De grote klap in China komt ook nog wel, vreemd genoeg hoor ik dat wel al maanden hier (ik heb dan weer geen Chinese collega's ter vergelijk). Ander probleem van China is de gigantische hoeveelheid dollars die ze hebben.quote:Op maandag 21 juli 2008 18:29 schreef Lyrebird het volgende:
Ik begon die hosannah stemming rond China een beetje vermoeiend te vinden. Mijn Chinese collega's zijn veel minder positief over China dan mijn Amerikaanse en Europese collega's. Dat is een teken aan de wand. De twee problemen waarmee China heeft te maken: overbevolking en corruptie.
Corruptie is geen probleem, dat is cultuur. Overbevolking -niet overal- levert ook milieudruk. Het verontreinigd mileu, wat toch al een probleem is. Ik denk dat de dollarberg er meer toedoet. Veel Chinezen hebben hun spaarcentjes in de ontploffende beurzen gestopt, en daar inmiddels al flink aan verloren. Dat is nog meer slecht nieuws voor de pril democratiserende volksrepubliek.quote:Op maandag 21 juli 2008 18:29 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Eindelijk.
Ik begon die hosannah stemming rond China een beetje vermoeiend te vinden. Mijn Chinese collega's zijn veel minder positief over China dan mijn Amerikaanse en Europese collega's. Dat is een teken aan de wand. De twee problemen waarmee China heeft te maken: overbevolking en corruptie.
Die banken vallen niet in de categorie.... too big to fail. Maar samen groot genoeg om een redelijke steen in het water te kunnen gooien.quote:After mixed earnings reports from regional lenders thus far, a flurry of banks with large portfolios of real-estate loans will report their second-quarter results on Tuesday, including SunTrust, Regions Financial, Fifth Third and KeyCorp, while National City will follow on Thursday.
Waar zijn de Chinese Tata's en Mittal's? Ik geef India nog steeds een kans om echt te groeien, omdat ze in staat zijn om grote bedrijven te laten groeien. Maar in China hebben ze nog steeds geen echt grote bedrijven, of sterke merken. Noem me een Chinees bedrijf bij naam. Hayer, Lenovo... Dat zijn de enige twee Chinese merken die ik ken. Ik ben bang dat het gebrek aan democratie enorm veel problemen op gaat leveren. Zonder democratie kom je nooit van de corruptie af.quote:Op maandag 21 juli 2008 18:48 schreef elcastel het volgende:
[..]
De grote klap in China komt ook nog wel, vreemd genoeg hoor ik dat wel al maanden hier (ik heb dan weer geen Chinese collega's ter vergelijk). Ander probleem van China is de gigantische hoeveelheid dollars die ze hebben.
In eerste instantie misschien niet. Maar als China echt op de lange termijn met de grote jongens mee wil doen, zal men die corruptie moeten inperken. Het is funest voor de economische efficiëntie en betrouwbaarheid als land.quote:
quote:Op maandag 21 juli 2008 22:29 schreef Lyrebird het volgende:
Je moet alles veertien keer uitleggen, omdat ze er vanuit gaan dat je nooit de waarheid spreekt en dat ze het zelf beter weten.
Wat hebben merken ermee te maken eigenlijk ? Ik snap je punt niet helemaal. Wij hebben in het Westen talloze merken die hun spullen in China laten maken en er ons labeltje op plakken, zodat we er A-merk prijzen voor kunnen vragen, meer is een merk niet.quote:Op maandag 21 juli 2008 22:29 schreef Lyrebird het volgende:
Waar zijn de Chinese Tata's en Mittal's? Ik geef India nog steeds een kans om echt te groeien, omdat ze in staat zijn om grote bedrijven te laten groeien. Maar in China hebben ze nog steeds geen echt grote bedrijven, of sterke merken. Noem me een Chinees bedrijf bij naam. Hayer, Lenovo... Dat zijn de enige twee Chinese merken die ik ken.
Yup.... in Rusland liep zoiets bijna fout af (naast 1 roebel had je ook 1 roebel zwart geld). Putin geeft niet echt een democratie weg. Maar ik geloof ook niet dat ze anno 2008 bijzonder corrupt zijn. En de maffia ligt weer redelijk aan de handboeien. Binnen de werkkaders heeft hij wel weer structuur aangebracht, en de machtsbasis van energieproducenten aan banden gelegd. Qua ondernemingsklimaat heeft Rusland flinke sprongen vooruit gemaakt.quote:Op maandag 21 juli 2008 22:51 schreef RonaldRegen het volgende:
[..]
In eerste instantie misschien niet. Maar als China echt op de lange termijn met de grote jongens mee wil doen, zal men die corruptie moeten inperken. Het is funest voor de economische efficiëntie en betrouwbaarheid als land.
American Express heeft veel last van defaulting loans. Oftwel cardhouders die hun schuld niet meer kunnen afbetalen. Het omzetten van huisoverwaarde in geld om je CC schuld mee af te lossen wordt steeds lastiger/onmogelijk omdat die overwaardes sneller verdampen dan vloeibare stikstof in een hoogoven. Bovendien bleek vandaag dat door de hoge inflatie en globale baanconcurentie de mensen er sinds het jaar 2000 op ACHTERUIT zijn gegaan.quote:Op maandag 21 juli 2008 23:13 schreef ItaloDancer het volgende:
American Express (AXP) delivered some ugly news after the market closed Monday. The big charge card company missed second-quarter earnings estimates and withdrew its 2008 earnings guidance, saying the economic environment “has weakened significantly” since it offered up its financial projections back in January - “particularly during the month of June.”
Bronquote:Median U.S. family income, adjusted for inflation, was $58,407 in 2006, according to the most recent Census Bureau data, down from $59,398 in 2000. Competition from low-wage countries such as China, combined with the waning power of organized labor, kept a lid on compensation during the latest expansion.
Washington Mutual??quote:Op maandag 21 juli 2008 23:16 schreef Drugshond het volgende:
WaMu min -7+ % .... en morgen de Q2 cijfers.
Exactly. Het A-merk verdient het geld, want zij verdienen geld met het verkopen van gebakken lucht (marketing), niet de Chinese fabriekjes die de producten maken. Wil je als Chinese producent zelf die A-merk premie opstrijken, dan zul je moeten groeien.quote:Op maandag 21 juli 2008 23:00 schreef elcastel het volgende:
[..]
Wat hebben merken ermee te maken eigenlijk ? Ik snap je punt niet helemaal. Wij hebben in het Westen talloze merken die hun spullen in China laten maken en er ons labeltje op plakken, zodat we er A-merk prijzen voor kunnen vragen, meer is een merk niet.
In tijden van hoog conjunctuur heb je wel een punt te pakken.... maar de marktfacts zijn een ietsje pietsie anders. Bij contractie gaan de A-branding merken snoeihard achteruit.quote:Op maandag 21 juli 2008 23:33 schreef Lyrebird het volgende:
Exactly. Het A-merk verdient het geld, want zij verdienen geld met het verkopen van gebakken lucht (marketing),
Grote jongens? Er zijn straks geen grote jongens meer. De grote jongens waren gebaat bij een democratisch marktsysteem, dat tanende is. Hun eigen succes wordt hun ondergang. Wat Rusland kan, kunnen grootmachten als India, China eventueel Brazilie straks ook. De Europeanen die nu pimpen met hun 'zij maken simpel de producten en wij doen research' gaan straks van een koude kermis thuiskomen. Producenten- en consumentenmacht zal zich laten gelden. Milieuproblemen en interne conflicten heeft het huidig Rusland ook en dat kan toch rondkomen en daarbij haar macht doen gelden.quote:Op maandag 21 juli 2008 22:51 schreef RonaldRegen het volgende:
[..]
In eerste instantie misschien niet. Maar als China echt op de lange termijn met de grote jongens mee wil doen, zal men die corruptie moeten inperken. Het is funest voor de economische efficiëntie en betrouwbaarheid als land.
Wat een kolder.quote:Op maandag 21 juli 2008 23:55 schreef okee6 het volgende:
[..]
Grote jongens? Er zijn straks geen grote jongens meer. De grote jongens waren gebaat bij een democratisch marktsysteem, dat tanende is. Hun eigen succes wordt hun ondergang. Wat Rusland kan, kunnen grootmachten als India, China eventueel Brazilie straks ook. De Europeanen die nu pimpen met hun 'zij maken simpel de producten en wij doen research' gaan straks van een koude kermis thuiskomen. Producenten- en consumentenmacht zal zich laten gelden. Milieuproblemen en interne conflicten heeft het huidig Rusland ook en dat kan toch rondkomen en daarbij haar macht doen gelden.
Wie met Chinezen handelt, weet dat westerse principes hanteren niet werkt. En waarom zou een meervoud zich toekomstig aan het enkelvoud aan willen passen? Corruptie wordt al wel bestreden, maar het is net als met Italie, het is diep geworteld en in zekere zin vertrouwd. Mijn verwachting is dat China de lakens uit zal delen, waar Amerika de veren laat. China en Rusland zijn elkaar meer en meer genaderd, een sterk pact.
Ok, dat kan goed kloppen. Maar als je slechts een marketing-laagje, als een soort vernis, aanbrengt, dan betekent het ook dat je in slechte tijden weinig hoeft te snijden. Het zijn de fabrieken waar de hardste klappen vallen, niet?quote:Op maandag 21 juli 2008 23:51 schreef Drugshond het volgende:
[..]
In tijden van hoog conjunctuur heb je wel een punt te pakken.... maar de marktfacts zijn een ietsje pietsie anders. Bij contractie gaan de A-branding merken snoeihard achteruit.
Nouja, het kan wel, zolang je "grondstof" bestaat uit spotgoedkope arbeid. Maar dat houdt een keer op in China en dan is het echt gauw over met de pret.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 00:53 schreef Lyrebird het volgende:
Het is IMHO onmogelijk om zonder grondstoffen een economie op poten te zetten, als je geen democratie hebt.
Klopt. En als ik het goed begrijp zijn er al gebieden in China waar de spotgoedkope arbeid is uitgeput.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 00:55 schreef RonaldRegen het volgende:
[..]
Nouja, het kan wel, zolang je "grondstof" bestaat uit spotgoedkope arbeid. Maar dat houdt een keer op in China en dan is het echt gauw over met de pret.
Die Chinezen in de (toegepaste) wetenschap zijn inderdaad vaak zwaar vermoeiend. Ze werken zich suf, soms wel 20 uur per dag, maar er komt helemaal niks uit. En terugkoppelen, discussiëren homaar.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 01:03 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Klopt. En als ik het goed begrijp zijn er al gebieden in China waar de spotgoedkope arbeid is uitgeput.
Iets dat in het voordeel van China spreekt is dat ze ook "dure" arbeid hebben: het aantal jongens en meisjes dat daar afstudeert met een wetenschappelijke graad (BS/MS/PhD) is uitzonderlijk hoog. Maar nogmaals, ze zijn enorm koppig. Verder zijn ze theoretisch erg goed, maar praktisch vaak erg minimaal. En zelfstandig een project leiden is alleen voor de besten weggelegd, terwijl ik ook een Amerikaanse ingenieur met een vierjarige BS opleiding kan huren die dat wel kan.
Volgens mij gaat het nog minstens 15 jaar duren voordat ze daar op hetzelfde niveau onderzoek doen als hier.
Goed om te lezen dat ik niet de enige ben die dit probleem opmerkt.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 01:53 schreef RonaldRegen het volgende:
[..]
Die Chinezen in de (toegepaste) wetenschap zijn inderdaad vaak zwaar vermoeiend. Ze werken zich suf, soms wel 20 uur per dag, maar er komt helemaal niks uit. En terugkoppelen, discussiëren homaar.Hier in Nederland klaagt men er ook over.
quote:It feels like the summer of 1931. The world's two biggest financial institutions have had a heart attack. The global currency system is breaking down. The policy doctrines that got us into this mess are bankrupt. No world leader seems able to discern the problem, let alone forge a solution.
The International Monetary Fund has abdicated into schizophrenia. It has upgraded its 2008 world forecast from 3.7pc to 4.1pc growth, whilst warning of a "chance of a global recession". Plainly, the IMF cannot or will not offer any useful insights.
...
If we are lucky, America will start to stabilise before Asia goes down. Should our leaders mismanage affairs, almost every part of the global system will go down together. Then we are in trouble.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |