abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 9 juli 2008 @ 14:26:46 #1
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_59995811
Dit topic is bedoeld om over de onzin van 'The Secret' te discussieren,
aangezien elke discussie ongewenst was in andere topics, terwijl er wel mensen vragen hadden.

Om even te verduidelijken :
The Secret is een new-age theorie van een groep mensen die een boek (en film) verkoopt aan miljoenen huisvrouwen, waarin ze hen wijs proberen te maken dat ze geen moeite hoeven te doen om hun leven beter te maken - je hoeft er alleen maar van te dromen !

Het idee erachter is dat door aan dingen te denken je ze waarheid laat worden.
Supermakkelijk dus, begin alvast maar aan die ferrari te denken !

Volgens sommige mensen zou 'the secret' een wetenschappelijke basis hebben - ze komen dan met een verhaal over hoe alles energie is, energie bestaat uit trillingen, en je gedachtes dus ook trillingen zijn en die gelijksoortige trillingen aan zouden trekken - en presto, tadaa, dat zorgt er natuurlijk voor dat als je dingen maar graag genoeg wilt je ze ook krijgt.
Logisch toch ?

Het is duidelijk dat die mensen een paar dingen uit de 1e klas natuurkunde van de havo hebben onthouden (het woord energie, en iets met trillingen) maar dat ze duidelijk geen benul hebben van hoe de wereld nou werkelijk - meetbaar en aantoonbaar, en al lang bekend bij iedereen met een middelbare school diploma - in elkaar steekt.
(Een ander mooi voorbeeld van dit soort verdraaiing van feiten en ronduit geneuzel in de ruimte is bijvoorbeeld dit topic : Kwantum mechanica en objecten laten zweven/vervormen )
Trillingen die elkaar aantrekken, gedachten die trillingen zouden zijn - nou ja, het klinkt in elk geval mooi, net zoals het sprookje van Sneeuwwitje

Problemen zijn er natuurlijk ook in het Geheime Land;
deze theoriee impliceert namelijk aan de andere kant bijvoorbeeld dat
  • de joden die zijn omgekomen in een concentratiekamp niet echt vrij wilden zijn
  • mensen met een ongeneeslijke ziekte niet graag genoeg beter willen zijn
  • 2 miljard mannen niet graag genoeg naar bed willen met Angelina Jolie
  • 16999999 nederlanders de loterij niet echt willen winnen
    etcetera, maar ik denk dat het idee nu wel duidelijk is.

The Secret zegt dus eigenlijk - iedereen met wie het slecht gaat, of die geen 'winnaar' is, heeft het enkel aan zichzelf te danken.
    Leuke opsteker voor de terminalen, de invaliden en de zwakken in de samenleving !

De opdracht :
    discussieer !
  • zzz
    pi_59996204
    agreed
      woensdag 9 juli 2008 @ 14:45:01 #3
    13250 Lod
    Sapere aude!
    pi_59996253
    Ik ben bang dat ik niet hard genoeg wil discussieren hier .
    Maar zelfs Marten Toonder had het al over grofstoffelijke trillingen, dus dan zal 'the Secret' het ook wel bi jeht juiste eind hebben.
    GNU Terry Pratchett
      woensdag 9 juli 2008 @ 14:46:25 #4
    150517 SpecialK
    No hesitation, no delay.
    pi_59996281
    Ze maken handig gebruik van de verwarring in het debat of een positieve instelling idd mensen voor je kan winnen (waar iedereen het wel mee eens kan zijn) of dat een positieve instelling het universum op zo'n manier kan beinvloeden dat eenofandere hoger bewustzijn jou ineens allemaal toffe meevallertjes in je schoot gaat werpen.

Wat weer een complete andere set aannames in houd.
    There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
    pi_59996316
    Ik denk er erg aan om dit een kwaliteitstopic te laten worden

(maar ik vrees het ergste)
    Lurf is the message and the message is Lurf
    pi_59996355
    k. geen zin meer om te typen wat ik getypt had, die mod moet niet zomaar mn vragen verwijderen.
    Lambo of Rekt
    pi_59996423
    quote:
    Op woensdag 9 juli 2008 14:26 schreef L.Denninger het volgende:
    ...
    KNIP
    ...
    Problemen zijn er natuurlijk ook in het Geheime Land;
    deze theoriee impliceert namelijk aan de andere kant bijvoorbeeld dat
  • de joden die zijn omgekomen in een concentratiekamp niet echt vrij wilden zijn
  • mensen met een ongeneeslijke ziekte niet graag genoeg beter willen zijn
  • 2 miljard mannen niet graag genoeg naar bed willen met Angelina Jolie
  • 16999999 nederlanders de loterij niet echt willen winnen
    etcetera, maar ik denk dat het idee nu wel duidelijk is.

The Secret zegt dus eigenlijk - iedereen met wie het slecht gaat, of die geen 'winnaar' is, heeft het enkel aan zichzelf te danken.
    Leuke opsteker voor de terminalen, de invaliden en de zwakken in de samenleving !

De opdracht :
    discussieer !
  • Of:
  • de Nazi's wilden liever dat de Joden zouden sterven/niet vrij zouden komen dan dat de Joden vrij zouden willen zijn
  • weet ik nu even niet
  • de mannen willen het minder dan dan diegene met wie ze nu het bed deelt (en haar trillingen werken wellicht ook tegen...
  • zie boven, diegene die het het liefste wil wint

De trillingen moet je dan zien in een omgeving met trillingen waarvan er meerdere op een enkel ding kunnen werken en de sterkste wint dan.
  •   woensdag 9 juli 2008 @ 14:52:52 #8
    115186 Yekx
    it's a mystery
    pi_59996441
    OK dan maar hierheen verplaatsen:

Ik heb het boek gelezen en de film gezien. Alweer een tijdje geleden. Het is een leuk idee/concept. Positief zijn is uiteraard niets mis mee, maar het is moeilijk en ingewikkeld te bewijzen dat dit daadwerkelijk invloed heeft op het dagelijks leven van ons allen. Wat ik eigenlijk jammer vond, was dat er weinig werd geschreven over twijfel... Mensen twijfelen, Ga Hamlet van Shakespeare maar is lezen

Cogito ergo sum, ik denk dus ik ben... Twijfel lijkt mij in een onzekere, onduidelijke leefomgeving als die van de mens, zeer gezond!!! En volgens mij is er geen positiviteit zonder negativiteit Als jij met je positieve gevoel net mijn parkeerplekje inpikt, voelt dat voor mij allerminst positief... Zoek een gezonde balans tussen positiviteit en negativiteit ipv hopen op het onmogelijke
    All are lunatics, but he who can analyze his delusion is called a philosopher.
      woensdag 9 juli 2008 @ 14:54:26 #9
    31101 _Led_
    pi_59996488
    Als de secret waar zou zijn, zou je leuk kunnen tafelvoetballen met z'n 2en !
    De een 'wil' het balletje in het ene doel, de andere in het andere doel.
    En dan maar wachten tot er iemand een doelpunt maakt !

Immers je gedachten beinvloedern de realiteit, dus als het zou werken zoals zij beweren zou dit prima moeten kunnen. Of werkt het alleen maar met dingen die niet te controleren vallen ?
    "Tja, ik had geld nodig en ik wou geld, en daarna won ik 15 euro in de krasloterij !"

