abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 16 september 2008 @ 21:18:35 #176
78918 SeLang
Black swans matter
pi_61686432
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 20:30 schreef elcastel het volgende:

[..]

Over 10 2 jaar heet Fortis ING.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_61688620
Het is nu wel een mooie tijd om in te stappen in de 'goede' financials, zoals AEGON en ING. Koersdalingen beginnen een beetje overdreven te worden...
http://beleggen.datzitzo.com
pi_61689440
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 22:19 schreef evenkijken het volgende:
Het is nu wel een mooie tijd om in te stappen in de 'goede' financials, zoals AEGON en ING. Koersdalingen beginnen een beetje overdreven te worden...
http://beleggen.datzitzo.com
Grappig hoe verschillend mensen erover denken. Wat doet die link erbij eigenlijk ?
.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_61690697
tvp
Make my day!
pi_61695122
Op dit moment investeer ik wel een beetje van mijn geld. Je kan de bodem namelijk nooit voorspellen.
De 370 van de aex is een redelijk laag niveau.
Nu kopen en eventueel over een half jaar nog bijkopen op nog lagere koersen drukken dan je aankoopprijs.

Dat het nog lager kan is zeker een optie. De kredietcrisis is nog niet voorbij en zoals SeLang al zegt is nog niet uitgebreid naar andere sectoren.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_61707131
Probleem is dat als de situatie zich echt doorzet er gewoon klappen gaan vallen, ook in Europa. In die hoeken wil je je geld niet hebben dunkt me. In "normale" omstandigheden was het zeker te overwegen om onderhand weer in te stappen. Echter nu het vertrouwen 0,0 is durf ik het gewoon niet.
pi_61707261
quote:
Op woensdag 17 september 2008 09:01 schreef merry77 het volgende:
Dat het nog lager kan is zeker een optie. De kredietcrisis is nog niet voorbij en zoals SeLang al zegt is nog niet uitgebreid naar andere sectoren.
Niet helemaal waar, ik denk dat het wel al is uitgebreid, maar de reactie op de beurs blijft uit, ik denk dat SeLang dat ook bedoeld. Iedereen heeft alleen mar oog voor de financials. Overigens ben ik er ook van overtuigd dat de voornaamste reden dat de olie(/grondstoffen) bubble klapt gewoon fundamenteel is, volgens mij draaien de economiën al langzamer dan menigeen denkt.
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_61707283
quote:
Op woensdag 17 september 2008 17:35 schreef jpjedi het volgende:
Echter nu het vertrouwen 0,0 is durf ik het gewoon niet.
Begrijpelijk, echter als het vertrouwen 0,0 is is dat een moment dat ik ga rondkijken, iemand moet de eerste zijn hè ... Ow, we gaan nog onder de 0 met het sentiment ook hoor.
pi_61707413
quote:
Op woensdag 17 september 2008 17:41 schreef elcastel het volgende:

[..]

Begrijpelijk, echter als het vertrouwen 0,0 is is dat een moment dat ik ga rondkijken, iemand moet de eerste zijn hè ... Ow, we gaan nog onder de 0 met het sentiment ook hoor.

Geef jij het startschot?
pi_61708924
quote:
Op dit moment investeer ik wel een beetje van mijn geld. Je kan de bodem namelijk nooit voorspellen.
De 370 van de aex is een redelijk laag niveau.
We gaan nog VEEEEEEEEL lager.
quote:
Nu kopen en eventueel over een half jaar nog bijkopen op nog lagere koersen drukken dan je aankoopprijs.
als de beurs dan nog bestaat, ja.
quote:
Het is niet alleen een kredietcrisis, het is een totale monetaire crisis.

Begrippen als eigendom, schuld en vermogen zijn aan een herziening toe.

De Euro en de Dollar zullen samen 1 nieuwe valuta als betaalmiddel worden voor geheel Europa en Noord- en Zuid-Amerika: De Amero.
pi_61709039
quote:
Op woensdag 17 september 2008 18:49 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

We gaan nog VEEEEEEEEL lager.
[..]

als de beurs dan nog bestaat, ja.
[..]

Het is niet alleen een kredietcrisis, het is een totale monetaire crisis.

Begrippen als eigendom, schuld en vermogen zijn aan een herziening toe.

De Euro en de Dollar zullen samen 1 nieuwe valuta als betaalmiddel worden voor geheel Europa en Noord- en Zuid-Amerika: De Amero.
  woensdag 17 september 2008 @ 19:06:52 #187
78918 SeLang
Black swans matter
pi_61709407
quote:
Op woensdag 17 september 2008 17:35 schreef jpjedi het volgende:
Probleem is dat als de situatie zich echt doorzet er gewoon klappen gaan vallen, ook in Europa. In die hoeken wil je je geld niet hebben dunkt me. In "normale" omstandigheden was het zeker te overwegen om onderhand weer in te stappen. Echter nu het vertrouwen 0,0 is durf ik het gewoon niet.
Dit is een begrijpelijke psychologische reactie, en de meeste mensen denken zo.

Het interessante is natuurlijk dat de problemen waar nu iedereen zich op focust ruim een jaar geleden (tijdens de bubble) ook al bestonden. Ook toen hadden financiele instellingen scheepsladingen met waardeloze mortgage backed securities. Alleen werd het risico toen niet ingeprijsd en nu wel. De situatie is nu niet veel anders dan toen, alleen nu wordt de ellende pas onderkend.

Gerapporteerde winsten stonken toen ook al. Als je bij wijze van spreken een zwerver van straat plukt en je geeft hem een lening van 1 miljoen tegen 10% rente, dan kun je elk jaar 100k winst rapporteren, fantastisch toch? Nu blijkt dat die zwerver die 10% helemaal niet kan betalen. En btw, hij heeft die 1 miljoen inmiddels uitgegeven aan hoeren. Nu moet je opeens die 1 miljoen afschrijven, plus een aantal keer die 10% die je wel als winst had geboekt maar nooit krijgt. Was dit onverwacht?

"Ja maar de huizenmarkt is plotseling ingestort!" Wat nu "plotseling"? Huizen stijgen op lange termijn niet sneller dan de inflatie. Dat is een algemeen bekend feit. Als dan na een paar jaar van abnormale prijsstijgingen er een correctie van 30-40% plaatsvindt dan ligt dat gewoon in de verwachting. Maar dat risico is dus kennelijk niet ingeprijsd. Ik vind het werkelijk onvoorstelbaar dat er banken ten onder gaan als er een correctie plaatsvindt van 30%, terwijl dat historisch gezien een hele normale correctie is op de huizenmarkt.

Het 'grappige' is dat tijdens de bubble iedereen over elkaar heen rolde om aandelen en huizen te kopen tegen veel te hoge prijzen. Maar de catastrofe lag er toen al in besloten. Aandelen waren toen evenveel (of even weinig) waard als nu (want er is niets fundamenteel anders), alleen kwam dat niet tot uitdrukking in de prijs (omdat het risico niet werd ingeprijsd). Zo gaat dat tijdens elke bubble.

Het is ook absoluut niet zo dat die creditcrunch onverwacht kwam. Er is in de jaren ervoor al zoveel over geschreven, zelfs hier op Fok! Met de Fok-search ( ) kun je dat wel terugvinden. Het is gewoon de dotcom bubble over again. Toen was ook algemeen bekend dat de meeste aandelen veel te hoog waren gewaardeerd, en van veel bedrijven kon zelfs een leek op de achterkant van een sigarendoosje uitrekenen dat er nooit winst gemaakt kon worden. Toch kocht men massaal, en volgde de onvermijdelijke crash.
Mijn reisverslagen
pi_61732020
Ik schreef iets meer dan een jaar geleden dat ik graag de lange economische golven volg. Ik heb toen ook mijn beleggingen gehalveerd en omgezet naar spaargeld (lang leve ATbank & Icesave). Als mooi instapmoment schreef ik toen dat bij het volgen de lange golfbewegingen er een mooi koopmoment zit bij ongeveer 350. Dit gebaseerd op procentuele daling van de beurs ten opzichte van de toppen in 2007. Historisch gezien zijn de beursen bij de meeste recessies met 2 of 3 flinke dalingen naar beneden gegaan.
Ondertussen hebben wij vandaag de 350 aangetikt en maken we de 3e grote daling naar beneden mee. Helaas blijken meer mensen 350 als koopwaardig te zien, want meteen nam de vraag toe en schoot de koers weer omhoog.

Ik hoop echter dat de komende week de beurs ook op of onder de 350 sluit, waarna ik weer vol zal instappen voor mijn lange termijn beleggingen. Mijn geld heb ik ondertussen van Icesave weer naar Alex overgemaakt, klaar om in te stappen.
pi_61732616
quote:
Op donderdag 18 september 2008 14:53 schreef dyna18 het volgende:
Ik schreef iets meer dan een jaar geleden dat ik graag de lange economische golven volg. Ik heb toen ook mijn beleggingen gehalveerd en omgezet naar spaargeld (lang leve ATbank & Icesave). Als mooi instapmoment schreef ik toen dat bij het volgen de lange golfbewegingen er een mooi koopmoment zit bij ongeveer 350. Dit gebaseerd op procentuele daling van de beurs ten opzichte van de toppen in 2007. Historisch gezien zijn de beursen bij de meeste recessies met 2 of 3 flinke dalingen naar beneden gegaan.
Ondertussen hebben wij vandaag de 350 aangetikt en maken we de 3e grote daling naar beneden mee. Helaas blijken meer mensen 350 als koopwaardig te zien, want meteen nam de vraag toe en schoot de koers weer omhoog.

Ik hoop echter dat de komende week de beurs ook op of onder de 350 sluit, waarna ik weer vol zal instappen voor mijn lange termijn beleggingen. Mijn geld heb ik ondertussen van Icesave weer naar Alex overgemaakt, klaar om in te stappen.
Ik probeer ook de conjunctuur te volgen en had ook het idee dat we onder de 360 punten op koopmomenten zouden stuiten, echter ik vind de outlook kut (naar eigen inschatting, zie ook bovenstaande posts), dus ik sta nog niet te popelen.
  donderdag 18 september 2008 @ 15:25:50 #190
78918 SeLang
Black swans matter
pi_61732832
Ik mis vooral nog de massale negatieve bijstellingen van winstprognoses bij de niet-financials. Dat zou de volgende (laatste?) golf omlaag moeten geven. Ik kan me domweg niet voorstellen dat de winsten op de huidige hoge niveaus blijven nu lenen fors duurder (of onmogelijk) wordt, werkloosheid toeneemt, groei in VS, EU en China sterk afneemt, etc. Daardoor moet toch flink overcapaciteit ontstaan en dus lagere marges. Denk ook aan de grondstoffen/ materialen sectoren die nu bijna als groeisectoren worden gezien terwijl die businesses van nature zeer cyclisch zijn.
Mijn reisverslagen
pi_61734090
Mischien neit echt on-topic maar toch.. ik wil dus een hypotheek krijgen voor een projectje in Italie.. Nu ben ik niet zo op de hoogte van de EU hypotheek markt. Ik heb van Barclays een mooie aanbieding gekregen en ben nog in onderhandeling met wat Italiaanse banken. Wat is het effect van de crisis nu voor mij?

Mijn logica zou zeggen dat ik niet meer dan 80% ga krijgen en veel rente ga betalen. Mits ik het hier juist heb ga ik dus de boel maar in de ijskast zetten echter het blokkeert wel een plan waar ik veel aan gewerkt heb. Zal zuur zijn dit met jaren uit te stellen.

Wat zeg jij Selang?
pi_61734639
quote:
Op donderdag 18 september 2008 15:16 schreef elcastel het volgende:

[..]

Ik probeer ook de conjunctuur te volgen en had ook het idee dat we onder de 360 punten op koopmomenten zouden stuiten, echter ik vind de outlook kut (naar eigen inschatting, zie ook bovenstaande posts), dus ik sta nog niet te popelen.
Je hebt gelijk, dat gevoel heb ik ook.
Echter is gevoel en emotie vaak een slechte raadgever.

Ik schakel dus mijn gevoel uit en ga puur uit op mijn berekeningen. De beurs is nu 3x flink naar beneden gegaan waardoor aandelen voor 60% van de oorspronkelijke prijs te koop zijn.

Het ergste wat mij kan overkomen is dat de beurs nog een stuk verder daalt en dan pas weer gaat stijgen. Dat betekend dat ik niet op het absolute dal heb gekocht en met wat minder winst genoegen moet nemen. Daar staat tegen over dat ik geen crystallen bol heb en dat absolute dal toch niet kan voorspellen, terwijl ik wel zeker weet dat ik nu in ieder geval niet op een top heb ingekocht.
  donderdag 18 september 2008 @ 17:12:38 #193
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_61735344
Het schiet niet echt op met deze beurs
Zie ik 's avonds dat de S&P met bijna 5% op zn bek is gegaan, blijken dat aandelen die ik wil kopen nauwelijks aan de daling te hebben meegedaan (gelukkig geldt hetzelfde voor de aandelen die ik al heb). Het gros van de klappen valt bij de financials.

edit. Wat vinden jullie van ArcelorMittal? Van 66 naar 37 in 3 maanden.

[ Bericht 9% gewijzigd door JimmyJames op 18-09-2008 17:40:58 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
  donderdag 18 september 2008 @ 18:17:09 #194
37777 Sigmund_Freud
Whats On a Mans Mind
pi_61736557
quote:
Op donderdag 18 september 2008 17:12 schreef JimmyJames het volgende:
Zie ik 's avonds dat de S&P met bijna 5% op zn bek is gegaan, blijken dat aandelen die ik wil kopen nauwelijks aan de daling te hebben meegedaan (gelukkig geldt hetzelfde voor de aandelen die ik al heb). Het gros van de klappen valt bij de financials.

Sta ik ook zeker van te kijken, het is hier trouwens ergens op fok wel door iemand voorspelt. Cyclische markt enzo, schijnt nog verder in elkaar te kunnen. Dat wordt nog wat !
Multiply it by infinity, and take it to the depth of forever, and you will still have barely a glimpse of what I'm talking about.
  donderdag 18 september 2008 @ 18:23:54 #195
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_61736682
quote:
Op donderdag 18 september 2008 18:17 schreef Sigmund_Freud het volgende:

[..]

schijnt nog verder in elkaar te kunnen. Dat wordt nog wat !
Misschien wel misschien niet. Echter denk ik dat je wel kunt stellen dat als je op de huidige hoogte aandelen koopt er op een termijn van 2-5 jaar zeker plezier van zult hebben.
pi_61736793
quote:
Verbaast me niet, iemand had dat al eens getipt, het is net Corus. Was jij dat niet SeLang ?
pi_61736843
Overigens heb ik ondanks al mijn verstand toch nogsteeds jeuk om ING op te pakken op 15¤. Niet gelijk mijn einddoel, maar alvast een deel, ik wil eigenlijk ING (flink) in de portefeuille. Kutmarkt, klote dilemma's ...
  donderdag 18 september 2008 @ 18:36:18 #198
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_61736913
quote:
Op donderdag 18 september 2008 18:32 schreef elcastel het volgende:
Overigens heb ik ondanks al mijn verstand toch nogsteeds jeuk om ING op te pakken op 15¤. Niet gelijk mijn einddoel, maar alvast een deel, ik wil eigenlijk ING (flink) in de portefeuille. Kutmarkt, klote dilemma's ...
Waarom een financial? Andere aandelen die niets met de kredietshit hebben te maken zijn net zo hard zo niet harder gedaald. Wel had ik ergens een artikel gelezen waarin de auteur betoogde dat ING als een van de sterkste uit de crisis zou komen. Ze lijken mij ook relatief ongeschonden. Mss is Barclays ook een optie? Hebben met een mooie korting wat delen van Lehman kunnen kopen.

Morgen expiratie? Wat moet ik me daar bij voorstellen eigenlijk? Zie heel wat lieden onheilspellend geheimzinnig erover doen.

Ik ga dit wk maar eens kijken welk(e) aandeel(en) ik echt wil hebben en dan hele scherpe kooporder(s) inleggen.
pi_61737002
Ik wil ING erin omdat ik dat aandeel al jaren volg en ik het een goed bedrijf vind, misschien zelfs een stukje sentiment van mij. Ik denk ook dat ING er goed uit gaat komen en verwacht dat ze zodra de lucht iets opentrekt als een speer beloond worden voor dit feit.

En aangezien een financial inderdaad vooralsnog tricky is overweeg ik alvast een deel, om in de (eventueel) dalende lijn nog meer bij te kopen. Ik vind het een goeie prijs, ik twijfel meer over het sentiment, het eeuwige vraagteken.

Nb, ik vind een financial niet eng, ondanks de hele crisis.
pi_61737641
quote:

Naar welke zit je dan te kijken?

Tja Arcelor... iedereen had het voorspelt.... net zoals dat er genoeg mensen riepen toen ze nog op EUR 35 stonden dat je ze niet moest hebben en toen gingen ze toch nog even door richting de EUR 70... Maja moet je nu kopen? Ik zou ze heel voorzichtig op EUR 37 op gaan pikken, maar als je ze over 2 maanden voor EUR 45 zou kunnen verkopen, zou ik dat ook gelijk weer doen. Lijkt me typisch iets om wat call opties op te kopen ipv het aandeel, gewoon als een gokje . Als Armageddon er echt aan komt dan gaat Arcelor nog een keer door midden.
Abre los ojos
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')