Bel eerst eens die winkel op om te kijken of je er op een kostenloze manier uit gaat komen. Maar nee, we gaan gelijk kijken of we iemand aansprakelijk kunnen stellen, en dat terwijl je nog niet eens weet of je wel schade hebt.......quote:Op vrijdag 25 juli 2008 09:10 schreef nathalie5 het volgende:
....... Kunnen we bv de verkopend makelaar nog aansprakelijk stellen?
(en ja: goede les voor de volgende keer: niet bestellen als je niet zelf daadwerkelijk de maten met eigen ogen hebt opgemeten...!)
Het lijkt mij naar de winkel toe geheel je eigen verantwoordelijkheid om de juiste maten te bestellen. Wel kun je een beroep doen op hun welwillendheid om een andere ombouw te realiseren, ik neem aan dat ze het liefst verkopen en een tevreden klant wegsturen. De "overmacht" geldt naar de winkel toe in elk geval niet, die heeft er niks mee te maken dat jij de foute maten doorgeeft, maar ik neem aan dat ze echt wel tot een oplossing willen komenquote:Op vrijdag 25 juli 2008 09:10 schreef nathalie5 het volgende:
Nu vraag ik me dus af: koop is in principe koop, maar geld dat ook in dit geval? We annuleren sowieso niet de hele koop (alleen de ombouw en dat is 50% van de waarde van de hele koop) en als we een andere ombouw kunnen krijgen voor hetzelfde geld is dat ook prima.
Wat is dat voor zaak? Anyway, ik zou gewoon even persoonlijk met ze gaan praten. Grote kans dat je dan ook een verantwoordelijk persoon te spreken kunt krijgen i.p.v. de 16-jarige winkelhulp.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 09:33 schreef nathalie5 het volgende:
In ieder geval: we hebben gebeld en de winkel doet dus WEL moeilijk...in principe zitten we aan de koop vast en misschien dat er over een andere ombouw te praten valt, maar dan zouden we de annuleringskosten wel alsnog moeten betalen...
Precies. Langsgaan en je probleem uitleggen werkt sowieso beter. Dan kun je aangeven dat je de matrassen hetzelfde wil houden, misschien kun je nog iets anders bij ze kopen als wederdienst, gewoon even gaan babbelen met de verantwoordelijken daar.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 09:48 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Wat is dat voor zaak? Anyway, ik zou gewoon even persoonlijk met ze gaan praten. Grote kans dat je dan ook een verantwoordelijk persoon te spreken kunt krijgen i.p.v. de 16-jarige winkelhulp.
Nee.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 09:10 schreef nathalie5 het volgende:
Kunnen we bv de verkopend makelaar nog aansprakelijk stellen?
Ik lees deze nu nog een keer en rol van m'n stoel.quote:2. In de kamer is 1 muur gerekend tot aan de uiterste punt van het schuine dak. Dat betekent dus dat we min. 1 meter niet kunnen gebruiken doordat daar de muur schuin afloopt
Je mag blij zijn dat je tekeningen van het huis hebt. Wij hebben wel tekeningen, maar dat is eigenlijk het huis van de buren (spiegelbeeld). En de rest van de buren in ons blok hebben die tekeningen niet.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 09:36 schreef nathalie5 het volgende:
En uiteraard is het onze verantwoordelijkheid de goede maten te hebben...maar je mag er toch vanuit gaan dat tekeningen van een makelaar kloppen lijkt me! Maargoed, leuke lesje voor de volgende keer als we een huis kopen en spullen gaan kopen: ALTIJD zelf alles controleren...
Tja, van een woning worden volgens mij geen as-built tekeningen gemaakt.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 10:25 schreef s-sidderaal het volgende:
In een vorig huis was een mooie nis voor de wasmachine, precies 60 cm breed. Bleek in de praktijk 59 cm te zijn waardoor een standaard wasmachine daar net niet past.
Ach, misschien kan TS zijn ouders aansprakelijk stellen voor het op de wereld zetten van zulke domme kinderenquote:Op vrijdag 25 juli 2008 10:01 schreef TheOneAndOnly het volgende:
TS maakt een fout en wil iemand anders de schuld geven....
