abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 15 september 2008 @ 15:54:47 #151
78918 SeLang
Black swans matter
pi_61647466
quote:
Op maandag 15 september 2008 15:39 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

En waar ga jij je inzetten?
Ik zit nog te denken om, als de markt nog 20% zakt, wat euro stoxx of aex binnen te halen. Azie en Amerika zie ik toch niet zo zitten nu. Als amerika valt, zal ik in azie inzetten, maar andersom niet.
Ik heb een lijstje met Europese aandelen. De correlatie met Eurostoxx 50 of MSCI-Europe zal erg hoog liggen.

Op zich is er niets mis met Amerikaanse of Aziatische aandelen, maar ik heb liever aandelen die hun winsten voor het grootste deel in euros verdienen, in verband met valutarisico (aangezien ik verwacht de rest van mijn leven vooral in de euro zone te wonen). Overigens hebben de meeste grote bedrijven toch wel geografische spreiding zodat je ook genoeg exposure hebt naar de USA, Latijns Amerika, Azie, etc.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_61654078
quote:
Op maandag 15 september 2008 15:30 schreef SeLang het volgende:

[..]

-knip-

Een put heeft een negatieve verwachte opbrengst en een call een positieve verwachte opbrengst (tov risicoloze rente). Het schrijven van een straddle (dat is wat de meeste 'schrijven voor inkomen' mensen doen) heeft daarom (volgens Black&Sholes) een verwachte opbrengst die slechts gelijk is aan de risicoloze rente.
Check, we agree

AIG ook weer 45% in de min... Een jaar terug was die tent nog bijna USD 200bn waard en inmiddels nog maar USD 17bn... Ook op naar het faillissement
Abre los ojos
pi_61674849
Ach en mensen, rood is toch ook een mooie kleur? Dat groen altijd ..

Zitten er hier trouwens nog meer mensen mee te 'speculeren' op turbo shorts? Zoals op Fortis / Lynch/ / en verschillende indices?

En kan iemand mij vertellen waarom ik een website als http://www.abnamromarkets.nl niet in de UK mag gaan zien? Ik woon zelf in londen maar zit nog in nederland, ga de 19e heen. En kan eigenlijk 'niet' zonder die site.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_61675547
Ik lach me suf, een collega (Fortis geil) vroeg me net mijn mening op het werk, ik vertelde hem (om te stangen) dat Fortis nog harde klappen gaat krijgen, kom ik net thuis ... -19,6%. De tering, nog meer mensen die wat tips willen ?
.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  dinsdag 16 september 2008 @ 15:27:05 #155
78918 SeLang
Black swans matter
pi_61675990
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 15:13 schreef elcastel het volgende:
Ik lach me suf, een collega (Fortis geil) vroeg me net mijn mening op het werk, ik vertelde hem (om te stangen) dat Fortis nog harde klappen gaat krijgen, kom ik net thuis ... -19,6%. De tering, nog meer mensen die wat tips willen ?
.
Je moet je services op internet gaan verkopen.
Tips voor ¤100/maand.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 16 september 2008 @ 15:31:13 #156
78918 SeLang
Black swans matter
pi_61676108
Ik moet echt op m'n handen zitten om vandaag geen 'koop'-knopjes in te gaan drukken.

Maar de ellende is tot dusver beperkt tot de financials.
Ik zit te wachten totdat de ellende zich ook uitspreidt over de niet-financials. Tot nu toe is dat allemaal nog veel te positief en zit er eigenlijk geen recessie scenario ingeprijsd. Het lijkt wel of niemand een recessie verwacht.

Het wordt tijd dat een aantal high profile industrials met een negatieve outlook komt.
Mijn reisverslagen
pi_61676284
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 15:31 schreef SeLang het volgende:
Ik moet echt op m'n handen zitten om vandaag geen 'koop'-knopjes in te gaan drukken.

Ik zit te wachten totdat de ellende zich ook uitspreidt over de niet-financials. Tot nu toe is dat allemaal nog veel te positief en zit er eigenlijk geen recessie scenario ingeprijsd. Het lijkt wel of niemand een recessie verwacht.

Het wordt tijd dat een aantal high profile industrials met een negatieve outlook komt.
Hoe moet een recessie er uit zien dan volgens jou?
pi_61676368
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 15:31 schreef SeLang het volgende:

Ik vind de dalingen nog te tam en wacht ook tot het doorzet naar de 'gewone economie', volgens mij is het en beetje uit het nieuws, omdat 10 miljard en 60 miljard lekkerder bekt. Ik koop nog niks, de oorzaak is nog niet weg en het gevolg nog niet ingeprijsd. Jeuken doet het wel, maar dat heb ik al snel bij een flinke daling.
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_61676412
Ik had me nog vorgenomen om ING op te pakken op 17,50 een tijdje terug, ik wacht even de 15¤ af en bepaal dan opnieuw.