Dat de volgende persoon die een kraslot kocht en geen geld won ook geld wou hebben komt waarschijnlijk niet in ze op
    zzz
      woensdag 9 juli 2008 @ 14:57:14 #10
    31101 _Led_
    pi_59996571
    quote:
    Op woensdag 9 juli 2008 14:52 schreef DivineJester het volgende:
    De trillingen moet je dan zien in een omgeving met trillingen waarvan er meerdere op een enkel ding kunnen werken en de sterkste wint dan.
    Prima, maar als er dan dus geen 'tegenstander' is zou ik altijd moeten winnen.
    Als ik nu dus zou willen dat mijn zonnebril over mijn bureau beweegt zou dat moeten gebeuren aangezien er niemand is om hem op zijn plaats te willen houden, right ?
    zzz
      woensdag 9 juli 2008 @ 14:59:34 #11
    8372 Bastard
    Persona non grata
    pi_59996625
    Mits het topic verschoond kan blijven van het belachelijk maken van elkaar of op de man spelen met denigrerende opmerkingen, heeft het alle bestaansrecht.
    The truth was in here.
      woensdag 9 juli 2008 @ 15:00:44 #12
    58434 DivineJester
    Okay, bye bye
    pi_59996656
    quote:
    Op woensdag 9 juli 2008 14:57 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Prima, maar als er dan dus geen 'tegenstander' is zou ik altijd moeten winnen.
    Als ik nu dus zou willen dat mijn zonnebril over mijn bureau beweegt zou dat moeten gebeuren aangezien er niemand is om hem op zijn plaats te willen houden, right ?
    Dat klopt, maar is je wil (lees: trilling) sterk genoeg om de z nnebril uit zijn steady-state te halen en naar je toe te bewegen?
      woensdag 9 juli 2008 @ 15:01:44 #13
    58434 DivineJester
    Okay, bye bye
    pi_59996678
    quote:
    Op woensdag 9 juli 2008 14:59 schreef Bastard het volgende:
    Mits het topic verschoond kan blijven van het belachelijk maken van elkaar of op de man spelen met denigrerende opmerkingen, heeft het alle bestaansrecht.
    Ik mag ook niks!!!
      woensdag 9 juli 2008 @ 15:02:05 #14
    162717 Telecaster
    Duivelse Spotter
    pi_59996688
    quote:
    Op woensdag 9 juli 2008 14:54 schreef L.Denninger het volgende:
    Als de secret waar zou zijn, zou je leuk kunnen tafelvoetballen met z'n 2en !
    De een 'wil' het balletje in het ene doel, de andere in het andere doel.
    En dan maar wachten tot er iemand een doelpunt maakt !
    Zoals de onnavolgbare Johan Cruijff ooit al eens zei:

"Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden."

(http://nl.wikiquote.org/wiki/Johan_Cruijff)
    Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
    "And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
      woensdag 9 juli 2008 @ 15:07:21 #15
    31101 _Led_
    pi_59996799
    quote:
    Op woensdag 9 juli 2008 15:00 schreef DivineJester het volgende:

[..]

Dat klopt, maar is je wil (lees: trilling) sterk genoeg om de z nnebril uit zijn steady-state te halen en naar je toe te bewegen?
    Aha, als het met een zonnebril al moeilijk is, waarom zou het met geld of een ferrari dan wel lukken ?
    zzz
    pi_59996841
    Het is gewoon een stapje uit de realiteit nemen om die realiteit niet onder ogen te hoeven zien en je af te sluiten voor wat er werkelijk speelt in jezelf en in je omgeving.
      woensdag 9 juli 2008 @ 15:14:59 #17
    162717 Telecaster
    Duivelse Spotter
    pi_59996982
    quote:
    Op woensdag 9 juli 2008 15:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
    Het is gewoon een stapje uit de realiteit nemen om die realiteit niet onder ogen te hoeven zien en je af te sluiten voor wat er werkelijk speelt in jezelf en in je omgeving.
    En daar heb ik al bier voor.
    Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
    "And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
      woensdag 9 juli 2008 @ 15:17:43 #18
    58434 DivineJester
    Okay, bye bye
    pi_59997040
    quote:
    Op woensdag 9 juli 2008 15:07 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Aha, als het met een zonnebril al moeilijk is, waarom zou het met geld of een ferrari dan wel lukken ?
    Misschien willen die mensen het dan wel veel meer? En het gaat natuurlijk om de trekking van een loterij, waarbij je de trillingen in de hersenen van degene die de trekking verricht zou moet sturen om het goede lot te pakken. Er is dus geen fysieke verplaatsing nodig, enkel een aansturing.
      woensdag 9 juli 2008 @ 15:23:18 #19
    79143 Darkwolf
    To the moon I howl
    pi_59997160
    De film vind ik nogal materialistisch ingesteld inderdaad.
    Wil je een loterij of een Ferrari dan moet je er gewoon hard aan blijven denken en voila.

...Nou nee...

Maar The Secret heeft wel een basis van waarheid of tenminste van het originele concept: het op je afroepen van dingen d.m.v uitstraling, denken en doen.
    Gedachtenkracht heeft grote invloed op de mens en je kan er veel mee bereiken d.m.v uitstraling en/of handelen er naar.
    Dit heet common sense en herkent iedereen wel.
    Niet echt een Secret dus.
      woensdag 9 juli 2008 @ 15:24:15 #20
    8372 Bastard
    Persona non grata
    pi_59997184
    Wat is the law of attraction?
    Alles wat je in je leven meemaakt is er omdat je dat onbewust aan hebt getrokken.
    Dat zijn leuke en en minder leuke dingen.
    Het heeft allemaal te maken met wat je denkt en hoe je je er bij voelt en als het even kan hoe je het visualiseert.
    Je kunt jezelf zien als een magneet. Dat waar je aan denkt zal je naar je toehalen.
    Als je met je gedachten bent bij vrolijkheid en positiviteit, dan zul je daar meer mee te maken krijgen. Ook zo als je over straat loopt met een glimlach, probeer dat nou eens voor de gein, gaat het opvallen dat mensen terug lachen naar je, bij je in de buurt komen staan?
    Als je je steeds weer focust op je ziekte en hoe slecht je je voelt, bijvoorbeeld.."man man wat heb ik een hoofdpijn, ik voel mij niet goed hoor" .. wedden dat je binnen een uur ook echt hoofdpijn hebt en een chagarijnige bui?
    En als je dan eenmaal chago bent, vallen de negatieve dingen om je heen ook meer op.. of in de krant of in het verkeer, waardoor je nog meer chagarijniger word ,waardoor je nog meer vervelende dingen naar je toehaalt.

Hoe komt het denk je, dat mensen die graag klagen, altijd wat nieuws hebben om over te klagen? ... en waarom is het zo dat mensen die zich voornamelijk focussen op rijkdom, ook het meestal hebben? Omdat ze zich niet druk maken! Omdat ze niet denken aan een lege bankrekening en het verliezen van goederen.
    Omdat deze mensen onbewust the law of attraction toepassen, en het universum zal ze geven waar ze om vragen.

Of je nu begrijpt wat the law of attraction is, of je het nu gelooft of grote onzin vind, het maakt niet, want het werkt altijd en bij iedereen.

En niet dat ik nu een guru ben van de law of attraction, ook ik was en ben nog steeds enigzins sceptisch.. (ja ja echt waar).
    Voor het lezen van het boek was ik vrij negatief over alles, ik ging van het slechte uit.. en wat blijkt ik had ook wel veel rede daartoe.
    Ik ging er bijvoorbeeld al vanuit dat als ik iets nieuw kocht in een winkel, ik daarmee terug kon gaan omdat het kapot was.. en dat gebeurde ook vaak!
    "Dat heb ik weer" zei ik dan gekscherend.. waardoor ik nog een keer de wet toepaste.
    Na het boek ben ik er op gaan letten, ben ik anders gaan denken, andere uitgangspunten gaan vinden.. en verdomd het werkt!
    Of er nou mensen zeggen "Joh B. fijne kerel maar je gelooft in sprookjes" prima! Maar voor mij werkt het wel!
    The truth was in here.
      woensdag 9 juli 2008 @ 15:28:37 #21
    31101 _Led_
    pi_59997290
    quote:
    Op woensdag 9 juli 2008 15:17 schreef DivineJester het volgende:

[..]

Misschien willen die mensen het dan wel veel meer?
    Dan is het niet eerlijk om mensen te vertellen dat ze alles kunnen krijgen door het alleen maar te willen, want zodra andere mensen hetzelfde willen is de kans simpelweg groot dat ze het niet zult krijgen.
    Een paar miljard mannen, 1 Angelina enzo
    zzz
      woensdag 9 juli 2008 @ 15:32:25 #22
    31101 _Led_
    pi_59997404
    quote:
    Op woensdag 9 juli 2008 15:23 schreef Darkwolf het volgende:
    De film vind ik nogal materialistisch ingesteld inderdaad.
    Wil je een loterij of een Ferrari dan moet je er gewoon hard aan blijven denken en voila.

...Nou nee...

Maar The Secret heeft wel een basis van waarheid of tenminste van het originele concept: het op je afroepen van dingen d.m.v uitstraling, denken en doen.
    Gedachtenkracht heeft grote invloed op de mens en je kan er veel mee bereiken d.m.v uitstraling en/of handelen er naar.
    Dit heet common sense en herkent iedereen wel.
    Niet echt een Secret dus.
    Yup.
    "Mensen reageren positiever op een vrolijk, positief ingesteld persoon dan op een chagerijnige zeikstraal !"
    Well, no shit Sherlock !
    zzz
      woensdag 9 juli 2008 @ 15:34:09 #23
    31101 _Led_
    pi_59997450
    quote:
    Op woensdag 9 juli 2008 15:24 schreef Bastard het volgende:
    Alles wat je in je leven meemaakt is er omdat je dat onbewust aan hebt getrokken.
    Dat zijn leuke en en minder leuke dingen.
    Het heeft allemaal te maken met wat je denkt en hoe je je er bij voelt en als het even kan hoe je het visualiseert.
    Je kunt jezelf zien als een magneet. Dat waar je aan denkt zal je naar je toehalen.
    Als je met je gedachten bent bij vrolijkheid en positiviteit, dan zul je daar meer mee te maken krijgen. Ook zo als je over straat loopt met een glimlach, probeer dat nou eens voor de gein, gaat het opvallen dat mensen terug lachen naar je, bij je in de buurt komen staan?
    En je snapt echt het verschil niet tussen "een positieve instelling hebben straalt van je af, en mensen bejegenen je ook positiever dan",
    en "nou, als je de loterij wilt winnen hoef je er alleen maar aan te denken" ?
    zzz
      woensdag 9 juli 2008 @ 15:34:21 #24
    115186 Yekx
    it's a mystery
    pi_59997455
    quote:
    Op woensdag 9 juli 2008 15:24 schreef Bastard het volgende:
    Ik las laatst over die man die op de fiets van zijn werk naar huis fietste en werd overvallen door een onweersbui, hij werd dodelijk getroffen...
    All are lunatics, but he who can analyze his delusion is called a philosopher.
      woensdag 9 juli 2008 @ 15:48:36 #25
    8372 Bastard
    Persona non grata
    pi_59997832
    quote:
    Op woensdag 9 juli 2008 15:34 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

En je snapt echt het verschil niet tussen "een positieve instelling hebben straalt van je af, en mensen bejegenen je ook positiever dan",
    en "nou, als je de loterij wilt winnen hoef je er alleen maar aan te denken" ?
    Ik merk aan je dat je zelf nog niet eens de moeite hebt genomen om het boek te lezen maar er bij voorbaat al een mening over hebt. Eigenlijk een beetje kakkelen als een kip zonder kop dan toch?

Visualisatie is de keyword. En het draait niet zozeer om het geld... maar iets wat je graag wilt hebben waardoor het geld word vrijgemaakt voor je. Dus jij wil heeeel erg graag die mooie HD tv, je voelt hoe het is om naar die tv te kijken, en je zend een boodschap uit dat je dat graag zou willen. Dan zal het geld wat nodig is voor de uitgave er vanzelf wel komen.

Als je denkt "bij mij gaat alles stuk" en je herrinert je nog hoe je je voelde toen de vorige keer de dvd speler de geest gaf, en je roept dat gevoel weer op... dan trek je dat vervolgens weer aan.

Zo schijnt het te werken.

Daarnaast, ik ben het oook niet overal mee eens wat er in het boek staat, met name ziekte.. ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om te zeggen tegen iemand met terminaal kanker "Had je nou maar de law of attrection beter toegepast he? "
    Sommige dingen, moeten gewoon gebeuren, als het je tijd is dan is het je tijd, of als je bepaalde dingen gewoon moet meemaken op je levenspad, dan komen die er hoe dan ook.
    Het is de reis ernaartoe die we zo comfortabel mogelijk kunnen maken.
    The truth was in here.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')