abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60093195
Je hebt van die mensen die een hele scherpe tong hebben. Ze hebben niet een slechte aard ofzo, maar ze mogen graag scherp uit de hoek komen om anderen verbaal wat te overmeesteren. Op zich een handige eigenschap, want meestal werkt het ook. Het gaat vaak om, wanneer de kans zich voordoet, de ander te wijzen op een eerder gemaakte fout, zodat deze met zijn mond vol tanden komt te staan, of een ander subtiel op een zwakke plek te pakken. Het is een onderdeel van het subtiele machtspel dat overal plaatsvindt.

Maar waarom voelen mensen de behoefte om op zo'n manier met anderen om te gaan? Tja, waarom niet zou je zeggen, want het werpt wel degelijk zijn vruchten af. Ze krijgen vaak veel sociale status toegekend en het wordt gewoon geaccepteerd.

Maar wat nu wanneer je zelf niet zo bent. Ik vind het persoonlijk niet zozeer een vaardigheid, maar vooral een keuze. Ik zou ook mensen subtiel kunnen schofferen, een zwakke plek is vaak zo gevonden, maar dat zou ik eigenlijk niet over mijn hart kunnen verkrijgen. Ik heb het wel eens gedaan en dan zie soms dat mensen echt geraakt zijn en dan voel ik mij toch weer enorm schuldig. Maar aan de andere kant hoor je dan weer van sommige mensen dat je wel eens wat harder mag worden. Dus ik weet het even niet meer. Is er een balans?

Waar ligt voor jou de balans?
  maandag 14 juli 2008 @ 12:09:22 #2
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_60093239
-edit- dat is een paar straatjes verderop

[ Bericht 82% gewijzigd door Re op 14-07-2008 12:11:13 ]
zzz
  maandag 14 juli 2008 @ 12:30:57 #3
262 Re
Kiss & Swallow
pi_60093709
echt een teamplayer ben je niet he.... er is meer in de wereld dan geforceerd mensen op hun plaats te willen zetten en je zo onmogelijk te maken binnen een groep. het is allemaal zo zwart wit rond jouw persoon, persoonlijk zou ik daar zeer moe van worden, die verhevenheid en dat constante gevoel over je schouder te moeten kijken.
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  maandag 14 juli 2008 @ 12:39:01 #4
163938 Lekiamh
Dietslander
pi_60093915
Volgens mij is dat gewoon een afweging die je maakt... Een persoon die je iets duidelijk wilt maken, je moet iemand niet zo, andere redenen...
Maar het hoeft niet altijd een machtspel te zijn, teasen kan ook.
  maandag 14 juli 2008 @ 12:52:55 #5
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_60094230
floris.exe, ik vind je maar een maffe kerel weet je
Huilen dan.
  maandag 14 juli 2008 @ 13:03:35 #6
183691 Just_Shut_Up
Moments we forget...
pi_60094434
quote:
Op maandag 14 juli 2008 12:52 schreef Isdatzo het volgende:
floris.exe, ik vind je maar een maffe kerel weet je
Same here.. Vage topic's heb je gast..
There is no rehab for stupidity.
pi_60094565
quote:
Op maandag 14 juli 2008 12:30 schreef Re het volgende:
echt een teamplayer ben je niet he.... er is meer in de wereld dan geforceerd mensen op hun plaats te willen zetten en je zo onmogelijk te maken binnen een groep. het is allemaal zo zwart wit rond jouw persoon, persoonlijk zou ik daar zeer moe van worden, die verhevenheid en dat constante gevoel over je schouder te moeten kijken.
Waar heb jij het nu weer over? Ik bedoel dit toch helemaal niet afkeurend ofzo. Ik vraag mij gewoon af hoe dit in elkaar zit.
  maandag 14 juli 2008 @ 13:13:28 #8
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_60094649
Een scherpe tong is becsherming. Als je wat zekerder bent van jezelf heb je niet meer zo de behoefte om jezelf te wapenen met je verbale capaciteiten.
pi_60094729
Gelukkig eindelijk een post die niet gericht is op het bekritiseren van de TS, maar inhoudelijk ingaat op het onderwerp.
quote:
Op maandag 14 juli 2008 13:13 schreef Vandaag... het volgende:
Een scherpe tong is becsherming. Als je wat zekerder bent van jezelf heb je niet meer zo de behoefte om jezelf te wapenen met je verbale capaciteiten.
Oke, daar lijkt mij iets voor te zeggen. Maar hoe zit het dan met de invloed van de scherpe tong op andere mensen. Onzeker of niet, het dwingt vaak wel een bepaalde (al dan niet gemeende) respect en bijval af. Of zou dat vooral 'angst' zijn om zelf de lul te zijn?
  maandag 14 juli 2008 @ 13:21:41 #10
262 Re
Kiss & Swallow
pi_60094874
quote:
Op maandag 14 juli 2008 13:09 schreef floris.exe het volgende:

[..]

Waar heb jij het nu weer over? Ik bedoel dit toch helemaal niet afkeurend ofzo. Ik vraag mij gewoon af hoe dit in elkaar zit.
het valt mij, en anderen, gewoon op dat bij elk topic wat je hier neerzet er een soort van valse superioriteit uit straalt, wat eigenlijk gewoon een indicatie is dat er een heel onzeker jongetje achter zit. En ik vraag me gewoon af waar die onzekerheid bij jou vandaan komt.
pi_60094892
quote:
Op maandag 14 juli 2008 13:16 schreef floris.exe het volgende:
Gelukkig eindelijk een post die niet gericht is op het bekritiseren van de TS, maar inhoudelijk ingaat op het onderwerp.
[..]

Oke, daar lijkt mij iets voor te zeggen. Maar hoe zit het dan met de invloed van de scherpe tong op andere mensen. Onzeker of niet, het dwingt vaak wel een bepaalde (al dan niet gemeende) respect en bijval af. Of zou dat vooral 'angst' zijn om zelf de lul te zijn?
Ik denk vooral het laatste. Anderen 'aanvallen' om zelf niet de lul te zijn. Soms handig, maar hard.
What a beautiful mess this is,
It's like picking up trash in dresses.
  maandag 14 juli 2008 @ 13:27:26 #12
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_60095011
quote:
Op maandag 14 juli 2008 13:16 schreef floris.exe het volgende:

bij jongere of onzekere mensen misschien. Ik denk omdat iemand vrij onkwetsbaar lijkt. Iemand met wat levenservarig prikt er zo doorheen. Wat niet wegneemt dat een scherpe tong ook vermakelijk kan zijn mits niet gebruikt om mensen te kwetsen.
  Licht Ontvlambaar maandag 14 juli 2008 @ 13:29:49 #13
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_60095076
quote:
Op maandag 14 juli 2008 13:27 schreef Vandaag... het volgende:

[..]

bij jongere of onzekere mensen misschien. Ik denk omdat iemand vrij onkwetsbaar lijkt. Iemand met wat levenservarig prikt er zo doorheen. Wat niet wegneemt dat een scherpe tong ook vermakelijk kan zijn mits niet gebruikt om mensen te kwetsen.
En daarbij vind ik dat je als je op die manier uit de hoek komt (spitsvondig, adrem, scherp) dat je het ook zelf moet kunnen incasseren...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 14 juli 2008 @ 13:32:24 #14
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_60095147
quote:
Op maandag 14 juli 2008 12:06 schreef floris.exe het volgende:
Je hebt van die mensen die een hele scherpe tong hebben. Ze hebben niet een slechte aard ofzo, maar ze mogen graag scherp uit de hoek komen om anderen verbaal wat te overmeesteren. Op zich een handige eigenschap, want meestal werkt het ook. Het gaat vaak om, wanneer de kans zich voordoet, de ander te wijzen op een eerder gemaakte fout, zodat deze met zijn mond vol tanden komt te staan, of een ander subtiel op een zwakke plek te pakken. Het is een onderdeel van het subtiele machtspel dat overal plaatsvindt.

Maar waarom voelen mensen de behoefte om op zo'n manier met anderen om te gaan?
...dan ga je er dus vanuit dat 'mensen met een scherpe tong' gelijk staan aan 'bullies' die uit het niets mensen een hoek in lullen.

Zo ben ik niet, al kan ik wel een scherpe tong hebben als de situatie daarom vraagt. Dus ik denk dat het uitgangspunt van jouw vraag en je TT niet helemaal kloppen

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_60095297
toch grappig dat mensen met een ´scherpe´ tong vaak als ´bot´ worden ervaren.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  maandag 14 juli 2008 @ 13:43:26 #16
136 V.
pi_60095438
quote:
Op maandag 14 juli 2008 13:38 schreef Argento het volgende:
toch grappig dat mensen met een ´scherpe´ tong vaak als ´bot´ worden ervaren.
Dat komt omdat mensen de nuance tussen scherp en bot niet (h)erkennen

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_60095547
Scherp V.
Lurf is the message and the message is Lurf
pi_60097094
Rustig aan Re ..
Lucidity4All
  maandag 14 juli 2008 @ 14:55:05 #19
262 Re
Kiss & Swallow
pi_60097186
quote:
Op maandag 14 juli 2008 14:51 schreef NaaiHard-DieHard het volgende:
Rustig aan Re ..
, thanks
  maandag 14 juli 2008 @ 15:53:07 #20
182728 honda1990
Laat gaan joh is toch heerlijk
pi_60098685
quote:
Op maandag 14 juli 2008 13:29 schreef Sjeen het volgende:

[..]

En daarbij vind ik dat je als je op die manier uit de hoek komt (spitsvondig, adrem, scherp) dat je het ook zelf moet kunnen incasseren...
Eensch, ben ook iemand die vaak grappen maakt over anderen en soms ook botweg iemand kan beledigen en er vaak nog mee weg kom ook Ik doe het dan ook op een manier zodat ik iemand niet kwets, dat is vaak ook echt niet de bedoeling. Ik kan zelf ook veel hebben, als iemand een kutopmerking maak ga ik er vaak nog overheen of moet er vaak om lachen alstie grappig is.
Yes, London. You know: fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary fucking Poppins... LONDON.
  maandag 14 juli 2008 @ 15:53:40 #21
182728 honda1990
pi_60098696
quote:
Op maandag 14 juli 2008 14:51 schreef NaaiHard-DieHard het volgende:
Rustig aan Re ..
Re for Danny
Yes, London. You know: fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary fucking Poppins... LONDON.
pi_60099900
quote:
Op maandag 14 juli 2008 15:53 schreef honda1990 het volgende:

[..]

Eensch, ben ook iemand die vaak grappen maakt over anderen en soms ook botweg iemand kan beledigen en er vaak nog mee weg kom ook Ik doe het dan ook op een manier zodat ik iemand niet kwets, dat is vaak ook echt niet de bedoeling. Ik kan zelf ook veel hebben, als iemand een kutopmerking maak ga ik er vaak nog overheen of moet er vaak om lachen alstie grappig is.
iemand beledigen zonder hem te kwetsen. Dat is knap.

Teach me!
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  maandag 14 juli 2008 @ 16:43:44 #23
182728 honda1990
pi_60100093
quote:
Op maandag 14 juli 2008 16:36 schreef Argento het volgende:

[..]

iemand beledigen zonder hem te kwetsen. Dat is knap.

Teach me!
Ik bedoel dat als iemand anders hetzelfde zou zeggen je iemand zou kwetsen, op een bepaalde manier kunnen mensen er toch om lachen Terwijl het soms best harde dingen zijn
pi_60100220
maar is iemand dan beledigd of niet?
pi_60100517
quote:

[..]

Het is daarentegen wel altijd hilarisch als iemand op die manier door de mand valt. Dan is het met die scherpe tong ook vaak afgelopen in dat gezelschap .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  maandag 14 juli 2008 @ 17:01:19 #26
136 V.
pi_60100569
quote:
Op maandag 14 juli 2008 16:49 schreef Argento het volgende:
In principe is dat aan diegene zelf om beledigd te zijn of niet.

Ikzelf kan best beledigd zijn, maar dat is eigenlijk nooit door wát men schrijft, maar de nare intentie erachter.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  Licht Ontvlambaar maandag 14 juli 2008 @ 17:01:38 #27
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_60100580
quote:
Op maandag 14 juli 2008 16:59 schreef Litpho het volgende:

[..]

Het is daarentegen wel altijd hilarisch als iemand op die manier door de mand valt. Dan is het met die scherpe tong ook vaak afgelopen in dat gezelschap .
Klopt
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 14 juli 2008 @ 17:10:26 #28
182728 honda1990
pi_60100791
quote:
Op maandag 14 juli 2008 16:49 schreef Argento het volgende:
Als ik het zeg niet, ik zeg het op een bepaalde manier en ze weten wie het zegt Als mensen me nog niet zo lang kennen kunnen ze best even denken ZO die heeft een grote smoel, maar na een tijdje (lees halfuur ofzo ) is dat wel over Misschien ook wel 1 van de redenen dat ik niet veel buitelandse vrienden heb, heb echt een hekel aan mensen die snel op hun teentjes getrapt zijn.
pi_60109757
Scherp uit de hoek komen zie ik gewoon als een snelle grappige opmerking maken, iemand even wat tegengas geven, jezelf even wat meer status. Maar dat betekend niet dat ik mensen beledig (zelden) of raak op hun kwetsbare plekken (nooit). Je kan ook scherp zijn door snel grappige opmerkingen te kunnen maken, snelle associaties hebben, snel denken. Anderen onderuit halen is gewoon... zielig.
"Een acteur is iemand die glazig voor zich uit kijkt wanneer het gesprek niet meer over hem gaat."
pi_60111027
Er wordt hier vaak geroepen dat het om verbergen van onzekerheid gaat, dat is denk ik wel deels waar, maar het is ook deels een karakteregenschap. Sommige mensen hebben gewoon een scherpere tong dan anderen.

Mijn zusje kan soms ook mensen best gemeen pakken en hele kwetsende dingen zeggen. Vaak heeft ze dan niet eens door dat ze het zo verkeerd brengt, en is het ook helemaal niet zo bedoeld. In zo'n geval kan je niet echt van vebergen van onzekerheid spreken; want dan zou je bewust die scherpe opmerkingen moeten maken.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 16:05:34 #31
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_60123038
Persoonlijk beschik ik ook wel over een scherpe tong en ik moet zeggen dat het verschilt per mens hoe het opgepakt wordt. In het groep is het meestal wel positief omdat er altijd wel om gelachen wordt maar 1 op 1 kan het wel eens voor vreemde situaties zorgen, zeker als de ander jou nog niet goed kent. Dat ik het gebruik om mijn onzekerheid te verbergen? Neuh, denk ik niet. Ik geniet er juist wel meer van om de 'sterkste' uit een groep verbaal de mond te snoeren. Bovendien is het vaak bruikbaar om iemand over zichzelf na te laten denken of juist een wat ruimere blik te geven. Ik gebruik het nooit met de intentie om te beledigen, ik zie het meer als opvoeden
He Who Controls The Present Commands The Future. He Who Commands The Future Conquers The Past
  dinsdag 15 juli 2008 @ 16:42:47 #32
81237 releaze
best of both worlds
pi_60123916
heb je het over spitsvondigheid of ordinair afbekken?
  dinsdag 15 juli 2008 @ 16:56:56 #33
182728 honda1990
pi_60124251
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 16:05 schreef MrFl0ppY het volgende:
Persoonlijk beschik ik ook wel over een scherpe tong en ik moet zeggen dat het verschilt per mens hoe het opgepakt wordt. In het groep is het meestal wel positief omdat er altijd wel om gelachen wordt maar 1 op 1 kan het wel eens voor vreemde situaties zorgen, zeker als de ander jou nog niet goed kent. Dat ik het gebruik om mijn onzekerheid te verbergen? Neuh, denk ik niet. Ik geniet er juist wel meer van om de 'sterkste' uit een groep verbaal de mond te snoeren. Bovendien is het vaak bruikbaar om iemand over zichzelf na te laten denken of juist een wat ruimere blik te geven. Ik gebruik het nooit met de intentie om te beledigen, ik zie het meer als opvoeden
Kan me hier helemaal in vinden
  dinsdag 15 juli 2008 @ 16:58:22 #34
182728 honda1990
pi_60124282
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 16:42 schreef releaze het volgende:
heb je het over spitsvondigheid of ordinair afbekken?
Spitsvondigheid in mijn geval, ik ken iemand die meer van het ordinair afbekken is Geef je een (al dan niet) grappige opmerking en krijg je echt gewoon een stortvloed van beledigingen en onderwater steken naar je toe omdat ze er niet mee om kan gaan
pi_60127334
quote:

Maar waarom voelen mensen de behoefte om op zo'n manier met anderen om te gaan? Tja, waarom niet zou je zeggen, want het werpt wel degelijk zijn vruchten af. Ze krijgen vaak veel sociale status toegekend en het wordt gewoon geaccepteerd.
Vaak zijn dat narcistische mensen. Veel sociale status? Tja, sommigen schoppen het inderdaad ver, maar of ze zelf diep gelukkig zijn is de vraag. Dit soort mensen kan vaak alleen op anderen kankeren, behalve op zichzelf. Een rijkgevoelsleven is niet aan deze mensen besteed.
quote:
Maar wat nu wanneer je zelf niet zo bent. Ik vind het persoonlijk niet zozeer een vaardigheid, maar vooral een keuze. Ik zou ook mensen subtiel kunnen schofferen, een zwakke plek is vaak zo gevonden, maar dat zou ik eigenlijk niet over mijn hart kunnen verkrijgen. Ik heb het wel eens gedaan en dan zie soms dat mensen echt geraakt zijn en dan voel ik mij toch weer enorm schuldig. Maar aan de andere kant hoor je dan weer van sommige mensen dat je wel eens wat harder mag worden. Dus ik weet het even niet meer. Is er een balans?

Jezelf blijven. En naar jezelf kijken.
pi_60130376
Ik beschik ook wel over een redelijk scherpe tong, vind het leuk om mensen verbaal uit te dagen, maar doe dat doorgaans alleen bij mensen die ik goed genoeg ken en die ook mijn 'aanvallen' kunnen pareren. Gewoon een kwestie van de mens/situatie inschatten. Natuurlijk gaat het ook wel 'ns mis, maar als ik te ver ben gegaan, dan schroom ik me er niet voor m'n excuses aan te bieden.
pi_60135039
quote:

Helemaal mee eens. Ik denk dat de balans is als je mensen die het aankunnen of zelf ook doen wel 'verbaal aanvalt' en de 'zwakkeren' niet. Maar dat inschatten is ook weer een vaardigheid, en sowieso doet iedereen zich sterker voor dan hij is(juist om niet het slachoffer te worden van pesterijen en opmerkingen of zelfs berovingen om een beetje door te draven )
pi_60135064
heej wat een toeval, zonder de vorige post te lezen zit ik ook te lullen over mensen inschatten B)
pi_60135086
ehm dat moet je niet als een belediging opvatten hoor, dat lullen, ik boedoelde maar dat ik wat wegdwaalde maar ik wil niks zeggen over jou post hoor (hehe schat ik jou nou in als met een olifantenhuid? )
  woensdag 16 juli 2008 @ 08:28:02 #40
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_60137258
quote:

[..]

Zeker.
Heb er zelf ook wel een handje van, voor m'n gevoel niet bepaald omdat ik onzeker ben of een drang heb om iemand echt voor lul te zetten.

Vind het trouwens een boeiend onderwerp, verkapte tvp dus om het draadje eens verder goed door te lezen.
  woensdag 16 juli 2008 @ 08:54:35 #41
221683 dudemeister13
The dude y'know
pi_60137504
Ik doe het bij mensen die ik niet mag
  woensdag 16 juli 2008 @ 09:12:22 #42
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_60137748
Ik lul iedereen toch wel onder tafel

meestal dan
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_60138472
Ik doe het alleen tegenover mensen waarvan ik weet dat ze ertegen kunnen.
  woensdag 16 juli 2008 @ 10:18:56 #44
81237 releaze
best of both worlds
pi_60138847
maar wat voor soort mensen kunnen er tegen, en welke worden er pissed off van?
pi_60138890
Ach soms moet je gewoon niet te veel over dit soort zaken denken en doen wat jou het makkelijkst uitkomt. Pas als het negatieve afwerking heeft, dan moet je er meer op letten en afzwakken. Zo vinden de meeste mensen een balans.

Dat doe je zeg maar vanaf de dag dat je geboren wordt met trial and error.
A little bit hateful
pi_60138915
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 10:18 schreef releaze het volgende:
Mensen die snel een woordje klaar hebben kunnen er tegen. Mensen die rood worden en met een mond vol tanden staan kunnen er niet zo tegen. Vrouwen over het algemeen zullen wat snel op hun pik getrapt voelen.
A little bit hateful
pi_60138929
quote:
Het is niet een soort mensen.. Je moet die mensen wel écht goed kennen en dan weet je dat vanzelf, en als je het niet zeker weet doe je het gewoon niet.

En vaak zijn het de zelfverzekerde mensen, die zich er niks van aantrekken. Maar dat hoeft niet per see.
  woensdag 16 juli 2008 @ 10:26:16 #48
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_60139014
quote:
Dat weet je nooit.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  Trouwste user 2022 woensdag 16 juli 2008 @ 10:34:36 #49
7889 tong80
Spleenheup
pi_60139174
Collega van me geilde op mijn secretaresse. Was een zak hooi. Maar kwam steeds met smoesjes mijn kantoor in.

Op een gegeven moment hing ie weer over haar heen.

Ik zat ernaast en zei :

'Mijn god wat stink jij uit je muil zeg.'

Nooit meer teruggezien.

Dus scherpe tong moet je op het juiste moment gebruiken.

Zegt een Tong.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_60140549
quote:
1 Manier om erachter te komen.
'The first casualty of war is innocence'
  woensdag 16 juli 2008 @ 11:42:41 #51
182728 honda1990
pi_60140712
quote:
mensen met gevoel voor humor en een beetje zelfvertrouwen kunnen er over het algemeen heel goed tegen, ik ken eigenlijk 1 iemand die er niet goed tegenkan en die dan een hele avond probeert om mij naar beneden te halen Blijft toch vermakelijk omdat iedereen ziet dat ze er niet mee om kan gaan
  woensdag 16 juli 2008 @ 11:43:59 #52
182728 honda1990
pi_60140738
*TIP VAN DE DAG* Maak geen grappige opmerking over familie en dan met name de moeder van een buitenlander, over het algemeen kunnen deze temperamentvolle mensen hier niet zo goed mee omgaan, en bestaat er een kans dat het je leven kost *TIP VAN DE DAG*
pi_60141586
*TIP VAN DE DAG*

Maak nu hier grappige opmerkingen over honda1990's moeder en leef!

*TIP VAN DE DAG*
A little bit hateful
pi_60141716
Soms ben ik per ongeluk iets te scherp
  woensdag 16 juli 2008 @ 12:29:11 #55
182728 honda1990
pi_60141786
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 12:20 schreef Liquidootje het volgende:
*TIP VAN DE DAG*

Maak nu hier grappige opmerkingen over honda1990's moeder en leef!

*TIP VAN DE DAG*
pi_60142341
Er zijn in ieder geval mensen die graag en veel praten over hun eigen scherpe tong.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')