Geruchten zijn misschien wat voorbarig. Hoop het. En hoop ook indien het om een dergelijke infectie gaat, dat men er tijdig achter gekomen is dat dit redelijk serieus is.quote:Nederlander met zeldzame infectie uit Uganda
Uitgegeven: 10 juli 2008 14:18
Laatst gewijzigd: 10 juli 2008 15:45
BILTHOVEN - Een Nederlandse toerist heeft tijdens een vakantie in Uganda een ernstige en zeldzame infectieziekte opgelopen. Dat heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) donderdag bekendgemaakt.
Volgens anonieme tips die de redactie van NU.nl heeft ontvangen, zou het gaan om een patiënt van het Elkerliek Ziekenhuis in Helmond. Die zou mogelijk ten prooi gevallen zijn aan het zeer besmettelijke ebola, of het daaraan verwante Marburgvirus.
Ebola veroorzaakt ernstige inwendige bloedingen. Uitbraken van de ziekte kosten in Afrika vaak veel levens.
Een woordvoerster van het Elkerliek Ziekenhuis in Helmond bevestigt desgevraagd dat de patiënt daar is verpleegd, maar over de aard van zijn ziekte wil zij niets zeggen.
Inmiddels is de patiënt verplaatst naar een ander ziekenhuis. Het zou gaan om het Leids Universitair Medisch Centrum, maar dat weigert ieder commentaar.
Persconferentie
De kans op verdere verspreiding van de infectie in Nederland is heel klein, stelt het RIVM. Later op de middag geeft het RIVM een personferentie.
Tot die tijd weigert het RIVM alle commentaar. Zo is het onduidelijk of de bewuste infectieziekte ooit eerder in Nederland is geconstateerd.
Als het goed is worden zsm. alle mensen waar deze persoon mee in contact is geweest getraceerd en ook onderzocht en uit de buurt van andere mensen gehouden. Zoiets gaat natuurlijk niet ongemerkt, zo zal Nu.nl ook wel aan het nieuws zijn gekomen. Ik denk dat het wel klopt hoor.quote:Op donderdag 10 juli 2008 16:47 schreef Stali het volgende:
Hoe betrouwbaar zijn die anonieme tips die Nu.nl heeft ontvangen, vraag ik me af.
Liever even wachten op bevestiging.
Met open deurtjes van de ambulance even door die wijken scheuren.quote:Op donderdag 10 juli 2008 16:51 schreef jpg97 het volgende:
Aan de andere kant.. ik zou haar inderdaad in Helmond laten, of een tour door Nederlandse pauperwijken![]()
![]()
Lekker....quote:Mortaliteit
De ziekte heeft een zeer hoge mortaliteit, die - afhankelijk van de beschikbare medische zorg - wordt geschat tussen de 25% en 92%.
Marburg is bevestigd.quote:Op donderdag 10 juli 2008 16:47 schreef Stali het volgende:
Hoe betrouwbaar zijn die anonieme tips die Nu.nl heeft ontvangen, vraag ik me af.
Liever even wachten op bevestiging.
Het idee is inderdaad eng.
quote:Nederlander besmet met Marburgvirus
Uitgegeven: 10 juli 2008 14:18
Laatst gewijzigd: 10 juli 2008 16:47
BILTHOVEN - Een Nederlandse toerist heeft tijdens een vakantie in Uganda het ernstige en zeldzame Marburgvirus opgelopen. Dat heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) donderdag bekendgemaakt.
De ziekte, verwant aan het beruchte ebola, veroorzaakt onder meer hevige bloedingen en is in de meeste gevallen dodelijk. Het Marburgvirus komt voor in het midden en oosten van Afrika.
Dodelijk
Een vaccin bestaat niet. Het belangrijkst is om de patiënten zo snel mogelijk te isoleren en alle mensen op te sporen met wie ze contact hebben gehad om verdere verspreiding tegen te gaan. De laatste grote uitbraak van het virus was in 2005 in Angola.
De vrouw werd aanvankelijk verpleegd in de Elkerliek Kliniek in Helmond. Inmiddels is de patiënt verplaatst naar het Leids Universitair Medisch Centrum.
Stabiel
De 40-jarige vrouw ligt op de intensive care. "De vrouw is ernstig ziek, maar haar toestand is wel stabiel", aldus Jaap van Dissel van het LUMC.
Verspreiding
Honderd mensen worden medisch in de gaten gehouden om een uitbreiding van het Marburgvirus uit te sluiten. De kans op verdere verspreiding van de infectie in Nederland is heel klein, stelt het RIVM.
