Iets vaker dan om de dag. Zoiets als ZaZoDiDo, plus extra als ik me erg ingespannen heb of anderszins smerige dingen heb gedaan. Als ik een vriendinneke heb wil de frequentie ook wel eens stijgen, wegens hogere frequentie smerige activiteiten

.
Kortom, ik sluit me aan bij het 'iedere dag douchen is écht niet nodig'-front. 'Stinken' is heel erg afhankelijk van het persoon en ook van de kleedgewoonten. Ik ken een dude die 2 uur nadat hij zich heeft gedoucht al weer stinkt. Anderen waar ik van weet dat die zich met een vergelijkbare frequentie als ik douchen, heb ik geen last van - zeker niet negatief. Ook biologisch gezien is het onverstandig om je lichaamsgeur te erg te verstoppen: het is ingebakken om de geur van het andere geslacht lekker te vinden.
Wat natuurlijk niet ten koste mag gaan van die hygiëne, maar een hele douchebeurt is daar niet voor nodig, zolang de andere hygiënegewoonten maar in orde zijn: WC-ritueel, kledingverschoning, handen wassen. Ook synthetische stoffen vermijden helpt, merk ik, zeker bij schoenen.
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts."
- Bertrand Russell