-edit- Ach jezus, gaat dat nu ook nog vanmiddag gebeuren dan ?
.
pi_61676461
1 ding is iig zeker we zijn die wispelturige periode van de afgelopen 2 maanden voorbij!
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  dinsdag 16 september 2008 @ 15:43:58 #161
78918 SeLang
Black swans matter
pi_61676487
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 15:40 schreef elcastel het volgende:

[..]

Ik vind de dalingen nog te tam en wacht ook tot het doorzet naar de 'gewone economie', volgens mij is het en beetje uit het nieuws, omdat 10 miljard en 60 miljard lekkerder bekt. Ik koop nog niks, de oorzaak is nog niet weg en het gevolg nog niet ingeprijsd. Jeuken doet het wel, maar dat heb ik al snel bij een flinke daling.
100% mee eens
Mijn reisverslagen
  dinsdag 16 september 2008 @ 15:49:03 #162
78918 SeLang
Black swans matter
pi_61676644
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 15:41 schreef elcastel het volgende:
Ik had me nog vorgenomen om ING op te pakken op 17,50 een tijdje terug, ik wacht even de 15¤ af en bepaal dan opnieuw.

-edit- Ach jezus, gaat dat nu ook nog vanmiddag gebeuren dan ?
.
Op mijn kooplijst staan momenteel 19 financials.
Als het moment daar is dan koop ik ze alle 19 tegelijkertijd.

Jij en ik kunnen onmogelijk inschatten wat voor lijken individuele financials in de kast hebben liggen. Zelf koop ik ze dus alleen in een gespreid portfolio. Ik ga er vanuit dat op een bepaald moment de groep ondergewaardeerd wordt en het niet uitmaakt als er in het portfolio een paar omvallen.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 16 september 2008 @ 15:51:22 #163
78918 SeLang
Black swans matter
pi_61676714
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 15:37 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Hoe moet een recessie er uit zien dan volgens jou?
Winsten van cyclische bedrijven moeten sterk gaan dalen. Momenteel zit dat nog niet ingeprijsd. Cyclische bedrijven hebben momenteel de waardering van groeifondsen.
Mijn reisverslagen
pi_61676742
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 15:49 schreef SeLang het volgende:
Op mijn kooplijst staan momenteel 19 financials.
Als het moment daar is dan koop ik ze alle 19 tegelijkertijd.

Jij en ik kunnen onmogelijk inschatten wat voor lijken individuele financials in de kast hebben liggen. Zelf koop ik ze dus alleen in een gespreid portfolio. Ik ga er vanuit dat op een bepaald moment de groep ondergewaardeerd wordt en het niet uitmaakt als er in het portfolio een paar omvallen.
Ik ben sowieso ING aan het volgen al een tijdje en wacht ook tot de financials in de pan gehakt zijn, ik vind dat dat hoort, dus ik ga er ook vanuit dat dat gaat gebeuren. En ik kijk ook naar de andere financials, maar ben vooral AEX georienteerd.
  dinsdag 16 september 2008 @ 15:59:24 #165
78918 SeLang
Black swans matter
pi_61676952
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 15:52 schreef elcastel het volgende:

[..]

Ik ben sowieso ING aan het volgen al een tijdje en wacht ook tot de financials in de pan gehakt zijn, ik vind dat dat hoort, dus ik ga er ook vanuit dat dat gaat gebeuren. En ik kijk ook naar de andere financials, maar ben vooral AEX georienteerd.
ING vind ik ook een van de mooiere financials.

FYI, van Morningstar:
quote:
ING Groep N.V. ING

Analyst Note 08-13-2008

We will maintain our current fair value estimate after reviewing financial conglomerate ING Group's ING second-quarter results released on Wednesday. While earnings per share are down 20% from the second quarter of 2007, after adjusting for impairments, fair value changes, and foreign exchange effects, underlying net profit was down only 2% from the year-ago quarter. Realized losses on pressured asset classes including U.S. residential mortgage-backed securities, collateralized debt obligations, structured investment vehicles, asset-backed commercial paper, and bonds guaranteed by monolines were a paltry EUR 44 million for the quarter.

Both the insurance and banking businesses suffered from lower investment income, a result of the ongoing credit crisis. However, client balances managed to grow by an annualized rate of 7% from the end of the previous quarter, as the firm was able to attract deposits despite increased competition. And the firm's capital position remains strong, with EUR 3.9 billion in spare capacity after dividends and buybacks.

Thesis 04-07-2008

Since 2004, ING's strategy has been to sell businesses where it lacked the expertise or scale to compete effectively and reallocate capital to growing markets and operations in developed economies where demographics are favorable. Although ING has decent businesses in Asia and ING Direct, they are not enough to provide an economic moat for the entire company.

Half of ING's business is insurance, a classic no-moat business where barriers to entry are low and customers are free to choose from an array of undifferentiated, commoditylike products based on price. As the major developed economies where ING historically operated are mature, competitive markets, ING has been redistributing capital from those operations to greenfields--new insurance businesses built from the ground up--in faster-growing developing economies in Asia and Central Europe. Despite the quick growth, it will be years before these businesses constitute a majority of ING's earnings, at which point any excess profits will most likely have been competed away.

Banking, the other half of ING's business, is generally an industry with much better economics than insurance. Because customers rarely move their bank accounts in search of a higher yield, price competition is limited and banks benefit from a stable source of low-cost funding. Government regulations designed to protect consumers, such as deposit insurance, also transfer risks away from the bank, acting like an indirect subsidy to the industry. ING sought to expand its retail banking network internationally but has scaled back its ambitions to refocus on the domestic Benelux markets where its experience endows an edge over the competition. Because growth opportunities are limited domestically, ING has focused on cost efficiencies and capital management to free up capital for investments in developing markets. Unlike the insurance business, ING has chosen to link up with existing operations by taking partial ownership in banks such as Bank of Beijing in China and ING Bank Slaski in Poland.

The firm started ING Direct to penetrate developed markets without the need to build a branch network. By leveraging the firm's global brand, ING Direct has grown tremendously in the past decade, attracting competition in most markets. Although it has enough of a cost advantage over retail banks that the higher rates it must offer don't dent its profits, the customers it attracts are all too prone to move their deposits if they can get a slightly higher yield elsewhere, making this source of funding less sticky than traditional bank deposits.

Valuation

Our fair value estimate is $45 per ADR. We project an average annual premium increase of 3.5% during the next five years, with most of the gains coming from the budding Asian and Central European markets. We anticipate that the banking segment will earn 2% of its deposits as income annually and that impairments in the investment portfolio will damp growth in investment income. We think the firm has little room for further cost-cutting, which drives our assumption that expense ratios will stabilize. These assumptions add up to a 13% average annual return on equity for the next five years. Our fair value estimate assumes that ING's tax rate will trend up toward the Dutch corporate rate of 25.5% during the next five years. We use an exchange rate of EUR 0.6406 per $1 as of April 2 and an 11% cost of equity. Each 1-percentage-point change in our estimate of underwriting expenditures as a percentage of net premiums would result in a $2 change to our fair value estimate.

Risk

ING's investment portfolio contains a substantial amount of asset-backed securities, including exposure to U.S. subprime and Alt-A residential mortgage-backed securities. These subprime and Alt-A securities amount to 75% of equity, but 95% are rated AAA, providing a strong cushion from losses on the underlying collateral. ING has largely limited its exposure to higher-quality portions of the Alt-A market, with the underlying mortgages carrying virtually no loan/value ratios above 80% and no FICO scores below 680.

See Previous Analyst Reports

Close Competitors TTM Sales $Mil Market Cap $Mil
ING Groep N.V. NA 61,984
* American International Group 82,233 12,799
* AXA 133,761 57,969
* ABN AMRO Holding NV 29,906 108,278
* Aegon NV NA 17,396
* Allianz SE 146,763 65,546

* Morningstar Analyst Report Available | Compare These Stocks

Data as of 06-30-08

Strategy

After selling businesses that didn't fit into its strategy, ING is expanding internally by investing in higher-growth segments, such as retirement services, direct banking, and developing insurance markets. ING's banking business is now concentrated in the Benelux market where it has an edge over competitors, but it uses its global brand to expand its direct banking and other businesses.

Management & Stewardship

CEO Michel Tilmant joined ING in 1998 after successfully turning around two banks in the Netherlands. He was appointed chairman of the executive board in 2004 and improved returns by reorganizing the firm into six segments: three insurance and three banking. For his efforts, he received EUR 6 million in compensation in 2006, which we think is fair compensation in light of his performance. However, he owns only a few hundred thousand euros' worth of ING stock, which in our opinion is not nearly enough to align his interests with shareholders'. We think ING has taken several steps to improve corporate governance during the past few years, including granting depositary receipt owners full voting rights, gradually increasing the performance-based component of salary for top executives, and planning to eliminate the ING trust, which holds the vast majority of the shares outstanding.

Profile

Diversified financial services provider ING Group serves millions of individual and corporate clients worldwide. Company profits are split evenly between its insurance and banking operations. Other important operations for the Netherlands-based giant include online banking (ING Direct), real estate development, and asset management for individuals and institutions.

Growth

With growth hard to come by in its mature primary markets, ING is looking abroad for expansion opportunities, particularly in Central Europe and Asia. Developed markets will still provide growth for the firm's direct banking business.

Profitability

Better efficiency has helped ING improve profitability in its European operations, but Asia continues to be weighed down by negative interest rate spreads in Taiwan. An improved cost/income ratio in its banking operation bodes well for profitability.

Financial Health

ING sports low leverage, with a 9% debt/equity ratio, and has set 10% as its long-term target, which is far less than the elevated levels it carried until two years ago. The firm generates strong cash flows and is healthy, in our opinion.

Bulls Say

ING boasts a dominant market position in the Asia Pacific region, which accounts for more than half of total new business value.

ING direct banking has amassed more than EUR 196 billion in deposits and claims a 95% customer-retention rate.

A sponsorship agreement with Formula One will boost the worldwide profile of the ING brand.

Bears Say

Reserve strengthening in the rate-sensitive Taiwan market will partially offset Asia's earnings growth through at least 2008.

ING Direct's success has attracted several well-financed competitors, such as HSBC HBC and Citigroup C, leading to a deposit decline in the United States in 2007 for the first time in its history.

The direct banking model is price sensitive. In 2007, ING Direct UK experienced a 21% drop in deposits because the bank refused to match competitors' rates.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 16 september 2008 @ 16:21:42 #166
78918 SeLang
Black swans matter
pi_61677589
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 15:40 schreef elcastel het volgende:

[..]

Ik vind de dalingen nog te tam en wacht ook tot het doorzet naar de 'gewone economie',
Dell op -9,9% as we speak, na een negatieve outlook.
Dat is het soort dingen dat we nodig hebben.
Mijn reisverslagen
pi_61678934
Hmm... het gaat nu wel flink naar beneden in 2 dagen.
  dinsdag 16 september 2008 @ 19:12:18 #168
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_61682321
Wie durft Fortis op te pakken?
Ik verwacht eigenlijk de 5 euro nog te zien.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_61683208
Pak je glazen bol er bij. Niemand weet hoeveel een bank ook maar ongeveer waard zou moeten zijn momenteel. Ik zie iig geen reden om enthousiast in Fortis te stappen op dit niveau. Hoe lager de koers hoe groter de kans dat ze nog met een dermate verwaterende emissie moeten komen dat je voorlopig geen dubbelcijferige koersen meer van Fortis zult zien. Hoewel Fortis nu natuurlijk ontkent dat ze nog extra financiering nodig hebben, maja ze kunnen moeilijk iets anders zeggen.
Abre los ojos
pi_61683379
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 19:12 schreef JimmyJames het volgende:
Sluit ik mij bij aan.
Ik ben nog zeker 3 jaar student, hoop dat tegen dan Fortis terug 12+ en Dexia 14,5+ staat...
pi_61683660
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 15:59 schreef SeLang het volgende:
ING vind ik ook een van de mooiere financials.

FYI, van Morningstar:
Deze lees ik vanavond of morgen even, thanks.
  dinsdag 16 september 2008 @ 20:03:44 #172
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_61683801
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 19:42 schreef MrUnchained het volgende:
Pak je glazen bol er bij. Niemand weet hoeveel een bank ook maar ongeveer waard zou moeten zijn momenteel. Ik zie iig geen reden om enthousiast in Fortis te stappen op dit niveau. Hoe lager de koers hoe groter de kans dat ze nog met een dermate verwaterende emissie moeten komen dat je voorlopig geen dubbelcijferige koersen meer van Fortis zult zien. Hoewel Fortis nu natuurlijk ontkent dat ze nog extra financiering nodig hebben, maja ze kunnen moeilijk iets anders zeggen.
Die 5 euro was gevoelsmatig.
Bij die verhouding tussen koers en emissie had ik niet stilgestaan.. Je moet natuurlijk veel meer nieuwe aandelen uitgeven als je hetzelfde bedrag wilt binnenhalen met een lagere koers.
Toch zal bij mij de verleiding moelijk te weerstaan zijn hoewel dit een gevalletje "matig bedrijf voor een geweldige koers ipv geweldig bedrijf voor een redelijke prijs" lijkt.
pi_61683856
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 19:12 schreef JimmyJames het volgende:
Dit is precies wat ik mijn collega vertelde, ik vind 5¤ wel koopwaardig, met de nodige mitsen en maren ...
pi_61684411
Hoe zal de koers van Fortis er over 10 jaar uitzien? Dezelfde koers als 6 maanden geleden?
-weg, zie banmeldtopic-
pi_61684604
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 20:24 schreef guapo het volgende:
Hoe zal de koers van Fortis er over 10 jaar uitzien? Dezelfde koers als 6 maanden geleden?
Over 10 jaar heet Fortis ING.
  dinsdag 16 september 2008 @ 21:18:35 #176
78918 SeLang
Black swans matter
pi_61686432
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 20:30 schreef elcastel het volgende:

[..]

Over 10 2 jaar heet Fortis ING.
Mijn reisverslagen
pi_61688620
Het is nu wel een mooie tijd om in te stappen in de 'goede' financials, zoals AEGON en ING. Koersdalingen beginnen een beetje overdreven te worden...
http://beleggen.datzitzo.com
pi_61689440
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 22:19 schreef evenkijken het volgende:
Het is nu wel een mooie tijd om in te stappen in de 'goede' financials, zoals AEGON en ING. Koersdalingen beginnen een beetje overdreven te worden...
http://beleggen.datzitzo.com
Grappig hoe verschillend mensen erover denken. Wat doet die link erbij eigenlijk ?
.
pi_61690697
tvp
Make my day!
pi_61695122
Op dit moment investeer ik wel een beetje van mijn geld. Je kan de bodem namelijk nooit voorspellen.
De 370 van de aex is een redelijk laag niveau.
Nu kopen en eventueel over een half jaar nog bijkopen op nog lagere koersen drukken dan je aankoopprijs.

Dat het nog lager kan is zeker een optie. De kredietcrisis is nog niet voorbij en zoals SeLang al zegt is nog niet uitgebreid naar andere sectoren.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_61707131
Probleem is dat als de situatie zich echt doorzet er gewoon klappen gaan vallen, ook in Europa. In die hoeken wil je je geld niet hebben dunkt me. In "normale" omstandigheden was het zeker te overwegen om onderhand weer in te stappen. Echter nu het vertrouwen 0,0 is durf ik het gewoon niet.
pi_61707261
quote:
Op woensdag 17 september 2008 09:01 schreef merry77 het volgende:
Dat het nog lager kan is zeker een optie. De kredietcrisis is nog niet voorbij en zoals SeLang al zegt is nog niet uitgebreid naar andere sectoren.
Niet helemaal waar, ik denk dat het wel al is uitgebreid, maar de reactie op de beurs blijft uit, ik denk dat SeLang dat ook bedoeld. Iedereen heeft alleen mar oog voor de financials. Overigens ben ik er ook van overtuigd dat de voornaamste reden dat de olie(/grondstoffen) bubble klapt gewoon fundamenteel is, volgens mij draaien de economiën al langzamer dan menigeen denkt.
pi_61707283
quote:
Op woensdag 17 september 2008 17:35 schreef jpjedi het volgende:
Echter nu het vertrouwen 0,0 is durf ik het gewoon niet.
Begrijpelijk, echter als het vertrouwen 0,0 is is dat een moment dat ik ga rondkijken, iemand moet de eerste zijn hè ... Ow, we gaan nog onder de 0 met het sentiment ook hoor.
pi_61707413
quote:
Op woensdag 17 september 2008 17:41 schreef elcastel het volgende:

[..]

Begrijpelijk, echter als het vertrouwen 0,0 is is dat een moment dat ik ga rondkijken, iemand moet de eerste zijn hè ... Ow, we gaan nog onder de 0 met het sentiment ook hoor.

Geef jij het startschot?
pi_61708924
quote:
Op dit moment investeer ik wel een beetje van mijn geld. Je kan de bodem namelijk nooit voorspellen.
De 370 van de aex is een redelijk laag niveau.
We gaan nog VEEEEEEEEL lager.
quote:
Nu kopen en eventueel over een half jaar nog bijkopen op nog lagere koersen drukken dan je aankoopprijs.
als de beurs dan nog bestaat, ja.
quote:
Het is niet alleen een kredietcrisis, het is een totale monetaire crisis.

Begrippen als eigendom, schuld en vermogen zijn aan een herziening toe.

De Euro en de Dollar zullen samen 1 nieuwe valuta als betaalmiddel worden voor geheel Europa en Noord- en Zuid-Amerika: De Amero.
pi_61709039
quote:
Op woensdag 17 september 2008 18:49 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

We gaan nog VEEEEEEEEL lager.
[..]

als de beurs dan nog bestaat, ja.
[..]

Het is niet alleen een kredietcrisis, het is een totale monetaire crisis.

Begrippen als eigendom, schuld en vermogen zijn aan een herziening toe.

De Euro en de Dollar zullen samen 1 nieuwe valuta als betaalmiddel worden voor geheel Europa en Noord- en Zuid-Amerika: De Amero.
  woensdag 17 september 2008 @ 19:06:52 #187
78918 SeLang
Black swans matter
pi_61709407
quote:
Op woensdag 17 september 2008 17:35 schreef jpjedi het volgende:
Probleem is dat als de situatie zich echt doorzet er gewoon klappen gaan vallen, ook in Europa. In die hoeken wil je je geld niet hebben dunkt me. In "normale" omstandigheden was het zeker te overwegen om onderhand weer in te stappen. Echter nu het vertrouwen 0,0 is durf ik het gewoon niet.
Dit is een begrijpelijke psychologische reactie, en de meeste mensen denken zo.

Het interessante is natuurlijk dat de problemen waar nu iedereen zich op focust ruim een jaar geleden (tijdens de bubble) ook al bestonden. Ook toen hadden financiele instellingen scheepsladingen met waardeloze mortgage backed securities. Alleen werd het risico toen niet ingeprijsd en nu wel. De situatie is nu niet veel anders dan toen, alleen nu wordt de ellende pas onderkend.

Gerapporteerde winsten stonken toen ook al. Als je bij wijze van spreken een zwerver van straat plukt en je geeft hem een lening van 1 miljoen tegen 10% rente, dan kun je elk jaar 100k winst rapporteren, fantastisch toch? Nu blijkt dat die zwerver die 10% helemaal niet kan betalen. En btw, hij heeft die 1 miljoen inmiddels uitgegeven aan hoeren. Nu moet je opeens die 1 miljoen afschrijven, plus een aantal keer die 10% die je wel als winst had geboekt maar nooit krijgt. Was dit onverwacht?

"Ja maar de huizenmarkt is plotseling ingestort!" Wat nu "plotseling"? Huizen stijgen op lange termijn niet sneller dan de inflatie. Dat is een algemeen bekend feit. Als dan na een paar jaar van abnormale prijsstijgingen er een correctie van 30-40% plaatsvindt dan ligt dat gewoon in de verwachting. Maar dat risico is dus kennelijk niet ingeprijsd. Ik vind het werkelijk onvoorstelbaar dat er banken ten onder gaan als er een correctie plaatsvindt van 30%, terwijl dat historisch gezien een hele normale correctie is op de huizenmarkt.

Het 'grappige' is dat tijdens de bubble iedereen over elkaar heen rolde om aandelen en huizen te kopen tegen veel te hoge prijzen. Maar de catastrofe lag er toen al in besloten. Aandelen waren toen evenveel (of even weinig) waard als nu (want er is niets fundamenteel anders), alleen kwam dat niet tot uitdrukking in de prijs (omdat het risico niet werd ingeprijsd). Zo gaat dat tijdens elke bubble.

Het is ook absoluut niet zo dat die creditcrunch onverwacht kwam. Er is in de jaren ervoor al zoveel over geschreven, zelfs hier op Fok! Met de Fok-search ( ) kun je dat wel terugvinden. Het is gewoon de dotcom bubble over again. Toen was ook algemeen bekend dat de meeste aandelen veel te hoog waren gewaardeerd, en van veel bedrijven kon zelfs een leek op de achterkant van een sigarendoosje uitrekenen dat er nooit winst gemaakt kon worden. Toch kocht men massaal, en volgde de onvermijdelijke crash.
Mijn reisverslagen
pi_61732020
Ik schreef iets meer dan een jaar geleden dat ik graag de lange economische golven volg. Ik heb toen ook mijn beleggingen gehalveerd en omgezet naar spaargeld (lang leve ATbank & Icesave). Als mooi instapmoment schreef ik toen dat bij het volgen de lange golfbewegingen er een mooi koopmoment zit bij ongeveer 350. Dit gebaseerd op procentuele daling van de beurs ten opzichte van de toppen in 2007. Historisch gezien zijn de beursen bij de meeste recessies met 2 of 3 flinke dalingen naar beneden gegaan.
Ondertussen hebben wij vandaag de 350 aangetikt en maken we de 3e grote daling naar beneden mee. Helaas blijken meer mensen 350 als koopwaardig te zien, want meteen nam de vraag toe en schoot de koers weer omhoog.

Ik hoop echter dat de komende week de beurs ook op of onder de 350 sluit, waarna ik weer vol zal instappen voor mijn lange termijn beleggingen. Mijn geld heb ik ondertussen van Icesave weer naar Alex overgemaakt, klaar om in te stappen.
pi_61732616
quote:
Op donderdag 18 september 2008 14:53 schreef dyna18 het volgende:
Ik schreef iets meer dan een jaar geleden dat ik graag de lange economische golven volg. Ik heb toen ook mijn beleggingen gehalveerd en omgezet naar spaargeld (lang leve ATbank & Icesave). Als mooi instapmoment schreef ik toen dat bij het volgen de lange golfbewegingen er een mooi koopmoment zit bij ongeveer 350. Dit gebaseerd op procentuele daling van de beurs ten opzichte van de toppen in 2007. Historisch gezien zijn de beursen bij de meeste recessies met 2 of 3 flinke dalingen naar beneden gegaan.
Ondertussen hebben wij vandaag de 350 aangetikt en maken we de 3e grote daling naar beneden mee. Helaas blijken meer mensen 350 als koopwaardig te zien, want meteen nam de vraag toe en schoot de koers weer omhoog.

Ik hoop echter dat de komende week de beurs ook op of onder de 350 sluit, waarna ik weer vol zal instappen voor mijn lange termijn beleggingen. Mijn geld heb ik ondertussen van Icesave weer naar Alex overgemaakt, klaar om in te stappen.
Ik probeer ook de conjunctuur te volgen en had ook het idee dat we onder de 360 punten op koopmomenten zouden stuiten, echter ik vind de outlook kut (naar eigen inschatting, zie ook bovenstaande posts), dus ik sta nog niet te popelen.
  donderdag 18 september 2008 @ 15:25:50 #190
78918 SeLang
Black swans matter
pi_61732832
Ik mis vooral nog de massale negatieve bijstellingen van winstprognoses bij de niet-financials. Dat zou de volgende (laatste?) golf omlaag moeten geven. Ik kan me domweg niet voorstellen dat de winsten op de huidige hoge niveaus blijven nu lenen fors duurder (of onmogelijk) wordt, werkloosheid toeneemt, groei in VS, EU en China sterk afneemt, etc. Daardoor moet toch flink overcapaciteit ontstaan en dus lagere marges. Denk ook aan de grondstoffen/ materialen sectoren die nu bijna als groeisectoren worden gezien terwijl die businesses van nature zeer cyclisch zijn.
Mijn reisverslagen
pi_61734090
Mischien neit echt on-topic maar toch.. ik wil dus een hypotheek krijgen voor een projectje in Italie.. Nu ben ik niet zo op de hoogte van de EU hypotheek markt. Ik heb van Barclays een mooie aanbieding gekregen en ben nog in onderhandeling met wat Italiaanse banken. Wat is het effect van de crisis nu voor mij?

Mijn logica zou zeggen dat ik niet meer dan 80% ga krijgen en veel rente ga betalen. Mits ik het hier juist heb ga ik dus de boel maar in de ijskast zetten echter het blokkeert wel een plan waar ik veel aan gewerkt heb. Zal zuur zijn dit met jaren uit te stellen.

Wat zeg jij Selang?
pi_61734639
quote:
Op donderdag 18 september 2008 15:16 schreef elcastel het volgende:

[..]

Ik probeer ook de conjunctuur te volgen en had ook het idee dat we onder de 360 punten op koopmomenten zouden stuiten, echter ik vind de outlook kut (naar eigen inschatting, zie ook bovenstaande posts), dus ik sta nog niet te popelen.
Je hebt gelijk, dat gevoel heb ik ook.
Echter is gevoel en emotie vaak een slechte raadgever.

Ik schakel dus mijn gevoel uit en ga puur uit op mijn berekeningen. De beurs is nu 3x flink naar beneden gegaan waardoor aandelen voor 60% van de oorspronkelijke prijs te koop zijn.

Het ergste wat mij kan overkomen is dat de beurs nog een stuk verder daalt en dan pas weer gaat stijgen. Dat betekend dat ik niet op het absolute dal heb gekocht en met wat minder winst genoegen moet nemen. Daar staat tegen over dat ik geen crystallen bol heb en dat absolute dal toch niet kan voorspellen, terwijl ik wel zeker weet dat ik nu in ieder geval niet op een top heb ingekocht.
  donderdag 18 september 2008 @ 17:12:38 #193
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_61735344
Het schiet niet echt op met deze beurs
Zie ik 's avonds dat de S&P met bijna 5% op zn bek is gegaan, blijken dat aandelen die ik wil kopen nauwelijks aan de daling te hebben meegedaan (gelukkig geldt hetzelfde voor de aandelen die ik al heb). Het gros van de klappen valt bij de financials.

edit. Wat vinden jullie van ArcelorMittal? Van 66 naar 37 in 3 maanden.

[ Bericht 9% gewijzigd door JimmyJames op 18-09-2008 17:40:58 ]
  donderdag 18 september 2008 @ 18:17:09 #194
37777 Sigmund_Freud
Whats On a Mans Mind
pi_61736557
quote:
Op donderdag 18 september 2008 17:12 schreef JimmyJames het volgende:
Zie ik 's avonds dat de S&P met bijna 5% op zn bek is gegaan, blijken dat aandelen die ik wil kopen nauwelijks aan de daling te hebben meegedaan (gelukkig geldt hetzelfde voor de aandelen die ik al heb). Het gros van de klappen valt bij de financials.

Sta ik ook zeker van te kijken, het is hier trouwens ergens op fok wel door iemand voorspelt. Cyclische markt enzo, schijnt nog verder in elkaar te kunnen. Dat wordt nog wat !
Multiply it by infinity, and take it to the depth of forever, and you will still have barely a glimpse of what I'm talking about.
  donderdag 18 september 2008 @ 18:23:54 #195
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_61736682
quote:
Op donderdag 18 september 2008 18:17 schreef Sigmund_Freud het volgende:

[..]

schijnt nog verder in elkaar te kunnen. Dat wordt nog wat !
Misschien wel misschien niet. Echter denk ik dat je wel kunt stellen dat als je op de huidige hoogte aandelen koopt er op een termijn van 2-5 jaar zeker plezier van zult hebben.
pi_61736793
quote:
Verbaast me niet, iemand had dat al eens getipt, het is net Corus. Was jij dat niet SeLang ?
pi_61736843
Overigens heb ik ondanks al mijn verstand toch nogsteeds jeuk om ING op te pakken op 15¤. Niet gelijk mijn einddoel, maar alvast een deel, ik wil eigenlijk ING (flink) in de portefeuille. Kutmarkt, klote dilemma's ...
  donderdag 18 september 2008 @ 18:36:18 #198
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_61736913
quote:
Op donderdag 18 september 2008 18:32 schreef elcastel het volgende:
Overigens heb ik ondanks al mijn verstand toch nogsteeds jeuk om ING op te pakken op 15¤. Niet gelijk mijn einddoel, maar alvast een deel, ik wil eigenlijk ING (flink) in de portefeuille. Kutmarkt, klote dilemma's ...
Waarom een financial? Andere aandelen die niets met de kredietshit hebben te maken zijn net zo hard zo niet harder gedaald. Wel had ik ergens een artikel gelezen waarin de auteur betoogde dat ING als een van de sterkste uit de crisis zou komen. Ze lijken mij ook relatief ongeschonden. Mss is Barclays ook een optie? Hebben met een mooie korting wat delen van Lehman kunnen kopen.

Morgen expiratie? Wat moet ik me daar bij voorstellen eigenlijk? Zie heel wat lieden onheilspellend geheimzinnig erover doen.

Ik ga dit wk maar eens kijken welk(e) aandeel(en) ik echt wil hebben en dan hele scherpe kooporder(s) inleggen.
pi_61737002
Ik wil ING erin omdat ik dat aandeel al jaren volg en ik het een goed bedrijf vind, misschien zelfs een stukje sentiment van mij. Ik denk ook dat ING er goed uit gaat komen en verwacht dat ze zodra de lucht iets opentrekt als een speer beloond worden voor dit feit.

En aangezien een financial inderdaad vooralsnog tricky is overweeg ik alvast een deel, om in de (eventueel) dalende lijn nog meer bij te kopen. Ik vind het een goeie prijs, ik twijfel meer over het sentiment, het eeuwige vraagteken.

Nb, ik vind een financial niet eng, ondanks de hele crisis.
pi_61737641
quote:

Naar welke zit je dan te kijken?

Tja Arcelor... iedereen had het voorspelt.... net zoals dat er genoeg mensen riepen toen ze nog op EUR 35 stonden dat je ze niet moest hebben en toen gingen ze toch nog even door richting de EUR 70... Maja moet je nu kopen? Ik zou ze heel voorzichtig op EUR 37 op gaan pikken, maar als je ze over 2 maanden voor EUR 45 zou kunnen verkopen, zou ik dat ook gelijk weer doen. Lijkt me typisch iets om wat call opties op te kopen ipv het aandeel, gewoon als een gokje . Als Armageddon er echt aan komt dan gaat Arcelor nog een keer door midden.
Abre los ojos
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')