abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60007923
Hallo, ik heb een conflict met mijn werkgever en zit nu al 3 weken thuis.

Het hele verhaal is begonnen nadat mijn werkgever mij een boete heeft gegeven voor het weigeren van extra overwerk.

Nadat mij te kennen is gegeven, ook na een eerder bemiddelingsgesprek, dit geld aan mij niet terug te geven heb ik mij ziek gemeld. Ik stond/sta op punt om de boel daar te verbouwen dus is het beter als ik thuis tot rust kom. De arbo is dit met mij eens.

Nu heb ik hem alsnog een mail gestuurd waarin ik het ingehouden bedrag terug vraag met een motivering daarbij hoe we dit conflict kunnen oplossen. Tot op heden, we zijn nu een week verder, heb ik nog nuiets van hem vernomen, hij zwijgt al 3 weken.

In hoeverre denken jullie dat ik aanspraak kan maken op een ontslag met daarbij een "gouden" handdruk?
Ik ben daar ruim 9 jaar werkzaam zonder ooit nomenswaardige klachten te hebben gehad.

Ik heb te kennen gegeven best weer aan het werk e willen, tot op heden weigert hij alle communicatie.
pi_60008065
tja... een lastige situatie.

Je kunt aansturen op een ontslag (neem zelf géén ontslag). De katonrechter zal de ontslagprocedure beoordelen en kijken bij wie de 'schuld' ligt. Over het algemeen bij een arbeidsconflict trekt de werkgever aan het kortste eind.

Hij krijgt dan de keuze om jou wel werk aan te bieden of i.v.m. een verstoorde arbeidsrelatie jou een ontslagvergoeding te geven.

Volgens mij hanteert de katonrechter de volgende formule [laatst verdiende loon] * [aantal dienstjaren] = [ontslagvergoeding]

Overigens zal de rechter in eerste instantie aansturen op een bemiddelingspoging.
Wij hebben de juridische vrijheid om te zeggen wat we denken maar we hebben de morele verplichting om na te denken over hetgeen wat we zeggen!
pi_60008094
Een boete? Wat moeten we ons daarbij voorstellen?
pi_60008162
Staat er iets in je contract over verplicht overwerken oid?
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.
pi_60008405
het is inderdaad belangrijk hoe contract of cao omgaan met overwerken, je hebt het over extra overwerken, kun je die term iets meer uitdiepen.
pi_60008444
Heb je een rechtsbijtstandverzekering? Sein die in ieder geval dan in. Of bel anders de jurofoon.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
  woensdag 9 juli 2008 @ 23:24:33 #7
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_60008859
wat een rare situatie Een boete voor weigeren van overwerk?
Ik ben inderdaad erg benieuwd naar hoe dit in je contract of cao geregeld is.

In zijn algemeenheid: als dit conflict niet opgelost kan worden en inderdaad eindigt in een ontbinding van de arbeidsovereenkomst, zou je er nog best een aardig bedrag kunnen krijgen...
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_60008953
heel vaag
pi_60010065
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 22:58 schreef Misstique het volgende:
Staat er iets in je contract over verplicht overwerken oid?
Belangrijker nog: staat er in je contract iets over boetes/strafkortingen ?

Verplicht overwerken zou nog gedekt kunnen worden door 'goed werknemerschap'.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 10-07-2008 00:25:15 ]
pi_60010253
Het kan een schorsing zijn geweest, dan wordt salaris ingehouden, maar dat moet allemaal schriftelijk en zo.

Jurofoon kost trouwens 80 ct per minuut.

Mailen naar http://www.hetjl.nl/hetjl/ is gratis, bellen 10 ct per minuut.

Communicatie weigeren kan de werkgever niet maken. Ik neem aan dat het een klein bedrijf is, waardoor je ook met niemand anders kunt overleggen, behalve die boze werkgever?
pi_60010757
Duur geintje voor de werkgever ook. 3 weken niet werken, maar moet ie wel doorbetalen?

Hoe hoog is die boete? En, is die boete je 3 weken vrij waard?
[quote]Op woensdag 26 november 2008 13:01 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Hier ben ik het echt volledig mee eens, TS is een weekdiertje ipb nachtdier. Echt een gebrek aan enige vorm van ruggengraat.[/quote]
pi_60011752
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 22:49 schreef chevere het volgende:
dus is het beter als ik thuis tot rust kom. De arbo is dit met mij eens.
Vreemd, dat zegt de arbo niet zo heel gauw in het geval van een arbeidsconflict.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_60011759
TS leg het is goed uit!
pi_60011798
Betaalt je werkgever door?

