abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60159485
Een smaak is natuurlijk een mening, en die is per definitie persoonlijk, en dien je dus ook te respecteren. Als kok/restauranthouder probeer je een zo breed mogelijk publiek te bedienen, en tsja, dan kan een persoonlijke smaak soms wat op het 2e plan komen, maar door simpelweg je wensen kenbaar te maken is er meestal best veel mogelijk. Maar als dat inhoudt dat jij met een tube ES mayonaise vanaf 2 meter je eten wilt bespuiten in de librije kom je op een punt dat het belachelijk wordt, en dan zal men je vragen om de tent te verlaten en het lekker thuis te gaan doen.

Overigens kunnen bekende/klassieke combinaties echt wel lekker zijn, zoals (droge) champage met aardbeien, jummie.. Maar ik kruid mijn biefstuk bijvoorbeeld wel voor het bakken, dat is volgens sommigen ook een nono, maar daar trek ik me niks van aan..
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_60187639
Ben het er inderdaad wel mee eens dat, hoewel een kok veel meer verstand van eten heeft, hij niet weet wat jouw smaak is. Hij bepaalt de kaart, maar zou wel mee moeten gaan in de wensen van de klant..
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 15:25 schreef Curiosity het volgende:

[..]

Ga je echter uit eten, dan vind ik het wel zo netjes dat je de creatie van de kok eet zoals de kok deze bedoeld heeft.
Ik denk eerder dat culinaire hoogstandjes niet besteed zijn aan jou.

We gaan toch niet uit eten en betalen voor zijn plezier? Als ik uit eten ga, wil ik eten wat ik lekker vind, niet wat de kok vindt dat ik lekker hoor te vinden.

Maar aan de andere kant ga je in een theater ook niet vertellen dat het allemaal anders moet. Je gaat om dat die mensen, koks of acteurs, je iets willen laten proever. En dan mag je zelf bepalen of het je smaak is en of je er vaker terugkomt. Anders ga je naar een restaurant wat meer overeenkomt met jouw smaak.

Heel veel combinaties zijn nou eenmaal bewezen successen.
Sweet and innocent...
  vrijdag 18 juli 2008 @ 13:40:39 #28
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_60188238
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 13:17 schreef Innocence het volgende:
Ben het er inderdaad wel mee eens dat, hoewel een kok veel meer verstand van eten heeft, hij niet weet wat jouw smaak is. Hij bepaalt de kaart, maar zou wel mee moeten gaan in de wensen van de klant..
[..]

We gaan toch niet uit eten en betalen voor zijn plezier? Als ik uit eten ga, wil ik eten wat ik lekker vind, niet wat de kok vindt dat ik lekker hoor te vinden.

Maar aan de andere kant ga je in een theater ook niet vertellen dat het allemaal anders moet. Je gaat om dat die mensen, koks of acteurs, je iets willen laten proever. En dan mag je zelf bepalen of het je smaak is en of je er vaker terugkomt. Anders ga je naar een restaurant wat meer overeenkomt met jouw smaak.

Heel veel combinaties zijn nou eenmaal bewezen successen.

Je besteld iets van de kaart, natuurlijk kan je zeggen ik wil dit zo en dat zus, maar waarom bestel je dan dat bepaalde gerecht als je het aangepast wilt hebben.
Ik vind dat als je hier niet voor open staat je maar niet uit eten moet gaan.

Een restaurant waar je precies kan invullen wat jij wilt eten bestaat volgens mij niet.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
pi_60188457
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 13:17 schreef Innocence het volgende:
[..]

Dan heb jij bij het uit eten gaan een andere insteek dan ik! Voor een biefstukje (al dan niet met mayo ) ga ik niet uit eten... Dat kan ik zelf ook wel maken.
Als ik uit eten ga wil ik verrast worden met nieuwe smaken, nieuwe combinaties en bereidingswijzen. Dus ja, dat laat ik aan de kok over. En als ie me iets ranzigs voorzet, kom ik niet meer terug, maar als ie me iets voorzet wat ik niet lekker vind maar wel creatief/origineel: goede kans dat ik er nog eens kom!
pi_60188473
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 13:40 schreef Curiosity het volgende:

[..]

Een restaurant waar je precies kan invullen wat jij wilt eten bestaat volgens mij niet.
De wokchinees
pi_60188499
Biefstuk met mayo?
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_60188813
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 13:51 schreef heiden6 het volgende:
Biefstuk met mayo?
TS.... Ik ben gewoon zo'n fantasieloze sufkut die de biefstuk uit de pan haalt en een scheut rode wijn ofzo in de pan pleurt
pi_60188915
Ik vind biefstuk niet zo lekker
Nou ja, hertenbiefstuk is wel te doen ( )
  vrijdag 18 juli 2008 @ 16:45:50 #34
180280 Inschrijven_valt_niet_mee
Ik ben niet gek, denk ik...
pi_60192803
Leuke discussie
Ik zal nooit zonder te proeven met peper, zout of sauzen gaan strooien. 'Speciale' gerechten eet ik zoals de kok bedoeld heeft.
Maar bij m'n biefstukje (meestal met friet en mayo) vind ik het lekker om de vleessappen te mengen met mayo, en daar m'n hapje biefstuk in te dopen. (Niet verdrinken...)
  zondag 20 juli 2008 @ 13:16:37 #35
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_60223543
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 13:50 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

De wokchinees
Idd
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 21 juli 2008 @ 22:33:32 #36
185631 Guncta
En un momento dado
pi_60255254
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 14:02 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

TS.... Ik ben gewoon zo'n fantasieloze sufkut die de biefstuk uit de pan haalt en een scheut rode wijn ofzo in de pan pleurt
Jij proeft door al die zout, peper en mayo mijn frustraties/klacht niet..
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 16:45 schreef Inschrijven_valt_niet_mee het volgende:
Leuke discussie
Ik zal nooit zonder te proeven met peper, zout of sauzen gaan strooien. 'Speciale' gerechten eet ik zoals de kok bedoeld heeft.
Maar bij m'n biefstukje (meestal met friet en mayo) vind ik het lekker om de vleessappen te mengen met mayo, en daar m'n hapje biefstuk in te dopen. (Niet verdrinken...)
Dat doe ik dus ook. Mayo is bij mij ook zeer minimaal, maar zorgt ervoor dat het iets romiger/voller wordt en de smaak op de 1 of andere manier beter overkomt. Proef zeker de biefstuk nog wel..
De goeie ouwe tijd is schijt.
Een doos met foto's en de rest is kwijt.
Ik kijk niet om en heb ook geen spijt.
Want leven is streven naar een betere tijd.
pi_60271427
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 00:23 schreef Principessa.Farfallus het volgende:
ik eet gekookte aardapels niet met jus maar met ketchup
Ik met jus en ketchup
There is nothing left to prove
No use deny this simple truth
Can’t find the reason to keep holding on
Now that the love is gone
pi_60271760
quote:
Op maandag 21 juli 2008 22:33 schreef Guncta het volgende:
Dat doe ik dus ook. Mayo is bij mij ook zeer minimaal, maar zorgt ervoor dat het iets romiger/voller wordt en de smaak op de 1 of andere manier beter overkomt. Proef zeker de biefstuk nog wel..
Mayo vind ik meer iets voor bij de kreeft. Ik ben het in zoverre met je eens dat veel mensen houvast zoeken bij de mening van anderen om vooral niet dom of onderontwikkeld over te komen, en dan krijg je snel dogma's. Dat komt omdat veel mensen niet zelf kunnen proeven of durven proeven maar ze het wel heel belangrijk vinden om te laten zien dat ze gastronomisch ontwikkeld zijn. Status dus.

Maar anderzijds, je hoeft ook niet het wiel opnieuw uit te vinden. De klassieke combinaties zijn niet voor niks klassiek. Dat komt omdat mensen die goed kunnen proeven met elkaar gemeen hebben dat ze dat lekker vinden. Het heeft de tijd en de goedkeuring van velen doorstaan en dat alleen als in een indicatie van kwaliteit. Vaak duidt het ook gewoon op een mindere ontwikkeling, omdat je weet dat als iemand zijn smaak ontwikkelt, diegene zijn biefstuk niet doorbakken zal willen hebben. Iemand die dat bestelt is of latente vegetariër, of iemand die bang is voor bacteriën, of iemand die nog niet kan proeven, of een uitzonderlijk geval. Smaken verschillen, maar smaken ontwikkelen zich ook.

Daarnaast vind ik dat je mensen in creatieve beroepen wel in hun waarde moet laten. Het is niet je werknemer. Als je een schilderij laat maken ga je de kunstenaar ook niet vertellen welke stukje in een andere kleur moet.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_60290473
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 16:20 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Mayo vind ik meer iets voor bij de kreeft. Ik ben het in zoverre met je eens dat veel mensen houvast zoeken bij de mening van anderen om vooral niet dom of onderontwikkeld over te komen, en dan krijg je snel dogma's. Dat komt omdat veel mensen niet zelf kunnen proeven of durven proeven maar ze het wel heel belangrijk vinden om te laten zien dat ze gastronomisch ontwikkeld zijn. Status dus.

Maar anderzijds, je hoeft ook niet het wiel opnieuw uit te vinden. De klassieke combinaties zijn niet voor niks klassiek. Dat komt omdat mensen die goed kunnen proeven met elkaar gemeen hebben dat ze dat lekker vinden. Het heeft de tijd en de goedkeuring van velen doorstaan en dat alleen als in een indicatie van kwaliteit. Vaak duidt het ook gewoon op een mindere ontwikkeling, omdat je weet dat als iemand zijn smaak ontwikkelt, diegene zijn biefstuk niet doorbakken zal willen hebben. Iemand die dat bestelt is of latente vegetariër, of iemand die bang is voor bacteriën, of iemand die nog niet kan proeven, of een uitzonderlijk geval. Smaken verschillen, maar smaken ontwikkelen zich ook.

Daarnaast vind ik dat je mensen in creatieve beroepen wel in hun waarde moet laten. Het is niet je werknemer. Als je een schilderij laat maken ga je de kunstenaar ook niet vertellen welke stukje in een andere kleur moet.
Het is wel wat balanceren inderdaad, maar als ik bij de lokale pizzaboer op het afhaalmenu zie staan "wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele maag- en of darmklachten door exotische combinaties van ingrediënten" is er volgens mij ook een groep mensen die soms echt doorslaan, en dan mag je er op een gegeven moment als restauranthouder / kok wel wat van zeggen toch?
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_60292893
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 11:29 schreef Guncta het volgende:
Bij een biefstuk hoor je geen mayo te eten.
Wild hoort een sausje bij.
Een voorgerecht als nagerecht eten is raar.
Tartaar bij warm eten moet gebakken zijn.
Ketchup óf Curry bij de tosti.
Kaassoufflé hoort niet op een broodje.
etc.

Wie bedenkt zulke dingen?
...
Maar goed, dat zie je in zoveel werelden, zoals bijvoorbeeld kunst, design of wat dan ook.
Een vastgekoekt kliekje wat gaat bepalen wie, wat, mooi moet vinden.
Er is geen kliekje dat in een achterkamertje bijeenkomt om jou het leven zuur te maken.
Al die dingen die je noemt hebben goede redenen.
Jij doet hier alsof het alleen maar ideetjes zijn, maar voor elk van die dingen zijn hele goede culinaire redenen aan te dragen!

Sommige zijn natuurlijk sterker dan andere. Een nagerecht is zoet om je voldoende energie te geven om op te staan. Een voorgerecht is een hartig hapje dat de wachttijd naar de hoofdmaaltijd overbrugt en de honger aanwakkert.
Zwakke subtiele smaken moet je niet wegsmeren met een saus.

Dan kun je al het eten wel in een emmer gooien en met de staafmixer door elkaar draaien, maar sommige dingen zijn zo met reden.

Ketchup en curry? Kende ik niet, maar de smaken liggen zo dicht bij elkaar dat ik ze idd niet zou mixen. Dan krijg je tomaatcurry of ketchup met een bijsmaakje; in beide gevallen nét niet goed dus.

Maar voor alles geldt: als jij het lekker vindt doe je dat er toch lekker op?
pi_60294412
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 11:07 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Het is wel wat balanceren inderdaad, maar als ik bij de lokale pizzaboer op het afhaalmenu zie staan "wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele maag- en of darmklachten door exotische combinaties van ingrediënten" is er volgens mij ook een groep mensen die soms echt doorslaan, en dan mag je er op een gegeven moment als restauranthouder / kok wel wat van zeggen toch?
Als je mensen hun eigen pizza laat samenstellen dan moet je verder ook niet zeuren. Maar ik hou op zich wel van tenten die staan voor wat ze maken en dus een beetje eigenwijs zijn en niet zo gediend van allerlei aanpassingen. In mijn favoriete Italiaanse restaurant bestel je wat van de kaart en dan komt de kok aan tafel om te vertellen dat ie een beter idee heeft.

Maar 'zo hoort het' is vaak het zoeken van houvast om niet zelf te hoeven proeven. Ik was een keer met vrienden eten bij een andere ook best aardige Italiaan, kwam iemand op het idee om een pizza na te nemen want die hadden ze daar ook. Serveerster in de war, een van ons gezelschap licht gegeneerd, komt de eigenaar aan tafel staan omdat hij denkt dat er streekgenoten uit Italie in zijn zaak zitten. Daar schijnt dat namelijk heel normaal te zijn om met zijn allen nog even een pizza te delen na het hoofdgerecht.

Er zijn ook veel mensen die wijn drinken bij een pizza omdat ze denken dat dat de combinatie is want Italianen drinken nou eenmaal wijn, maar Italianen drinken ook heel vaak bier bij de pizza hoewel het niet van die bierdrinkers zijn. Maar als je zelf gewoon proeft wat het lekkerst is, is dat helemaal niet gek.
  donderdag 24 juli 2008 @ 20:23:14 #42
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_60327237
mijn ex at wel eens een broodje kaas met chocoladepasta, dat vond ik best apart.

Maar mij hoor je niet klagen. Ik word pas boos als iemand een knorr wereldgerecht oprecht verrukkelijk vind.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_60331838
Ik ben niet dol op tuinbonen, maar laatst at ik spaghetti met tuinbonen, olijven en gehakt en ik heb genoten!
Het klinkt net zo raar als haring met slagroom waarschijnlijk......
Het kan mij niet schelen als iemand om mayonaise vraagt als ik heb gekookt, als ze het eerst maar zonder mayo (of zout, of maggi......) proeven.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_60333747
Nachtbaggeren. Dat hoort nou eenmaal zo.
Brutal. Fucking. Metal.
  zaterdag 26 juli 2008 @ 05:38:19 #45
84524 Morwen
I got life
pi_60356078
Ik kook voor mensen omdat IK dat leuk vind niet voor de goedkeuring van hen. Het doet me echt Zip als ze er mayo ofzo overheen kwakken. Ik weet dat mijn basisproduct goed is en ik hoop dat zij dat ook zo gaan zien. Meestal is dat wel zo
I used to work in a morgue........I am a people person
Only Human
pi_60394540
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 16:20 schreef Weltschmerz het volgende:
Vaak duidt het ook gewoon op een mindere ontwikkeling, omdat je weet dat als iemand zijn smaak ontwikkelt, diegene zijn biefstuk niet doorbakken zal willen hebben. Iemand die dat bestelt is of latente vegetariër, of iemand die bang is voor bacteriën, of iemand die nog niet kan proeven, of een uitzonderlijk geval. Smaken verschillen, maar smaken ontwikkelen zich ook.
Wat ontzettend elitair is dit Iemand die zijn biefstuk doorbakken wil hebben heeft geen goed ontwikkelde smaak? Onzin. Anders dan jouw smaak is niet per sé slechter. Ik heb hem liever doorbakken, maar eigenlijk heb ik het liefst helemaal geen biefstuk. Ik houd niet van dat sappige nog bijna rauwe vlees. Geef mij maar stoofvlees

Wat betreft de OP, mijn vriend kijkt me juist raar aan als ik ketchup of curry bij mjin tosti wil..
pi_60394769
quote:
Op maandag 28 juli 2008 13:25 schreef Black_Tulip het volgende:

Wat ontzettend elitair is dit Iemand die zijn biefstuk doorbakken wil hebben heeft geen goed ontwikkelde smaak?
Als het niet elitair is om biefstuk te eten dan is het ook niet elitair om een fatsoenlijk gebakken biefstuk te eten.
quote:
Onzin. Anders dan jouw smaak is niet per sé slechter. Ik heb hem liever doorbakken, maar eigenlijk heb ik het liefst helemaal geen biefstuk. Ik houd niet van dat sappige nog bijna rauwe vlees.
Exactly my point, jij houdt gewoon niet zo van biefstuk, dat is een kwestie van smaak. Daarom heb je hem liever doorbakken. Omdat het niet naar jouw smaak is, ontwikkel je die ook niet. Een biefstukliefhebber, wiens smaak het wel is en die die smaak door die liefhebberij ontwikkeld heeft, zal hem dan ook niet doorbakken willen.
quote:
Geef mij maar stoofvlees
Niks mis mee, maar iemand die zijn stoofvlees graag rood van binnen heeft is ook niet erg ontwikkeld qua stoofvleessmaak.
pi_60395278
quote:
Op maandag 28 juli 2008 13:37 schreef Weltschmerz het volgende:
Exactly my point, jij houdt gewoon niet zo van biefstuk, dat is een kwestie van smaak. Daarom heb je hem liever doorbakken. Omdat het niet naar jouw smaak is, ontwikkel je die ook niet. Een biefstukliefhebber, wiens smaak het wel is en die die smaak door die liefhebberij ontwikkeld heeft, zal hem dan ook niet doorbakken willen.
[..]

Niks mis mee, maar iemand die zijn stoofvlees graag rood van binnen heeft is ook niet erg ontwikkeld qua stoofvleessmaak.
Je bedoelt 'niet ontwikkeld' zonder het negatieve bijsmaakje..

Stoofvlees dat nog rood van binnen is
pi_60395641
Ik bedoel ontwikkeld in de zin van dat als je een beetje aandacht voor eten hebt dat je dan uitvindt wat je echt lekker vindt en vervolgens dan ook voorkeuren daarin ontwikkelt. Een kind kan van kaas houden, maar de meeste kinderen zullen toch terugschrikken voor een Langres of een Roquefort. Daar moet je toch even aan wennen, er bestaat wel zoiets als 'acquired taste', niet alles wordt meteen als lekker ervaren, en soms wordt het sowieso niks tussen die persoon en dat voer. Je biefstuk saignant of bleu is ook niet zoals de meesten hun eerste biefstuk het lekkerst zullen vinden.

Maar ik zie dat niet als iets wat je met de gouden paplepen moet worden ingegoten. In tegendeel zelfs, juist bij het 'duur doen' ligt het accent denk ik meer op hoe het hoort ipv hoe het smaakt. Ik denk dat je in Frankrijk of Italie op het platteland genoeg minimumlijers kunt tegenkomen die je liever een stoofpot voorzetten dan dat ze de biefstuk voor je doorbakken.
  maandag 28 juli 2008 @ 14:20:44 #50
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_60395769
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 20:23 schreef -Mellow- het volgende:
mijn ex at wel eens een broodje kaas met chocoladepasta, dat vond ik best apart.

Maar mij hoor je niet klagen. Ik word pas boos als iemand een knorr wereldgerecht oprecht verrukkelijk vind.
Kip Siam is goed te doen hoor

Maar verukkelijk is een groot woord.

Gelukkig interesseert het me geen reet, excquisiete voeding staat 1 plekje onder kat ontwormings technieken op mijn 'vette shit ouwe' lijst.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')