Lees nu net ook pas jouw link naar Wiki... de vrouw staat er zelfs al bij.quote:
Een vaccin werkt toch al niet als je al besmet bent, dus dat had weinig opgelost. Maar inderdaad, dodelijke afloop is wel vrij waarschijnlijk, leuk afloop van de vakantie.quote:Op donderdag 10 juli 2008 17:30 schreef Adelante het volgende:
Ben je lekker mee. Ziekte is dodelijk en er is geen vaccin, alleen door een wonder kan ze dus in leven blijven
ze worden in de gaten gehouden maar niet uit voorzorg geisoleerd.... wanneer krijg je de eerste verschijnselen dan, en is het niet te laat als je daarop wacht?quote:Op donderdag 10 juli 2008 19:13 schreef Tomatenboer het volgende:
In het AD staat dat er 100 mensen, die contact hebben gehad met de vrouw die besmet is met het virus, in de gaten worden gehouden ivm het voorkomen van het verder uitbreken van dit virus.
Overigens mocht je het virus al overleven dan heb je een levensgroot risico dat je de rest van je leven gehandicapt door het leven moet gaan.
In de laatste fase van de ziekte kunnen naast inwendige organen, zoals je lever, ook je ruggenmerg en/of je ogen een infectie / ontsteking oplopen, en kun je dus de rest van je leven verlamd raken of zelfs blind (mocht je het al overleven).
Zover ik weet heeft het virus een vrij korte incubatietijd, daarom is het ook niet enorm gevaarlijk, de besmetting is vrij snel duidelijk. Het is ook geen airborne virus, besmetting vindt plaats via bloed en andere lichaamssappen ..quote:Op donderdag 10 juli 2008 19:15 schreef milagro het volgende:
[..]
ze worden in de gaten gehouden maar niet uit voorzorg geisoleerd.... wanneer krijg je de eerste verschijnselen dan, en is het niet te laat als je daarop wacht?
aha, geluk bij een vreselijk ongeluk dus.quote:Op donderdag 10 juli 2008 19:27 schreef gelly het volgende:
[..]
Zover ik weet heeft het virus een vrij korte incubatietijd, daarom is het ook niet enorm gevaarlijk, de besmetting is vrij snel duidelijk. Het is ook geen airborne virus, besmetting vindt plaats via bloed en andere lichaamssappen ..
Nou als partner ben je dan ook lekker als je eventueel nog contact met haar hebt gehad, drie weken lang wachten op eventuele ziekteverschijnselen.quote:21 dagen
Er zitten 21 dagen tussen het moment dat iemand wordt besmet met het virus en het moment dat de ziekteverschijnselen zich openbaren. Aan het einde van de maand zou het besmettingsgevaar geweken moeten zijn, aldus het RIVM.
Waar heb jij die 21 dagen gelezen?quote:Op donderdag 10 juli 2008 20:15 schreef Adelante het volgende:
[..]
Nou als partner ben je dan ook lekker als je eventueel nog contact met haar hebt gehad, drie weken lang wachten op eventuele ziekteverschijnselen.
De kans is groter dat je aan een zonnesteek tijdens de vierdaagse komt te overlijden dan aan het Marburg virus denk ikquote:Op donderdag 10 juli 2008 20:46 schreef Freeflyer het volgende:
dus over een maand weten we hoe het er voor staat. tricky met name ook omdat bijvoorbeeld de nijmeegse 4-daagse binnenkort van start gaat
hehe, waarschijnlijk wel.quote:Op donderdag 10 juli 2008 20:50 schreef gelly het volgende:
[..]
De kans is groter dat je aan een zonnesteek tijdens de vierdaagse komt te overlijden dan aan het Marburg virus denk ik![]()
Ach ja, weer eens wat spannender dan 4 dagen te moeten wachten op de uitslag van je SOA test. Beetje spanning in je leven enzo.quote:Op donderdag 10 juli 2008 20:15 schreef Adelante het volgende:
[..]
Nou als partner ben je dan ook lekker als je eventueel nog contact met haar hebt gehad, drie weken lang wachten op eventuele ziekteverschijnselen.
Ik ookquote:Op donderdag 10 juli 2008 17:37 schreef Adelante het volgende:
Ik moet dan weer hier aan denken:
[ afbeelding ]
Een hoop mensen overleven het ook hoor.quote:Op donderdag 10 juli 2008 17:30 schreef Adelante het volgende:
Ben je lekker mee. Ziekte is dodelijk en er is geen vaccin, alleen door een wonder kan ze dus in leven blijven
Ze zal toch als gezonde Nederlandse wel meer kans maken dan een ondervoede Afrikaan met een kwetsbare algehele conditie? Of maakt dit virus daar geen onderscheid in? Antibiotica, helpt dat, of moet je gewoon "uitzieken" en is er niks wat artsen hier in NL voor dr kunnen doen?quote:Op vrijdag 11 juli 2008 10:00 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Een hoop mensen overleven het ook hoor.
bron: whoquote:Case of Marburg Haemorrhagic Fever imported into the Netherlands from Uganda
10 July 2008
WHO has been notified by the Government of the Netherlands of a case of Marburg haemorrhagic fever (MHF) in a Dutch tourist who visited Uganda. Marburg virus infection has been demonstrated by laboratory tests performed by the Bernhard Nocht Institute in Hamburg, Germany.
