quote:
quote:
Op donderdag 13 november 2008 21:56 schreef Hyman het volgende:incl swith en dat ding wat eronder zit, mij lijkt het ook wel mooi spul, tenzij et niet teveel kost

zal wel tegen de 2000¤ zitten, of is et een oudje?
Dat daar is inderdaad een server, met een 16 port Gbit switch en een 24 port patchpanel. De server is compleet zelfbouw, ik weet niet zeker wat dat geintje me heeft gekost... Hetgene wat ik heb gekocht was het SATAII/SAS backplane rechts, waar die 5 harde schijven in kunnen. Dat ding is erg leuk, zo passen er extra veel schijven in het systeem en het verwisselen van schijven is een eitje. Je kunt ze er zo in en uit klikken, zoals je op die ene foto ziet.
De server is voor backups, games en fileserving, misschien nog een klein beetje webserven er bij. Verder zit er een grafische kaart met HDMI-aansluiting op en komt er nog een mooie high-end geluidskaart in zodat ik hem kan gebruiken als mediacenter, helemaal uit het zicht. Dat in combinatie met een externe blu-ray-speler/brander.
De hele handel is zelfbouw. De behuizing en sliderails waar de kast in ligt waren bij elkaar zo'n 250 euro, voeding-gezanik ben ik rond de 200 aan kwijt (er passen geen gewone voedingen in), dan nog 50 voor stillere koeling (ding maakt standaard een pleurisherrie), en dat backplane wat ik dus gekocht heb was 150. Verder nog een moederbord, CPU en ram a pak em beet 250 (zit nu een Asus M2N-E, een Athlon 64 X2 3800+ en 1GB ram in), grafisch kaartje van 100. Harde schijf ook 100. Dus zeg dat de server bij elkaar 1000 heeft gekost. Patchpanel, switch en infrastructuur bij elkaar iets van 300. Prijs valt nog wel mee dus

Probleem is echter dat de boel nog niet af is... Moederbord, CPU, ram en graka gaan weer weg, er gaat een zuinigere cpu in, een stabieler en zuiniger bord wat mooier is ingedeeld, meer/sneller ram, en een ATi kaart. Daarnaast nog een mooie hardwarematige SATAII/SAS-kaart met minimaal 8 poorten. Dan nog een high end geluidskaart. En als laatste gaat de schijf die er nu in zit er uit en gaan er 8 andere in. Twee snelle kleintjes in RAID0 voor het OS, 5 in RAID5 voor data en backup, en eentje als hotspare voor die RAID5-setup.
Als laatste komt er nog een andere switch, managed. Zo kan ik poorten trunken zodat de server twee privé 1Gbit-lijntjes naar de switch krijgt. En ik hoop dat dat kreng ook stiller wordt. Ik ben voorlopig dus nog niet klaar.
Allemachtig wat een lap tekst is dit
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." -
Arnold J. Rimmer, Red Dwarf ||
Last.fm