Anders kan het wel eens lastig voor je worden om bijvoorbeeld je hypotheek te betalen tot je voor de rechter komt
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_60013627
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 22:56 schreef EvL. het volgende:
Een boete? Wat moeten we ons daarbij voorstellen?

Ik zit in de taxi cao. Er bestaat niet zoiets als een boete regeling.
Verder wat aanvulling..

Ik zit nu overspannen thuis. Volgens de ARBO hoef ik voorlopig niet te werklen.

De boete die is inghouden was een bedrag van 25 euro voor het niet wassen van de auto van een collega, dit terwijl ik zelf ook al overgewrekt had en het op een gegeven moment "welletjes" vondt.

Ik vondt het ook zeer vreemd dat ik mijn collega zijn auto moest gaan wassen. Ik heb dit dan ook geweigerd en heb daarna een gesprek gehad over dit voorval.

Vervolgens is er toch geld ingehouden onder het mom van "boete". Na een gesprek is mij duidelijk gemaakt dat ik dat geld niet terug krijg. Sindsdien zit ik zoek thuis in afwachting van een reactie van de werkgever hoe hij denkt dat we dit geschil kunnen oplossen. Ik heb al aangegeven dat ik die 25 Euro + een motivatie / beoordeling wens te ontvangen.

Vorlopig is het nog erg stil en zit ik thuis op een houtje te bijten.
pi_60013647
Wordt je salaris dus niet doorbetaald?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  donderdag 10 juli 2008 @ 10:18:25 #17
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_60013843
Is het die 25 euro echt waard om er moeilijk over te doen? Uiteraard is het belachelijk dat het gebeurt, maar is het je al die stress waard.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_60014064
Mijn salaris wordt gewoon door betaald, ik zit nu immers ziek thuis.
En natuurlijk is 25Euro niet een gigantisch bedrag, maar het is mijn inziens groot genoeg om daar werk van te maken. Het gaat natuurlijk om het principe. Ik probeer dit eenvoudig op te lossen. Ik wil mijn geld terug. En ik wil een motivatie zodat ik een volgende keer iets op papier heb staan.

Als hij nu vervolgens weigert om verder in discussie / bemiddeling te gaan, dan weet ik niet wat ik nog kan doen. Maar om op deze manier weer normaal aan het werk te gaan wordt wel moeiijk. Hoeveel boetes staan mij te wachten de volgende keer, en voor wat?
pi_60014119
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 10:06 schreef chevere het volgende:

[..]

Ik zit in de taxi cao. Er bestaat niet zoiets als een boete regeling.
Verder wat aanvulling..

Ik zit nu overspannen thuis. Volgens de ARBO hoef ik voorlopig niet te werklen.

De boete die is inghouden was een bedrag van 25 euro voor het niet wassen van de auto van een collega, dit terwijl ik zelf ook al overgewrekt had en het op een gegeven moment "welletjes" vondt.

Ik vondt het ook zeer vreemd dat ik mijn collega zijn auto moest gaan wassen. Ik heb dit dan ook geweigerd en heb daarna een gesprek gehad over dit voorval.

Vervolgens is er toch geld ingehouden onder het mom van "boete". Na een gesprek is mij duidelijk gemaakt dat ik dat geld niet terug krijg. Sindsdien zit ik zoek thuis in afwachting van een reactie van de werkgever hoe hij denkt dat we dit geschil kunnen oplossen. Ik heb al aangegeven dat ik die 25 Euro + een motivatie / beoordeling wens te ontvangen.

Vorlopig is het nog erg stil en zit ik thuis op een houtje te bijten.
Pffff ....... ja de taxi branche. Als je die gasten op CS ziet staan wil je heel graag de bus of tram nemen.

Ga lekker knokken bij je baas en vermoei ons niet met de ellende uit de taxi branche svp.
pi_60014330
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 10:32 schreef titanio het volgende:

[..]

Pffff ....... ja de taxi branche. Als je die gasten op CS ziet staan wil je heel graag de bus of tram nemen.

Ga lekker knokken bij je baas en vermoei ons niet met de ellende uit de taxi branche svp.
Heb ik iets gemist? Dit is toch een forum?
pi_60014635
Ook al is het 25 euro, hij dient met je poten van jouw geld af te blijven. Ik ken de CAO van de taxibranche niet, maar als jij zegt dat er dergelijke maatregelen niet vermeld staan in deze CAO, dan zou ik er ook een principekwestie van maken.
Belangrijk is in jouw verhaal dat je al aan het overwerken was en het welletjes vond. Door de auto van jouw collega niet te wassen lijkt het me niet dat je het bedrijf schade toebrengt of dat het de bedrijfsvoering belemmert.
Hiervoor thuis gaan zitten is wel een beetje jammer, al kan ik me voorstellen dat de relatie met je werkgever gespannen is.
Ik zou de werkgever gewoon blijven verzoeken om uitleg en het uitbetalen van de 25 euro en tevens vragen om een gesprek, desnoods met een mediator om de relatie te herstellen.
  donderdag 10 juli 2008 @ 11:29:13 #22
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_60015340
Ik snap dat je op je strepen gaat staan om die 25 euro terug te krijgen. Maar in de ziektewet gaan zitten om een dergelijk arbeidsconflictje 'uit te vechten' vind ik echt ver beneden peil. Ben je echt overspannen om nog geen drie tientjes? Dat gaat er bij mij moeilijk in...

Wees een vent, ga de confrontatie aan en houdt de eer aan jezelf. Als je niet echt ziek bent en je zit in de ziektewet dan heb jij het veelvoud van die 25 euro allang terug'verdiend'...
pi_60016309
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 11:29 schreef twentemeisje het volgende:
Ik snap dat je op je strepen gaat staan om die 25 euro terug te krijgen. Maar in de ziektewet gaan zitten om een dergelijk arbeidsconflictje 'uit te vechten' vind ik echt ver beneden peil. Ben je echt overspannen om nog geen drie tientjes? Dat gaat er bij mij moeilijk in...

Wees een vent, ga de confrontatie aan en houdt de eer aan jezelf. Als je niet echt ziek bent en je zit in de ziektewet dan heb jij het veelvoud van die 25 euro allang terug'verdiend'...
Voor de duidelijkheid, ik ben wel echt ziek. Misschien dat sommige dit als aanstellerij zien, maar als ik met een enorme woede achter het stuur moet zitten, dan kan een klein ander conflict letterlijk een lont aansteken. Ik rij zo die auto de gracht in, dan mag hij hem daarna zelf gaan drogen.

Ik wil daarom dit conflict eerst oplossen op een redelijke manier, hij zou ten eerste kunnen beginnen met dat geld terug te geven. Voor sommige is 25 euro misschien niet zoveel, maar we verdienen niet allemaal hetzelfde. Ik denk oo niet dat het zozeer om de hoogte van dat bedrag gaat. Werkgevers moeten gewoon niet aan je salaris zitten, net zo goed als dat ik geen greep uit de kassa mag doen omdat ik vindt dat ik erg hard had gewerkt.
pi_60016971
Taxibranche... piraterij en zelf regels maken.

TS heeft groot gelijk.
Deze keer is het 25 euro voor het niet wassen van andermans auto terwijl de dienst erop zit; volgende keer wordt hem gevraagd om nog even gratis 5 ritten te rijden.

Je werkgever zal je wel een grote zeur vinden, en zal vinden dat hij helemaal aan alle kanten gelijk heeft. Maar hij heeft zich wel aan de regels te houden.

Als je thuis blijft kost het hem idd veel meer.
Gedwongen ontslag zal langzaam, moeilijk en kostbaar worden; wel krijgt de werkgever, als hij het écht wil, dat gedwongen ontslag er uiteindelijk waarschijnlijk wel doorheen. De rechter redeneert dan dat de arbeidsrelatie zo verstoord is dat je niet meer aan het werk kunt.
Dan krijg je wél een ontslagvergoeding.

Uiteindelijk wordt het voor je baas een stuk duurder, maar het is duidelijk dat hij zijn autoriteit om zelf naar believen 'boetes' uit te delen heel belangrijk vindt.
pi_60017113
Ik vind het belachelijk dat je werkgever moet opdraaien voor het feit dat jij je woede niet onder controle kan houden.

Thuis gaan zitten omdat je baas je een boete gaf -ook al is het onterecht- is een buitenproportionele actie en zal bij een eventuele toekomstige beslechting bij de rechter niet in jouw voordeel pleiten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')