The 40-year-old woman travelled in Uganda from 5-28 June, 2008, and entered caves on two occasions. The first cave was visited on 16 June at Fort Portal. No bats were seen in this cave. She was reportedly exposed to fruit bats during a visit to the “python cave” in the Maramagambo Forest between Queen Elisabeth Park and Kabale on 19 June. This cave is thought to harbour bat species that have been found to carry filoviruses in other locations in sub-Saharan Africa. Filoviruses cause two types of viral haemorrhagic fever: Marburg and Ebola. A large bat population was seen in the cave and the woman is reported to have had direct contact with one bat.
The woman returned to the Netherlands on 28 June in good health. The first symptoms (fever, chills) occurred on 2 July and she was admitted to hospital on 5 July. Rapid clinical deterioration with liver failure and severe haemorrhaging occurred on 7 July. The patient remains in a critical clinical condition.
Contact tracing and temperature monitoring have been initiated for unprotected contacts with a history of possible exposure to the case after 2 July. Although further epidemiological investigation is needed to exclude other possible sites of exposure to MHF virus, as a precaution Dutch authorities have alerted the tour operator to avoid visits to the caves until further information is available.
No citizens of other countries were involved in this trip except for a local tour guide, but the cave in the Maramagambo Forrest is known to be a tourist attraction. No measures were taken with respect to the passengers on the flight from Uganda as the flight occurred four days before the onset of symptoms in the patient.
WHO has informed the Ministry of Health Uganda which will take appropriate steps nationally to investigate these events, and WHO has recommended that the MoH advise all residents and travellers to avoid entering caves with bat populations.
Mwah, van een mortaliteit van 25% word ik ook niet zo blij hoor..quote:Op vrijdag 11 juli 2008 11:07 schreef Elfletterig het volgende:
In de informatie lees ik dat de ziekte niet per definitie dodelijk is. De mortaliteit ligt tussen de 25 en 92 procent, afhankelijk van de beschikbare medische zorg. Aangezien de zorg in Nederland goed is, heeft de vrouw wel degelijk overlevingskansen. Van termen als "preventief ruimen", alsof het om een varken gaat, word ik dan ook onpasselijk.
Een mortaliteit van 8% dus. En dat onder medische voorzieningen van een eeuw geleden.quote:Al met al lijkt het erop dat maar liefst 20% van de toenmalige wereldbevolking besmet raakte. In totaal een half miljard mensen. De meest voorzichtige schattingen komen op 20 tot 40 miljoen doden
quote:Vrouw met Marburg-virus overleden
Uitgegeven: 11 juli 2008 11:26
Laatst gewijzigd: 11 juli 2008 11:31
AMSTERDAM - De 40-jarige vrouw die op vakantie in Uganda werd besmet met het Marburg-virus, is vrijdagochtend overleden.
De vrouw uit Bakel liep de besmetting vermoedelijk op tijdens een bezoek aan een grot in het Afrikaanse land. Ze werd daar aangevlogen door een vleermuis. Eerder deze maand werd de vrouw opgenomen in de Elkerliek Kliniek in Helmond, maar toen de symptomen verergerden, werd zij overgeplaatst naar het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC).
Vaccin
Het Marburg-virus is een zeldzame, ernstige infectieziekte die koorts en hevige bloedingen veroorzaakt. Tegen het virus bestaat nog geen effectief vaccin of behandeling. Patiënten hebben een grote kans te overlijden.
Het zeer besmettelijke virus komt voor in delen van Afrika. Net als het nauw verwante ebola eisen incidentele uitbraken van de ziekte daar soms tientallen of zelfs honderden levens.
Verspreiding
Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) is de kans op verdere verspreiding van de ziekte in Nederland zeer klein. Ongeveer honderd mensen die met de overleden vrouw in contact zijn geweest, zijn onder medisch toezicht gesteld.
dus met een beetje mazzel moeten die politici terug komen van reces.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 11:41 schreef __Saviour__ het volgende:
en dood
[..]
http://www.nu.nl/news/165(...)virus_overleden.html
Wikipedia:quote:Op vrijdag 11 juli 2008 12:08 schreef Bolkesteijn het volgende:
Wel vreemd dat deze mevrouw nu al overleden is, dat betekent, lijkt mij, dat de ziekte al ver gevorderd was en dat er, als de vrouw gister pas naar het ziekenhuis is gegaan, misschien kans zijn op andere besmettingen.Ik heb gisteren gelijk maar wat filmpjes over filovirussen (ebola en marburg dus) gekeken en daar werkte men al in een vroeg stadium met beschermende kleding.
Heel fijn virus dusquote:The disease is spread through bodily fluids, including blood, excrement, saliva, and vomit. Early symptoms are often non-specific, and usually include fever, headache and myalgia after an incubation period of three to nine days. After five days, a maculopapular rash is often present on the trunk. Later-stage Marburg infection is acute and can include jaundice, pancreatitis, weight loss, delirium and neuropsychiatric symptoms, haemorrhaging, hypovolemic shock and multi-organ dysfunction, with liver failure most common. Accounts of external haemorrhaging from bodily orifices are pervasive in popular references to the disease but are in fact rare. Time course varies but symptoms usually last for one to three weeks until the disease either resolves or kills the infected host. The fatality rate is from 23% to over 90%.
quote:Op 10 juli 2008 maakte het RIVM bekend[5] dat een besmetting bij een 40-jarige Nederlandse vrouw is vastgesteld. De vrouw was recentelijk in Oeganda op vakantie geweest en heeft het virus waarschijnlijk opgelopen door een botsing met een vleermuis. Het dier vloog tegen haar aan tijdens het bezoek aan een grot. In de ochtend van 11 juli overleed de vrouw aan het virus.
Zoquote:Op vrijdag 11 juli 2008 12:32 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Wikipedia:
[..]
Heel fijn virus dus
[..]
Alleen zijn de symptomen in het begin nogal algemeen waardoor je niet meteen aan zoiets denkt.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 14:00 schreef Wheelgunner het volgende:
Hoe kunnen mensen nou niet bekend zijn met het Marburg... Is overal al breed uitgemeten lijkt me.
Ik heb er nog nooit van gehoord. Althans, ik heb het daarna niet meer onthouden. Waarom zou ik bekend zijn met een of andere obscure Afrikaanse ziekte?quote:Op vrijdag 11 juli 2008 14:00 schreef Wheelgunner het volgende:
Hoe kunnen mensen nou niet bekend zijn met het Marburg... Is overal al breed uitgemeten lijkt me.
Klopt, geloof ik. In het begin lijkt het op knokkelkoorts en gele koorts. Dacht dat die ziekten ook door verwante worden veroorzaakt.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 14:58 schreef Jojogirl het volgende:
[..]
Alleen zijn de symptomen in het begin nogal algemeen waardoor je niet meteen aan zoiets denkt.
Ze is overigens 5 juli al in Helmond opgenomen en de 7e naar het LUMC overgeplaatst, dus ze was al een aantal dagen in het ziekenhuis. IN het LUMC hebben vanaf het eerste moment al strenge maatregelen gegolden omdat er toen al het vermoeden van Ebola/Marburg was.
quote:Op donderdag 10 juli 2008 19:15 schreef milagro het volgende:
[..]
ze worden in de gaten gehouden maar niet uit voorzorg geisoleerd....
Dus in de gaten gehouden en ondertussen kunnen deze mensen (door bijvoorbeeld praten met consumptie of hoesten) weer andere mensen besmetten? Of zaten ze nu wel in quarantaine?quote:Ongeveer honderd mensen die met de overleden vrouw in contact zijn geweest, zijn onder medisch toezicht gesteld.
Ben je nu niet in de war met de film 'Outbreak'??quote:Op vrijdag 11 juli 2008 15:31 schreef Ryan3 het volgende:
Overigens was er niet een variant van Ebola die wel leidde tot besmetting via de luchtwegen? In een laboratorium bij apen in de VS, ergens jaren 80.
Die mensen zitten niet in quarantaine omdat dat niet nodig is. Een besmet iemand is pas besmettelijk op het moment dat ie koorts heeft en dat wordt zeer zorgvuldig in de gaten gehouden nu.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 15:30 schreef paddy het volgende:
[..]
[..]
Dus in de gaten gehouden en ondertussen kunnen deze mensen (door bijvoorbeeld praten met consumptie of hoesten) weer andere mensen besmetten? Of zaten ze nu wel in quarantaine?
Lever alles wordt dus aangevallen. Geelzucht is al een pijnlijke bedoening. Wat een angst moeten die anderen nu uitstaan
Ben ook maar eens gaan kijken maar dit staat er op de Wiki van Ebola:quote:Op vrijdag 11 juli 2008 15:49 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Ben je nu niet in de war met de film 'Outbreak'??
Daar refereert dat aapje in de post van Adelante ook aan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |