De Chinezen zien dat als een schijnvertoning. Als een ideaal dat niet werkt.quote:Politiek is NL democratisch
Dat is ook iets wat bij mij is opgekomen ja.quote:Volgens mij wordt het westen stukje bij beetje steeds fascistischer en totalitairder. Steeds meer macht wordt gecentraliseerd, van naties naar unies en de VN. Wij hebben dat inderdaad niet zo heel erg door, mede omdat we geloven dat dat onmogelijk is na nazi duitsland en WO2. Sinds 11/9 is alles gigantisch veranderd en die ontwikkeling staat niet stil. Kwestie van tijd voordat het echt big brother is denk ik.
quote:Op vrijdag 18 juli 2008 21:55 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De Chinezen zien dat als een schijnvertoning. Als een ideaal dat niet werkt.
En aangezien wij ook hier het geloof vaak verliezen in de maakbaarheid van de samenleving (zo noemen we dat maar eigenlijk gaat -links of rechts- iedereen er steeds maar mee door) kan ik dat best begrijpen. Dát is onze manier om te duiden dat de democratie vaak niet werkt als gehoopt.
Dat is er idd een onderdeel van. Er zijn nog wel duidelijkere overeenkomsten die mij opvielen. Zoals dat ook Chinezen zich in eerste instantie druk maken om hun eigen leefsituatie, om hun familie, hun welvaart, hun auto, hun huis. Zolang dat verbetert vinden ze het goed. dat lijkt ook wel op de gemiddelde Nederlander. De gemiddelde Nederlanders interesseert politiek, laat staan vage termen als democratie geen hol. Sterker nog: de gemiddelde middle-class Europeaan is wrs. zelfs een beetje autoritair-conservatief ingesteld. Willen stabiliteit en geen leuke experimenten.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 22:00 schreef moussie het volgende:
mwah, komt het niet erop neer dat het weinig uitmaakt hoe je het noemt, diegenen die er echt aan de touwtjes trekken zijn toch altijd dezelfden .. dus of de beslissingen van die enkelingen nou uitgevoerd worden door een dictator of door een democratisch gekozen regering maakt eigenlijk weinig uit
quote:Op vrijdag 18 juli 2008 22:09 schreef LoggedIn het volgende:
ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er mensen zijn die nog denken dat ze in een vrij land leven waarbij "het volk" het voor het zeggen heeft..
Dus als een regering, van welke slag ook, een beslissing maakt die het volk in het nadeel speelt, wordt de modale mens dan niet politiek bewuster? Of maak ik mij een illusie?quote:Op vrijdag 18 juli 2008 22:10 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat is er idd een onderdeel van. Er zijn nog wel duidelijkere overeenkomsten die mij opvielen. Zoals dat ook Chinezen zich in eerste instantie druk maken om hun eigen leefsituatie, om hun familie, hun welvaart, hun auto, hun huis. Zolang dat verbetert vinden ze het goed. dat lijkt ook wel op de gemiddelde Nederlander. De gemiddelde Nederlanders interesseert politiek, laat staan vage termen als democratie geen hol. Sterker nog: de gemiddelde middle-class Europeaan is wrs. zelfs een beetje autoritair-conservatief ingesteld.
Het stomme is dat de VS helemaal geen democratie is, maar een republiek. Bij een democratie bepaalt de meerderheid wat er gebeurt. Bij de VS heb je een verklaring van onafhankelijkheid, grondwet en een bill of rights. Die mogen niet overschreden worden, vormen de backbone van de wet. Ze zijn gebaseerd op rechten en wetten waarvan de schrijvers geloofden dat ze ze van God hebben gekregen en mensen mogen daar dus niet aan toornen. In een echte democratie bestaat zoiets niet. De VS zou dus een staatsvorm uit moeten dragen die gebaseerd is op onaantastbare rechten van de mens gegeven door God aangezien de VS daarop is gebouwd, niet democratie.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 21:58 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat is ook iets wat bij mij is opgekomen ja.
Als je al democratie aan de man wilt brengen en goed wilt verkopen dan moet je constateren dat met name de Verenigde Staten de afgelopen tientallen jaren een heel slechte pleitbezorger is geweest van het systeem. De meerwaarde van het democratisch systeem ten opzichte van een dictatuur althans.
Groeten uit de Rimboe! Groeten terug!quote:Op vrijdag 18 juli 2008 20:21 schreef Klopkoek het volgende:
Dat kleinere verschil in vrijheid wat er tussen Europa en China bestaat zou tegelijkertijd een verklaring kunnen geven waarom de Chinezen in essentie met dezelfde termen naar ons systeem kijken als wij naar hun ordening.
Ik denk dat het belangrijkste voor een systeem is dat je een backbone hebt die functioneert. In het geval van het Chinese regime is dat de upcoming middle class. Zonder de steun van hen wordt het vrij lastig.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 22:21 schreef katerwater het volgende:
[..]
Dus als een regering, van welke slag ook, een beslissing maakt die het volk in het nadeel speelt, wordt de modale mens dan niet politiek bewuster? Of maak ik mij een illusie?
Ja, zoiets maar ik bedoel het eigenlijk ook net iets anders.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 22:30 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Groeten uit de Rimboe! Groeten terug!
Daar kun je het mee vergelijken. Een dozijn post-moderne europeanen staan hoofdschuddend naar de gebruiken van een negerstam te kijken en op hun beurt vinden die stamleden 'onze' gebruiken net zo idioot.
Wij hebben in veel gevallen net zoveel blinde vlek voor de gebreken van ons systeem (waar je wmb gelijk hebt als je zegt dat onze democratie een schertsvertoning is) als zij voor de hunne hebben.
Opzich is het republikeins denken zo gek nog niet.quote:Het stomme is dat de VS helemaal geen democratie is, maar een republiek. Bij een democratie bepaalt de meerderheid wat er gebeurt. Bij de VS heb je een verklaring van onafhankelijkheid, grondwet en een bill of rights. Die mogen niet overschreden worden, vormen de backbone van de wet. Ze zijn gebaseerd op rechten en wetten waarvan de schrijvers geloofden dat ze ze van God hebben gekregen en mensen mogen daar dus niet aan toornen. In een echte democratie bestaat zoiets niet. De VS zou dus een staatsvorm uit moeten dragen die gebaseerd is op onaantastbare rechten van de mens gegeven door God aangezien de VS daarop is gebouwd, niet democratie.
De originele staatsvorm van de VS was geniaal. De meeste macht was lokaal, daarna de staat en de minste macht lag bij de federale overheid. Het volk controleerde de overheid. Nu controleert de federale overheid het volk. Maar bekijk de video eens, daar word je denk ik wel wijzer van.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 23:06 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Opzich is het republikeins denken zo gek nog niet.
Als het democratie is om bij meerderheid een kleine minderheid aan militairen gedwongen de zandbak in te sturen.... is dat wel wat je wilt? Als democratie is om bij meerderheid een grote minderheid de gevangenis in te sturen... Is dat wat je wilt?
Het gebeurt heel langzaam, en heel onzichtbaar, maar in feite is dat wel het mechaniek. Een willekeurige meerderheid bepaalt wat crimineel is. Resultaat: de VS sluit per 100000 mensen meer mensen op dan China en Rusland bij elkaar.
Helaas is het republikeinse denken vroeger door de Founding Fathers van de VS gebruikt als grondlaag voor elitair bestuur.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |