abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60213861

De camera en de microfoon lagen even in de kast, maar het was toch weer eens tijd om een VBL-user te interviewen. Na twee Ajacieden is het ditmaal de beurt aan één van de grootste FC Den Bosch-fans op dit forum; Yeahinho. Wie is hij, wat heeft hij met Carlisle United FC en waarom stapte hij over van Ajax naar FC Den Bosch? Lees verder...
Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
[b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
Ray's Statshoekje - 2009/2010.
pi_60213874

Vroeger (in de jaren '90) was je een Ajacied, maar vanaf je middelbare schooltijd supporter je FC Den Bosch. Hoe is het gekomen dat je gevoel voor Ajax is weggezakt? Was dat omdat je Ajax niet leuk meer vond of omdat je gewoon meer met FC Den Bosch had?

Zoals in dat topic gezegd, werd ik Ajacied in de hoogtijdagen. Als kleuter ben ik geloof ik nog voor PSV geweest, maar rond '95 was zowat heel Nederland voor Ajax, dus ik ook. Het stelde natuurlijk niet meer voor dan voor de TV zitten in m'n Ajax-shirtje, dus was een aantal jaren later – toen ik naar de middelbare school ging – de keuze voor FC Den Bosch niet meer dan logisch. Een kwartiertje op de fiets en ik zat op de tribune. Met wat vrienden deden we dat tweewekelijks. We keken er echt naar uit. Ze zijn één voor één afgehaakt, maar ik ben blijven hangen.

FC Den Bosch trekt me gewoon veel meer. Ik heb al een jaar of tien een seizoenkaart en ben in al die seizoenen al heel wat uitwedstrijden mee geweest (de laatste jaren zo goed als allemaal). Dan krijg je gewoon een band met (een deel van) je medesupporters en de club. Mijn gevoel voor Ajax is langzaam weggevaagd. Een tijdje heb ik het nog als tweede club gezien, maar op dit moment voel ik er 0,0 meer voor.

Je bent een fanatieke supporter en je bezoekt (bijna) alle wedstrijden van je club, zelfs uit. Zou je op dit moment wel zonder FC Den Bosch kunnen?

Aan de ene kant natuurlijk niet, maar als ik heel eerlijk ben denk ik dat ik het wel zou overleven zonder FC Den Bosch. Ik voel namelijk stiekem nóg meer voor mijn amateurclub en kan daar mijn ei al meer dan genoeg kwijt. En op de vrijdagavond heb ik eigenlijk ook genoeg dingen te doen (die ik nu allemaal af 'moet' zeggen vanwege FC Den Bosch), dus in een leeg gat zal ik zeker niet vallen. Vooralsnog denk ik er niet aan en blijf ik elke vrijdag half Nederland doorrijden om mijn club te supporteren, maar mocht de club ooit failliet gaan, dan zal er echt geen andere club komen voor Yeahinho. Nee, ook Ajax niet.

Het laatste echt succesvolle FC Den Bosch-seizoen is het seizoen 1988/1989 met een zevende plek in de Eredivisie. Daarna vier keer gepromoveerd en het seizoen daarop gelijk weer gedegradeerd. Zelf heb je drie kampioenschappen bewust meegemaakt. Zijn dat jouw drie mooiste FC Den Bosch momenten of heb je een andere top drie? Wat zou je top drie zijn?

De kampioenschappen zal ik inderdaad nooit meer vergeten. Voor jou als Ajacied klinkt het misschien vreemd, maar voor ons zijn dat gewoon absolute hoogtepunten! Hoger dan onderin de Eredivisie zullen we namelijk nooit spelen. Zo reëel ben ik heus wel. De kampioenswedstrijd in 1999 (bij RBC) was pas mijn derde uitwedstrijd ooit en vergeet ik nooit meer. Ook het feest in de stad was onvergetelijk. De titel in 2001 zal ook nog lang in mijn geheugen gegrift staan, maar was een stuk minder mooi. In 2004 was het weer wél geweldig. Het hele seizoen lang niet bovenaan gestaan en uiteindelijk tóch op doelsaldo kampioen! Ik ben van die avond hele delen kwijt, maar wat sfeer en ontlading op de tribune!! Maar al met al is het lastig om bepaalde gebeurtenissen aan te wijzen als 'mooiste moment'. Simpele dingen vind ik namelijk net zo mooi. Bij definitieve degradatie massaal "You'll never walk alone" zingen (tijdens een tegengoal), of met amper tweehonderd man "Met heel mijn hart" door een volle Galgenwaard laten galmen. Dát zijn voor mij echt kippenvelmomenten.

Onlangs opende M0NTANA een topic over voor welke club je zou zijn geweest als je favoriete club niet zou hebben bestaan. Welke club zou jij supporteren als FC Den Bosch nooit zou bestaan? Ajax of misschien wel een andere Brabantse club in de omgeving? En waarom precies?

Echt geen flauw idee. Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen, maar wellicht was ik dan wel bij Ajax blijven hangen. Alle clubs in de buurt (RKC, TOP, PSV) hebben me nooit iets gedaan, dus die zouden het zeker niet zijn.

Voetbal is jouw leven en je zegt dat je nóóit zou kunnen stoppen met spelen. Kun je wat meer over je voetbalcarrière vertellen?Speel je in een vriendenteam of echt voor de winst? En is het niveau hoog of wordt jouw club nog ingemaakt door een bierelftal?

Ik voetbal al vanaf het moment dat ik lid mocht worden bij mijn amateurclub. Daarvóór scheen ik er weinig interesse in te hebben gehad, maar mijn vader heeft nu soms nog spijt dat ie mij min of meer gepushed heeft richting het voetbal . Ik eet, drink, slaap, leef en bén tegenwoordig voetbal. Ik ben als pure linkspoot actief in een vriendenteam, als linkshalf. Een hoogvlieger ben ik op het veld nooit geweest, maar ik compenseer dit met mijn activiteiten buiten de lijnen. En dat hebben ze inmiddels ook al gemerkt binnen de club. Ik ben ondanks mijn leeftijd al gestrikt voor veel te veel functies. Ik ben jeugdleider, zit in diverse commissies en ben ook de man achter onze veelbezochte website. Je ziet, een echte clubman. Deze club kan ik écht niet missen.

Al vanaf de eerste maand dat VBL bestond postte je direct mee. Tegenwoordig ben je niet heel vaak meer aanwezig. Komt dat omdat VBL saai wordt of is er een andere reden?

Een echte reden kan ik niet noemen. In mijn favoriete topics lees en post ik nog altijd gewoon mee, maar verder trekt het me waarschijnlijk minder. Ik ben denk (en hoop) ik geen opstandig pubertje meer en erger me misschien wel aan die gastjes die nu zo zijn als ik een tijdje terug .

Je leest vaak dat - met alle respect - supporters van mindere clubs weinig met Oranje hebben. Ben jij een fanatieke Oranjesupporter of kan het jou weinig interesseren? Hoe heb jij bijvoorbeeld het afgelopen EK beleefd?

De oefen- en kwalificatiewedstrijden van Oranje kijk ik wel, maar doen me weinig. Tijdens EK's en WK's ligt het clubvoetbal even stil en ben ik dus 'uiteraard' fanatiek Oranjefan. De hele straat versieren met kilometers oranje vlaggetjes en in m'n shirtje naar de kroeg. Twee jaar geleden ben ik voor het eerst meegereisd naar Leipzig. Het afgelopen EK heb ik zelfs van nóg dichterbij beleefd, want ik was in het stadion aanwezig bij Nederland - Roemenië. Of dit te maken heeft met mijn supporterschap voor een kleine club betwijfel ik trouwens. Al doet mijn meet met collega DRD in het centrum van Bern vast anders vermoeden, haha.

De laatste seizoenen doet FC Den Bosch amper mee om het kampioenschap en af en toe maakt het nog een klein kansje op promotie via nacompetitie. Wat moet er volgens jou direct veranderen waardoor FC Den Bosch aankomend seizoen tot de titelfavorieten behoort? Denk je niet dat RKC Waalwijk, VVV-Venlo en Excelsior gewoon een maatje te groot zullen zijn?

Amper mee om het kampioenschap?! Met een zevende, vijfde en derde plaats doen we toch aardig mee bovenin hoor. In de eerste divisie gelden heel andere wetten, zet je eredivisiebril eens af! . Ook dit jaar zullen we wel weer om de bovenste plaatsen meedoen en ik vind het eigenlijk wel best zo. Ben al lang blij dat de club überhaupt nog bestaat; in 2000 stonden we nog te smeken bij het gemeentehuis en leek het doek te vallen.

Heb je naast de Jupiler League (en Carlisle United FC) ook interesses in andere competities? Volg je bijvoorbeeld de grote Europese competities en de Champions League / UEFA-Cup of hoeven we je daar niet voor wakker te maken?

Voor een voetbaldier als ik volg ik de buitenlandse competities maar matig. Zelfs de 'toplanden' volg ik eigenlijk amper. Wedstrijden kijk ik niet, en uitslagen/standen zie ik maar zelden. Champions League-wedstrijden kijk ik wel, maar ik blijf er zeker niet voor thuis. Ik volg voornamelijk de Nederlandse clubs in Europa, maar zodra die zijn uitgeschakeld (en dat is de laatste jaren meestal snel) is voor mij de lol er eigenlijk wel van af.

In VBL loopt een topicreeks waar de Engelse club Carlisle United FC wordt gevolgd. Jij bent daarin een fanatiek poster. Je hebt zelfs de wedstrijd tegen Millwall bezocht! Hoe is die reeks tot stand gekomen en heb je nu echt een soort clubgevoel bij Carlisle?

Haha! Het is allemaal begonnen als een geintje. Ik vond het initiatief heel leuk en ben het daardoor blijven volgen. Omdat ik een OP-geiler ben, heb ik zelfs een aantal Carlisle-topics geopend en natuurlijk bleef ik daar dan ook in meeposten. Zodoende volg ik het wel redelijk, maar ik moet eerlijk zeggen dat Carlisle me weinig doet. Dat ik een wedstrijd heb bezocht is dan ook niet meer dan pure toeval, haha. DutchGooner vroeg me mee naar Engeland en toevallig ging het om Millwall - Carlisle United, vanuit het uitvak! Maar nogmaals; gevoel heb ik er zeker niet bij. Het is voor mij gewoon een grote grap.

Een lastige vraag; je zult ontzettend veel goals hebben gezien, maar wat is nou jouw top drie favoriete doelpunten aller tijden?

Pfff, een erg lastige inderdaad. Ik denk dat ik dan toch bij de gebruikelijke doelpunten uit ga komen. Van Basten met zijn omhaal tegen Lange Jan en natuurlijk het doelpunt in de finale van '88. Bergkamp maakte ook prachtige goals tegen Newcastle United en Argentinië. Zijn stiffies vond ik trouwens ook altijd prachtig. Bergkamp is denk ik mijn favoriete voetballer, samen met Luc Nilis.

Bij bijna elke “wie wordt de nieuwe mod”-topics zien we jouw naam voorbij komen. Zou je VBL echt onder je hoede willen nemen of is dat gewoon een beetje het gebruikelijke geinen in die topics?

Mwa… Op zich lijkt het me wel leuk, maar volgens mij zitten er veel te veel haken en ogen aan om er ook echt plezier in te hebben. En het kost ook veel te veel tijd. Ik roep standaard in dat soort topics - voor de gein - dat ik het zal worden, maar ik heb wel een keer echt gesolliciteerd. Wel met een tekst als “Hoi ik ben Yeahinho en wil graag VBL-mod worden. Wanneer mag ik beginnen?” dus dat ik nooit een reactie heb ontvangen is misschien wel logisch...

Elke geïnterviewde krijgt een dilemma, dus ook jij. Jouw dilemma; FC Den Bosch haalt Europees voetbal via de beker, maar blijft wel een stuk of 10-15 seizoenen achter elkaar in de Jupiler League of FC Den Bosch haalt nooit Europees voetbal, maar speelt wel steeds naar een 15e plek in de Eredivisie.

Ongetwijfeld het Europees voetbal! Het winnen van de beker en daarmee Europees spelen als eerste divisionist? Waar kan ik tekenen? . De Jupiler League is natuurlijk kut, maar we weten eigenlijk niet beter, dus dat neem ik dan maar voor lief. Na zo'n hoogtepunt zou je echt wel een jaar of tien zonder kunnen denk ik. Als we weten te promoveren is dat natuurlijk ook geweldig, maar om daarna een laagvlieger in de Eredivisie te worden, dat is ook niet alles.

Als je een speler naar FC Den Bosch zou mogen halen, welke speler zou dat dan zijn? En waarom precies?

Jezus, wat een vraag zeg. Ik zou het zo 1-2-3 niet weten, maar denk toch aan een soort Van Bommel of Ballack. Een klerelijer om tegen te hebben, maar oh zo mooi als je 'm in je ploeg hebt staan. Ik heb al heel wat spelers zien komen en gaan en krijg nog steeds de rillingen als ik de naam van Gijs Cales hoor. De linksbuiten die alleen tikkies breed en terug gaf en nog geen cornervlag voorbij durfde te gaan. Als z'n haar maar goed zat en z'n broekje wit bleef, vond Gijs alles best. Zulke soort spelers mag ik dus totaal níet. Liever een Ivo Rossen die er een keer onder schopt als het nodig is! Toch vreemd eigenlijk, aangezien ik zelf op zondagochtend dan juist wel weer een type Cales ben die z'n poot terugtrekt en het duel liever vermijdt...

Stel je belandt ooit in de voetballerij, maar niet als profvoetballer. Welke functie (trainer, scout, technisch directeur, etc.) zou jij dan het liefste ambiëren? En waarom dan juist die functie en niet een andere?

Omdat organiseren mij wel ligt, zal het denk ik iets achter de schermen zijn. Teambegeleider of iets dergelijk. Gewoon elke week lekker met de spelersgroep op stap, zorgen dat alles eromheen geregeld is, lijkt me een heel aardig baantje. Bij de jeugdelftallen die ik heb getraind had ik eigenlijk dezelfde rol. De trainingen leidde ik omdat het moest, maar vooral op zaterdag naar de wedstrijd toeleven met de jongens, dat vind ik het mooist!

Fansite FC Den Bosch.

[ Bericht 0% gewijzigd door RayMania op 19-07-2008 20:36:05 ]
pi_60213876

zaterdag 19 juli 2008 @ 20:22:05 #4
108558 Messenga
goeiendag wat een geheel!
pi_60213956
Leuke interviews blijven het, goede vragen ook. Wie stelt de vragen op eigenlijk?
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 19 juli 2008 @ 20:26:03 #5
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_60214014
Het duurde even maar dan heb je ook wat
Leuk interview weer
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_60214320
Goede vragen en leuke antwoorden. Top weer!
pi_60214399
Leuk interview, leuke antwoorden!
pi_60214424
Leuk om te lezen weer!
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_60214688
Hulde voor dit interview!
  Trouwste user 2022 zaterdag 19 juli 2008 @ 21:22:25 #10
7889 tong80
Spleenheup
pi_60214842
Erg leuk om te lezen als Oud Den Bosch suporter.

Alleen jammer dat je kunt schreef ipv kan

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_60215036
Wederom leuk om te lezen, goede vragen en boeiende antwoorden.
pi_60215126
Mooi gedaan, zowel van Yeahinho als van RayMania. Jammer alleen dat er niet meer aandacht is besteed aan wat Yeahinho doet buiten het supporteren van FC Den Bosch en het zelf voetballen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beschouw op 19-07-2008 22:24:32 ]
pi_60215475
Leuk
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
pi_60218885
Leuke vragen, dito antwoorden .
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_60219014
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 20:22 schreef Messenga het volgende:
Wie stelt de vragen op eigenlijk?
Ik.
  zondag 20 juli 2008 @ 02:21:13 #16
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_60219273
Leuk.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_60220529
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 21:11 schreef Yeahinho het volgende:
Hulde voor dit interview!
Voor beide heren
Tijden gaan voorbij, maar de passie blijft!
Winnaar Serie A-toto 2008-2009
Ja, eind april 2007, de mooiste dag van heel m'n leven!
En daarom zing ik nu, bedankt Phillip Cocu!
  zondag 20 juli 2008 @ 09:01:03 #18
121310 venomsnake
El Saltador
pi_60220656
Mooi interview weer. Leuke vragen, en he ziet er weer zeer netjes uit met die banners/foto's.
Hulde voor alle tijd die je daarin blijft steken Ray!

Ook goede uitgebreide antwoorden van Yeahinho, leuk om te lezen.
Die fansite van FC Den Bosch is toch ook een werkje van je, Yeahinho? Of ben ik nu in de war met iets anders?
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_60222826
quote:
Op zondag 20 juli 2008 09:01 schreef venomsnake het volgende:

[..]

Die fansite van FC Den Bosch is toch ook een werkje van je, Yeahinho? Of ben ik nu in de war met iets anders?
Klopt ja. Ray vroeg om welke site het ging (bleek achteraf om die amateursite te gaan), dus noemde ik www.ojcrosmalen.nl én www.fcdbfans.nl maar. Vandaar dat ie die laatste ook heeft toegevoegd onderaan het verslag .

En Beschouw. Dat er niks over mij persoonlijk is gezegd, gebeurde op mijn verzoek.
pi_60222969
quote:
Op zondag 20 juli 2008 12:36 schreef Yeahinho het volgende:

Dat er niks over mij persoonlijk is gezegd, gebeurde op mijn verzoek.
Ok. Respecteer ik.
pi_60223063
quote:
Op zondag 20 juli 2008 02:00 schreef RayMania het volgende:

[..]

Ik.

Leuk interview weer en leuke antwoorden!

Ben benieuwd naar de volgende.
pi_60223204
Wederom een leuk interview.
pi_60223213
Cool stukkie tekst weer. Hulde.
Enoh: "Voor Nederlanders is het misschien normaal dat getalenteerde voetballers bij Ajax spelen, maar zo denk ik niet. Er zijn zat goede spelers die niet de kans krijgen voor Ajax te voetballen. Ik wel. Daar bedank ik God iedere dag voor."
  zondag 20 juli 2008 @ 13:09:54 #24
165720 Aanvoerder
Fascist Jew!
pi_60223425
Leuk initiatief deze interviews!
AFC Ajax | SS Lazio | SK Slavia | Bobby Haarms †
"Het gaat nu even slecht, maar je moet Ajax altijd blijven steunen hè," zei hij. Hij herhaalde zijn boodschap nog eens: "Altijd blijven steunen, die club. Daar ben je Ajacied voor."
pi_60223779
Graag wil ik mijn ouders, jeugdtrainers, zaakwaarnemer en natuurlijk RayMania bedanken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')