Nou ben ik een totale n00b op aandelengebied maar ik weet wel dat een order bij ABN via inet 'slechts' 8 euro kost. Nog een klap geld maar wel heel wat minder dan de 20 die jij schetst.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 21:43 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
Reken per transactie 20 euro kosten (aankoop en verkoop), dus om dan 10 euro winst te maken kan je al 30% winst moeten boeken per belegging. Maw, not gonna happen... Je bent 't zo kwijt en de enigen die winst maakten zullen de banken zijn...
8 euro kopenquote:Op woensdag 23 juli 2008 09:17 schreef Nies het volgende:
[..]
Nou ben ik een totale n00b op aandelengebied maar ik weet wel dat een order bij ABN via inet 'slechts' 8 euro kost. Nog een klap geld maar wel heel wat minder dan de 20 die jij schetst.
Bovendien kost het order maar 8 euro inderdaad, maar reken daar nog een paar cent taks bij etc...quote:Op woensdag 23 juli 2008 09:17 schreef Nies het volgende:
[..]
Nou ben ik een totale n00b op aandelengebied maar ik weet wel dat een order bij ABN via inet 'slechts' 8 euro kost. Nog een klap geld maar wel heel wat minder dan de 20 die jij schetst.
Ligt eraan. Vriend heeft een flink aantal aandelen Hollandstaal voor een paar cent stuk ingekocht toen ze compleet op hun gat lagen. Een half jaar later is Hollandstaal opgegaan in Corus en hij heeft er zo duizenden euro's mee verdiend.quote:Op woensdag 23 juli 2008 12:09 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
Bovendien kost het order maar 8 euro inderdaad, maar reken daar nog een paar cent taks bij etc...
Geloof me nu maar, de kans dat je verlies maakt is véél groter dan omgekeerd...
Het bedrijf waarvan jij aandelen gaat kopen wordt natuurlijk ook overgenomenquote:Op woensdag 23 juli 2008 16:31 schreef Nies het volgende:
[..]
Ligt eraan. Vriend heeft een flink aantal aandelen Hollandstaal voor een paar cent stuk ingekocht toen ze compleet op hun gat lagen. Een half jaar later is Hollandstaal opgegaan in Corus en hij heeft er zo duizenden euro's mee verdiend.
Tuurlijk kun je gokken of gewoon geluk hebben, er zijn talloze wilde verhalen. Feit blijft dat je van je 100¤ inleg bij aan- en verkoop zo'n 16¤ kwijt bent aan transactiekosten, da's dus 16% die je bij voorbaat al kwijt bent. Asl jij denkt dat je die makkelijk terugverdiend moet je het vooral doen, mijn zegen heb je.quote:Op woensdag 23 juli 2008 16:31 schreef Nies het volgende:
Ligt eraan. Vriend heeft een flink aantal aandelen Hollandstaal voor een paar cent stuk ingekocht toen ze compleet op hun gat lagen. Een half jaar later is Hollandstaal opgegaan in Corus en hij heeft er zo duizenden euro's mee verdiend.
Herwaarderen van onroerend zou juist goed zijn voor de banken en zorgen voor een positieve bijdrage, waardering is nu namelijk vaak op aanschafwaarde minus de afschrijvingen (tegenwoordig tot een max van woz 50%). WOZ dus geen marktwaarde, als ze failliet zouden gaan moet er gewaardeerd worden op marktwaarden (liquidatiewaarde) en stijgt je onroerend goed minimaal 50% zoniet 100%.quote:Op woensdag 23 juli 2008 01:25 schreef SeLang het volgende:
[..]
quote:Volgens mij is er ook nog een accountingissue met de Japanse aandelen, maar daar weet ik het fijne niet van.
Tal van banken zijn gelijk failliet als ze hun onroerend goed, hypotheken etc tegen realistische prijzen herwaarderen. Restantje van je japanse credit crunch 20 jaar geleden
[..]
quote:Op woensdag 23 juli 2008 17:08 schreef NickeN. het volgende:
Het bedrijf waarvan jij aandelen gaat kopen wordt natuurlijk ook overgenomen
Aandelen aan- en verkoop is voor een groot gedeelte gokken.quote:Op woensdag 23 juli 2008 17:28 schreef elcastel het volgende:
[..]
Tuurlijk kun je gokken of gewoon geluk hebben, er zijn talloze wilde verhalen. Feit blijft dat je van je 100¤ inleg bij aan- en verkoop zo'n 16¤ kwijt bent aan transactiekosten, da's dus 16% die je bij voorbaat al kwijt bent. Asl jij denkt dat je die makkelijk terugverdiend moet je het vooral doen, mijn zegen heb je.
Je zoekt een beetje de uitersten op met je voorbeelden. Maar je kunt best voor 100¤ aandelen kopen, er wordt hier alleen gewezen op het feit dat je +/- 16¤ (dus 16%) kwijt bent aan transactie, doe ermee wat je wilt. Overigens is de aan- of verkoop van aandelen niet per sé gokken, maar dat terzijde.quote:Op woensdag 23 juli 2008 19:38 schreef Nies het volgende:
Aandelen aan- en verkoop is voor een groot gedeelte gokken.
Toch koop ik liever een aantal flutaandelen voor een paar cent stuk om te zien dat ze niets doen dan met de massa mee destijds massaal Worldonline inslaan en er echt duizenden euro's op te verliezen. (zijn eigenlijk ook de enige horrorverhalen die ik ken)
Nogmaals mijn zegen heb je, ik zie er het nut niet van in, maar dat zal wel persoon verschillen ofzo ... Als het meezit mag je ook nog bewaarloon betalen en ga je er per saldo op achteruit, vraag dat even na bij je bank, deze kosten houden ze altijd een beetje op de achtergrond heb ik het idee.quote:Ben ook helemaal niet van mening dat je er snel aan zult verdienen, maar voor mij is het puur voor de fun. Geenzins van plan honderden euro's in aandelen te steken, dan gaat het om teveel geld en vind ik het niet grappig meer
Nah, helemaal zeker weten doe je het nooit, toch?quote:Op woensdag 23 juli 2008 19:43 schreef elcastel het volgende:
[..]
Je zoekt een beetje de uitersten op met je voorbeelden. Maar je kunt best voor 100¤ aandelen kopen, er wordt hier alleen gewezen op het feit dat je +/- 16¤ (dus 16%) kwijt bent aan transactie, doe ermee wat je wilt. Overigens is de aan- of verkoop van aandelen niet per sé gokken, maar dat terzijde.
[..]
Ik denk inderdaad ook dat het verschilt. Ik zou niet kunnen slapen als bijna al mijn geld in aandelen zit en de beursen nu (volgens mij) zo gespannen zijn.quote:Nogmaals mijn zegen heb je, ik zie er het nut niet van in, maar dat zal wel persoon verschillen ofzo ... Als het meezit mag je ook nog bewaarloon betalen en ga je er per saldo op achteruit, vraag dat even na bij je bank, deze kosten houden ze altijd een beetje op de achtergrond heb ik het idee.
Good luck.
Japans onroerend goed is nu nog maar een fractie waard van wat het tijdens de bubble van de jaren '80 was. Toen was Tokyo meer waard dan de hele Verenigde Statenquote:Op woensdag 23 juli 2008 19:20 schreef wakeuppp het volgende:
Beste allemaal,
Leuk om bovenstaande berichten te lezen, ik wil even op onderstaande quote reageren:
[..]
Herwaarderen van onroerend zou juist goed zijn voor de banken en zorgen voor een positieve bijdrage, waardering is nu namelijk vaak op aanschafwaarde minus de afschrijvingen (tegenwoordig tot een max van woz 50%). WOZ dus geen marktwaarde, als ze failliet zouden gaan moet er gewaardeerd worden op marktwaarden (liquidatiewaarde) en stijgt je onroerend goed minimaal 50% zoniet 100%.
Daarnaast hebben wij nog de hypotheken welke altijd een minimale waarde vertegenwoordige ook als er betaling problemen zijn bij de klanten. Uit voorzichtheidsoogpunt worden ze nu vrij laag gewaardeerd terwijl je er aan het einde van de periode waarschijnlijk meer centjes van binnen krijgt.
Dat was zeker een leuke tijdquote:Zelf ben ik echt begonnen met beleggen na het instorten van Ahold door het boekhoudschandaal. Was een leuke tijd, veel geprofiteerd en nog steeds een aantal in bezit als aandenken.
quote:Op woensdag 23 juli 2008 19:38 schreef Nies het volgende:
Toch koop ik liever een aantal flutaandelen voor een paar cent stuk om te zien dat ze niets doen dan met de massa mee destijds massaal Worldonline inslaan en er echt duizenden euro's op te verliezen.
Ik kan een boek schrijven over de horrorverhalen en ongelukken die ik in mijn omgeving heb gezien, voornamelijk met geschreven opties. We praten dan over verliezen van een half miljoen e.d.quote:(zijn eigenlijk ook de enige horrorverhalen die ik ken)
Was er niet ooit ergens een topic hier met belegging fiasco's ? Staat me iets van bij.quote:Op woensdag 23 juli 2008 21:45 schreef SeLang het volgende:
Ik kan een boek schrijven over de horrorverhalen en ongelukken die ik in mijn omgeving heb gezien, voornamelijk met geschreven opties. We praten dan over verliezen van een half miljoen e.d.
Dat heb ik ooit geopend ja, een paar jaar terug alweerquote:Op woensdag 23 juli 2008 21:54 schreef elcastel het volgende:
[..]
Was er niet ooit ergens een topic hier met belegging fiasco's ? Staat me iets van bij.
oehh dat wil ik lezenquote:Op woensdag 23 juli 2008 22:17 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat heb ik ooit geopend ja, een paar jaar terug alweer
Ik had deze nog geopend met mijn oldbie account: Post hier trieste verhalen over beleggenquote:Op woensdag 23 juli 2008 22:26 schreef NickeN. het volgende:
[..]
oehh dat wil ik lezenmooi herkenbaar hahaha...
ff zoeken of heb je snel een linkje :p
Mail me maar: andromeda2008@btinternet.comquote:Op vrijdag 25 juli 2008 14:19 schreef Plant77 het volgende:
Ik wil graag een rekening openen bij Binck.
Nu las ik iets over eerste 50 tranacties gratis, hoe kan ik hiervoor in aanmerking komen?
Done..quote:Op vrijdag 25 juli 2008 14:32 schreef SeLang het volgende:
[..]
Mail me maar: andromeda2008@btinternet.com
beleggen voor dummies. heel basic uitleg over beleggen en de verschillende middelen om te beleggen.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 14:46 schreef Plant77 het volgende:
[..]
Done..
Heeft iemand nog aanraders voor goede boeken liefst nederlandse taal geschreven?!
Haastige spoed is zelden goed?quote:Op vrijdag 25 juli 2008 15:16 schreef 81Renrew het volgende:
[..]
beleggen voor dummies. heel basic uitleg over beleggen en de verschillende middelen om te beleggen.
Weet er iemand of ik de iShare trackers ook via tradebox van abnamro kan aankopen? via internetbankieren gaat het niet en tradebox gebruik ik nu nog niet.
Ik doe dan niets, maar iedereen moet dat voor zichzelf bepalen.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 18:56 schreef MMWhOPS het volgende:
@ SeLang
Mag ik vragen wat je gaat doen als de P/E vd index nu is niet op korte termijn naar het historische gemiddelde terugzakt? Natuurlijk ligt het antwoord "wachten tot dat wel gebeurd" voor de hand, maarja het moet natuurlijk wel binnen je eigen beleggingshorizon gebeuren.
Als de wereld niet vergaat dan zal die portefeuille ongeacht de beurskoersen waarschijnlijk nog steeds een fatsoenlijk dividend geven. Bedrijven verlagen niet snel het dividend, zelfs niet als het slecht gaat. Van een portefeuille die goed gespreid is over veel aandelen en sectoren zal de dividend uitkering niet heel ver terugvallen bij een dergelijke dip.quote:Verder, ik las ergens dat als je eenmaal weer ingestapt bent, je jaarlijks slechts een klein % aan je belegd vermogen wilt onttrekken en dus feitelijk niet meer echt uit wil stappen. Stel nu je stapt over een tijdje fors in, maar over 15 of 20 jaar crashed de beurs bigtime (bv daling 50-60%). Op dat is moment is je beleggingshorizon een stuk korter en lig je mogelijk op het kerkhof (en ikzelf trouwens ook) tegen de tijd dat de index weer haar historische gemidddelde P/E waarde bereikt heeft.
De klassieke benadering is om naarmate je ouder wordt een steeds groter % van je kapitaal naar vastrentend te verschuiven. Vuistregel is je leeftijd als % vastrentend.quote:Kortom, zowel bij het instappen als bij de hold strategie daarna mis ik het element beleggingshorizon en de impact die dat heeft op de risk appetite. Ben benieuwd naar je reactie.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |