abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60148141
Niet helemaal waar, ik heb eerder een biefstukje gebakken en dat was best lekker . Maar toch ben ik een beginner, en ik wil tips .

Ik heb een enorm stuk biefstukvlees, wat ik straks in 3 stukken ga snijden, die gebakken motten worden. Nu weet ik dat de hele wereld geilt op een biefstuk die nog maar nét gestopt is met ademhalen en zo rood mogelijk is, maar ik hoor daar niet bij. Er mag écht geen bloed meer uit dat ding komen, anders ga ik over m'n nek . Ietsjepietsje rood is nog ok, maar meer ook niet. Maar hé, ik heb Turkse roots, dus wees blij dat ik het vlees niet kapotsla en doodbak tot een stuk rubber.

Maar goed. Hoe ga ik dit doen? Wat zijn de beste methoden? Vlees voor of na het bakken zouten/peperen (want oh nee! vocht!) Boter? Roomboter? Hoe lang? Rondjes draaien? Hoe weet ik of hij goed is?

Wat doen jullie?
pi_60148168
na het bakken zouten/peperen
ik bak ze altijd in een mengsel van roomboter en olijfolie
heb het idee dat ze daar lekkerder van worden aan de buitenkant
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_60148190
Genoeg roomboter (plakje snijden)

En met een vork er in prikken zodat het ook van binnen goed is..
  woensdag 16 juli 2008 @ 17:09:23 #4
104871 remlof
Europees federalist
pi_60148205
Goed topic, mijn CULskills zijn zo mogelijk nog minder dan die van TS en mijn biefstukfetisj is zo mogelijk nog groter
pi_60148214
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 17:08 schreef Raamkonijn het volgende:

Domste wat je kan doen, loopt het sap weg...

En het vlees op kamertemperatuur laten komen, eerst op hoog vuur om-en-om dichtschroeien, ook de zijkanten.
I wear my sunglasses at night
So I can, So I can
Watch you weave then breathe your story lines
pi_60148229
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 17:09 schreef remlof het volgende:
Goed topic, mijn CULskills zijn zo mogelijk nog minder dan die van TS en mijn biefstukfetisj is zo mogelijk nog groter
Nou jáááá. Ik kan best koken. Soms. Zo af en toe. Met pakjes.
En ik maak een killer-zalmfilet uit de oven waar géén pakjes aan te pas komen .

Ik vind de smaak van olijfolie om in te bakken niet zo lekker, dus dan hou ik het bij gewone roomboter denk ik. Hoe lang moet zo'n ding erin blijven ongeveer?
pi_60148262
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 17:08 schreef Raamkonijn het volgende:
Genoeg roomboter (plakje snijden)

met een vork erin prikken?
nee man.
gewoon netjes draaien met een tang ( )
pi_60148281
NIet prikken, ik herhaal: niét prikken dus!

Check.
  woensdag 16 juli 2008 @ 17:14:12 #9
169150 Stakky
Pazz douche
pi_60148297
er komt sowieso geen bloed meer uit een biefstuk. Tijdens het slachten van rundvlees, laten ze de koe volledig leeg bloeden alvorens hem verder op te delen. Het rode vocht wat jij bedoeld is vleessap.
Nessuno attaca noi senza essere punito.
  woensdag 16 juli 2008 @ 17:14:20 #10
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_60148300
Het is onzin dat je ze niet vooraf mag kruiden; dat kan geen enkel kwaad. Sterker nog, bij biefstuk zorgt dat juist voor een lekkere korst.
Plens roomboter, pietsie zonnebloemolie voor de fik

Ik vind zelf olijf teveel smaak afgeven en dat wil ik juist niet, maar over smaak valt niet te twisten.
De biefstuk niet teveel bewegen en zeker niet door de pan zwaaien zodat pan van vuur komt. Gewoon met rust laten. Zet je vuur na de 1e minuut iets lager; zodat het rustiger gaart en niet meteen wegfikt.
pi_60148302
had ik al gezegd dat je er niet in moet prikken?
belangrijk
en voor het bakken lekker op kamer temperatuur laten komen..

woensdag 16 juli 2008 @ 17:17:42 #12
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_60148357
De tip voor een perfect gebraden biefstukje:

Het vlees moet op kamertemperatuur zijn. Haal het daarom 20 tot 30 minuten voor bereiding uit de koelkast.
Laat de koekenpan op een hoog vuur heet worden voordat je de braadboter met wat olie toevoegt en dep de biefstuk droog met keukenpapier.
Het vlees kan in de pan als het schuim van de boter is weggetrokken, de boter lichtbruin is geworden en ‘stil’ is. Snel dichtschroeien en ‘de zaak in beweging houden’ is belangrijk. Steek niet met een vork in het vlees; de sappen die het vlees mals houden, gaan anders verloren.
Tijdens het bakken de biefstuk over de bodem van de koekenpan heen en weer schuiven. Het formaat van de pan is daarom belangrijk: niet te klein want dan liggen de stukken vlees te dicht op elkaar. Echter ook niet te groot, want dan kan het braadproduct makkelijker verbranden. De juiste pan heeft een dikke bodem. De bakduur is niet alleen afhankelijk van de dikte van het vlees, ook van de gewenste gaarheid. Een biefstuk van 2 cm dik is na 1 minuut bakken per kant nog bijna rauw en na 3-4 minuten bakken per kant doorbakken.
Bestrooi het vlees pas na het bakken met zout. Doe dit nooit voor het dichtschroeien; zout onttrekt vocht en hierdoor zou het vlees aan malsheid verliezen.

Laat gebakken biefstuk altijd even afgedekt (bijvoorbeeld met folie) op een voorverwarmd bord rusten. De vleessappen kunnen zich dan over het vlees verdelen, zodat ze er niet uitlopen als het vlees wordt aangesneden.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 16 juli 2008 @ 17:18:31 #13
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_60148370
Ik heb een enorme haat-liefde verhouding met het bakken van biefstuk. De ene keer een geweldig heerlijk biefstukje, de andere keer aangebakken of nog rauw.. en geen twee keer achter elkaar hetzelfde. Olie, boter, dikke pan, dunne pan, hoog vuur, laag vuur, even laten doorgaren.. blegh.
Zoveel teleurstelling
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
  woensdag 16 juli 2008 @ 17:23:32 #14
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_60148449
Je kan testen door op het vlees te drukken en te vergelijken met
Positie 1: als je ontspannen je wijsvinger tegen je duim houdt (van dezelfde hand) en je drukt op de muis van je duim. Als de biefstuk even stevig aanvoeld is het 'rare'
Positie 2 : Hetzelfde als hierboven beschreven maar dan duim en middelvinger. De muis voelt iets harder aan, dat is 'medium'.
Positie 3 : Met de ringvinger duim aanraken = 'well done'
Positie 4 : Met de pink duim aan raken = 'schoenzool'.

Het beste is de boter eerst te klaren = het schuim eraf halen, voor je erin gaat bakken.

Niet doen: in de biefstuk prikken. Of van tevoren inzouten. Het zout trekt het vocht uit de biefstuk en maakt het daardoor minder mals.

Succes!
►►►https://www.twitch.tv/tonjatekenshow ◄◄◄◄
  woensdag 16 juli 2008 @ 17:26:18 #15
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_60148491
Wat heeft iedereen toch met dat zout.
Dat is onzin!
pi_60148508
Goed topic.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_60148595
Wel schudden, niet schudden, wel zouten, niet zouten. CUL is verdeeld .
pi_60148627
Ik krijg enorm honger van dit topic. En specifiek trek in biefstuk
pi_60148641
Biefstuk hoort voor mij rauw te zijn; goed niet koud (daarom op kamertemperatuur laten komen) maar ik wil mijn tanden gewoon in een stuk vlees wat van binnen rood is. Yum ik krijg gelijk trek.
  woensdag 16 juli 2008 @ 17:36:48 #20
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_60148672
Sinds wanneer zijn die lekkere vleessappen 'bloed'?

Nou goed ik kan je geen advies geven want ik eet 'm het liefst zo rauw mogelijk.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_60148725
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 17:36 schreef popolon het volgende:
Sinds wanneer zijn die lekkere vleessappen 'bloed'?

Nou goed ik kan je geen advies geven want ik eet 'm het liefst zo rauw mogelijk.
Sinds mijn hersenkronkels. Nee echt, vleessappen zijn ok, mits ze niet rood zijn. Dat krijg ik gewoon niet binnen .
  woensdag 16 juli 2008 @ 17:40:39 #22
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_60148745
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 17:32 schreef clumsy_clown het volgende:
Wel schudden, niet schudden, wel zouten, niet zouten. CUL is verdeeld .
Ik hang graag de betweter uit, zo blijkt, dus waarom nu niet.

Over het zouten van biefstuk is sowieso verdeeldheid, ook onder koks.
De waarheid is echter dat vooraf zouten bij biefstuk juist een pre is. Om de simpele reden dat de biefstuk een dikker stuk vlees is; en wanneer je deze goed dichtschroeit, niets aan sappen verliest.
De zout zorgt juist voor die mooie, bruine, crispy korst en dat botermalse binnenste.

Het verbod op vooraf zouten geldt weer wel voor sirloin, t-bone of entrecote. Die zijn platter en drogen snel uit, ondanks de vetten. Die kun je echter wel vooraf kruiden met goede steak kruiden ( zonder zout ) .
Onder het grillen bestrijken met gezoute roomboter is helemaal steak-heaven.
Daarna indien gewenst nog zout toevoegen, maar ik doe dat zelf nooit..nergens voor nodig. Die steaks zijn als ontzettend smaakvol van zichzelf.
Een biefstukje is heel mager en neutraal van smaak; die kan wel een oppepper gebruiken.
  woensdag 16 juli 2008 @ 17:41:19 #23
220836 rinzzz
Zoekt en gij zult moe worden.
pi_60148757
Ga naar restaurant De Rode Haan en vraag naar nummertje 3 met pepersaus, moet helemaal goed komen dan
  woensdag 16 juli 2008 @ 17:41:26 #24
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_60148761
Oh ja; bronvermelding:

Het boek: 'Biefstuk' , een uitgave van het Voorlichtingsbureau Vlees. ISBN 90 59 81 00 58. Prijs 14,95 euro.
pi_60148766
Ik gebruik altijd een redelijk flinke pan, goede hete boter, en ik prik er uiteraard ook noooit in. Persoonlijk kruid ik ze altijd wel met een eigen vleeskruidenmix van mijn slager, tevens neef, en daarmee blijft de biefstuk lekker sappig.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')