Ik irriteer me er aan dat er zowiezo mensen zijn die niet begrijpen dat taal leeft. Door gebruik is zich irriteren niet langer meer als ergerlijk te beschouwen.quote:Op maandag 28 juli 2008 11:02 schreef mgerben het volgende:
Stats:
"erger me" 183.000
"irriteer me" (is altijd fout) 23.600 hits
"irriteert me" (is altijd goed) 18.600 hits.
Conclusie: Verreweg de meeste Nederlanders ergeren zich nog zoals het hoort.
Maar ...de dyslectische excuuspaupers die vinden dat ze begrepen moeten worden als ze grammaticaloos woorden aan elkaar plakken zijn een grotere ergernis dan de kleine bekrompen nutteloosheidjes waar zij zich 'aan irriteren'.
Terechte klacht, oplossing is al door Balkenende voorgesteld: heropvoedingskampen.
zo ie zoquote:Op maandag 28 juli 2008 11:04 schreef XiChico het volgende:
zowiezo
Terechte klachtquote:Op donderdag 24 juli 2008 10:08 schreef Copycat het volgende:
Zo dom. Van die mensen die irriteren zeggen of schrijven als ze ergeren bedoelen.
Dus: Ik erger me aan mensen die irriteren verkeerd gebruiken.
en: Het irriteert me als mensen irriteren verkeerd gebruiken.
Praktijkvoorbeeld:
[..]
Kuchquote:Op maandag 28 juli 2008 11:02 schreef mgerben het volgende:
Stats:
"irriteer me" (is altijd fout) 23.600 hits
Kuchquote:Op vrijdag 25 juli 2008 19:18 schreef starla het volgende:
'Ik irriteer me' kan toch prima?
Als je jezelf irriteert
quote:Op vrijdag 25 juli 2008 19:15 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Want de taal niet goed spreken is * vul zelf maar in * ?
quote:Jacobus Roomszn. stapte verbouwereerd den tappery uit. "Den quibus, hij isch waarlijk bestoofd met den hoovaard. Het compliqueerd my ten ene male dat hy zich immer beneemt ener Voltigeur, ook dezen huppelen heenen en weeder."
Den geruite pet had Jacobus vooralschnog in zyner hand maar aanstonds zoude hy deezen op zyn reedsch kalende hoofd plaatsen. Daar zag hij Cameraed Gruuntz lopen met neven zich zyner Vrouwe. Wanneer Gruuntz op stap was met zyner Vrouwe leek het alschof hy heur voorttrok op eener plank met wielentjes onderlangs. Dat kwam door haar lange ende wyde kledy, waardoor haar beenen onzichtbaar bleeven. Wanneer eener spaak inden kleine wielen gestooken zouden worden werd den voortgang verhinderd zoodat het lyken zoude dat den Vrouwe stokstyf ter aarde stond.
Er is een verschil tussen taal die leeft en mensen die denken dat het stoer is om een 2 voor Nederlands hebben.quote:Op maandag 28 juli 2008 11:17 schreef right_turn het volgende:
Ik irriteer me er aan dat er zowiezo mensen zijn die niet begrijpen dat taal leeft. Door gebruik is zich irriteren niet langer meer als ergerlijk te beschouwen.
Alleen door erg(erlijk) irritante mensen
Asperger zekerquote:Op maandag 28 juli 2008 11:59 schreef mgerben het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen taal die leeft en mensen die denken dat het stoer is om een 2 voor Nederlands hebben.
Het is het verschil tussen opletten op school, luisteren en misschien eens een boek lezen aan de ene kant, en hersenloos gramaticale nonsens van ongeschoolden napraten aan de andere kant.
Je kunt je op twee manieren opstellen: Je kunt de taal correct spreken (ik noem het niet eens 'de moeite doen om...') , of je kunt stellen dat altijd de ander fout zit, door degenen die de taal correct spreken afdoen als elitair.
Het is duidelijk welke keus jij maakt.
Cc!quote:Op maandag 28 juli 2008 14:25 schreef Pappie_Culo het volgende:
Tsja CC... Ik ben er ook voor om een soort SS (Spelling Security) op te zetten om dit soort lieden op het rechte pad te krijgen.
Onzetaal-advies.quote:Op maandag 28 juli 2008 15:10 schreef gebrokenglas het volgende:
Ik zie de fout niet?Wat is er mis met irriteren? Is er uberhaupt verschil tussen ergeren en irriteren?
Zit jij niet een beetje te trollen?quote:Op vrijdag 11 juli 2008 23:22 schreef gebrokenglas het volgende:
Als rasechte Taalnazi maak ik af en toe helaas toch wel een fout: "Ik irriteer me aan". Dat schijnt fout te zijn. En aangezien ik mij altijd aan behoorlijk veel dingen erger en daarom ook de wereld aan KLB topics open, maak ik dus ook vaak die fout. Ook al weer een ergernis, een eigen topic waardig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |