abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60209829
Ik ben in tijden niet zo boos geweest als vandaag! Ik schrijf dit topic om even mijn frustratie kwijt te kunnen en wellicht dat iemand mij goede tips kan geven.

Het verhaal zit zo:

Vorig jaar was ik laks met de betalingen aan het Zilveren Kruis. Dit is stom en dat weet ik, maar tegenwoordig verlopen mijn betalingen prima.

Ik weet dat ik zelf verantwoordelijk ben voor betalingen aan het Zilveren Kruis. Máár het Zilveren Kruis heeft (zonder mij daarover in te lichten) mijn adres gewijzigd in een niet bestaand postbus-nummer. Hierdoor heb ik ongeveer een half jaar lang geen acceptgiro's of betalingsherinneringen gehad. Toen mijn schuld werd overgedragen aan het incasso-bureau, stond er ongeveer 700 euro open.

Dit bedrag is overgedragen aan het incasso-bureau. Deze hebben er 200 euro incasso-kosten bij gedaan. Een paar dagen vóór het overdragen had ik een bedrag bij het Zilveren Kruis betaald van ongeveer 300 euro.

Ik heb bij het incassobureau dezelfde dag van het ontvangen van hun brief een betalingsregeling afgesloten van 130 euro per maand. Hier heb ik mij twee maanden aan gehouden. Vóór het betalen van het tweede termijn heb ik een brief gestuurd waarin ik uitleg dat er al een bedrag aan Zilveren Kruis betaald is en dat de no-claim verrekend moet worden. Ik heb Zilveren Kruis gebeld en die zeiden dat er bij het incassobureau een bedrag open staat van 91 euro.

De brief heb ik op 8 mei verzonden, de no-claim en het al betaalde bedrag zijn in februari bij het Zilveren Kruis verwerkt met de incasso.

In juni werd de incasso opgehoogd met twee maanden, deze maanden stonden (zonder dat ik dat wist!!) al een tijdje open bij het Zilveren Kruis. Direct na deze ophoging kreeg ik van de Incassounie een brief van het oorspronkelijke bedrag (700 euro) plus deze twee maanden. Ik heb ze gebeld en gevraagd de betalingen te herzien en mij een nieuw overzicht toe te sturen.

Het is nu juli en ik heb géén overzicht gehad van het openstaande bedrag na verrekening van de betalingen en de no-claim. Ik heb tientallen malen gebeld met het verzoek dit overzicht op te sturen, zodat ik het openstaande bedrag kan betalen en de incasso kan afsluiten. Er is mij al die keren beloofd dat het overzicht word toegestuurd.

Donderdag werd ik gebeld door een (overigens heel brutale) dame van de incassounie, ze meldt mij dat ze geen nieuw overzicht toesturen omdat 'dat hun regels niet zijn'. Ze zegt dat ze het dossier gaat heropenen en ik binnen 5 dagen het volledige bedrag moet betalen, maar dat ze wel een brief stuurt met een overzicht van de betalingen.

Vandaag krijg ik een brief dat als ik het volledige bedrag van 400 euro niet binnen 48 uur betaal, de zaak word overgedragen naar de kantonrechter. Niet de deurwaarder, maar de rechter! Bij deze brief zit geen overzicht van de betalingen of een herberekening!

ON-GE-LOOF-LIJK!!!

Wat moet ik nu doen:

- de zaak laten voor wat het is en de rechter de zaak laten bekijken
of
- maandag bellen?

Mijn gevoel zegt dat ik het moet laten voor wat het is, omdat als ze opnieuw de zaak bekijken ze er waarschijnlijk zelf ook wel achter komen dat het geen zin heeft om naar de rechter te gaan.

Ik ga sowieso niet betalen als ik geen overzicht heb van wát ik precies betaal.
  zaterdag 19 juli 2008 @ 16:24:26 #2
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_60210250
Heeft het incassobureau niet aangegeven hoe die 400 e is opgebouwd?
  zaterdag 19 juli 2008 @ 16:27:09 #3
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_60210298
Ik bedoel, het is me duidelijk dat jij niet weet waar je voor moet betalen, maar komt dat omdat het incassobureau in de opbuw van die 400 e spreek over 2 maanden premieachterstand en jij niet weet welke maanden dat betreft of geven zij helemaal niet aan dat het bijvoorbeeld 2 maanden premieachterstand betreft.
pi_60210376
in de brief van vandaag staat alleen 'premie Zilveren Kruis 200 euro, incassokosten 200 euro'
pi_60210379
Met het aangaan van de betalingsregeling heb je de vordering erkent
pi_60210456
Ik erken de vordering en hij is terecht, maar het bedrag klopt niet.

Ik heb alles gedaan om het incasso-bureau op de hoogte te houden en ik ben bereid geweest te betalen, het enige dat ik vraag is een overzicht van de bedragen die open staan.

Daarbij bedenk ik mij nu dat er in de brief van vandaag staat '200 euro incasso-kosten', terwijl ik deze met de betalingen van de twee termijnen al voldaan heb. Het bedrag dat in de brief van vandaag staat, klopt dus niet met wat er werkelijk open staat!
  zaterdag 19 juli 2008 @ 16:37:54 #7
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_60210531
Het lijkt mij dat je er wel recht op hebt te weten voor welke maanden je premie betaalt via het incassobureau. Wellicht dat je het overzicht van het Zilveren Kruis sneller krijgt als je het ze laat faxen?
  zaterdag 19 juli 2008 @ 16:39:00 #8
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_60210565
Of het heropenen van je dossier kost ook weer 200 e?
  zaterdag 19 juli 2008 @ 16:39:22 #9
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_60210572
Ik heb zo'n idee dat het stappen naar de kantonrechter wat bluf is van de incasso unie.

Veel mensen schrikken en betalen dan alsnog om er vanaf te zijn. Persoonlijk zullen dit soort dingen mij niet overkomen, ik heb de administratie op orde, en als ik al zaken (lees betalingen) zou doen met een incassoburo. (Wat ik uit principe nooit zal doen), zou ik in ieder geval alles via de schriftelijke weg behandelen. Dus ook het vragen om overzichten en dergelijke.

In dit geval zal ik naast afwachten tot er een overzicht komt, in ieder geval voor jezelf op een rijtje zetten wat de eigenlijk te betalen zorgverzekeringpremie was, (dus geen incassokosten), maar de daadwerkelijke premie, en wat daarvan voldaan is, en aan wie dit is voldaan. Op deze manier heb jij een goed overzicht.

Tevens ben ik benieuwd in de rede van het veranderen van het Zilveren Kruis van jouw adres in een postbusnummer. Je bent in beginsel wel verantwoordelijk voor tijdige betalingen, maar als de rekeningen naar een verkeerd adres worden gestuurd en Zilveren Kruis kan niet aantonen waarom een adres is gewijzigd. (Dit soort verzoeken van adreswijziging moeten naar mijn weten altijd schriftelijk gedaan worden), sta je behoorlijk sterk in vervolgstappen in het verweer dat je nooit van Zilveren Kruis rekeningen hebt ontvangen. (Naast dat jij rekeningen moet betalen, moet een bedrijf dat natuurlijk wel mogelijk maken door jouw een rekening te sturen, en het kan natuurlijk niet zo zijn omdat zij per ongeluk een adres hebben veranderd waardoor jij geen rekeningen krijgt, je incassokosten moet gaan betalen, geen rechter (als het zover komt), zal een bedrijf/organisatie/persoon hierin gelijk geven als deze geen schriftelijk bewijs van adreswijziging kan overleggen.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_60210777
Tja, het overzicht heb ik dan wel, maar ik wil het van het incasso-bureau hebben, ik moet het bedrag aan hun betalen. Helemaal nu ik bedenk dat het bedrag in de brief van vandaag niet eens klopt, wil ik een overzicht.

De enige reden die ik kan bedenken dat ze dit overzicht nog niet hebben toegestuurd, is omdat de mensen bij de telefoon denken dat dat niet mogelijk is.

Daarbij: het dossier heeft heel lang stil gelegen omdat het incassobureau weigerde de betalingen bij het Zilveren Kruis na te gaan. Het is niet mijn schuld dat deze incasso al bijna een half jaar loopt. Eigenlijk loopt de incasso pas vanaf het moment dat alle betalingen zijn nagegaan, dat is 2 weken geleden. Dit is nooit schriftelijk aan mij doorgegeven, dus in principe ben ik niet op de hoogte van deze her-berekening en loopt de incasso eigenlijk helemaal niet. Vanaf vandaag ben ik 'officieel' op de hoogte van het openstaande bedrag, maar ik weet niet waar dit bedrag uit is opgebouwd.

Daarbij gaat het in principe om twee incasso's, omdat de eerste (vóór de verhoging) volledig betaald is. De tweede heeft het incassobureau er bij genomen, maar deze staat in principe los van het eerste bedrag.

Tenminste, ik denk dat het zo werkt. Ik heb hier nog nooit mee te maken gehad en vrees op dit moment hoge kosten in verband met een eventuele rechtzaak. Daarbij heb ik helemaal geen tijd voor een rechtzaak, want ik moet werken en leren voor tentamens.

Echt een klote-situatie, vooral omdat ik er zelf helemaal niets aan kon en kan doen.
pi_60210977
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 16:39 schreef ozzietukker het volgende:
Ik heb zo'n idee dat het stappen naar de kantonrechter wat bluf is van de incasso unie.

Veel mensen schrikken en betalen dan alsnog om er vanaf te zijn. Persoonlijk zullen dit soort dingen mij niet overkomen, ik heb de administratie op orde, en als ik al zaken (lees betalingen) zou doen met een incassoburo. (Wat ik uit principe nooit zal doen), zou ik in ieder geval alles via de schriftelijke weg behandelen. Dus ook het vragen om overzichten en dergelijke.

Ik heb ook het idee dat het bluf is, maar het is wel heel lastig om niet uit je hum te raken van een dergelijke brief. Het zit nu al heel de dag in mijn hoofd en kan door deze brief geen letter meer leren.

Je kunt zeggen dat het je niet zal overkomen, maar dat dacht ik ook. Er wordt helemaal niet gereageerd op brieven en via de telefoon wordt je heel slecht geholpen. Dit zijn voor mij de enige twee mogelijkheden om iets aan deze zaak te doen.

Ik ga maandag tegen beter weten in wéér bellen, terwijl ik allang weet dat er niets uit gaat komen behalve 'u moet betalen meneer, u moet betalen'. Ik ga het gesprek opnemen, wellicht dat ik er later iets mee kan als er een rechtzaak gestart wordt.

Het is de macht van het incassobureau. Ik kan niets doen!
pi_60211289
De macht van het incassoburo is ook maar beperkt hoor en ze zijn soms redelijk aggressief. Mijn ervaring is om dan van hun dingen te gaan eisen.
Wat je kan doen is om het volledige bedrag te betalen en bezwaar aan te tekenen. Er is een overkoepelende organistatie hiervoor, even googlen

Mochten ze blijven zeggen dat je moet betalen dan kan je eisen dat je schriftelijk bevestiging wilt waarvoor je betaald (maar dat heb je dus al gedaan).

Heb eenzelfde soort ervaring gehad met een incasso buro vanwege het niet inleveren van een zooi DVD's bij Videoland. Ik heb nooit de aanmaning en de herinnering gehad, en heb deze opgeeist. Deze wilde ze in eerste instantie niet overdragen, maar toen ik vertelde dat ik niet ging betalen zonder dat ik die stukken zou zien reageerde ze ook laconiek: dan gaan we naar de rechter. Waarop ik zei, doen we, ik heb geen problemen mee om aan te tonen dat jullie de procedure niet gevolgd hebben. Toen waren ze plots een stuk minder agressief...

Ze hadden ook verschillende kosten naast het te vorderen bedrag. Daar ben ik ook moeilijk over gaan doen aangezien er wetten zijn die bepalen wat de maximale hoogte kan zijn van de incassokosten (ze probeerden me dubbel te laten betalen voor zaken en zaken die ze via incassokosten kunnen innen). Uiteindelijk heb ik de verschillende papieren ontvangen en het bedrag betaald minus de bijkomende kosten. Ik heb er daarna niks meer over gehoord. Ik zal eens kijken of ik die papieren nog terug kan vinden..

Zie ook
http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=41314
http://nl.wikipedia.org/wiki/Incassokosten

Voor zover ik kan zien kan je nog moeilijk gaan doen over de extra kosten, het is het proberen waard!
  zaterdag 19 juli 2008 @ 17:29:25 #13
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_60211532
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 16:57 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

Ik heb ook het idee dat het bluf is, maar het is wel heel lastig om niet uit je hum te raken van een dergelijke brief. Het zit nu al heel de dag in mijn hoofd en kan door deze brief geen letter meer leren.

Je kunt zeggen dat het je niet zal overkomen, maar dat dacht ik ook. Er wordt helemaal niet gereageerd op brieven en via de telefoon wordt je heel slecht geholpen. Dit zijn voor mij de enige twee mogelijkheden om iets aan deze zaak te doen.

Ik ga maandag tegen beter weten in wéér bellen, terwijl ik allang weet dat er niets uit gaat komen behalve 'u moet betalen meneer, u moet betalen'. Ik ga het gesprek opnemen, wellicht dat ik er later iets mee kan als er een rechtzaak gestart wordt.

Het is de macht van het incassobureau. Ik kan niets doen!
Indien dat niet gebeurd, en je kan aantonen dat je brieven hebt verstuurd, en er wordt niet op gereageerd. Dan wens ik de Incasso unie / Zilveren Kruis veel plezier met verdere stappen.

Ik heb wel wat ervaringen met incassoburo's omdat ik wel eens andere mensen in mijn omgeving bijsta, en op het moment dat ik me ermee bemoei, dan blijkt vaak dat de incasoburo's opeens toch nog een keer bij de opdrachtgever ten rade gaan.

Ik zou eigenlijk niks ondernemen anders dan een brief schrijven en informatie opvragen bij de incasso unie. Een papieren dossier is beter dan een mondelinge...
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_60211607
wat zou t uitmaken of jij je ermee bemoeit? Het lijkt me dat incasso bureaus geen gesprekken met buitenstaanders hierover hebben, of je moet op een advocatenkantoor werken
  zaterdag 19 juli 2008 @ 17:38:55 #15
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_60211696
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 17:33 schreef duivelin1 het volgende:
wat zou t uitmaken of jij je ermee bemoeit? Het lijkt me dat incasso bureaus geen gesprekken met buitenstaanders hierover hebben, of je moet op een advocatenkantoor werken
Niet in dit geval nee, ik wil niet in dit geval met de zaak van TS bemoeien.

Ik bedoel het meer als ik mensen in mijn omgeving (familie) help, en ik de zaken overneem (lees help), dat ik dan hele andere reacties van incassoburo's krijgen als de mensen in mijn omgeving eerder gehad hadden. Het is dan ook belangrijk hoe je een eventuele reactie naar een incassoburo / instanties opstelt....
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  zaterdag 19 juli 2008 @ 18:30:50 #16
89338 BettyWeter
Weet het beter
pi_60212412
Ik vind het een beetje een warrig verhaal, misschien zou je sommige dingen kunnen verduidelijken?
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 16:03 schreef JoPiDo het volgende:
Toen mijn schuld werd overgedragen aan het incasso-bureau, stond er ongeveer 700 euro open.

Dit bedrag is overgedragen aan het incasso-bureau. Deze hebben er 200 euro incasso-kosten bij gedaan. Een paar dagen vóór het overdragen had ik een bedrag bij het Zilveren Kruis betaald van ongeveer 300 euro.
Waarom heb je die 300 euro voldaan aan Zilveren Kruis? Had je van hun een brief ontvangen? Heb je die 300 euro betaald vóór of na dagtekening van de eerste brief van Inkasso Unie? Als de betaling namelijk is gedaan vóórdat Inkasso Unie die brief heeft verstuurd, dan zou de vordering niet 700 euro zijn, maar 400 euro en dat scheelt nogal in de incassokosten.

Sowieso zouden de kosten nooit 200 euro 'mogen' zijn. Bij een vordering van 700 euro zou er volgens Rapport Voorwerk 2 maximaal 150 euro aan incassokosten worden gerekend. Aangezien Zilveren Kruis volgens mij gewoon BTW plichtig is, mogen ze daar ook geen BTW over berekenen.

Indien de vordering eigenlijk 400 euro was, dan zouden de incasskosten 75 euro zijn.
quote:
Ik heb bij het incassobureau dezelfde dag van het ontvangen van hun brief een betalingsregeling afgesloten van 130 euro per maand. Hier heb ik mij twee maanden aan gehouden. Vóór het betalen van het tweede termijn heb ik een brief gestuurd waarin ik uitleg dat er al een bedrag aan Zilveren Kruis betaald is en dat de no-claim verrekend moet worden. Ik heb Zilveren Kruis gebeld en die zeiden dat er bij het incassobureau een bedrag open staat van 91 euro.
Je had een brief waarin stond dat je 700 + 200 euro moest betalen, vervolgens heb je 230 euro betaald aan het incassobureau en stond er volgens ZK een bedrag van 91 euro open? Dit rekensommetje klopt niet helemaal, zou je dit kunnen verduidelijken?
quote:
De brief heb ik op 8 mei verzonden, de no-claim en het al betaalde bedrag zijn in februari bij het Zilveren Kruis verwerkt met de incasso.

In juni werd de incasso opgehoogd met twee maanden, deze maanden stonden (zonder dat ik dat wist!!) al een tijdje open bij het Zilveren Kruis. Direct na deze ophoging kreeg ik van de Incassounie een brief van het oorspronkelijke bedrag (700 euro) plus deze twee maanden. Ik heb ze gebeld en gevraagd de betalingen te herzien en mij een nieuw overzicht toe te sturen.

Het is nu juli en ik heb géén overzicht gehad van het openstaande bedrag na verrekening van de betalingen en de no-claim. Ik heb tientallen malen gebeld met het verzoek dit overzicht op te sturen, zodat ik het openstaande bedrag kan betalen en de incasso kan afsluiten. Er is mij al die keren beloofd dat het overzicht word toegestuurd.

Donderdag werd ik gebeld door een (overigens heel brutale) dame van de incassounie, ze meldt mij dat ze geen nieuw overzicht toesturen omdat 'dat hun regels niet zijn'. Ze zegt dat ze het dossier gaat heropenen en ik binnen 5 dagen het volledige bedrag moet betalen, maar dat ze wel een brief stuurt met een overzicht van de betalingen.

Vandaag krijg ik een brief dat als ik het volledige bedrag van 400 euro niet binnen 48 uur betaal, de zaak word overgedragen naar de kantonrechter. Niet de deurwaarder, maar de rechter! Bij deze brief zit geen overzicht van de betalingen of een herberekening!
Nu ben ik de draad een beetje kwijt. Er zijn opeens weer 2 maanden bijgekomen? Had je die (in de tussentijd) ook niet betaald? Hoe kwamen ze op dat moment aan 700 euro en hoe is dit uiteindelijk 400 euro geworden?

Een zaak kan door een incassobureau trouwens niet zomaar worden 'overgedragen aan een rechter'. Wat ze misschien bedoelen is dat ze het dossier overdragen aan een deurwaarder. Deze kan vervolgens een dagvaarding uitschrijven en de zaak voor de rechter laten komen.
quote:
ON-GE-LOOF-LIJK!!!

Wat moet ik nu doen:

- de zaak laten voor wat het is en de rechter de zaak laten bekijken
of
- maandag bellen?

Mijn gevoel zegt dat ik het moet laten voor wat het is, omdat als ze opnieuw de zaak bekijken ze er waarschijnlijk zelf ook wel achter komen dat het geen zin heeft om naar de rechter te gaan.

Ik ga sowieso niet betalen als ik geen overzicht heb van wát ik precies betaal.
Ik zou maandag bellen en nogmaals proberen om duidelijk te krijgen hoe het dossier is opgebouwd, welke bedragen ze gebruiken en kijken of alles klopt. Kijk dan vooral naar de incassokosten en rente, want als ik het zo lees proberen ze je een oor aan te naaien.
  zaterdag 19 juli 2008 @ 21:39:53 #17
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_60215071
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 18:30 schreef BettyWeter het volgende:

Een zaak kan door een incassobureau trouwens niet zomaar worden 'overgedragen aan een rechter'. Wat ze misschien bedoelen is dat ze het dossier overdragen aan een deurwaarder. Deze kan vervolgens een dagvaarding uitschrijven en de zaak voor de rechter laten komen.
Het incassobureau kan ook zelf een dagvaarding opstellen (en die vervolgens door de deurwaarder laten betekenen), hetgeen bij de betere incassobureaus niet ongebruikelijk is.

Ik heb niet alles gelezen, maar ik heb de indruk dat TS alleen mondeling met het incassobureau heeft gesproken. Als dat zo is, dan kan TS het beste schriftelijk om de informatie verzoeken. Mocht het dan voor de rechter komen kan TS zich verweren dat hij moeite heeft gedaan om boven tafel te krijgen wat er aan de hand is, maar dat het incassobureau niet meewerkte. Kan proceskosten schelen.
quote:
Ik zou maandag bellen en nogmaals proberen om duidelijk te krijgen hoe het dossier is opgebouwd, welke bedragen ze gebruiken en kijken of alles klopt. Kijk dan vooral naar de incassokosten en rente, want als ik het zo lees proberen ze je een oor aan te naaien.
TS kan imo beter schrijven dan bellen. Een beetje dossiervorming kan geen kwaad.

Mijn eigen ervaringen met Inkasso-Unie zijn overigens positiever. Tegen mij waren ze heel redelijk toen ik met ze te maken kreeg.
pi_60216287
ik fax morgen een brief waarin ik vraag naar een betalingsoverzicht en de situatie verder uitleg, maandag bel ik om te melden dat ik hun gefaxt heb en ik niet betaal voor ik een overzicht op papier heb. Ik verstuur de fax bij het GWK, zodat ik een bewijs heb van het verzenden.

Met mijn telefoonrekening kan ik aantonen dat ik hun vele malen gebeld heb, dit is handig bij een eventuele rechtzaak.

Ik sta heel sterk bij een rechtzaak, tóch slokt zo'n zaak enorm veel tijd en energie van je op. Ik wens het niemand toe!

Ik zit op heel slecht internet, het lukt me niet iedereen te antwoorden van dit topic.
  zaterdag 19 juli 2008 @ 23:03:46 #19
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_60216337
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 23:00 schreef JoPiDo het volgende:
ik fax morgen een brief waarin ik vraag naar een betalingsoverzicht en de situatie verder uitleg, maandag bel ik om te melden dat ik hun gefaxt heb en ik niet betaal voor ik een overzicht op papier heb. Ik verstuur de fax bij het GWK, zodat ik een bewijs heb van het verzenden.
Let er wel op hoe je het formuleert, dat je niet de indruk wekt dat je hoe dan ook gaat betalen na ontvangst van een overzicht. Maak duidelijk dat je het aan een beoordeling onderwerpt.
quote:
Ik sta heel sterk bij een rechtzaak, tóch slokt zo'n zaak enorm veel tijd en energie van je op. Ik wens het niemand toe!
Dat soort geneuzel kost vaak veel tijd, maar het is ook maar net hoeveel tijd je er zelf in steekt. Als een incassobureau niet horen wil dan is dat jammer, maar hoef je er verder zelf geen tijd in te steken.
pi_60216425
Ben het eens met de eerdere schrijvers..werk voor medewerkers regelmatig met incassobureaus en handel alles schriftelijk af..
Zet in iedere brief dat ik n bevestiging wil van ontvangst en bel na een week met de vraag waar die bevestiging blijft (sommige bedrijven kost n postzegel teveel).
Alle kopieën van de brieven sla ik op in dossier, de digitale versie natuurlijk ook.
Data vermelden en alles puntgewijs vermelden zodat er geen twijfel mogelijk is.

Heb je verhaal tweemaal gelezen en de verbanden kan ik nog niet geheel vinden.
Wat moest je betalen??
Wat moet je nu betalen en wat is het verschil en wat had het moeten zijn??
Kun je het gebruik van een foutief adres hen niet ten laste leggen?
Tenslotte moeten zij een schriftelijk bewijs van verhuizing van jou kunnen overleggen (met jouw handtekening erop) om zo de adreswijzinging te verklaren. Hebben zij die niet hebben ze in feite iets gedaan wat niet mag..of ze moeten het uit de gemeentelijke registratie hebben gehaald
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_60224623
Hartelijk dank voor de vele reacties! Ik ben er echt heel erg blij mee!

Ik weet dat mijn verhaal warrig is, maar het is een beetje als volgt opgebouwd

- bedrag bij incassobureau klopt niet
- betalingsbewijs toegestuurd met het verzoek het bedrag aan te passen
- ondertussen betalingsregeling afgesloten en mij daar aan gehouden
- er blijft een bedrag van ongeveer 130 euro over als alles verrekend is
- de incasso wordt opgehoogd met een aantal maanden die nog open stonden bij Zilveren Kruis
- de totale incasso-kosten van 200 euro worden wéér verrekend, bedrag dat nog open staat wordt niet verrekend, in totaal staat er ongeveer 100 euro open, maar incassobureau zegt 400 euro
- ik krijg geen overzicht van de betalingen of de verrekening van de no-claim, alleen zaterdag een brief dat ik binnen 48 uur moet betalen

ik heb de volgende fax gestuurt vandaag, als er nu een rechtszaak komt maakt de rechter gehakt van het incasso-bureau
quote:
Deze brief heb ik op zondag 20 juli 2008 gefaxt bij het GWK - vestiging Rotterdam Centraal Station naar faxnummer 040-2148028 ten name van Inkasso-Unie BV. Op maandag 21 juli 2008 neem ik telefonisch contact met jullie op om te melden dat ik een fax heb gestuurd als reactie op jullie brief van vrijdag 18 juli 2008.

Geachte heer/mevrouw,

U verzoekt in uw brief van vrijdag 18 juli 2008 om binnen 48 uur een betaling te doen van het bedrag van 374,61 euro. Ik ga niet op uw verzoek in en wel om de volgende redenen:

1. Ik heb nooit een overzicht van u gekregen waarin staat wat er op dit moment precies bij jullie voor bedrag open staat. Zelfs na herhaaldelijk verzoek van mijn kant om dit overzicht toe te sturen, heb ik deze niet gekregen. Er is mij meerdere malen door jullie medewerkers beloofd dat ik een overzicht zou krijgen, dit is nooit opgestuurd.
2. Mijn brief van 8 mei 2008 is nooit beantwoord. Diversen van uw medewerkers hebben mij bevestigd dat deze brief is ontvangen, maar een antwoord op deze brief bleef uit. Ook in deze brief doe ik een verzoek mij een overzicht van de openstaande bedragen toe te sturen. Dit is niet gebeurd.
3. Ik heb 4 maanden (!!!) gewacht tot jullie klaar waren met het verrekenen van de no-claim en een eerder betaald bedrag aan het Zilveren Kruis (zie de brief van 8 mei 2008 voor meer uitleg hierover). Drie weken geleden heb ik met een medewerker van u gesproken, die heeft mij kunnen bevestigen dat de bedragen verwerkt waren en ik daar een overzicht van zou krijgen. Dit overzicht heb ik dus niet gekregen.
4. Het Zilveren Kruis heeft vorig jaar mijn correspondentieadres gewijzigd. Dit hebben ze gedaan zonder mij hierover te berichten. Het ‘nieuwe’ adres klopt niet. Ik heb hierdoor een tijd lang geen acceptgiro’s of andere post van het Zilveren Kruis ontvangen. Hierdoor heb ik lange tijd niet kunnen weten dat er een achterstand open stond.
5. U schrijft in uw brief van 18 juli 2008 het volgende:
‘In de afgelopen weken hebben wij tevergeefs getracht u (*je moeder*) te bewegen tot vrijwillige betaling van de premieachterstand zoals u die nog verschuldigd bent aan Zilveren Kruis Achmea’. Zowel telefonisch als schriftelijk is mij nooit tot betalen verzocht, zelfs geen informatie verstrekt wat de hoogte van het betaalde bedrag precies is.
6. Ik heb heel veel moeite gedaan om jullie op de hoogte te houden. Bij een verhuizing heb ik jullie gebeld om mijn nieuwe adres door te geven. Ik heb mij aan de betalingsregeling gehouden. Ik heb jullie vele malen gebeld. Ik heb betalingsbewijzen gestuurd als daar om gevraagd werd. Ik heb veel moeite gedaan deze incasso ‘goed’ af te sluiten. Jullie hebben geen enkele moeite gedaan mij in te lichten of op de hoogte te houden. Brieven bleven onbeantwoord en ik ben door jullie niet tijdig op de hoogte gehouden van verrekeningen of openstaande bedragen.
In uw brief van zaterdag 19 juli 2008 zeggen jullie een rechtszaak aan te spannen als ik niet binnen 48 uur betaal. Deze fax is mijn reactie op deze brief. Ik betaal niet voordat ik een overzicht heb van het openstaande bedrag. Als er in het overzicht dat jullie mij opsturen bedragen of betalingen niet kloppen, laat ik dit jullie binnen 5 werkdagen na het ontvangen van het overzicht weten. Als het overzicht in orde is, dan betaal ik het bedrag binnen 5 werkdagen. Ik verwacht in het overzicht de volgende punten terug te zien:

1. alle betalingen die ik aan jullie heb gedaan binnen de betalingsregeling
2. verrekening van de no-claim
3. verrekening van het reeds betaalde bedrag aan Zilveren Kruis (zie mijn brief van 8 mei 2008)
4. over welke maanden ik premie verschuldigd ben (het bedrag dat op dit moment nog open staat)
5. de incassokosten en waar deze op gebaseerd zijn of hoe deze zijn berekend

Ik verzoek jullie deze fax binnen 2 weken na ontvangst te beantwoorden. Dat is vóór maandag 4 augustus 2008. Als jullie niets laten horen binnen deze twee weken, dan blijven jullie -met inachtneming van de geschiedenis zoals hierboven beschreven- ernstig in gebreken. Ik zie na deze datum geen reden meer enige moeite te doen wat betreft deze incasso. Dit houdt in dat ik na 4 augustus 2008 niet meer in ga op brieven of telefoontjes van jullie kant. Uiteraard neem ik wel contact op met het Zilveren Kruis om het openstaande bedrag aan hun te betalen.

In afwachting van een reactie,
:

[ Bericht 0% gewijzigd door 123hopsaflops op 20-07-2008 22:24:35 ]
pi_60224697
Nette brief, zou alleen ff je naam hier weghalen, omdat het niemand wat aangaat hoe je heet. Tevens kan je via google nu op dit topic terechtkomen vanwege je naam (niet echt goede reclame voor jezelf!).
pi_60226170
Keurig maar hou er ook rekening mee dat jou verweten kan worden het niet ontvangen van accept giro's niet eerder gemeld te hebben.
Tenslotte moet je toch maandelijks betalen (ga er even vanuit dat het de maandelijkse betalingen gaat)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_60234024
quote:
Op zondag 20 juli 2008 15:32 schreef Ml-etje het volgende:
Keurig maar hou er ook rekening mee dat jou verweten kan worden het niet ontvangen van accept giro's niet eerder gemeld te hebben.
Tenslotte moet je toch maandelijks betalen (ga er even vanuit dat het de maandelijkse betalingen gaat)


dit is de eerste keer dat ik dit als reden aanvoer, het blijft ook mijn verantwoording maandelijks te betalen


nogmaals: bedankt voor jullie tips!!
pi_60240172
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 23:03 schreef Alicey het volgende:

[..]

Let er wel op hoe je het formuleert, dat je niet de indruk wekt dat je hoe dan ook gaat betalen na ontvangst van een overzicht. Maak duidelijk dat je het aan een beoordeling onderwerpt.[..]

Dat soort geneuzel kost vaak veel tijd, maar het is ook maar net hoeveel tijd je er zelf in steekt. Als een incassobureau niet horen wil dan is dat jammer, maar hoef je er verder zelf geen tijd in te steken.

dit vond ik een goede tip, btw

de brief is via de fax verstuurd, vanmorgen gebeld en geblufd dat mijn advocaat de brief heeft geschreven


gne gne gne
  maandag 21 juli 2008 @ 11:08:00 #26
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_60240598
Goed dat je hebt gefaxt, mijn ervaring is dat dat snelle actie-reacties oplevert. Ik hoop dat je snel iets van ze hoort.
pi_60240691
Misschien ook wel nuttig de brief (evenuteel aangetekend) te versturen.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_60240857
quote:
Op maandag 21 juli 2008 11:12 schreef buitenbeentje het volgende:
Misschien ook wel nuttig de brief (evenuteel aangetekend) te versturen.

je kunt ook te ver gaan natuurlijk

ik heb een uitdraai van de fax dat de fax succesvol is verzonden, dat moet voldoende zijn

stel dat ze geen fax ontvangen, dan moeten ze bellen om het door te geven, daarom heb ik hun ook gebeld
  maandag 21 juli 2008 @ 18:48:40 #29
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_60249698
quote:
Op maandag 21 juli 2008 10:43 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

dit vond ik een goede tip, btw

de brief is via de fax verstuurd, vanmorgen gebeld en geblufd dat mijn advocaat de brief heeft geschreven


gne gne gne
Of dit soort bluf werkt betwijfel ik want de brief an sich is wel redelijk, een advocaat zal e.e.a. anders opstellen. Wat je beter had kunnen doen (naar mijn mening) is aangeven dat je inmiddels wel contact hebt gehad met een advocatenkantoor (bij voorkeur een naam noemen), en verdere stappen met hen zal bespreken.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  maandag 21 juli 2008 @ 19:01:40 #30
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_60249969
tvp
Neerkomen wel!
  maandag 21 juli 2008 @ 19:28:46 #31
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_60250633
quote:
Op maandag 21 juli 2008 10:43 schreef JoPiDo het volgende:

de brief is via de fax verstuurd, vanmorgen gebeld en geblufd dat mijn advocaat de brief heeft geschreven
Dat is allicht minder verstandig, want het is te zien dat de brief niet door een advocaat is opgesteld. Daarnaast zou het vraagtekens opleveren omdat het niet gebruikelijk is dat een advocaat een brief opstelt, maar niet verstuurt. Bovendien komt daar nog bij dat het niet zoveel zegt dat een advocaat een brief schrijft. Een eventuele volgende keer kun je het beter zakelijk en feitelijk houden.
pi_60252786
quote:
Op maandag 21 juli 2008 19:28 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dat is allicht minder verstandig, want het is te zien dat de brief niet door een advocaat is opgesteld. Daarnaast zou het vraagtekens opleveren omdat het niet gebruikelijk is dat een advocaat een brief opstelt, maar niet verstuurt. Bovendien komt daar nog bij dat het niet zoveel zegt dat een advocaat een brief schrijft. Een eventuele volgende keer kun je het beter zakelijk en feitelijk houden.


ik vond het gewoon leuk om een een keer te zeggen
  maandag 21 juli 2008 @ 21:01:14 #33
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_60253008
quote:
Op maandag 21 juli 2008 20:51 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

ik vond het gewoon leuk om een een keer te zeggen
Ach, wellicht dat het nog een leuke correspondentie oplevert.
pi_60253852
quote:
Op maandag 21 juli 2008 21:01 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ach, wellicht dat het nog een leuke correspondentie oplevert.
Iets in de naart van we willen de advocaat die zulke brieven schrijft graag ontmoeten
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  maandag 21 juli 2008 @ 23:17:47 #35
14896 Gumtree
 Rubberboom?
pi_60256425
Heeft het incassobureau ook rekeningen gestuurd naar het genoemde postbusnummer?

Dan zijn de eventuele onderzoekskosten mijn inziens onterecht want je kunt niet ingeschreven staan op een postbusadres in het GBA.
pi_60256704
Het incassobureau heeft (zover ik weet) alleen rekeningen gestuurd naar mijn huis-adres, niet naar het postbusnummer.
  dinsdag 22 juli 2008 @ 08:53:48 #37
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_60260774
Maar heb je er gisteren nog wat van gehoord? 't Zal wel niet, anders had je het vast wel gemeld.
pi_60261508
voorlopig zal het wel fluisterstil blijven
  Official ESF Kreviewer dinsdag 22 juli 2008 @ 09:45:40 #39
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_60273837
quote:
Op maandag 21 juli 2008 23:28 schreef JoPiDo het volgende:
Het incassobureau heeft (zover ik weet) alleen rekeningen gestuurd naar mijn huis-adres, niet naar het postbusnummer.
Strange dat die je dan ineens wel goed kunnen vinden
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  dinsdag 22 juli 2008 @ 20:05:08 #41
14896 Gumtree
 Rubberboom?
pi_60276855
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 17:35 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Strange dat die je dan ineens wel goed kunnen vinden
Simpel, incassobureau's hebben onder bepaalde voorwaarden toegang tot het GBA.
  dinsdag 22 juli 2008 @ 20:09:00 #42
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_60276934
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 20:05 schreef Gumtree het volgende:

[..]

Simpel, incassobureau's hebben onder bepaalde voorwaarden toegang tot het GBA.
Dat hebben ze niet. Gerechtsdeurwaarders hebben dat wel voor de uitoefening van hun ambtelijke taken.

Er zijn echter andere manieren om aan een adres te komen.
  dinsdag 22 juli 2008 @ 20:16:30 #43
14896 Gumtree
 Rubberboom?
pi_60277099
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 20:09 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dat hebben ze niet. Gerechtsdeurwaarders hebben dat wel voor de uitoefening van hun ambtelijke taken.

Er zijn echter andere manieren om aan een adres te komen.
Tsja, en de meeste incasso bureaus hebben wel een gerechtsdeurwaarder in dienst of kennen er wel eentje.
  dinsdag 22 juli 2008 @ 20:18:00 #44
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_60277128
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 20:16 schreef Gumtree het volgende:

[..]

Tsja, en de meeste incasso bureaus hebben wel een gerechtsdeurwaarder in dienst of kennen er wel eentje.
Een gerechtsdeurwaarder mag de GBA alleen checken voor ambtelijke taken (betekening van stukken, beslaglegging etc.)
  dinsdag 22 juli 2008 @ 20:28:08 #45
14896 Gumtree
 Rubberboom?
pi_60277341
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 20:18 schreef Alicey het volgende:

[..]

Een gerechtsdeurwaarder mag de GBA alleen checken voor ambtelijke taken (betekening van stukken, beslaglegging etc.)
Heb je gelijk in, maar dit is pas sinds 2001 zo, n.a.v. een klacht bij het CPB en de herziening van de wet GBA. Echter is er een voorstel in de maak om incasso bureaus weer inzage te geven in het GBA mits de ingeschrevene geen geheimhouding heeft aangevraagd.

maar ik heb toch het ernstige vermoeden dat bepaalde incasso bureaus deze richtlijnen niet al te precies nemen.
  dinsdag 22 juli 2008 @ 21:10:15 #46
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_60278299
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 20:28 schreef Gumtree het volgende:

[..]

Heb je gelijk in, maar dit is pas sinds 2001 zo, n.a.v. een klacht bij het CPB en de herziening van de wet GBA. Echter is er een voorstel in de maak om incasso bureaus weer inzage te geven in het GBA mits de ingeschrevene geen geheimhouding heeft aangevraagd.

maar ik heb toch het ernstige vermoeden dat bepaalde incasso bureaus deze richtlijnen niet al te precies nemen.
Ik denk dat gerechtsdeurwaarders hier wel betrouwbaar zijn. Informatieverstrekking vanuit de GBA wordt geregistreerd en is opvraagbaar voor de ingeschrevene. Het zou voor een gerechtsdeurwaarder toch lullig zijn wanneer blijkt dat hij de GBA aan het raadplegen is zonder dat er ambtelijke werkzaamheden aan ten grondslag liggen.

Er zijn echter ook informatiebureaus (die er soms discutabele methoden op nahouden), factoring-bedrijven die hun informatie verkopen, adresbestanden, telefoonboeken, etc.
pi_60278422
hmm ja ging er even te vlug van uit dat zij idd geen toegang hadden maar die info-bureaus had ik buiten beschouwing gelaten..
Overigens altijd heel apart dat GBA's wel weten dat iemand bij een organisatie gewerkt heeft maar niet van wanneer tot wanneer
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  dinsdag 22 juli 2008 @ 21:15:21 #48
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_60278451
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 21:10 schreef Alicey het volgende:

Er zijn echter ook informatiebureaus (die er soms discutabele methoden op nahouden), factoring-bedrijven die hun informatie verkopen, adresbestanden, telefoonboeken, etc.
alleen om deze reden zou je al een postbus moeten hebben om een extra laag in te bouwen en aasgieren op afstand te houden. Bij mij is het ooit uit noodzaak gekomen maar achteraf had ik het graag jaren eerder gedaan.
Neerkomen wel!
  dinsdag 22 juli 2008 @ 21:40:59 #49
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_60279370
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 21:15 schreef Freeflyer het volgende:

[..]

alleen om deze reden zou je al een postbus moeten hebben om een extra laag in te bouwen en aasgieren op afstand te houden. Bij mij is het ooit uit noodzaak gekomen maar achteraf had ik het graag jaren eerder gedaan.
Op welke manier beschermt een postbus daar dan tegen?
  dinsdag 22 juli 2008 @ 22:21:13 #50
14896 Gumtree
 Rubberboom?
pi_60281021
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 21:14 schreef Ml-etje het volgende:
hmm ja ging er even te vlug van uit dat zij idd geen toegang hadden maar die info-bureaus had ik buiten beschouwing gelaten..
Overigens altijd heel apart dat GBA's wel weten dat iemand bij een organisatie gewerkt heeft maar niet van wanneer tot wanneer
GBA registreert geen werkgevers, alleen je persoonsgegevens zoals adres, geb. datum + plaats, huwelijkse staat, kinderen, en wie je ouders zijn.

Verder kun je geheimhouding aanvragen, instellingen zoals deurwaarders, het interkerkelijk gezelschap (of iets dergelijks) notarissen, etc etc krijgen dan alleen de gegevens na jou schriftelijke toestemming. Geheimhouding kun je aanvragen bij de Burgerlijke stand van je gemeente.
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 21:15 schreef Freeflyer het volgende:

[..]

alleen om deze reden zou je al een postbus moeten hebben om een extra laag in te bouwen en aasgieren op afstand te houden. Bij mij is het ooit uit noodzaak gekomen maar achteraf had ik het graag jaren eerder gedaan.
Je kunt je niet op een postbus inschrijven in het GBA, dat is tenslotte geen woon adres.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')