Uit het verhaal van de TS maak ik niet op dat de makelaar een waarschuwing had moeten uitdelen, maar TS de bouwtekening gewoon had moeten lezen samen met iemand die er verstand van heeft. 'Mag ik de bouwtekeningen zodat ik een bed kan bestellen?' 'Ja hoor, alsjeblieft.' 'Zijn dit echt de goede maten?' 'Jazeker.' En toen bleek dat TS het verschil tussen binnen- en buitenmaten niet uit de tekening op kan maken. Die koof en dat schuine dak kan geen verrassing zijn, tenslotte is TS al binnen geweest.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 10:43 schreef Weltschmerz het volgende:
Misschien had de makelaar je moeten waarschuwen dat je niet zomaar af moet gaan op de tekeningen, maar dat lijkt me niet een verzuim waardoor je zomaar de hele schade op hem kunt verhalen.
Dat is waar, maar TS is geen klant van makelaar, dus hij heeft er geen enkel belang bij haar heel happy te houden.quote:Daar wil je echt niet over gaan procederen en dat zal die makelaar ook beseffen. Je kunt het aankaarten en misschien dat ie coulant is met de prijs en graag tevreden klanten ziet.
Nee, daar kun je absoluut niet van uit gaan.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 09:36 schreef nathalie5 het volgende:
En uiteraard is het onze verantwoordelijkheid de goede maten te hebben...maar je mag er toch vanuit gaan dat tekeningen van een makelaar kloppen lijkt me! Maargoed, leuke lesje voor de volgende keer als we een huis kopen en spullen gaan kopen: ALTIJD zelf alles controleren...
Volgens mij wordt standaard 1.20 of 1.50 (zou ik moeten oppzoeken) meter als hoogte aangehouden om het vloeroppervlak nog 'mee te tellen'. Pas daaronder wordt weggearceerd in de tekening.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 11:19 schreef nathalie5 het volgende:
Overigens was een deel van de schuine muur op de tekening niet bruikbaar aangegeven (door er strepen in te zetten). Dan mag je er toch vanuit gaan dat dat het deel is vanaf het punt waar je kan staan tot aan de punt van het schuine dak en de vloer. En dat DUS de rest wel bruikbaar is.
Nog beter, jij kan aannemelijk maken dat die schade (zo goed als) nul is, omdat je bereid bent een ander model te kopen. Maar nogmaals, even langs de winkel, dan krijg je niet de telefoonmiep maar iemand die beslissingsbevoegd is.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 11:19 schreef nathalie5 het volgende:
Overigens: bij de annuleringskosten clausule staat 1 zin die ik wel interessant vind: 30% tenzij de afnemer aannemelijk kan maken dat de schade kleiner is. Dat lijkt mij wel aannemelijk te maken, toch? We kopen de matrassen nog steeds, de ombouw is een showmodel en de verkoper heeft het maar 1 dag niet kunnen verkopen. Er zijn geen transportkosten o.i.d gemaakt want het bed staat er nog gewoon.
je kunt altijd gebruik maken van je retourrecht binnen 8 dagen; het is geen op maat gebouwd product.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 09:15 schreef Adfundum het volgende:
Ik denk dat de winkel niet moelijk doet als je bij hen een ander bed uitzoekt. Meestal kun je niet meer kosteloos annuleren omdat de bestelling al naar de fabriek gestuurd is maar dat gaat voor een showroommodel natuurlijk niet op.
Die acht dagen gelden volgens mij alleen bij koop op afstand. Dit is gewoon in een winkel gekocht.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 20:30 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
je kunt altijd gebruik maken van je retourrecht binnen 8 dagen; het is geen op maat gebouwd product.
ik zou gewoon naar die winkel gaan en zeggen dat je wat anders wilt bestellen omdat de maten niet kloppen; doen ze moeilijk, dan zeg je dat je op de dag van koop direct het bed retourneert en naar een ander gaat, of dat hij nu meewerkt en je dat bed bij hem haalt.
simpel.
maar gewoon je geld terug kunnen ze je sowieso niet weigeren in dit geval, je bent dus niet verplicht het nieuwe bed daar te kopen.
mochten ze toch erg moeilijk blijven doen, dan kun je de kosten die je maakt verhalen op die makelaar (en die weer op zijn aansprakelijkheidsverzekering).
een winkelier ontkomt bij een particulier niet aan een afkoelingsperiode voor 'voorraadartikelen', bovendien valt te argumenteren dat het product pas goed te bekijken is in de setting waar het voor bedoeld is, namelijk de slaapkamer in kwestie.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 20:33 schreef DolleMina het volgende:
[..]
Die acht dagen gelden volgens mij alleen bij koop op afstand. Dit is gewoon in een winkel gekocht.
Dit is geen recht!quote:Op zaterdag 26 juli 2008 20:45 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
een winkelier ontkomt bij een particulier niet aan een afkoelingsperiode voor 'voorraadartikelen', bovendien valt te argumenteren dat het product pas goed te bekijken is in de setting waar het voor bedoeld is, namelijk de slaapkamer in kwestie.
Dan staat het vast in de wet, dus noem het artikel ff. Succes met zoeken vast.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 20:45 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
een winkelier ontkomt bij een particulier niet aan een afkoelingsperiode voor 'voorraadartikelen', bovendien valt te argumenteren dat het product pas goed te bekijken is in de setting waar het voor bedoeld is, namelijk de slaapkamer in kwestie.
die 8 dagen is koop of afstand, 24 uur is de normale termijnquote:Op zaterdag 26 juli 2008 21:28 schreef existenz het volgende:
Op dat soort tekeningen staan altijd de maten incl. muren. Dat is vrij normaal hoor... Op sommige staan dubbele maten, maar daar is met pijlen aangegeven hoelang/breed van binnen tot binnenmuur is etc...
Die afkoelingsperiode is overigens 8 dagen volgens mij bij een dergelijke aankoop en meubelzaken zijn altijd erg koelant in dit soort dingen. Dit gebeurt ze namelijk nogal vaak..
Dat lijkt mij pertinente onzin. Toen bijvoorbeeld mijn vader overleed moesten voor een besteld wandmeubel gewoon de annuleringskosten betaald worden.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 21:28 schreef existenz het volgende:
Die afkoelingsperiode is overigens 8 dagen volgens mij bij een dergelijke aankoop en meubelzaken zijn altijd erg koelant in dit soort dingen. Dit gebeurt ze namelijk nogal vaak..
ah, ik las in de snelheid niet dat het in een normale winkel gekocht was, je hebt gelijkquote:Op zaterdag 26 juli 2008 20:55 schreef E.T. het volgende:
[..]
Dit is geen recht!
Deze regeling geldt (zoals Dolle Mina hierboven ook zegt) alleen bij koop op afstand.
Bij een koopovereenkomst in een winkel geldt gewoon koop=koop. Elke vorm van ruilen, geld terug of andere regeling is puur service van de winkelier.
zoek eens op vandale.nl naar 'drogredenering'.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 21:35 schreef crazy_ivan het volgende:
[..]
Dat lijkt mij pertinente onzin. Toen bijvoorbeeld mijn vader overleed moesten voor een besteld wandmeubel gewoon de annuleringskosten betaald worden.
Meen je dat nou? Ik heb geleerd dat een erfgenaam opvolgt onder algemene titel, maar jij beweert nu dat dat fout is onderwezen? Interessant, misschien kun je alle professoren in Nederland even een mailtje sturen, ik denk niet dat ze ervanaf weten namelijk!quote:Op zaterdag 26 juli 2008 22:31 schreef dr.dunno het volgende:
op het moment van overlijden bestaan alle overeenkomsten van rechtswege niet meer, je hebt dus onterecht annuleringskosten betaald (voor zover die überhaupt in die situatie gerekend mochten worden, dat is een eventuele aparte discussie).
Dat lijkt mij pertinente onzin. Op het moment van overlijden bestaat bijvoorbeeld een huurovereenskomst nog steeds. Deze eindigt van rechtswege pas twee maanden na het overlijden van de huurder. Als erfgenaam kan je deze termijn wel bekorten tot een maand door de huurovereenkomst op te zeggen.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 22:31 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
op het moment van overlijden bestaan alle overeenkomsten van rechtswege niet meer, je hebt dus onterecht annuleringskosten betaald (voor zover die überhaupt in die situatie gerekend mochten worden, dat is een eventuele aparte discussie).
zeg, het kostte zeker vanochtend extra veel moeite om je bezem gestart te krijgen he?quote:Op zaterdag 26 juli 2008 23:02 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Meen je dat nou? Ik heb geleerd dat een erfgenaam opvolgt onder algemene titel, maar jij beweert nu dat dat fout is onderwezen? Interessant, misschien kun je alle professoren in Nederland even een mailtje sturen, ik denk niet dat ze ervanaf weten namelijk!
Maar als je "juridische adviezen" gaat geven is het misschien voor TS en anderen die je adviseert wel fijn als de dingen die je zegt ook kloppen...quote:Op zondag 27 juli 2008 00:51 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
zeg, het kostte zeker vanochtend extra veel moeite om je bezem gestart te krijgen he?
Aan de andere kant kun je ook bedenken hoe groot is de kans dat die klant terug komt.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 22:29 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
maar ik kan me niet voorstellen dat ze zo moeilijk doen over een ruil, zeker als ze je als klant willen houden; net wat hierboven ook gezegd wordt, dat komt zo vaak voor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |