Dat zeg je als Ajacied. Ik betwijfel of je dat ook zou zeggen als Ajax niet zou bestaan.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 10:11 schreef M0NTANA het volgende:
Het gaat me niet om de rivaliteit, maar PSV blijft voor mij een boerenbedrijfsclub en Feyenoord de club voor de IQ-loze havenarbeiders, met beide clubs kan ik mij dus niet identificeren.
Woon je in (de buurt van) Den Haag of gaat het puur om de beleving? Want op zich is FCU-ADO altijd wel beladen.quote:
Dat lijkt mij dus ook. Je kan dit eigenlijk niet goed beoordelen.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 10:12 schreef RayMania het volgende:
[..]
Dat zeg je als Ajacied. Ik betwijfel of je dat ook zou zeggen als Ajax niet zou bestaan.
Dat is gewoon compleet anders.
Ik woon in Utrecht, maar heb eigenlijk altijd al een zwak gehad voor ADO.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 10:15 schreef M0NTANA het volgende:
[..]
Woon je in (de buurt van) Den Haag of gaat het puur om de beleving? Want op zich is FCU-ADO altijd wel beladen.
Twee teamgenoten van me vertelde me eens dat ze in een pub in Amsterdam een Feyenoord-fan waren tegen gekomen de afkomstig was uit Amsterdam-west en praatte met een zwaar Amsterdas accent. Hij was altijd vor FC Amsterdam maar sinds die zijn verdwenen had die een hekel aan Ajax en was daarom voor de grote rivaal geworden.quote:Op zaterdag 19 juli 2008 22:09 schreef Doc het volgende:
Dat zou dan FC Amsterdam geweest zijn dat toen nog bestond. Dat team is nu dus failliet en de hypothese is dat er geen Ajax zou zijn - maar heel Amsterdam zonder betaald voetball? Dat kan ik me niet voorstellen. Ik zou simpelweg voor het team zijn dat Amsterdams was. Als Amsterdammer ben je voor een Amsterdamse club. Support your local team.
In Amsterdam-West is (en zeker was) Ajax, bij de iets oudere generatie dan ik, ook niet "DE club". Dat was Blauw-Wit. M'n oude buurvrouw die 65 jaar ouder was dan ik had een hekel aan Cruijff (Henny, z'n broer die tegenover ons woonde deugde volgens haar dan weer wel), en haar man ging vroeger ook altijd naar Blauw-Wit.quote:Op zondag 20 juli 2008 13:39 schreef Cruoninga het volgende:
[..]
Twee teamgenoten van me vertelde me eens dat ze in een pub in Amsterdam een Feyenoord-fan waren tegen gekomen de afkomstig was uit Amsterdam-west en praatte met een zwaar Amsterdas accent. Hij was altijd vor FC Amsterdam maar sinds die zijn verdwenen had die een hekel aan Ajax en was daarom voor de grote rivaal geworden.
Als het niet dezelfde is, zijn er in ieder geval al twee ras-Amsterdammers voor Feyenoordquote:Op zondag 20 juli 2008 14:19 schreef Doc het volgende:
[..]
In Amsterdam-West is (en zeker was) Ajax, bij de iets oudere generatie dan ik, ook niet "DE club". Dat was Blauw-Wit. M'n oude buurvrouw die 65 jaar ouder was dan ik had een hekel aan Cruijff (Henny, z'n broer die tegenover ons woonde deugde volgens haar dan weer wel), en haar man ging vroeger ook altijd naar Blauw-Wit.
Ook een 10 jaar oudere collega van me uit de Pijp (en dus ook een ras-Amsterdammer, met duidelijk Amsterdams accent) had ook een hekel aan Ajax - met name doordat hij in z'n jeugd tegen " die arrogante eikels" heeft gespeeld. Hij is als ras-amsterdammer dan ook F'noord fan (misschien wel degene die die teamgenoten van je ontmoet hebben).
Zelf ben ik echter opgegroeid met Ajax als eigenlijk het enige echte team dat er toe deed in Amsterdam, hoewel FC Amsterdam in 1978 toen ik me voor voetbal begon te interesseren nog wel bestond.
Klopt dat De Pijp geen West is maar hij heeft zijn familiewortels wel in West en voetbalde ook voor een club uit West. En of het twee ras-Amsterdammers zijn of een is natuurlijk nog niet zekerquote:Op zondag 20 juli 2008 14:51 schreef Cruoninga het volgende:
[..]
Als het niet dezelfde is, zijn er in ieder geval al twee ras-Amsterdammers voor Feyenoord. De Pijp is ook geen West natuurlijk.
Van oudsher waren DWS en Blauw-Wit de clubs van West, Ajax van Oost (en Zuid?) en De Volewijckers van Noord? Was het dan ook zo dat FC Amsterdam in Noord en West het populairste bleef of was de fusie juist een gevolg van het feit dat de aanhang van die clubs in hun traditionele wijken afnam? Waarschijnlijk door de opkomst van Ajax.
Amsterdam is ook één van de weinige Europese hoofdsteden met maar één profclub. Zou er nog ruimte zijn voor een soort ' Amsterdams Sparta' of heeft de ondergang van FC Amsterdam het antwoord op die vraag al gegeven? Turkiyemspor had toch wel oren naar een overgang naar het betaald voetbal?
Ik was ook meer aan het keuvelen over de voetbalgeschiedenis van Amsterdam dan dat ik een punt aan het maken was.quote:Op zondag 20 juli 2008 15:16 schreef Doc het volgende:
[..]
Ik heb overigens geloof ik niet beweerd dat er geen enkele Amsterdammer is die niet voor Ajax is
Dat klopt ook wel inderdaad. Dublin heeft iets van 5 clubs op het hoogste niveau maar die trekken met z'n allen nog niet de helf van het publiek dat bij Ajax komt. Brussel is een stuk groter, maar Anderlecht en Brussels komen samen ook niet aan de 40.000. Parijs en Berlijn zijn relatief gezien nog wel veel minder voetbalsteden. Zeker als je ze vergelijkt met Madrid of Londen.quote:Dat Amsterdam maar een betaalde club heeft is aan de ene kant opmerkelijk, maar aan de andere kant weer niet zo vreemd. Voor een hoofdstad is Amsterdam voor Europese begrippen klein. Daarnaast is Amsterdam niet echt een stad die veel met betaald voetbal heeft. In de jaren 70 en 80 zat De Meer ook niet vol iedere wedstrijd en de ArenA wordt zeker voor meer dan de helft gevuld met niet-Amsterdammers.
ditoquote:Op zondag 20 juli 2008 16:55 schreef Cruoninga het volgende:
Ik was ook meer aan het keuvelen over de voetbalgeschiedenis van Amsterdam dan dat ik een punt aan het maken was.
Dat laatste zou mogelijk zijn. Alleen de potentiele voetbal-minded arbeidersklasse is naar Almere verhuist. Het is nu makkelijker een daar een Jordaanfestival te organiseren dan in de Jordaan. Zo is Omniworld als een dergelijke club te zien ...quote:Op zondag 20 juli 2008 16:55 schreef Cruoninga het volgende:
Dat klopt ook wel inderdaad. Dublin heeft iets van 5 clubs op het hoogste niveau maar die trekken met z'n allen nog niet de helf van het publiek dat bij Ajax komt. Brussel is een stuk groter, maar Anderlecht en Brussels komen samen ook niet aan de 40.000. Parijs en Berlijn zijn relatief gezien nog wel veel minder voetbalsteden. Zeker als je ze vergelijkt met Madrid of Londen.
Maar juist omdat de Arena wordt bevolkt door niet-Amsterdammers lijkt er ruimte te zijn voor een Juventus-Torino constructie, waarbij de ene populair is in het hele land en de ander in de stad zef. Maar misschien dat de voetbal-minded arbeidersklasse daar in Amsterdam niet groot genoeg voor is geweest ofzoiets.
http://en.wikipedia.org/w(...)ts_teams#Netherlandsquote:Netherlands
Team relocation is very rare in the Netherlands. The most prominent case involves professional football club FC Omniworld. When 1964 Eredivisie champion and 1964-65 European Cup quarter finalist Door Wilskracht Sterk was merged into FC Amsterdam, its supporters founded amateur football club De Zwarte Schapen, named after their nickname, which translates as Black Sheep. The club quickly rose through the ranks of amateur football, eventually reaching the Hoofdklasse. After several violent incidents on the pitch and a six month suspension by the Royal Netherlands Football Association, the club moved from Amsterdam to nearby Almere (a "new town") and changed its name to Sporting Flevoland. That name was changed to FC Omniworld in the 1990s, and FC Omniworld was admitted to the Eerste Divisie for the 2005-06 season.
Dus dat bedoelde je er mee. Ze hadden gewoon die oude naam moeten houden in Almere, De Zwarte Schapen, en gaan spelen in het shirt van DWS.quote:Op zondag 20 juli 2008 17:20 schreef Doc het volgende:
Zo is Omniworld als een dergelijke club te zien ...
Meen je dat nou ?quote:Op maandag 21 juli 2008 14:47 schreef Dos37 het volgende:
RKC Waalwijk, geweldige club ik hoop elk jaar dat ze snel terug mogen komen.
Dat kan ik me voor een deel juist heel goed voorstellen. Ik weet of je in Amsterdam bent geboren en/of getogen, maar alleen dan kan ik je stelligheid begrijpen.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 08:57 schreef M0NTANA het volgende:
Zou me als Ajacied niet kunnen voorstellen dat ik voor Feyenoord of PSV zou zijn, denk dus dat ik zelf voor FC Utrecht zou zijn.
M0NTANA komt uit Zuid-Hollandquote:Op maandag 21 juli 2008 15:07 schreef Stpan het volgende:
[..]
Dat kan ik me voor een deel juist heel goed voorstellen. Ik weet of je in Amsterdam bent geboren en/of getogen, maar alleen dan kan ik je stelligheid begrijpen.
Veel top-3 successupporters zouden afhankelijk van wie van de 3 op dat moment het meest succesvol/populair zou zijn daar hun keus op hebben gebaseerd. Ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat voor familie in de provincie Gelderland Ajax, Feyenoord of PSV generaties in het bloed zit.
Grens van Zuid-Holland en Utrecht.quote:
Precies op de grens?quote:
Niet helemaal precies. Als je me een kaartje wilt sturen, mag je ook gewoon PM'en hoor.quote:
Waarom niet? Mijn opa is vroeger met heel zijn gezin vanuit Rotterdam naar Gelderland verhuisd om hier te komen werken. Mijn hele familie (van mijn vaders kant) komt uit Rotterdam én is voor Feyenoord.quote:Op maandag 21 juli 2008 15:07 schreef Stpan het volgende:
Veel top-3 successupporters zouden afhankelijk van wie van de 3 op dat moment het meest succesvol/populair zou zijn daar hun keus op hebben gebaseerd. Ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat voor familie in de provincie Gelderland Ajax, Feyenoord of PSV generaties in het bloed zit.
Het lijkt mij persoonlijk heel sterk dat je precies op de grens woont, daarom mijn vraagquote:Op maandag 21 juli 2008 15:45 schreef M0NTANA het volgende:
Niet helemaal precies. Als je me een kaartje wilt sturen, mag je ook gewoon PM'en hoor.
Lekker interessant. Moet je per sé uit de streek komen dan om hart voor de club te hebben? Zoiets kan toch groeien naarmate je wedstrijden bezoekt?quote:Op maandag 21 juli 2008 16:53 schreef Stpan het volgende:
@MarkNMGN, verhuizing is natuurlijk wat anders. Maar ik geloof niet dat al die lui die ik op Rotterdam CS aantref met niet-R'damse accenten allemaal een verhuisde opa hebben die al naar Feyenoord ging.
Ik vind het hele ALS Feyenoord niet had bestaan gewoon krom. Weet ik veel voor wie ik dan was.quote:Op maandag 21 juli 2008 16:53 schreef Stpan het volgende:
Maar ALS Feyenoord niet had bestaan (nooit had bestaan) dan was je dus voor NEC geweest? Of eerder voor Ajax dan wel PSV?
Als je nu zou roepen dat je NOOIT voor Ajax zou zijn, dan geloof ik dat niet. Jouw antipathie komt voort uit Ajax-haat vanuit Feyenoord kant. Niet vanuit Rotterdam-Amsterdam rivaliteit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |