![]()
BasisgegevensOfficiële landstaal: Vietnamees
Hoofdstad: Hanoi
Regeringsvorm: Volksrepubliek
Staatshoofd: Nguyen Minh Triet
Regeringsleider: Nguyen Tan Dung
Religie: boeddhisme 93%, rooms-katholicisme 6,7%
Oppervlakte: 331.689 km² [1] (1,3% water)
Inwoners: 76.323.173 (1999[2]), 86.116.559 (2008[3]) (259,6/km² (2008))
VietnamVietnam (Vietnamees: Việt Nam), officieel de Socialistische Republiek Vietnam, is een volksrepubliek met 86.116.559 (2008) inwoners in Zuidoost-Azië. De oostelijke kustlijn van het Zuidoost-Aziatische schiereiland maakt deel uit van het land.
Vietnam wordt in het noorden begrensd door China, door de Golf van Tonkin en het daarin gelegen Chinese eiland Hainan in het noordoosten, door de Zuid-Chinese Zee in het zuidoosten, door Cambodja in het zuidwesten en door Laos in het noordwesten.
De hoofdstad is het noordelijke Hanoi (Hà Nội) en de grootste stad is de zuidelijke Ho Chi Minhstad (Thành Phố Hồ Chí Minh), het vroegere Saigon.
![]()
GeschiedenisVietnam werd door westerlingen ingedeeld in de historische gebieden Tonkin, Annam en Cochin China. In het noordelijk deel van deze gebieden was een Vietnamese staat gevestigd die afwisselend onder Chinese controle stond en onafhankelijk was. Het zuiden van hedendaags Vietnam stond onder invloed van diverse rijken, achtereenvolgens; Funan, het Khmer-rijk en Champa. Portugese handelaren bereikten het land in 1535 en stichten een handelspost bij Faifo.
In 1772 begon de Tay Son-rebellie tegen de heerschappij van de Le-dynastie. Door slim handelen van onder andere de Franse priester Pierre Pigneau de Behaine kwam Gia Long aan de macht. Mede door deze priester werd de Franse interesse in Vietnam aangewakkerd.
Vanaf de negentiende eeuw kwam het gebied onder invloed van de Fransen en op 17 oktober 1887 werd de Unie van Indochina gevormd. Na de val van het Franse garnizoen in Dien Bien Phu in 1954 werd Vietnam verdeeld in Noord-Vietnam en Zuid-Vietnam. De Vietnamoorlog (1957-1975) kwam voort uit de poging om communistische Vietcong-guerrilla's, actief in Zuid-Vietnam, te verslaan. Over het algemeen wordt aangenomen dat de Vietcong werden gesteund door de communistische Noord-Vietnamese regering, maar men is het er niet over eens hoe groot de invloed van Noord-Vietnam was gedurende de oorlog. De door de VS gesteunde overheid van Zuid-Vietnam kwam ten val in 1975 en het land werd herenigd in 1976.
Bestuurlijke indelinghttp://nl.wikipedia.org/wiki/Provincies_van_VietnamNaast de vijf steden, is het land verdeeld in zestig provincies (tỉnh).
GeografieDe noordelijke en westelijke gebieden van Vietnam worden overheerst door de bergen van de Annamese Cordillera, een voortzetting van de bergen van de Chinese provincies Yunnan en Guangxi in het noorden. Het smalste stuk is 50 km en de grootste 600 km.
De bergen bereiken een hoogte van meer dan 2440 m, en er zijn opmerkelijke plateaus die bekendstaan als de Centrale Hooglanden (80 - 490 m). In dit gebied worden allerlei gewassen gekweekt, zoals rubber, koffie en thee, hoewel het gebied dunbevolkt is.
RivierenHet oosten van de Annamese Cordillera in het noorden is een alluviale vlakte die door de Rode Rivier en een aantal kleinere rivieren wordt doorstroomd. Deze rivieren monden uit in de Golf van Tonkin. Ten zuiden van de delta van de Rode Rivier liggen de Centrale Laaglanden, een smalle kuststrook waar de korte, vaak snelstromende rivieren doorheen stromen.
De riviertjes stromen van het westen naar het oosten en vormen vruchtbare delta's. Het zuiden van het Centrale Laagland is de alluviale vlakte van de delta van de Mekong rivier, die door het zuidelijke gedeelte van het land stroomt.
KlimaatHet land heeft een tropisch moessonklimaat. Op het smalste stuk is het land slechts enkele tientallen kilometers breed. Omdat Vietnam een lang gerekt land is met een afstand van de noordelijke grens tot de zuidelijke grens van circa 2000 kilometer, verschilt het klimaat in het zuidelijk deel sterk van het klimaat in het noorden. Men zegt wel dat Noord-Vietnam vier seizoenen kent en Zuid-Vietnam slechts twee; een droogseizoen en een regenseizoen. Waar het in het zuiden het hele jaar vrij vochtig en heet is, kan het kwik in het noorden soms dalen tot tegen het vriespunt. In de bekende toeristische trekpleister Sapa ligt in december of januari soms zelfs sneeuw.
StedenDe hoofdstad van Vietnam is Hanoi.
Er zijn ook vier andere zelfstandige steden op provinciaal niveau:
* Can Tho
* Da Nang
* Hai Phong
* Ho Chi Minhstad
DemografieBevolkingDe bevolking is geconcentreerd in de twee belangrijke rivierdelta's. De etnische Vietnamezen vertegenwoordigen meer dan 85% van de bevolking. Zij spreken een Annamese-Muong taal. Er zijn ongeveer 50 minderheidsgroepen in de hooglanden, waaronder de Muong, Tai, Hmong, Dao, Sedong, Jarai, Bahnar, Rhade, Cham en een groot aantal kleinere groepen. Er is een significante groep Cambodjanen, Khmer Krom genaamd, dichtbij de Cambodjaanse grens en bij de monding van de Mekong. Er zijn grote aantallen Chinezen in de stedelijke centra, in het bijzonder in het gebied genaamd Chợ Lớn (Grote Markt) van Ho Chi Minhstad, hoewel velen gevlucht zijn nadat Zuid-Vietnam door het Noorden werd verslagen en na een grensconflict met China in 1979 (zie Geschiedenis van Vietnam).
Bevolkingsontwikkeling
TaalIn Vietnam wordt Vietnamees gesproken. Tussen het noorden en het zuiden zitten duidelijke verschillen, niet alleen in de uitspraak, maar ook in de gebruikte woorden.
Totdat de Franse Jezuïet Alexandre de Rhodes in de 17e eeuw het Westerse alfabet introduceerde werd nog steeds een op het Chinees gelijkend schrift gebruikt. Ook tegenwoordig treft men, met name bij religieuze gelegenheden, nog steeds Chinese tekens aan. Het huidige schrift is evenwel gebaseerd op Latijnse letters en wordt "Quoc ngu" genoemd.
Het Vietnamees heeft meer klinkers dan Alexandre met het Franse alfabet kon beschrijven. Zijn oplossing was het gebruik van extra tekens, zoals het ^ , dat we ook al kennen vanuit het Frans. Maar hiernaast wordt er ook gebruik gemaakt van een boogje boven de a, of een haakje aan de rechterkant van een o en u.
Het Vietnamees is een toontaal net als het Chinees. In het Vietnamees zijn er 6 tonen. Hierdoor kan elke lettergreep / woord op 6 manieren worden uitgesproken. Ook deze tonen worden door extra tekens aangegeven.
ReligieVietnam is een mengeling van aanhangers van het boeddhisme, confucianisme, traditionele lokale geloven en rooms-katholicisme. Hoewel de communistische overheid godsdienstige praktijken heeft afgeraden, wordt het getolereerd binnen de context van overheid-geregelde boeddhistische en katholieke groepen, en sinds de jaren '90 is de traditionele verering bij boeddhistische tempels toegestaan. De protestantse evangelische kerken (die hoofdzakelijk onder etnische minderheden worden gevonden) en andere niet-geregistreerde groepen worden actief onderdrukt.
CultuurIn zijn vroege geschiedenis gebruikte Vietnam het Chinees schrift. In de 16e eeuw ontwikkelden de Vietnamezen hun eigen reeks karakters genaamd Chữ Nôm. Het gevierde epos Kim Van Kieu door Nguyễn Du werd geschreven in dit schrift. Tijdens de Franse koloniale periode werd Quốc Ngữ, de geromaniseerd Vietnamese alfabetvertegenwoordiging van het gesproken Vietnamees, populair en de alfabetisering nam snel toe. Dit had een wezenlijk effect op de politieke macht in het land.
Vanwege de lange vereniging van Vietnam met China, blijft de Vietnamese cultuur sterk confuciaans met zijn nadruk op familieplicht en harmonie. Het onderwijs wordt hoog gewaardeerd. Historisch was een goede opleiding het enige middel voor ambitieuze Vietnamezen om sociaal vooruit te komen. In de moderne tijd, proberen Vietnamezen om de traditionele cultuur met de Westers ideeën van individuele vrijheid, wantrouwen van gezag en de consumentencultuur in overeenstemming te brengen.
De meerderheid van Vietnamezen is boeddhist, met een sterke nadruk op voorouderverering. Sommige critici zeggen dat de tweede godsdienst Vietnamese bijgelovigheid en fatalisme is, een gevolg van de vele decennia van oorlog.
Binnen een stereotiepe Vietnamese katholieke familie zou men vinden: een intense toewijding aan Maagd Maria (de Heilige Moeder staat hoger dan de Zoon in de confuciaanse gedachte), beelden van overleden voorvaderen op het familiealtaar en geloofspraktijken in de Feng Shui (Phong Thủy) en communicatie met geesten en de doden.
De keuken en de muziek van Vietnam hebben drie verschillende thema's, overeenkomstig met de drie gebieden van Vietnam: Bắc of het noorden, Trung of Centraal, en Nam of zuiden. De noordelijke klassieke muziek is de oudste van Vietnam en is traditioneel. Deze muziekstroming stamt uit de tijd van de Mongoolse invasies, toen de Vietnamezen een Chinese opera hoogtij vierden. De centrale klassieke muziek vertoont invloeden van de Champacultuur dankzij zijn melancholische melodieën. De zuidelijke muziek heeft een levendig karakter. De Vietnamese keuken is gebaseerd op rijst, sojasaus en vissaus (nước mắm). Zijn kenmerkend aroma is zoet (suiker), kruidig (serranopeper), en op smaak gebracht door een verscheidenheid aan munt.
Bezienswaardighedenhttp://nl.wikipedia.org/wiki/Werelderfgoedlijst#VietnamEconomieDe landbouw is het primaire beroep onder de bevolking, en rijst is veruit het belangrijkste gewas. De Mekong en Rode rivierdelta's behoren tot de grootste rijstplantagegebieden van de wereld. In deze gebieden wordt dankbaar geprofiteerd van de zware regenval en rijke alluviale grond. Op de rijstplantages is een 4350 km lang gedetailleerd netwerk van dijken, dammen, kanalen, en sloten aangelegd dat irrigatie en overstromingsbeheer verstrekt. Pinda's, graan, bataten en bonen zijn secundaire voedselgewassen, en katoen, jute, koffie, thee en suikerriet zijn belangrijke geproduceerde marktgewassen. De visserij en de aquacultuur zijn ook belangrijke industrieën. De mariene producten zijn een belangrijke uitvoer van het land, vooral garnalen. Rubber is ook een belangrijk uitvoerproduct. Hout is er genoeg, in het bijzonder in het noorden, maar ontbossing als gevolg van nieuwe vestigingen op het hoogland, cultuurverplaatsing en de commerciële bosbouw worden een steeds ernstiger probleem.
De meeste delfstoffen van het land worden gevonden in het noorden. Vietnam wint grote hoeveelheden steenkool, evenals fosfaten, mangaan, bauxiet, chromaat en andere metaalertsen. Er zijn grote onderzeese aardoliebronnen (olie en gas) ontdekt in de zuidelijke wateren. De middelen om deze grondstoffen te winnen, worden nog ontwikkeld. Vroeger werd de industriële ontwikkeling van Vietnam ernstig belemmerd door langdurige oorlogen, maar in het kader van het nieuwe economische hervormingsprogramma (Doi Moi), is er een aanzienlijke industriële ontwikkeling geweest. De belangrijke industrieën zijn de landbouwverwerking, de machinebouw, autoassemblage en de vervaardiging van textiel en kleding, cement, chemische meststoffen, glas en banden. Veel van de grote en kapitaalintensieve projecten zijn gezamenlijke ondernemingen tussen buitenlandse en Vietnamese lokale regeringen. De toeristenindustrie is ook significant voor de economie van het land; bezochten in 1994 net meer dan één miljoen buitenlandse toeristen het land, in 2007 was aantal verviervoudigd tot 4.171.564 toeristen.[4]
De belangrijkste handelspartners van Vietnam zijn Singapore, Zuid-Korea en Japan.
PolitiekOverheidDe Socialistische Republiek Vietnam wordt door een hoogst gecentraliseerd systeem geregeerd dat door de Communistische Partij van Vietnam (Đảng Cộng Sản Việt Nam) wordt overheerst, een partij die vroeger de Vietnamese Partij van de Arbeid genoemd werd. De overheid is in theorie onafhankelijk van de partij, maar in de praktijk ontvangt het het grootste deel van zijn richtlijnen van de partij. Hoewel er enige inspanning is geweest om lidmaatschap in overlappende partij en staatsstandpunten af te raden, gaat deze praktijk tot op de dag van vandaag verder. Tran Duc Luong, Phan Van Khai, Nguyen Van An, Tan Nguyen Mest, Le Hong Anh en Pham Van Tra nemen hoge posities in de overheid in.
Er zijn geen wettelijke oppositiepartijen in Vietnam, hoewel een aantal onwettige groepen overzee verspreid onder ballingschapgemeenschappen in landen zoals Frankrijk en de Verenigde Staten bestaan. Deze gemeenschappen hebben demonstraties en opstanden tegen de overheid georganiseerd. Het prominentst zijn de Vietnamese Constitutionele Monarchistische Liga, de Volksactiepartij van Vietnam, Montagnard Foundation en de Regering van Vrij Vietnam. De Regering van Vrij Vietnam heeft de verantwoordelijkheid voor een aantal guerrillainvallen in Vietnam opgeëist. Deze invallen werden door de overheid als terrorisme gezien.
Internationale lidmaatschappen * APEC
* ASEAN
* La Francophonie
* Verenigde Naties
* Wereldhandelsorganisatie
Aantal verslagen van FOK!ersquote:
Op dinsdag 12 februari 2008 16:58 schreef WooZ het volgende:Nou alvast een beginnetje

Op de aankomstdag niet zoveel gedaan, beetje rondgelopen door Hanoi, maar waren natuurlijk aardig brak als je een nacht niet geslapen hebt. Overigens heb ik in die paar uurtjes wel 50 keer 'no' gezegd, want ze proberen je van alles aan te smeren

Toen hadden we twee volle dagen om Hanoi eens goed te verkennen en het meest efficiënte is om dat per fiets te doen

We zijn begonnen met een bezoek aan het Ho Chi Min Mausoleum, aangezien dat een dag later niet open zou zijn. Ondanks dat het daar erg druk is loopt het goed door.
![]()
We zijn onze weg vervolgd met een rondje om het West Lake fietsen (ong. 13km), waarna we een bezoek brachten aan de Tran Quoc Pagode (dat is overigens niet onderstaande)
![]()
Omdat ook het Etnhology Museum de dag erna gesloten was (zoals zoveel op maandag), zijn we daar toen naartoe gegaan, per taxi. Dit was ook de enige keer dat we een taxi gebruikt hebben tijdens onze hele vakantie (alles is goed te belopen in de steden) en dat ding reed dus gelijk de verkeerde kant op wat ik al snel opmerkte, maarja dat kost je zo weer 15k extra om hem dan wél naar de goede lokatie te laten rijden

Het weer was overigens goed, zo'n 22 graden, hadden we wat geluk mee

Dag erna een mooie route uitgestippeld

Begonnen bij de Ngoc Son Tempel op het Hoan Kiem Meer en vanuit daar de spoorbrug over gefietst naar oostelijk Hanoi, terug naar de Tempel of Literature, Hanoi towers, Quan Su Pagoda, Cultural Palace, Circus Theatre, Thien Quang Lake, Opera House en weer terug naar het hotel

Wezen eten en hopsakee met de nachttrein naar Sapa (hadden tour via vega-travel.com gelijk de aankomstdag geregeld. We betaalden 95$pp voor 3 dagen Sapa, 2 nachten in de trein, 1 nacht homestay
en 1 nacht in hotel). Overigens kostten de treinkaartjes alleen al 60$pp (dus het leek met niet veel wat we betaalden). Het bleek dat we met 2 Engelsen dezelfde tour deden, heel relaxed. Volgende ochtend konden we douchen in een 3 *** hotel, voordat we onze trekking van een km of 16 begonnen. Dat liep allemaal vlotjes, we hadden ons voorbereid op temperaturen die tegen het vriespunt aanzaten, echter het was om en nabij de 28 graden

![]()
Al die kilometers liepen er van die Black Hmong vrouwtjes meer, die waren relaxed, hielpen je nog eens (en ik heb meerdere malen staan te balanceren op die dijkjes tussen rijstvelden in

), maar gingen er natuurlijk wel vanuit dat je iets kocht van ze. Maar omdat ze dus zo aardig bleven en behulpzaam had ik
daar niet zoveel moeite mee

![]()
Bij de homestay aangekomen, stonden er lekkere koude biertjes te wachten

Er werd voor ons gekookt een alle leden van het gezin druppelden een beetje binnen totdat iedereen er was. In totaal waren we met een man of 12 toen, flink veel eten aanwezig en nog meer rijstewijn. Elke 3-4 minuten werd je glaasje weer volgeschonken en hopsakee
hai ba dai ZO adje rijstwijn

(oid)
De volgende ochtend kregen we pannekoeken

en we vervolgden onze toch met nog eens een km of 16 te lopen. Het was bloedje heet en dit deel was een stuk zwaarder dan de eerste dag (vooral veel steiler en meer dalen/klimmen). Aan het eind van de middag werden we opgepikt en naar het hotel gebracht. Mega relaxed hotel, met uitzicht op de bergen en toen we dan ook wakker werden zag ik dit:
![]()
Die engelsen hadden maar een 2 dagen tour geboekt, dus wij hebben de derde dag nog een korte trekking gedaan van ong. 10km op en neer naar Cat Cat Village, hadden we dus een prive gids

Die middag gerelaxed, beetje terrassen en wat mailen en oa een Easy Rider gebeld. Dat ging allemaal goed en later hebben we daar dan ook mee afgesproken in Hoi An.
Ik hou het even voor gezien nu. Tam Coc, Halong Bay, Hue, Hoi An, My Son, My Lai, Easy Rider trip naar Dalat, Mui Ne, Saigon, Cu Chi tunnels, Cao Dai tempel, Mekong Delta.......... komen later

O en om mezelf vast in te dekken, op aanraden van jullie hadden we My Son niet op het programma staan, maar wilden we ff bijkomen op het strand, maar het was miezerig weer, dus hebben we een auto incl. chauffeur gehuurd die ons naar My Son en daarna naar My Lai heeft gebracht

En Blik, jij enorm bedankt voor alle hulp!!

quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 03:12 schreef WooZ het volgende:Zo, nog even een foto van sapa

![]()
Op de terugweg van Sapa in de trein veels te vroeg gaan slapen (ik was best moe). Gevolg was dat ik vanaf 3u 's nachts niet meer kon slapen

Komen we om 6u weer bij het hotel aan, knetter gaar, moesten we diezelfde dag nog naar Tam Coc

Met een private guide+auto die kant op (50$pp). Eerst naar Hoa Lu, mooie tempels maar voor ons idee meer van hetzelfde.
![]()
De fietstocht daarna was echter schitterend. 16km geen toerist gezien, super goed weer, overal rijstvelden en van die typische halong bay rotsen om je heen

Daarna kregen we verschrikkelijk goed te eten met uitkijk over het begin van de boottocht van Tam Coc. Mijn god wat was dat toeristisch haha, we waanden ons net in de Efteling, maar mooi was het zekers te weten

Je wordt er rondgeroeid door 2 vrouwtjes die vrij weinig verdienen, dus flink fooi geven was dan ook wel zo netjes. We waren al voorbereid op hun verkooptechnieken midden op het water dus ik dacht geef ik ze die fooi nu vast, hoef ik niet uren naar die lelijke geboorduurde dingen te staren, alleen ze bleven gewoon nóg proberen

![]()
Aan het eind van de dag helemaal knetter gaar omdat ik ook niet in de auto wilde slapen, naar buiten kijken is veel en veels te mooi
De volgende dag om 8u werden we opgepikt voor onze 3daagse Halong Bay tour (85$pp). We hadden een kleine groep (ong. 11 man) en het bleek dat er maar 4 mensen de 3daagse tour geboekt hadden (incl ons) en op dag 2 werden we dan ook op een andere boot gezet met slechts 4 man (er was meer personeel aanwezig

)
De eerste dag mooi van het zonnetje genoten, prima bedcabine's, douche etc. Nog lekker gekanoëd. Dag twee was ook schitterend. Gezwommen (mijn god wat stond er een sterke stroming

), wederom gekanoëd en een uurtje bij een drijvende visser rondgelopen en haaien etc bekeken

, enige jammere was der er geld gejat was toen we uit de kano kwamen, het enige moment op heel de vakantie dan ook dat ik het onbewaakt moest achterlaten, maar gelukkig was het niet zoveel (8 euro omgerekend).
![]()
Tweede avond in een schitterend 3*** hotel gezeten met uitzicht over de baai van Cat Ba Island, mega lekker garnalen gegeten en lekker gepilsd (dat heb ik bijna elke avond overigens gedaan, ideaal dat ze overal goed bier hebben

)
Derde dag op ons gemak terug en 's avonds met de trein naar Hue. Ik wilde eerst eigenlijk vliegen maar de vluchten gingen op ongemakkelijke tijden en trein is net zo prima.
In hue werden we alweer opgewacht door het hotel dat ik wederom slechts per email had gereserveerd en aldaar aangekomen werden we naar onze Romantic Room gebracht die ik voor de grap had gereserveerd

Hemelbed, alles rose, aquarium en een 2 persoons jacuzzi waar we languit in konden liggen, en dat voor ¤30,- per kamer/nacht. Dat was overigens de duurste hotelkamer die we hebben gehad

Eerst gerelaxed en toen de stoute schoenen aangetrokken, ik heb van m'n leven nog nooit scooter gereden (althans niet meer dan een rondje schoolplein) en daar gingen we dan op een 125cc automaat

Eerst naar de pagode die ten westen van de citadel ligt (ben de naam kwijt), daarna naar de citadel:
![]()
Ik had een fietsroute uitgeprint van vietnamjourney.nl en dat zou ideaal moeten zijn om bij de mausolea (ums?) te komen, dus wij die route volgen komen we op zandpaden, tussen rijstvelden door en ineens houdt de weg op, loopt er alleen een noodbrug die in het begin al voor 40cm onder water staat. Na ons 10 min bedacht te hebben, schoenen uit en naast die scooter lopen en dan proberen rustig gas te geven. Op een haar na lag ik met scooter en al in de rivier maar ik had de overkant gehaald en we konden weer verder, ware het niet dat het ineens keihard begon te regenen voor het eerst op de vakantie. We hadden geen regenkleding bij dus ff geschuild en teruggereden, want we waren kletsnat. We hebben dus niet alle mausoleums gehaald

Dag erna naar Bach Ma Np met wederom een prive chauffeur, aangezien de trails goed alleen te lopen waren, maar dat typ ik nog wel

![]()
![]()
quote:
Op maandag 3 maart 2008 19:01 schreef WooZ het volgende:Ja het was zo'n mistig en nat weer dat het uitzicht op de top <1m was

Beetje jammer want dat schijnt idd schitterend te zijn

In Hoi An wilden we dus eigenlijk een dag aan het strand gaan liggen om bij te komen, maar omdat het bewolkt was en niet echt lekker hebben we de derde dag auto+chauffeur gehuurd. Eerst naar My Son (viel me opzich nog niet tegen, wel erg toeristisch). Onderweg in de auto kwamen we erachter dat My Lai dicht was, dus wij schelden omdat die gast van touroffice dat geweten zou moeten hebben. Onze chauffeur sprak 0 woorden engels dus wij mbv woordenlijst achterin LP proberen duidelijk te maken dat het op zaterdag dicht was, en uiteindelijk snapte ie het. Ondertussen de plannen al gewijzigd en onderweg naar de Marble Mountains, gaat z'n telefoon, en wat blijkt: tour operator had naar My Lai museum gebeld, was gewoon open en in de LP stond het dus fout!!
Nou, opweg naar My Lai / Son My, de plek waar de Amerikanen uit pure frustratie een paar complete nederzettingen hebben uitgemoord, omdat ze na een week zoeken nog 0 Vietcong gezien hadden maar al wel een man of 8 verloren hadden door boobytraps.
http://en.wikipedia.org/wiki/My_Lai_massacreHet was een behoorlijke afstand, maar omdat we toch niks anders te doen hadden die dag en je Hoi An na anderhalve dag wel gezien hebt was het het zeker waard. 300km op en neer. Het museum is klein, hangen wat attributen uit het dorp, maar het gaat voornamelijk om de foto's van heel het gebeuren die door een Amerikaan gemaakt zijn toendertijd. Er staat een monument en je kunt over een deel lopen waar eens een vd nederzettingen stonden. In de tuin van het museum werken enkel oude vrouwtjes, die het geheel als slechts enkele overleefd hebben.
Op de terugweg nog gestopt nabij Tam Ky, waar ook nog enkele Cham tempels te zien waren.
![]()
's Avonds hadden we afsproken met de easy rider die ik gebeld had, en de volgende dag zijn we vertrokken richting de Central Highlands voor een 5daagse tour naar Dalat (750km)

![]()
Die 750km was achteraf ook meer dan genoeg als je nog eens iets wilt zien, aangezien je nergens al te hard kunt rijden omdat het gewoon vrij druk is of sommige stukken weg zijn te slecht. Eerst dag oa gestopt bij een Cao Dai tempel (de enige in het midden van Vietnam), was echt bijzonder, aangezien we daar gewoon binnenlopen zonder easyriders en die mensen in witte gewaden allemaal ineens op ons afkwamen, gezien het feit dat ze waarschijnlijk niet dagelijk een toerist zien

Ook nog naar een ananasplantage geweest en natuurlijk daar wat gegeten

. Aan het eind van de middag nog onder een aardige waterval gestaan, was erg relaxed allemaal
Onderweg ook vaak gestopt voor koffie/fris etc. 's Avonds overnacht in Phuoc Son, setmenu gegeten met z'n 4'en (die we de dagen erna ook telkens bestelde 's middags en 's avonds) en avondje gebiljart (populaire sport daar). Het grappige was dat er nergens een vrouw binnenkomt en toen ik tegen m'n vrouwtje zei dat ze ook maar eens moest proberen en ze zich aan het concentreren was om te stoten, je werkelijk een speld kon horen vallen. Iedereen stopte en keek geconcetreerd naar hoe zij dat ging doen
![]()
]
De tweede dag wederom heel relaxed gereden, vaak gestopt om wat te drinken, overnacht in Kon Tum, daarna door naar Buon Ma Thot, Lak Lake en uiteindelijk Dalat. We hadden schitterend weer, bloedheet en het was geweldig om heel de dag rond te kijken. Je komt langs van alles. Rubberplantages, koffieplantages, eendenfarms, theeplantages etc etc.
2e en 3e dag was echt een sterk staaltje ongerepte natuur waar je op uitkeek, daarna werd alles wat vlakker.
![]()
![]()
![]()
![]()
Vanuit Buon ma thot naar enkele grote watervallen gereden, maar niet voordat we een kip hadden gekocht en laten slachten en die meenamen. Op bovenstaande foto zijn we vervolgens in het onderste water gaan zwemmen, we hadden een privé spot midden in de natuur. Wat hout gesprokkeld, kip op het vuur aan een bamboestok en smullen maar

![]()
Op weg naar het Lak Lake nog gestopt bij een karaokebar en de laatste dag zijn we 's ochtends begonnen met een ritje op een olifant door dat meer heen

Nou, ik had het er niet echt op zeg maar, want het water was een meter of 1,5 diep denk ik en als die olifant door z'n knieën zou zijn gegaan dan, tsja...

Op de laatste dag wel wat regen gehad, maar ook dat zorgt wederom voor mooie plaatjes, met aan de linkerkant een koffieplantage:
![]()
En een groene theeplantage:
![]()
In Dalat geslapen in het peace hotel, dat naast het peace café van het easy riders ligt. We hadden geloof ik de duurste kamer van het hotel á 10$/nacht. We hadden allebei een tweepersoonsbed, superschoon, warm water, incl ontbijt

Heel relaxed dat dat cafétje ook leuk is en je dus dichtbij een plekje hebt waar je ff wat kont gaan drinken. Ik had eigenlijk al gelezen dat Dalat zelf niet veel soeps is, maar toch wilde we der ff een dagje rondlopen. We hebben ons er best vermaakt, maar je kunt het beter overslaan, want de stad zelf is niks. Echter als je nog géén easy rider trip hebt gedaan moet je er zeker wél naartoe, omdat je dan vanuit Dalat kunt vertrekken of bv vanuit daar enkele dagtochten kunt maken en de omgeving kunt bekijken (maar dat hebben wij dus niet gedaan omdat we al ten noorden van dalat zijn geweest).
Dag later de bus naar Mui Ne, anderhalve dag gerelaxed (alhoewel echt relaxed er niet bij is, want heb me goed vermaakt met ons programma voor Saigon uitstippelen)

Wederom twee avonden super goed gegeten daar, beetje in de zee gezwommen. Beetje daar rondgelopen, zie ik ineens in de middle of nowhere een bakery die gewoon nederlandse kaas verkoop!!

Aangezien ik normaal nogal wat zuivel naar binnen werk en ik al 3 weken geen melk of kaas (muv la vache qui rich) had gehad heb ik een 3euro broodje naar binnen gewerkt (het was duurder dan ons avond eten die avond

)
De eerste avond daar overigens verse kreeft gegeten, want dat had ik nog nooit gehad en wilde ik toch wel eens proberen. Alhoewel het een keer of 6-8 zo duur was dan een ander hoofdgerecht, was het voor Nederlandse begrippen natuurlijk nog steeds super goedkoop (12,50pp)
Het was al 30 graden in Mui Ne en vanaf toen is het alleen maar warmer geworden richting het Zuiden, en nu 4 weken nadat we terug zijn gekomen krijg ik nog steeds te horen dat ik bruin ben

Na anderhalve dag Mui Ne met de bus naar Saigon, daar was het elke dag 34 graden
Volgende x verder

quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 01:45 schreef WooZ het volgende:Even nog een foto van Halong Bay:
![]()
Beetje jammer dat die boot in beweging was

En van Hoi An:
![]()
![]()
![]()
![]()
Muine:
![]()
In saigon in het blue river hotel geslapen (18$) vlakbij de tham street. Saigon is echt een westerse stad, veel billboard, veel westerse merkwinkels én hele dure hotels. Allemaal dingen die je nergens anders ziet (maar dat komt natuurlijk door de Amerikaanse invloeden).
Eerste volle dag een wandelingetje gemaakt van een km of 12 terwijl het dus vrij warm was

Maar wel lekker Ché gegeten

(

)
![]()
Naar het Independance Palace geweest:
![]()
En oa naar het War Remnants Museum geweest. Heel relaxed dat in verschillende shopping centra de airco vol open stond, kon je ff bijkomen

Ik vond de volgende foto vrij grappig. Herken de monniken onder de vuilnismannen

![]()
Verder was de stad echt super mooi versierd overal ivm het aankomende Tet.
![]()
Dag erna naar de Cao Dai tempel:
![]()
Ik vond het zeker wel de moeite waard om te bekijken, hebben een stuk van de mis gezien in de grote tempel waar we erg veel geluk bij hadden, aangezien het de laatste voorlopig voor die tijd zou zijn ivm tet. Daarna zijn we naar de Chu Chi tunnels geweest, was best prima, alleen niet echt mooie foto's, omdat die dingen nu eenmaal onder de grond liggen

Heb wel nog met een AK-47 geschoten daar, dat leek me wel stoer. Beetje jammer was dat dat nogal overhaast werd gedaan terwijl ik strak stond van de zenuwen en voor ik het wist was het al over. M'n vriendin en ik stonden nog te wachten, ik met dat ding in m'n hand, schoot er naast mij al iemand, nou ik kan je vertellen, ik had niet verwacht dat dat zó een herrie maakte, tering. Ik had m'n oordingen ook nog niet op en m'n vriendin schrok zich helemaal het leplazerus

Als laatste hebben we een boot trip naar de Mekong geboekt. Vertrekken vanuit Saigon per boot en na 3u aangekomen in My Tho, van daaruit op een grotere boot naar een eilandje. Snoepfabriekje bezocht, rijstpapiermakerij (maar dat hadden we met easy riders al gezien), en 's avonds werden we naar een homestay gebracht die eigenlijk geen homestay was, het was meer een hotel naast een huis

Maar ook hier weer zelf aan de slag met overheerlijke springrolls en het bier wat ze er verkochten was het duurste wat ik ergens gedronken heb, dat vond ik echt vrij kansloos

Dag erna weer met de boot weg en 's nachts richting Chau Doc. Heerlijk op de boot wat gedronken en 's ochtends kwamen we aan, Sam Mountain op geweest (uitzicht viel me eigenlijk tegen

) om te beginnen aan onze tamelijk lange terugreis per boot

Het was echt 34-35 graden ofzo, en we konden heel die dag de boot niet af, begin van de avond pas in de bus en om half 10 pas weer in Saigon. Wat wel leuk was was dat kindjes de hele dag naar je zwaaiden, maar ik voelde op een gegeven moment wel de koning

We zaten de tijd echt weg te kijken, was btje jammer voor de laatste avond, maarja, 's avonds weer wat biertjes gedronken en op naar Kuala Lumpur

![]()
![]()
![]()
]
![]()
Volgens mij was het dit zo'n beetje

Met dank aan Blik, tripadvisor.com, en het Internet
en nu moet ik me eens druk gaan maken wat ik in Canada allemaal uit ga spoken 