abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60062596
Zonet ben ik begonnen met het inbranden van een nieuwe gietijzeren wok. Nu ben ik zo stom geweest om de eerste sessie slaolie te gebruiken.

Nu, tweede sessie met zonnebloemolie.

Euhm is er nu iets goed fout gegaan? Slaolie is voor koude bereiding...
pi_60062656
Wat?
  zaterdag 12 juli 2008 @ 18:59:02 #3
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_60062706
quote:
Op zaterdag 12 juli 2008 18:51 schreef JJasperO het volgende:
Zonet ben ik begonnen met het inbranden van een nieuwe gietijzeren wok. Nu ben ik zo stom geweest om de eerste sessie slaolie te gebruiken.

Nu, tweede sessie met zonnebloemolie.

Euhm is er nu iets goed fout gegaan? Slaolie is voor koude bereiding...
Heb je al een raampje open gezet?
pi_60062746
quote:
Op zaterdag 12 juli 2008 18:59 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Heb je al een raampje open gezet?
Ik wilde het niet zo hard brengen
pi_60062761
quote:
Op zaterdag 12 juli 2008 18:56 schreef santax het volgende:
Wat?
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_60062769
het staat hier BLAUW!!!

Maar dat is met de zonnebloemolie niet anders overigens.
pi_60062900
Misschien is het een tip om het vuur iets minder hard te zetten
Als er blauwe damp vanaf komt is ie TE heet namelijk...

Mocht ie overingens in de fik vliegen: GEEN WATER GEBRUIKEN! Ook niet een beetje
Deksel erop en brandweer bellen
pi_60062936
Dat het wat rookt (blauwe damp is overdreven) is geen punt, en het moet juist op hoog vuur zodat die wok zwart wordt, zie bv hier:

pi_60063131
quote:
Op zaterdag 12 juli 2008 19:11 schreef santax het volgende:
Misschien is het een tip om het vuur iets minder hard te zetten
Als er blauwe damp vanaf komt is ie TE heet namelijk...

Mocht ie overingens in de fik vliegen: GEEN WATER GEBRUIKEN! Ook niet een beetje
Deksel erop en brandweer bellen
Als ie in de vik is, dan kun je gewoon rustig de pan heen en weer bewegen ( mits er nog olie in zit )
en dan langzaam blazen. Dan gaat het voor ook uit
pi_60063283
Maargoed, het is toch niet helemaal goed gegaan met die slaolie denk ik.

Na de tweede inbrandsessie wilde ik het overtollig vet weghalen met wat keukenrol, maar er ontstond allemaal bruine drap. Om de pan schoon te krijgen van dat spul, wat het ook is, ben ik er nu water in aan het koken. En wat gebeurt er: die zwarte laag onderin laat los, bladertjes. Is dat de verbrande slaolie, want ik dacht dat de pan zelf echt zou gaan verkleuren... Moet ik dat eerst wegkoken en dan nog eens een keer met zonnebloemolie inwerken.

Of die pan wegpleuren..?
  Admin zaterdag 12 juli 2008 @ 19:37:38 #11
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_60063368
Euhm, slaolie kan prima verhit worden tot 180 graden, dus dat slaolie voor koude bereiding is weet ik niet waar je dat vandaan hebt.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  zaterdag 12 juli 2008 @ 19:40:28 #12
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_60063415
quote:
Op zaterdag 12 juli 2008 19:32 schreef JJasperO het volgende:
Maargoed, het is toch niet helemaal goed gegaan met die slaolie denk ik.

Na de tweede inbrandsessie wilde ik het overtollig vet weghalen met wat keukenrol, maar er ontstond allemaal bruine drap. Om de pan schoon te krijgen van dat spul, wat het ook is, ben ik er nu water in aan het koken. En wat gebeurt er: die zwarte laag onderin laat los, bladertjes. Is dat de verbrande slaolie, want ik dacht dat de pan zelf echt zou gaan verkleuren... Moet ik dat eerst wegkoken en dan nog eens een keer met zonnebloemolie inwerken.

Of die pan wegpleuren..?
leg er een stukje kippengaas over dan kan je er vanavond op barbequen
pi_60063457
quote:
Op zaterdag 12 juli 2008 19:37 schreef yvonne het volgende:
Euhm, slaolie kan prima verhit worden tot 180 graden, dus dat slaolie voor koude bereiding is weet ik niet waar je dat vandaan hebt.
Klopt, volgens mij is het gewoon logisch dat alles rookt en was dat niet omdat hij de 'verkeerde' olie heeft gebruikt.

@ TS, juist nu door het water in de wok te koken doe je dingen fout.
Je had gewoon door moeten gaan..
pi_60063465
quote:
Op zaterdag 12 juli 2008 19:40 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

leg er een stukje kippengaas over dan kan je er vanavond op barbequen
pi_60063484
quote:
Op zaterdag 12 juli 2008 19:37 schreef yvonne het volgende:
Staat op de fles. Wat is dan die zwarte laag die onderin ontstaan is tijdens het losbranden die nu langzaam losweekt?
  Admin zaterdag 12 juli 2008 @ 19:51:39 #16
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_60063611
Weet ik veel, heb je een ding met Tefallaag?
En heb je een gietijzeren wok, of wadjang, want dat wordt nog weleens door elkaar gegooid.
Laat dat ding nou eerst eens afkoelen en kijk dan nog eens wat er los gelaten heeft.
Dat inbranden is btw om het roesten tegen te gaan.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_60063641
Het is geen tefal, geen anti-aanbak laag of wat voor shit dan ook. Gewoon gietijzer, een wok geen wadjang.
pi_60063911
Ik denk toch dat het slaolie was. Heel gelukkig heb ik die hele zwart/bruine laag eraf kunnen koken en ziet de pan er weer gaaf uit.

Dan ga ik dat inbranden nog maar eens herhalen en dan dit keer met de goede olie, zonnebloem. Hier staat dat het inbranden zo'n 10 minuten moet duren, afhankelijk van hoe de zonnebloem reageert doe ik het dit keer wellicht wat minder lang.
pi_60063992
ezel, steen, geen 2de keer...

*aandelen beverwijk koopt en alvast een nieuwe skin download om tegen grof geld aan TS te kunnen doorverkopen*
pi_60064403
ik begin onderhand aardige trek te krijgen, m'n wokje is bijna klaar voor gebruik!!

deze fan gebruikt ook ui om de wok klaar te maken voor gebruik

[ Bericht 46% gewijzigd door JJasperO op 12-07-2008 20:45:44 ]
pi_60064582
Pffff zonnebloemolie zelfde verhaal. Verbrandt ook in de pan, weer een zwarte laag minder weliswaar, ben op tijd gestopt.

Dat lijkt me toch niet de bedoeling van inbranden: een laag verbrande/zwarte olie. Hoewel men het wel altijd heeft over het zwart worden van de pan bij het inbranden.

Andere olie? Hoewel men hier toch duidelijk spreekt over zonnebloemolie.
pi_60064821

Prutser ben je ook

Hoe ga je precies te werk?
pi_60064894
Ik spoel de wok met heet water af met zo'n schuursponsje, maak het daarna droog met keukenpapier. Zet de pan op het hoge vuur. Laat 'm overal goed warm worden. Pak een keukenrol, dip ik in de zonnebloemolie en die smeer ik in de pan. Van buiten naar binnen, zodat overal olie zit. Dan laat je dat staan, maar na al een minuut of een minuutje of twee begint de olie aan te branden.

Zo ging ik te werk. Nu kook ik die tweede laag eruit, daarna zet ik die pan opzij en ga ik iets klaarmaken zonder wok. Eerst eten! (ben dat wokken nu al zat! ).
pi_60067235
Welnu die tweede laag verbande zonnebloemolie heb ik er niet helemaal afgekregen. Er heerst nog een lichte bruine gloed in de binnenste cirkels en er zijn nog zwarte puntjes van de verbrande zonnebloemolie zichtbaar. Ik krijg e.e.a. er niet uitgekookt/uitgeschuurd. Is de pan daardoor onbruikbaar, of zijn bruine/zwarte plekken uiteindelijk onvermijdelijk en onschadelijk op zo'n wok..?

Maandag herhaal ik het proces met pindaolie, ook wel arachide genoemd, dat blijkbaar nog beter tegen hitte kan. Dan zal ik de pan eerst verwarmen, de pan met olie bewerken en dat op laag vuur laten staan.
  zondag 13 juli 2008 @ 10:47:08 #25
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_60071500
Van het inbranden krijg je wel een geblakerde wok. Dat hoort zo en het is niet de bedoeling dat je daarna met een schuurspons dat er weer allemaal uit gaat boenen.
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 13 juli 2008 @ 11:05:49 #26
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_60071670
Gast, ben je dom?

Je zit :

1. met schuursponsjes te kutten ( nooit doen )
2. de brand er steeds uit te halen
3. ongelofeloos dom te doen

Allereerst hoop ik dat je wok van plaatstaal is en niet zoals je zegt van gietijzer.
Gietijzer hoef je namelijk niet in te branden
Die moet je met wat spek of ganzenvet inwarmen zodat het vet in de porieen trekt.
Plaatstaal kan je wel inbranden; alleen dat moet je een paar keer herhalen, tot het helemaal schoon is.

Wokken vind ik persoonlijk ook vreselijk onpraktisch in gietijzer, maar dat moet je lekker zelf weten natuurlijk.
pi_60073484
quote:
Op zondag 13 juli 2008 10:47 schreef Lienekien het volgende:
Van het inbranden krijg je wel een geblakerde wok. Dat hoort zo en het is niet de bedoeling dat je daarna met een schuurspons dat er weer allemaal uit gaat boenen.
Maar wat verschroeit er dan? Het materiaal zelf of de olie? Aangezien ik het de ontstane zwarte laag eruit kon koken lijkt het erop dat het niet de pan zelf is geweest, maar de olie dat is verbrand. Nu vermoed ik dat verbrande olie niet zo gezond is om in te koken, maar dat is puur gevoel. En wie zegt dat die olie niet loslaat tijdens het wokken, dat kan immers ook tijdens het loskoken.
quote:
Op zondag 13 juli 2008 11:05 schreef SHE het volgende:
Gast, ben je dom?

Je zit :

1. met schuursponsjes te kutten ( nooit doen )
2. de brand er steeds uit te halen
3. ongelofeloos dom te doen

Allereerst hoop ik dat je wok van plaatstaal is en niet zoals je zegt van gietijzer.
Gietijzer hoef je namelijk niet in te branden
Die moet je met wat spek of ganzenvet inwarmen zodat het vet in de porieen trekt.
Plaatstaal kan je wel inbranden; alleen dat moet je een paar keer herhalen, tot het helemaal schoon is.

Wokken vind ik persoonlijk ook vreselijk onpraktisch in gietijzer, maar dat moet je lekker zelf weten natuurlijk.
Het is een gietijzeren wok. Of deze wok wel of niet ingebrand moet worden, zijn de meningen dan over verdeeld:
klik
klik
En zo zijn er ook op fora voldoende posts van mensen te vinden die in de veronderstelling zijn dat ook gietijzer ingebrand dient te worden.

Edit:
Je merkt op liever geen schuurspons te gebruiken. Dan zijn de meningen daar ook over verdeeld, getuige deze wokfan:

[ Bericht 10% gewijzigd door JJasperO op 13-07-2008 13:21:18 ]
  zondag 13 juli 2008 @ 13:28:01 #28
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_60073803
Is het resultaat wat je noemt in dit topic niet genoeg reden om van mij aan te nemen dat inbranden in gietijzer echt ontzettende nonsens is?

Maar goed, zoek het ook lekker uit. Jouw pan!
pi_60073898
Eensch met SHE, je ziet he toch tot 2x toe mislukken?

pi_60073911
quote:
Op zondag 13 juli 2008 13:28 schreef SHE het volgende:
Is het resultaat wat je noemt in dit topic niet genoeg reden om van mij aan te nemen dat inbranden in gietijzer echt ontzettende nonsens is?

Maar goed, zoek het ook lekker uit. Jouw pan!
Er zijn mensen die stellen dat de laag verbrande olie juist het beoogde resultaat van inbranden is, ook op plaatstaal.

Dus als de één A zegt en de ander B zegt en ik volgens jou erg dom ben, dan begrijp je dat ik niet meer wat wat juist is.
  zondag 13 juli 2008 @ 13:41:36 #31
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_60074081
Ik had je overigens niet dom moeten noemen, want als jij al dom bent dan ben ik in mijn leven triljoen keren dom geweest.

Wij culi-snobs gaan lief met onze pannen om. Geen schuurspons, geen eng gedoe. Plaatstaal zeker wel inbranden; alhoewel je ze eigenlijk schoon brandt.
Dat werkt makkelijk, doe je een keer of 3 en dan zie je ook meteen aan de pan dat het netjes ingebrand is.

Gietijzer is van een hele andere samenstelling en vooral heel poreus. Die geven wij een goed warm vetbadje en laten we vooral met rust. Schuren is al helemaal uit den boze.
Gietijzer wordt vanzelf ingebrand door het koken ermee; die moet je alleen goed vet houden; juist omdat het poreus is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')