Het gekke is dat op een WK voetbal enthousiaster in België dan in Nederland gereageerd wordt. Wel jammer dat die judo-Belg verloor van een Tadzjiek, alhoewel ik Tadzjikistan ook een bronzen plak gunde. Dat land moet het nu ook niet bepaald hebben van grote sporthelden.quote:Op maandag 11 augustus 2008 19:03 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Het meest typerend vond ik nog hoe Bart Somers bij de vorige OS werd afgemaakt toen hij het luchtballonnetje lanceerde om Vlaanderen of Brussel kandidaat te stellen als gaststad voor de spelen van 2016 of 2020. In Nederland zou dat op gejuich onthaald worden , in België werd hij uitgelachen en sprak men van geldverspilling ...
Het meisje zelf is een halfbloedjequote:Op maandag 11 augustus 2008 19:05 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Tja, en alleen in het voetbal ? Jullie gouden medaille is nu al voor 25 % te danken aan een meisje van koloniale afkomst toch ?
Lansink, Brouwers ...... ex-Nederlanders!quote:Op maandag 11 augustus 2008 20:59 schreef knep het volgende:
Welke medaillekansen hebben de Belgen nu nog? Lansink o.a. ?
Die partner van Brouwers (Sebbe Godefroid dacht ik) is dat wel een Belg?quote:Op maandag 11 augustus 2008 21:01 schreef Ziggenmufter het volgende:
[..]
Lansink, Brouwers ...... ex-Nederlanders!
12,5%.quote:Op maandag 11 augustus 2008 19:05 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Jullie gouden medaille is nu al voor 25 % te danken aan een meisje van koloniale afkomst toch ?
Belgen zijn altijd stinkend jaloers geweest op de vele Nederlandse sportsuccessen.quote:Op maandag 11 augustus 2008 17:51 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Nu , aan de andere kant , is Nederland wel zoveel beter "in sport" ? Een Justine Henin of Kim Clijsters of een Tom Boonen heeft Nederland toch ook al een tijdje niet meer gehad. (iemand die dan in wat je een "grote sport" zou kunnen noemen echt een hele grote topper is)
Alleen heb je bij ons bijna niks naast zo nu en dan eens zo'n topper. In Nederland wel. En is Nederland vooral ook altijd top in B-sporten die Olympische medailles kunnen opleveren. Onze B-sporten (ik noem maar veldrijden, motorcross, duathlon, triathlon lange afstand, enzo) zitten daar helaas niet bij ...
Het klopt ook niet eens, je kunt zwemmen, wielrennen en roeien zeker geen olympische B-sporten noemen en zeilen en judo ook niet echt. Hockey wellicht wel, maar dan nog.quote:
Dat is nonsens, er zijn best nog deelnemers die een redelijke tot goeie kans hebben op een medaille. Mirakels zijn er echt niet nodig.quote:Op maandag 11 augustus 2008 21:01 schreef Ziggenmufter het volgende:
Het zou een wonder zijn als Belgie een medaille haalt.
Dat maakt niet uit, maar wat ik daarmee bedoel is dat Nederland destijds veel actiever was op het koloniale vlak en dat op sportvlak zijn voordelen kan opleveren. (landen als Groot-Brittanië en Frankrijk halen daar nog véél meer voordeel uit trouwens) Bij België is dat effect op enkele Congolese halfbloedvoetballers na eigenlijk altijd nihil geweest.quote:Op maandag 11 augustus 2008 21:39 schreef wokkkel het volgende:
En wat maakt het uit dat Kromowidojo een halfbloedje is? Ze is 100% NL, geboren en getogen. Er zitten twee NL springruiters en een zeilster is het Belgische team. Die zijn 0% Belg.
Het overgrote deel van de Nederlandse Olympische winnaars zijn blonde, blauwogige ariërs hoor.quote:Op maandag 11 augustus 2008 21:43 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Dat maakt niet uit, maar wat ik daarmee bedoel is dat Nederland destijds veel actiever was op het koloniale vlak en dat op sportvlak zijn voordelen kan opleveren. (landen als Groot-Brittanië en Frankrijk halen daar nog véél meer voordeel uit trouwens) Bij België is dat effect op enkele Congolese halfbloedvoetballers na eigenlijk altijd nihil geweest.
Als we toch bezig zijn, de VS heeft ook niet te klagen met alle slaven uit Afrika die ooit die kant op zijn gesleept. Hun nazaten hebben ze ook al aardig wat medailles opgeleverdquote:Op maandag 11 augustus 2008 21:43 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Dat maakt niet uit, maar wat ik daarmee bedoel is dat Nederland destijds veel actiever was op het koloniale vlak en dat op sportvlak zijn voordelen kan opleveren. (landen als Groot-Brittanië en Frankrijk halen daar nog véél meer voordeel uit trouwens) Bij België is dat effect op enkele Congolese halfbloedvoetballers na eigenlijk altijd nihil geweest.
Volgens mij gaat dit topic over Belgen die misprijzend doen over Nederlandse Olympische prestaties.quote:Op maandag 11 augustus 2008 21:47 schreef SaintOfKillers het volgende:
Kan dat Belgie-Nederland gedoe niet in een ander topic of zijn er nog niet genoeg topics voor Nederlanders dat ook dat ene België-topic ook nog voor de helft moet gaan over hoe Nederlanders toch beter zijn?
Maar dat zegt dan eigenlijk enkel iets over het falen van de Belgische sportbonden.quote:Op maandag 11 augustus 2008 21:43 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Het zegt iets over het gebrek aan sportieve ambities van de Belgen.quote:Op maandag 11 augustus 2008 21:50 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Maar dat zegt dan eigenlijk enkel iets over het falen van de Belgische sportbonden.
Om het maar eens te duiden, er doet een Belgische mee aan de Eventing, en hoe heet haar paard ?quote:Op maandag 11 augustus 2008 21:51 schreef misteriks het volgende:
Het is wel vreemd dat sommige nederlanders zich ineens wél met dat "kleine broertje' willen vergelijken
De redenen zijn inderdaad al genoemd. Belgie heeft gewoon minder met sport. Je kan ook niet alles hebben hè. Onze zomer stikt van de gezellige festivals; lekker bier en feesten maar. Mij krijg je op een zondagochtend echt niet in 'n sportclub hoor
In nederland sport men om gezond te blijven; in Belgie om de bierbuik toch geen al te prominente rol te geven
Waar lees jij dat dan ?quote:Op maandag 11 augustus 2008 21:49 schreef Ziggenmufter het volgende:
[..]
Volgens mij gaat dit topic over Belgen die misprijzend doen over Nederlandse Olympische prestaties.
Dus jij durft te beweren dat niet-blanke mensen beter zijn in sport dan blanke? Hmm.. En hoeveel zwemmers met een koloniale achtergrond heb jij met het zwemmen in de finales gezien? Ik kan ze op één hand tellen. En dat de Congolese inbrengen weinig effect heeft gehad op de Belgische sportprestaties heeft dan inderdaad te maken met het belabberde sportklimaat in Belgie.quote:Op maandag 11 augustus 2008 21:43 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Wij hebben Belgen altijd al Bourgondiërs gevonden: lekker eten en drinken en vooral je niet inspannen. Echt katholiek dus.quote:Op maandag 11 augustus 2008 21:51 schreef misteriks het volgende:
Het is wel vreemd dat sommige nederlanders zich ineens wél met dat "kleine broertje' willen vergelijken
De redenen zijn inderdaad al genoemd. Belgie heeft gewoon minder met sport. Je kan ook niet alles hebben hè. Onze zomer stikt van de gezellige festivals; lekker bier en feesten maar. Mij krijg je op een zondagochtend echt niet in 'n sportclub hoor
In nederland sport men om gezond te blijven; in Belgie om de bierbuik toch geen al te prominente rol te geven
Precies, neem het dameswielrennen. Wielrennen is toch volkssport nummer 1 daar, maar toch slaagt men er niet in 1 Belgische naar de top te brengen. En als het daar niet lukt, waar dan wel?quote:Op maandag 11 augustus 2008 21:55 schreef wokkkel het volgende:
het belabberde sportklimaat in Belgie.
Gisteren heb ik meegedaan aan een mountainbike-cyclo in Trooz, bij Luik. In Nederland kun je een kop koffie of een dorstlesser krijgen bij de finish, daar konden we kiezen uit vijf soorten bier en stond de barbecue al lekker de dampen te verspreiden van vette worsten. Het was half twee in de middag.quote:Op maandag 11 augustus 2008 21:51 schreef misteriks het volgende:
Klinkt goedquote:Op maandag 11 augustus 2008 22:01 schreef Trainspotter het volgende:
[..]
Gisteren heb ik meegedaan aan een mountainbike-cyclo in Trooz, bij Luik. In Nederland kun je een kop koffie of een dorstlesser krijgen bij de finish, daar konden we kiezen uit vijf soorten bier en stond de barbeque al lekker de dampen te verspreiden van vette worsten. Het was half twee in de middag.
manquote:Op maandag 11 augustus 2008 21:59 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Precies, neem het dameswielrennen. Wielrennen is toch volkssport nummer 1 daar, maar toch slaagt men er niet in 1 Belgische naar de top te brengen. En als het daar niet lukt, waar dan wel?
Ik hoef dat heus niet te horen hoor maar het komt zo zielig over als jullie de Nederlandse prestaties afkraken.quote:Op maandag 11 augustus 2008 21:54 schreef misteriks het volgende:
[..]
Waar lees jij dat dan ?![]()
Je moet ons inderdaad niet vragen om wildenthousiast met de hollandse glorie mee te zeulen; da's wel meer dan 'n brugje te ver
Maar soit; omdat sommigen er indirect op aansturen : JA, JULLIE , NEDERLANDERS, zijn veel beter in vele sporten !![]()
Inderdaad.. Jullie hebben lekker bier..quote:Op maandag 11 augustus 2008 22:04 schreef misteriks het volgende:
[..]
manJij snapt het plaatje toch niet helemaal hoor. Flandriens heeft niets te zien met Flandriennes.
Dameswielrennen is voor manwijven ; daar vallen wij niet op ! Wij hebben liever dat onze vrouwen lekker kunnen koken...
Enneh; vooraleer het hier weer 'n bashtopic wordt : belabberd sportland, maar cultureel o zo superieur
Heel veel bier .....quote:Op maandag 11 augustus 2008 22:06 schreef wokkkel het volgende:
[..]
Inderdaad.. Jullie hebben lekker bier..
Zo is het maar netquote:Op maandag 11 augustus 2008 22:01 schreef Trainspotter het volgende:
[..]
Gisteren heb ik meegedaan aan een mountainbike-cyclo in Trooz, bij Luik. In Nederland kun je een kop koffie of een dorstlesser krijgen bij de finish, daar konden we kiezen uit vijf soorten bier en stond de barbecue al lekker de dampen te verspreiden van vette worsten. Het was half twee in de middag.
en dat bier is zelfs 'n tourist trapquote:Op maandag 11 augustus 2008 22:06 schreef wokkkel het volgende:
[..]
Inderdaad.. Jullie hebben lekker bier..
Toch denk ik niet dat dit de hoofdreden is van het structurele Belgische falen, ik denk dat het vooral schort aan een goede opleiding voor de grote talenten.quote:Op maandag 11 augustus 2008 22:07 schreef misteriks het volgende:
[..]
