de ene winkel het duurder verkoopt dan een andere maakt in principe niets uit.

In het algemeen zijn de prijzen in folders en boekjes adviesverkoopprijzen, vele winkels zitten daar een stuk onder.
Dus nooit of te nimmer uit gaan van prijzen in folders van fabrikanten.

Maar troost je vele keukenkopers gaan daar ook de mist in wanneer ze de apparaten voor hun keuken willen kopen, de winkel geeft vaak standaard een korting van 25% op de adviesverkoopprijs van de apparatuur, terwijl je het bij vele andere winkels kortingen krijgt tot 50% op diezelfde adviesprijs.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')