abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60446312
Als je met 650 euro gaat beleggen, is het dan niet handiger om gebruik te maken van Turbo's e.d?
pi_60446480
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 16:11 schreef Rapaille het volgende:
Als je met 650 euro gaat beleggen, is het dan niet handiger om gebruik te maken van Turbo's e.d?
Welnee. Het is leuker om zelf te beleggen.
Heb een tijdje Rendemix gedaan, maar ten eerste weet je niet wat je hevt en ten tweede is er vrijwel geen resultaat.
pi_60446695
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 14:57 schreef ChickenSpikey het volgende:

[..]

Jawel, maar een deel heb ik al terugverdiend op tomtom. Ik ging meer van de lange termijn uit. Dan verdien je dat sowieso wel terug als het goed is.
Nou succes dan maar om met 650euro een mooi rendement te maken netto, met aandelen.
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 16:17 schreef ChickenSpikey het volgende:

[..]

Welnee. Het is leuker om zelf te beleggen.
Heb een tijdje Rendemix gedaan, maar ten eerste weet je niet wat je hevt en ten tweede is er vrijwel geen resultaat.
Volgens mij weet je niet wat turbo's zijn ofwel?
pi_60450610
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 19:37 schreef SeLang het volgende:

[..]
Als de wereld niet vergaat dan zal die portefeuille ongeacht de beurskoersen waarschijnlijk nog steeds een fatsoenlijk dividend geven. Bedrijven verlagen niet snel het dividend, zelfs niet als het slecht gaat. Van een portefeuille die goed gespreid is over veel aandelen en sectoren zal de dividend uitkering niet heel ver terugvallen bij een dergelijke dip.

Ik kan nog steeds jaarlijks een paar % van de aandelen verkopen, maar tijdens een dergelijke dip met grote onderwaardering doe je dat natuurlijk onder slechte voorwaarden want je verkoopt dan te goedkoop. Dus vermijden als het kan.
[..]
De klassieke benadering is om naarmate je ouder wordt een steeds groter % van je kapitaal naar vastrentend te verschuiven. Vuistregel is je leeftijd als % vastrentend.

Zelf ben ik dat echter niet van plan vanwege het relatief lage rendement van vastrentend na inflatie. Het lijkt me dat je kapitaal in reeele termen dan krimpt. Dat wil ik niet, want dan ben ik aan het speculeren hoe oud ik word. Ik hoop dat ik de 80 haal. Maar wat nu als ik 110 wordt? Ik plan dus om rijk te sterven. De 21-jarige vriendin die ik dan heb heeft dus mazzel want zij erft alles, maar dat helpt om haar gemotiveerd te houden tijdens mijn leven dus ergens profiteer ik er toch nog van
Maar is het dan wel verstandig om in het kader van jouw strategie te beleggen in de index? Immers, het gemiddelde dividend van de index is betrekkelijk laag want er zijn bedrijven die nauwelijks of helemaal geen dividend uitkeren. Bij een laag dividend kan het dus gebeuren dat je bij een evt crach toch op een slecht moment moet verkopen, of moet accepteren dat je (tijdelijk) geen cash flow uit je vermogen belegd vermogen ontvangt. Dan ben je feitelijk ook aan het speculeren op je levensverwachting.

Om bovenstaand risico te verminderen zou je een portefuille kunnen samenstellen uit aandelen die een goed en stabiel dividend rendement geven. Maarja dat impliceert dus wel het loslaten van indexbeleggen.
pi_60454486
Even een vraagje tussendoor:

Hoe kijken jullie aan tegen Wolters Kluwer, over de afgelopen 10jaar alleen maar een koersdaling, interessant? of zijn er nog 'meerdere' haken en ogen richting de toekomst?
  donderdag 31 juli 2008 @ 01:11:28 #66
219075 Fortitudo
de echte vedett
pi_60457896
ik ga met 1000 euro beleggen

500/500 in olie en energie pompen op basis van analyse op uni, of in een beleggingsfonds stoppen?
Een oude, seniele vos is nog steeds sluw en schuw. Nooit afschrijven zeg ik je.
  donderdag 31 juli 2008 @ 01:13:11 #67
219075 Fortitudo
de echte vedett
pi_60457913
ik heb het groot beleggers handboek gekocht op aanraden van iemand. goede keus?
Een oude, seniele vos is nog steeds sluw en schuw. Nooit afschrijven zeg ik je.
pi_60458120
olie/energie = bubble... iedereen weet dat die bedrijven nu véééél winst maken -> gevaarlijk...
pi_60460089
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 16:26 schreef NickeN. het volgende:

[..]

Nou succes dan maar om met 650euro een mooi rendement te maken netto, met aandelen.
[..]

Volgens mij weet je niet wat turbo's zijn ofwel?
Ten eerste weet ik ook wel dat ik niet in een keer slapend rijk wordt. Ik vind het gewoon leuk om te doen.
En ja, ik weet wel wat turbo's zijn.
pi_60460386
Hoe lang blijft het nog feest op de Bovespa?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  donderdag 31 juli 2008 @ 11:46:46 #71
78918 SeLang
Black swans matter
pi_60463316
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 19:42 schreef MMWhOPS het volgende:

[..]

Maar is het dan wel verstandig om in het kader van jouw strategie te beleggen in de index? Immers, het gemiddelde dividend van de index is betrekkelijk laag want er zijn bedrijven die nauwelijks of helemaal geen dividend uitkeren. Bij een laag dividend kan het dus gebeuren dat je bij een evt crach toch op een slecht moment moet verkopen, of moet accepteren dat je (tijdelijk) geen cash flow uit je vermogen belegd vermogen ontvangt. Dan ben je feitelijk ook aan het speculeren op je levensverwachting.

Om bovenstaand risico te verminderen zou je een portefuille kunnen samenstellen uit aandelen die een goed en stabiel dividend rendement geven. Maarja dat impliceert dus wel het loslaten van indexbeleggen.
Ja ik heb daar ook al eens naar gekeken, maar het valt behoorlijk tegen om een goed gespreide portefeuille te creeeren met een dividend rendement dat echt veel hoger ligt dan dat van een relevante index. Ook is het zo dat veel van de hoge dividenden die je op een bepaald moment ziet vaak het gevolg zijn van bijzondere situaties die niet sustainable zijn. Bijvoorbeeld, veel financials betalen momenteel meer dividend dan ze winst maken, terwijl ze tegelijkertijd nieuwe aandelen uitgeven op hele lage koersen om hun balans te repareren! Pure waardevernietiging als je het mij vraagt, maar er hangt nu eenmaal een stigma aan het verlagen van dividend.

Een ander nadeel van dividend is dat het wordt belast! Dat is ook de reden dat Berkshire Hathaway (Warren Buffett) geen dividend uitkeert. Een en ander hangt natuurlijk af van het land waar je woont en waar de aandelen gedomicilieerd zijn, maar ikzelf kan door het bedrijf gecreeerde waarde beter cashen via onbelaste koerswinst dan door belast dividend.

Maar verder heb je helemaal gelijk dat een 'hoge dividend strategie' minder volatiel is als je constant inkomen wilt onttrekken. Het is een kwestie van voordelen en nadelen afwegen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_60464418
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 11:46 schreef SeLang het volgende:

Ja ik heb daar ook al eens naar gekeken, maar het valt behoorlijk tegen om een goed gespreide portefeuille te creeeren met een dividend rendement dat echt veel hoger ligt dan dat van een relevante index. Ook is het zo dat veel van de hoge dividenden die je op een bepaald moment ziet vaak het gevolg zijn van bijzondere situaties die niet sustainable zijn. Bijvoorbeeld, veel financials betalen momenteel meer dividend dan ze winst maken, terwijl ze tegelijkertijd nieuwe aandelen uitgeven op hele lage koersen om hun balans te repareren! Pure waardevernietiging als je het mij vraagt, maar er hangt nu eenmaal een stigma aan het verlagen van dividend.

Een ander nadeel van dividend is dat het wordt belast! Dat is ook de reden dat Berkshire Hathaway (Warren Buffett) geen dividend uitkeert. Een en ander hangt natuurlijk af van het land waar je woont en waar de aandelen gedomicilieerd zijn, maar ikzelf kan door het bedrijf gecreeerde waarde beter cashen via onbelaste koerswinst dan door belast dividend.

Maar verder heb je helemaal gelijk dat een 'hoge dividend strategie' minder volatiel is als je constant inkomen wilt onttrekken. Het is een kwestie van voordelen en nadelen afwegen.
Tsja, financials die aan de ene kant geld op moeten halen maar toch dividend uitkeren Da's het zinloos rondpompen van geld. Het lijkt de overheid wel ))

Verder, kan je denk ik uit mijn vragen en opmerkingen wel afleiden dat ik er zelf een iets andere lange termijn strategie op na hou (meer concentrated value in combinatie met sustainable dividend rendement) maar ik snap je visie wel.
  donderdag 31 juli 2008 @ 13:36:17 #73
78918 SeLang
Black swans matter
pi_60465815
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 12:28 schreef MMWhOPS het volgende:

[..]

Tsja, financials die aan de ene kant geld op moeten halen maar toch dividend uitkeren Da's het zinloos rondpompen van geld. Het lijkt de overheid wel ))
Het is nog veel erger dan rondpompen van geld. Ze transfereren feitelijk waarde van de zittende aandeelhouders naar nieuwe aandeelhouders die mogelijk voor een habbekrats die nieuwe aandelen kunnen kopen. Vervolgens wordt het dan uitgekeerd aan bestaande aandeelhouders die er dan nog eens belasting over moeten betalen .

(Hoe stom dit is is natuurlijk afhankelijk van op welke koers die emissie is gedaan - Citygroup heeft in 2007 al op $35 een paar miljard opgehaald bij Chinezen, de koers is nu $18,80 dus die Chinezen zijn enorm gepwnd)
quote:
Verder, kan je denk ik uit mijn vragen en opmerkingen wel afleiden dat ik er zelf een iets andere lange termijn strategie op na hou (meer concentrated value in combinatie met sustainable dividend rendement) maar ik snap je visie wel.
Ja een typische 'value investing' strategie dus. Helemaal niks mis mee, zolang je maar zorgt dat je goed spreidt en je kosten laag houdt.

Zelf ben ik overigens ook geen strikte indexvolger. Er is niets magisch aan een index. Een index is ook maar een mandje met aandelen. Index volgen werkt vanwege 1) spreiding 2) lage kosten 3) niet proberen de smart@ss uit te hangen terwijl 99,999% van de mensen die skill domweg niet heeft.

Mijn index/kooplijst (ik zit nu uiteraard cash/obligaties) bestaat uit ca 70 aandelen in gelijke proporties, gespreid over verschillende sectoren. De lijst is zo samengesteld dat ik een hoge correlatie heb met de MSCI-Europe (het zijn voor het overgrote deel de zwaarst wegende aandelen in de MSCI-Europe). Maar losse aandelen is voor mij goedkoper dan een indextracker (kwestie van omvang) en ik heb dan de mogelijkheid om de UK£- en CHF exposure wat te verlagen ten opzichte van de MSCI-Europe door een aantal Britse en Zwitserse fondsen te vervangen door euro gedenomineerde fondsen in dezelfde sectoren. Helemaal uitsluiten kun je niet, bijvoorbeeld omdat je dan een aantal toonaangevende farmaceuten uitsluit. Daarnaast heb ik eventueel de mogelijkheid om een aantal echt dure fondsen uit te sluiten en/of fondsen met hoog dividend en lage waardering op te nemen. Maar dat is weer strijdig met regel 3) uit de vorige alinea dus ik ben terughoudend om dat te doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door SeLang op 31-07-2008 13:41:41 ]
Mijn reisverslagen
pi_60680455
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 09:02 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hoe lang blijft het nog feest op de Bovespa?
Vroeger was ik een enorme fan van beleggen in Brazilie, maar dat was in de tijd dat ze de inflatie geweldig onder controle hadden, rente keer op keer daardoor kon dalen en die Bovespa dus maar bleef lopen. Daar kreeg je nog bij dat die Real aansterkte tov de euro, dus een garantie voor succes. (en natuurlijk zitten er veel grondstoffenbedrijven)

Momenteel loopt de inflatie weer uit de hand in Brazilie en nog erger looninflatie is zelfs stukken hoger. Een loonsverhoging van 15% is momenteel niet eens vreemd in Brazilie. Criminaliteit is ook nog steeds een probleem. In de grote steden heeft de overheid amper de macht in handen en zijn hele stukken in handen van straatbendes.

Ik wacht momenteel rustig af tot ik een keer een Braziliaanse huizenbouwer goedkoop op kan pikken. Gafisa bijvoorbeeld zou ik best willen hebben. Voor de lange termijn is dat in mijn ogen de sector die na de grondstoffen en de banken zal gaan lopen in Brazilie. Er ligt nog een gigantisch potentieel om fatsoenlijke huizen te bouwen zodra de rente weer wat gaat dalen.
Abre los ojos
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 22:32:03 #75
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_60777152
quote:
Een van onze lezers stuurde ons afgelopen week een interessante Engelstalige video toe, genaamd 'A Conversation With Charlie Munger'. Charlie Munger is de vice-voorzitter van Berkshire Hathaway, het investeringsvehikel van Warren Buffett. De inzichten van Charlie Munger hebben een belangrijke rol gespeeld bij het grote beleggingssucces van Berkshire.

De video is afgelopen maart opgenomen in het Beckman Auditorium van het Amerikaanse Caltech (California Institute of Technology) in Pasadena, Californië. In de opname komen een groot aantal van de wijze inzichten van Munger aan de orde, maar wellicht nog interessanter, ook de manier waarop hij deze inzichten verkregen heeft wordt besproken.

De video duurt in totaal 1 uur en 46 minuten en is beschikbaar via onderstaande link:

http://today.caltech.edu/theater

--

Zie onder 'Recent additions' - 'DuBridge Distinguished Lecture: A Conversation with Charlie Munger'.

U kunt kiezen uit drie videokwaliteiten: 56k modem, cable/DSL en broadband.

Voor het bekijken van de video dient Realplayer (Basic) geïnstalleerd te zijn op uw computer. Mocht dit nog niet het geval zijn, dan is het programma gratis verkrijgbaar via http://www.netherlands.real.com/player/win (aan de linkerkant).

--

Enkele onderwerpen die in de video ter sprake komen zijn:

10:04 Waar Buffett en Munger vooral in uitblinken (het bewust zijn van je eigen beperkingen).
11:40 Munger over 'common sense' (gezond verstand).
14:54 Het belang van het combineren van inzichten uit verschillende disciplines.
38:20 Enkele aardige voorbeelden van 'common sense' welke in de praktijk toch niet zo 'common' oftewel alledaags blijkt te zijn.
47:44 De factor 'geluk' inzake het rendement van Berkshire Hathaway.
1:11:04 Munger over de opwarming van de aarde (en het gebruiken van landbouwgewassen voor de productie van ethanol).
1:22:20 De visie van Charlie Munger op de opkomst van China.
1:25:42 Adviezen voor beginnende beleggers.

Veel kijkplezier toegewenst!

Met vriendelijke groet,
Hendrik Oude Nijhuis
Zelf nog niet te tijd voor genomen. Lijkt me wel het kijken waard.
Please Move The Deer Crossing Sign
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 22:42:19 #76
78918 SeLang
Black swans matter
pi_60777510
Bedankt voor de link
Gaat er deze week alleen nog niet van komen want ik ga morgen op vakantie naar Nederland
(voor het eerst in 3,5 jaar )
Mijn reisverslagen
pi_60791907
Hmmz tja ik kan niet echt zeggen dat je veel beter weer tegemoet gaat, maar toch een goede vakantie toegewenst.
Abre los ojos
  woensdag 13 augustus 2008 @ 19:36:20 #78
64381 Achterhoekers_eerst
Als u alles op een rijtje hebt
pi_60802935
Even een vraagje aan jullie, hoe zit het met mensen die een langere tijd met vakantie zijn geweest en nu na terugkomst zien dat ze hun Corporate Express aandelen niet meer via de beurs kwijt kunnen........ik ben dus de lul doordat niet aangegeven is om de handel weg te doen, kan ik ze nog kwijt?? Weet iemand de weg??
....hoedt u voor het domino-effect ! !
  woensdag 13 augustus 2008 @ 20:41:02 #79
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_60805142
Kun je ze niet nog aanmelden bij de overnemende partij?
pi_60809386
Staples is een uitkoopprocedure gestart om de overige uitstaande aandelen ook te verwerven. Als deze procedure is afgerond moet je je aandelen overdragen tegen de dan door de rechter vastgestelde prijs (kan dus ook lager zijn dan het bod dat Staples had neergelegd). Ik heb geen idee hoe lang zo'n procedure duurt. Maar aan de andere kant je had ook enorme pech kunnen hebben als Staples zo'n procedure niet was gestart, want dan zou je er voorlopig zeker niet meer vanaf komen. Hoe moet je ze daar aanmelden? Eerlijk gezegd: geen idee. Bel even de IR van Corporate Express.

Carl Hoyer
Investor Relations Manager
t +31 (0)20 651 1042

Overigens als je nog 0.5% in die toko bezit, dan mag je ook gewoon een mailtje naar Staples sturen, dan zullen ze ze wel willen kopen voor de uitkoopprocedure is afgerond, voor kleinere belangen in Corporate Express geef ik je weinig kans.
Abre los ojos
pi_60831036
ik ziet steeds weer berichten dat een bedrijf duizende aandelen heeft uigeven, echter zegt mij dit niks.

Bestaat er een manier om aandelen om te rekenen naar procenten, of is er een website waar op staat hoeveel procent van een bepaald bedrijf te verhandelen zijn?

ik was benieuwd hoeveel procent shell of tom tom bijvoorbeeld hebben uitgegeven.

[ Bericht 15% gewijzigd door thepetlover op 14-08-2008 18:45:16 ]
pi_60831243
quote:
Op donderdag 14 augustus 2008 18:10 schreef thepetlover het volgende:
ik ziet steeds weer berichten dat een bedrijf duizende aandelen heeft uigeven, echter zegt mij dit niks.

Bestaat er een manier om aandelen om te rekenen naar procenten, of is er een website waar op staat hoeveel procent van een bepaald bedrijf te verhandelen zijn?
Dat kan je toch gewoon in de jaarrekening zien? De meeste (beursgenoteerde) bedrijven hebben die wel op hun website staan.
  zondag 17 augustus 2008 @ 19:05:16 #83
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_60904890
Ik snap niet helemaal hoe de vork in de steel steekt ivm ADR-noteringen?
Neem bijv. Veolia http://finance.google.com/finance?q=NYSE:VE een frans bedrijf. Als de dollar stijgt tov de euro zoals laatst zou de koers alleen al door die stijging moeten dalen right?
  maandag 18 augustus 2008 @ 09:48:00 #84
78918 SeLang
Black swans matter
pi_60916801
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 19:05 schreef JimmyJames het volgende:
Neem bijv. Veolia http://finance.google.com/finance?q=NYSE:VE een frans bedrijf. Als de dollar stijgt tov de euro zoals laatst zou de koers alleen al door die stijging moeten dalen right?
Normalitair wel ja
Mijn reisverslagen
pi_60961856
Stilte voor de storm? Als de bordjes rood aangeven is er vaak niemand te vinden
En we gaan niet echt naar boven en niet echt naar beneden. Drama lol ..

Hoe zit dat eigenlijk met de olie prijs? Toen de olie prijs vaak steeg, kwam dat in het nieuws, en daarna vaak direct dat de literprijs aan de pomp duurder werd, terwijl het nu al een aantal weken stukken goedkoper is, terwijl het aan de pomp echt niet stukken goedkoper wordt.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_60964484
Ging niet zo goed vandaag
Verdomde eigenwijs
Viva la afca
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 23:01:55 #87
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_60967455
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 19:05 schreef JimmyJames het volgende:
Dat bedrijf heeft overigens ook te kampen met een winstwaarschuwing.
  donderdag 21 augustus 2008 @ 20:11:22 #88
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_61018593
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 19:56 schreef sitting_elfling het volgende:
Stilte voor de storm? Als de bordjes rood aangeven is er vaak niemand te vinden
En we gaan niet echt naar boven en niet echt naar beneden. Drama lol ..

Hoe zit dat eigenlijk met de olie prijs? Toen de olie prijs vaak steeg, kwam dat in het nieuws, en daarna vaak direct dat de literprijs aan de pomp duurder werd, terwijl het nu al een aantal weken stukken goedkoper is, terwijl het aan de pomp echt niet stukken goedkoper wordt.
Een crash hangt in de lucht. De trigger zal wel het omvallen van een grote amerikaanse bank zijn.

@Ofyles2 Het diende slechts als voorbeeld. Overigens wel een bedrijf om in de gaten te houden: Water, water en water! (dat er een ontwikkeling is, betekent niet automatisch dat er geld mee valt te verdienen, ik weet).
pi_61018701
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 20:11 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Een crash hangt in de lucht. De trigger zal wel het omvallen van een grote amerikaanse bank zijn.

@Ofyles2 Het diende slechts als voorbeeld. Overigens wel een bedrijf om in de gaten te houden: Water, water en water! (dat er een ontwikkeling is, betekent niet automatisch dat er geld mee valt te verdienen, ik weet).
momenteel denk ik er niet eens over om iets op de beurs te doen, het voelt idd of er iets in de lucht hangt.

Maar kan ook door de zomer komen, rustige periodes overal.
  donderdag 28 augustus 2008 @ 17:03:10 #90
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_61196892
Nou de euforie lijkt me teruggekeerd op de beursvloer. Zal wel van korte duur zijn of niet?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')