Zo is het maar netHet is gewoon typisch zo. De overgrote amateur sporter hier , gaat na het sporten de dorst lessen in de kroeg. Je moet trouwens eens op zondagochtend door vlaanderen rijden. Fietsclubjes overal , maar vanaf 'n uur of elf zit de bende op café.... Da's de ware aard van sport hier. NIet het competitieve, maar wel het "plezante" dat er rond hangt . Vrije tijd met een vleugje sport er rond
En zo hoort het, op zondag zitten hele pelotons aan wielertoeristen Leffe's of trappisten op een terrasje te hijsen ...quote:Op maandag 11 augustus 2008 22:07 schreef misteriks het volgende:
[..]
Zo is het maar netHet is gewoon typisch zo. De overgrote amateur sporter hier , gaat na het sporten de dorst lessen in de kroeg. Je moet trouwens eens op zondagochtend door vlaanderen rijden. Fietsclubjes overal , maar vanaf 'n uur of elf zit de bende op café.... Da's de ware aard van sport hier. NIet het competitieve, maar wel het "plezante" dat er rond hangt . Vrije tijd met een vleugje sport er rond
Maargoed. Dat is in Nederland echt niet anders. Na het voetbal voltanken in de kantine. En toen ik nog competitie tenniste, had ik de eerste biertjes al op terwijl ik mn mixed-partij nog moest spelen. Dus het zal echt wel andere redenen hebben.quote:Op maandag 11 augustus 2008 22:07 schreef misteriks het volgende:
[..]
Precies, bij amateursport is dat hier net zo, maar het topsportklimaat is hier om wat voor reden dan ook veel beter.quote:Op maandag 11 augustus 2008 22:11 schreef wokkkel het volgende:
[..]
Maargoed. Dat is in Nederland echt niet anders. Na het voetbal voltanken in de kantine. En toen ik nog competitie tenniste, had ik de eerste biertjes al op terwijl ik mn mixed-partij nog moest spelen. Dus het zal echt wel andere redenen hebben.
Kan natuurlijk ook komen doordat fietsen de Vlaamse volkssport is. Bij ons zie je die taferelen bij het voetbal. Alles lager dan het tweede elftal presteert vooral goed in de derde helft.quote:Op maandag 11 augustus 2008 22:07 schreef misteriks het volgende:
Je moet trouwens eens op zondagochtend door vlaanderen rijden. Fietsclubjes overal , maar vanaf 'n uur of elf zit de bende op café.... Da's de ware aard van sport hier. NIet het competitieve, maar wel het "plezante" dat er rond hangt . Vrije tijd met een vleugje sport er rond
Je kan dit natuurlijk niet met topsport vergelijken ; en kan dan ook het excuus niet zijn. Maar dit zit wel wat in de genen. ZOals iemand hierboven schrijft missen we vaak de ambitie. Er zijn natuurlijk 'n pak uitzonderingen ; maar het maakt de schifting wel groter natuurlijkquote:Op maandag 11 augustus 2008 22:11 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Toch denk ik niet dat dit de hoofdreden is van het structurele Belgische falen, ik denk dat het vooral schort aan een goede opleiding voor de grote talenten.
Maar die dingen kloppen allemaal!!quote:Op maandag 11 augustus 2008 22:29 schreef misteriks het volgende:
Trouwens , ik denk dat menig Belg sympatie en bewondering heeft voor z'n, al bij al ook kleine maar ,succesvolle noorderbuur hoor ! Waarom niet de Nederlander ipv de Oezbeek die de medaille wint ! Hetgeen hier als afgunst wordt omschreven is eerder het onbegrip op de nogal lichtontvlambare patriotistische gevoelens als dat succes er is. Commentatoren door doordrijven ; oranjegekte , 150000 karnavalgangers op een plein in Bern, of een Maxima verdient goud topic hier op Fok !...
Juichen mag, maar dan liefst met iets meer voetjes op de grond
Maar in het voetbal hebben wij dat ook *trots*quote:Op maandag 11 augustus 2008 22:13 schreef Trainspotter het volgende:
[..]
Kan natuurlijk ook komen doordat fietsen de Vlaamse volkssport is. Bij ons zie je die taferelen bij het voetbal. Alles lager dan het tweede elftal presteert vooral goed in de derde helft.
Er ligt in Zoetermeer een copie van de wildwater baan van de China, had ik begrepen vandaag.quote:Op maandag 11 augustus 2008 21:39 schreef wokkkel het volgende:
Er zijn gewoonweg een aantal redenen waarom NL het wél goed doet op de OS en Belgie gewoonweg niet. De Nederlandse sportinfrastructuur is vergeleken met BE veel beter. Betere trainingsfaciliteiten, betere opleiding van trainers, er wordt veel meer geld in de sport gepompt. In Belgie is dit gewoonweg niet het geval, of in ieder geval in mindere mate. Door de komst van Erica Terpstra als voorzitter van NOC-NSF zal Nederland de aankomende jaren alleen nog maar groeien als "sportland". Zeker als NL zich kandidaat gaat stellen voor de OS in 2028.
[
Hoezo geldverspilling? De kanoers van de toekomst kunnen nu in Nederland trainen en hoeven niet telkens meer naar het buitenland. Alsof ze die baan speciaal voor Bouten hebben gebouwd hehe. Nu hebben we tenminste een kanobaan in Nederland. Past precies in de plannen van het NOC op het gebied van sportinfrastructuur. Een bobbaan is niet haalbaar in NL, omdat het gewoon in de winter te warm is in NL. Ze zullen zich kapotbetalen aan electriciteitkosten als het niet vriest.quote:Op maandag 11 augustus 2008 23:38 schreef rja het volgende:
[..]
Er ligt in Zoetermeer een copie van de wildwater baan van de China, had ik begrepen vandaag.
Voor 1 sporter - Bouke of zoiets - was het toch, die toch geen medialle haalt.
Dat noem ik nou geld verspilling, leg dan een bob baan aan, daar kunnen we wel medialles mee winnen op de winter spelen.
In Winterberg ligt wel een bob baan.quote:Op maandag 11 augustus 2008 23:50 schreef wokkkel het volgende:
[..]
Hoezo geldverspilling? De kanoers van de toekomst kunnen nu in Nederland trainen en hoeven niet telkens meer naar het buitenland. Een bobbaan is niet haalbaar in NL, omdat het gewoon in de winter te warm is in NL. Ze zullen zich kapotbetalen aan electriciteitkosten als het niet vriest.
Maar waarom zouden ze er dan één in NL bouwen, terwijl Winterberg een paar uurtjes vanaf de grens ligt.quote:Op maandag 11 augustus 2008 23:56 schreef rja het volgende:
[..]
In Winterberg ligt wel een bob baan.
Daar is het echt niet veel kouder als in Nederland.
Ligt zeer weinig sneeuw in Sauerland.
Vertel? valt wel mee hoor misschien 1tje maar verder niet.quote:Op maandag 11 augustus 2008 18:57 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Overigens, volgens mij zijn de vroegere kolonies ook een niet te onderschatten voordeel van Nederland op sportvlak.
Waarom wel 32 miljoen euro, voor een wildwater baan ?quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 00:39 schreef wokkkel het volgende:
[..]
Maar waarom zouden ze er dan één in NL bouwen, terwijl Winterberg een paar uurtjes vanaf de grens ligt.
Levert wel sponsors op.quote:Op maandag 11 augustus 2008 22:29 schreef misteriks het volgende:
Trouwens , ik denk dat menig Belg sympatie en bewondering heeft voor z'n, al bij al ook kleine maar ,succesvolle noorderbuur hoor ! Waarom niet de Nederlander ipv de Oezbeek die de medaille wint ! Hetgeen hier als afgunst wordt omschreven is eerder het onbegrip op de vaak nogal lichtontvlambare patriotistische gevoelens die volgen als dat succes er is. Commentatoren die doordrijven ; oranjegekte , 150000 karnavalgangers op een plein in Bern, of een Maxima verdient goud topic hier op Fok !...
Juichen mag, maar dan liefst met iets meer voetjes op de grond
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |